Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

Kyselen täältä; onko kellään ollut raskaudessa vähäinen lapsivesi? Millaisia "oireita" on ollut? Mietin kun vauvan liikeet tekee "kipeää" erilailla kuin esikoisesta. Viimeksi ultrattu supistusten vuoksi rv 25 ja silloin ei ollut mitään ongelmia. Sen jälkeen alkanut ilmestymään nää tuntemukset. Ja BMI on taivaissa, joten omaa pehmykettä on kyllä välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulla todettiin lapsivettä olevan siinä normaalin ja vähäisen rajoilla, AFI oli 6 rv 38+1. Koska odotan esikoista, mulla ei ole oikein vertailupohjaa siihen, miltä liikkeet tuntuis, jos vettä olisi enemmän. Kaiken lisäksi vauva on perätilassa, joten liikkeet tuntuu senkin vuoksi "kummallisissa" paikoissa. Kipeää liikkeet eivät kuitenkaan ole tehneet tai tuntuneet muutenkaan kovilta. Lääkäri epäili perätilan syyksi juuri tuota veden vähyyttä eikä sikiötä voitu ulkokääntää. En olisi kyllä itse voinut mistään arvata, että vettä on vähänlaisesti. Oon saanut kuulla paljon siitä, että mun raskausmaha näyttää tosi pieneltä, mutta sf-mitta on mennyt kuitenkin koko ajan keskikäyrällä. En tiedä, voihan toi veden määrä vaikuttaa myös siihen, ettei mahasta ole tullut mitään jättipalloa, mutta sen kokoon nyt vaikuttaa toki moni muukin asia. Rakenneultrassa 20+1 vettä oli vielä normaalimäärä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisitteko kuvailla millaisia nippaisuja, repäisykipuja yms. teillä on ollut ja missä kohdassa alkuraskaudessa?paniikki päällä, kun on koskenut ylämahaan pistävästi ja nyt on ollut kosketusarka kohta :( välillä on tuikkinu alavatsaankin :( ja selkäkipuja löytyy myös.

Missä kohdassa istukka sijaitsee näin alussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Istukka voi olla missä vain. Ei ole mitään tiettyä kohtaa missä sen pitäisi sijaita missäkin vaiheessa raskautta. Se kasvaa raskauden aikana ja sekin vaikuttaa hieman aina sijaintiin. Ensin se voi olla esim. sivulla mutta kasvaa vaikka taaksepäin enempi :)

 

Muistelisin, että itsellänikin oli ylävatsassa outoa kipua alkuraskaudessa. Syytä en sille tiedä mutta hyvin raskaus kuitenkin eteni. Minkälaisia sun alaselän kivut ovat? Jos ne on sellaisia, kun esim kuukautiskivut voivat olla niin kyse voi olla supistuksista. Mä soittelisin neuvolaan, jos ne ovat huomattavia ja jatkuvia. Omat alavatsan tuntemukseni olivat alkuraskaudessa sellaisia nippaisuja. Minulla ei ollut repäisykipuja. Tuntemukset olivat kohdun sivuilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alussa enemmän menkkamaista jomotusta alavatsalla, nyt repäisykipuja alavatsalla, viiltoja nivusissa/lantionpohjalihaksissa, supisteluja, selkäkipuja, ylävatsassa pieniä jomotuksia... Pahimmat kivut olivat joskus viikkojen 8-10 tietämissä jolloin melkein lähin sairaalaan kun en saanut edes nukuttua mutta nekin lähtivät itsellään pois.

 

Itsellä ei siis ainakaan mikään kivuton raskaus ole ollut tähän mennessä, loppua odotellen. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylävatsan kivut ja kosketusarkuus voisi olla myös närästystä. Eli kahvi ja muut mahaa ärsyttävät ruoat ja juomat pois, Rennietä voi myös kokeilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys: Voiko alkuraskauden menkkamaisiin kipuihin ottaa parasetamolia? Tiedän että parasetamoli on turvallinen käyttää raskauden aikana, mutta ovatko nuo kivut jotenkin sellaisia että niitä pitäisi ”kuulostella” ettei ole mitään vakavampaa tms, ja siksi ei kannattaisi lääkitä? En ole erityisen kipuherkkä ihminen muuten, mutta tämän tyyppisissä kivuissa kipukynnys tuntuu olevan todella matala, ja esim. istuminen töissä voi pienen hetken ajan olla epämukava juilinnan takia. Itse kivusta en sinänsä ole huolissani, koska veristä vuotoa ei ole, eikä kipu muutenkaan ole jatkuvaa. Onkohan särkylääkkeistä edes apua tämmöisessä tapauksessa, ja onko joku käyttänyt? Olen kuudennella viikolla raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos särkee ja tuntuu että tarvitset lääkettä niin ota ihmeessä. Ei noillla viikoilla vielä kovasti tarvitse seurata koska vaikka olisikin vakavammasta kyse niin vielä ei voitaisi mitenkääb keskenmenoa estää ä. Todennäköisesti on kumminkin ihan normaaöia ja ainakin itsellä on noita kipuja ollut alkuvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos syksyn tyttö, en tajunnutkaan ajatella tuolta kannalta että eipä mitään ole tehtävissä kuitenkaan jos jotain ikävää on tapahtuakseen. Toivon vaan että kaikki menee hyvin ja otan särkylääkettä jos siltä tuntuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ylävatsan kivut ja kosketusarkuus voisi olla myös närästystä. Eli kahvi ja muut mahaa ärsyttävät ruoat ja juomat pois, Rennietä voi myös kokeilla.

 

Tuo ei tullutkaan mieleen,kiitos vinkistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En olisi kyllä itse voinut mistään arvata, että vettä on vähänlaisesti. Oon saanut kuulla paljon siitä, että mun raskausmaha näyttää tosi pieneltä, mutta sf-mitta on mennyt kuitenkin koko ajan keskikäyrällä. En tiedä, voihan toi veden määrä vaikuttaa myös siihen, ettei mahasta ole tullut mitään jättipalloa, mutta sen kokoon nyt vaikuttaa toki moni muukin asia. Rakenneultrassa 20+1 vettä oli vielä normaalimäärä.

 

Ei tuota voikaan tietää. Lapsivedenmäärä ja mahan koko ei ole verrannollisia. Mulla oli ihan jättipallo lopussa, vaikkei vettä ollut lähes ollenkaan ja lapsikin vain 3kg. Terkkari ei myöskään tunnustelemalla huomannut veden vähyyttä, vasta ultratessa todettiin, ettei lammikoita löydy ollenkaan. Multa ei mennyt vedet missään vaiheessa, eikä myöskään tihkunut pois (oletettavasti sitä olisi pitänyt tulla niin, että olisin huomannut). Ne vaan katosi jonnekin alle kahdessa viikossa, kun edellisessä ultrassa sitä oli vielä normaalin rajoissa oleva määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, ja noi ihmisten kommentit mahan koosta ei myöskään kerro kyllä paljoakaan mitään. Mulle on moni kommentoinut, että maha on iso, vaikka oikeasti sf-mitta on alakäyrällä ja itelläkään ei ole paino noussut raskauden aikana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin oli jättipallo loppuraskaudesta vaikka vettä oli ihan normaalisti ja vauva oli alle 3 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko jotain hyviksi ja toimiviksi havaittuja keinoja, että sais painon pidettyä kohtuullisena? Viime raskaudessa tuli +20 kg. Voisin tällä kertaa tyytyä vähän vähempään. Ja en herkutellut. Heräsin yöllä syömään kaurapuuroa kun oli nälkä jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyväkarppi-/radiruokavalio, tosin en tiedä, miten suositeltavia nämä ovat, jos verensokereiden kanssa ei ole ongelmia. Yösyöminen lisää muulloinkin kuin raskausaikana helpoiten painoa (aineenvaihdunnalliset syyt), joten sitä kannattaa ainakin vältellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei oo ollu verensokeriongelmia, mutta suht hyväkarpilla ruokavaliolla paino on pysyny kurissa. Vaikee tietysti sanoo toisesta ja pitää muistaa että painonnousun "pitää" olla erilaista, jos kyseessä on valmiiks ali-, normaali- tai ylipainonen. Itellä raskaus alko n. bmi:stä 31, enimmillään painoo oli viikolle 37 tullut 6,5kg ja nyt pari viikkoo myöhemmin on vajaa kilo tippunut taas pois. Viralliset ohjeet neuvoloissa lienee perinteiset, eli monta pientä vähärasvasta ateriaa päivässä, mutta kenelle se sitten sopii ja kenelle ei. Ite kärsin sillä tavalla nälästä ja mieliteoista -> painonnoususta. Oma terkka on ollut mun ruokavaliolle ihan suopee.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En olisi kyllä itse voinut mistään arvata, että vettä on vähänlaisesti. Oon saanut kuulla paljon siitä, että mun raskausmaha näyttää tosi pieneltä, mutta sf-mitta on mennyt kuitenkin koko ajan keskikäyrällä. En tiedä, voihan toi veden määrä vaikuttaa myös siihen, ettei mahasta ole tullut mitään jättipalloa, mutta sen kokoon nyt vaikuttaa toki moni muukin asia. Rakenneultrassa 20+1 vettä oli vielä normaalimäärä.

 

Ei tuota voikaan tietää. Lapsivedenmäärä ja mahan koko ei ole verrannollisia. Mulla oli ihan jättipallo lopussa, vaikkei vettä ollut lähes ollenkaan ja lapsikin vain 3kg. Terkkari ei myöskään tunnustelemalla huomannut veden vähyyttä, vasta ultratessa todettiin, ettei lammikoita löydy ollenkaan. Multa ei mennyt vedet missään vaiheessa, eikä myöskään tihkunut pois (oletettavasti sitä olisi pitänyt tulla niin, että olisin huomannut). Ne vaan katosi jonnekin alle kahdessa viikossa, kun edellisessä ultrassa sitä oli vielä normaalin rajoissa oleva määrä.

 

Kiitos vastauksista! Pitää huomenna kysyä tuota asiaa neuvolassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yösyöminen lisää muulloinkin kuin raskausaikana helpoiten painoa (aineenvaihdunnalliset syyt), joten sitä kannattaa ainakin vältellä.

 

Joo, en mä sitä normaalisti harrasta. :D Se nälkä oli vaan jotain niin käsittämätöntä. Muistaakseni vertasin sitä lohikäärmeen kanssa taisteluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä mihin ketjuun tunkisin ensimmäisen viestini, mutta tulkoot tänne. Tein tänään ClearBluen testin, tuloksena raskaana 3+. Tiedän tasan yhden päivän milloin tuo tapahtuma olisi voinut sattua, eli olen ollut sitten heinäkuun raskaana. Yritystä ei ollut, koska minulle on sanottu etten lapsia voi saada. Sitten vuosien jälkeen kävi näin.

 

Ja se tyhmä kysymys: tiedän ettei tähän osaa kukaan varmasti vastata, mutta. Vietin hyvin kostean heinäkuun. Ja olen ollut sitten koko ajan raskaana. Olen aivan solmussa, koska haluaisin pitää tämän vuosisadan ihmeen, mutta samalla on kauhea paniikki siitä, mitä kaikkea tuhoa olen saanut aikaan. :( :( En vain uskonut tämän olevan mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aineiden vaihto istukan kautta sikiön ja äidin välillä alkaa vasta 7. raskausviikolla (tai toisin ilmaistuna rv 6+, hedelmöittyminen tapahtuu rv 2+0), joten kovin pitkään sikiö ei ole voinut kauttasi alkoholia saada. Asiasta kannattaa toki oman mielenrauhan vuoksi keskustella neuvolassa, mutta aika epätodennäköistä on, että sikiölle olisi mitään haittaa alkoholista ollut, jos ja kun olet nyt jättänyt alkoholin kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni ekan kuukauden aikana sikiöllä ei ole yhteyttä äidin verenkiertoon, joten alkoholi ei ole päässyt siihen. :)

 

edit. rouva tossavainen ehti väliin.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääsääntöisesti myös jos ihan varhaisvaiheessa (~ ennen kuin tietää olevansa raskaana) saa myrkyillä vahinkoa aikaan, se vahinko johtaa siihen, että raskaus ei käytännössä sitten alakaan, vaan menee kesken ennen kuin kerkeää edes tajuta olleensa raskaana. Eli jos plussa nyt on mittarissa ja pysyy, alkuvaiheen juhlimisella ei pitäisi olla syytä huoleen.

 

OT: luin joskus tarinan naisesta, jolle oli sanottu, ettei hän voi saada lapsia. Hänellä alkoivat kuitenkin alavatsakivut, joiden vuoksi hän joutui päivystyksessä naistentautien lääkärin ultrattavaksi. Ultraajalle oli välittynyt tieto jotenkin huonosti, ja hän kuvitteli ultraavansa kohdunulkopuolisen raskauden epäilyä. Nainen kuvasi, ettei koskaan unohda sitä hetkeä, kun lääkäri sanoi, että "kuulkaa rouva kyllä tämä raskaus on ihan normaalissa paikassa". ;)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille. Varasin aamupäivällä ekan neuvola-ajan ja itkin asiaa jo puhelimessa. Neuvolantäti sanoi, että tod.näk. menee kesken jos alkoholi on aiheuttanut vaurioita, eli luonto hoitaa homman. Ihan hirveää. Tunnen oloni teiniksi, vaikka ikä alkaa kolmosella kun itken tällaisia asioita puhelimessa.

 

Ja juu, toki olen nyt ilman alkoholia, enkä muutenkaan todellakaan mitenkään päivittäin juo, mutta lomalla oli useammat riennot, bileet yms. :(

 

Ei kai tässä auta kuin odottaa ja sulatella asiaa, voihan olla ettei raskaus sitten etenekään. Kun minulla ei juuri ole edes kuukautisia, niin vaikeaa huomata niiden poisjäämistäkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja koska en tiedä raskauksista mitään, en ole koskaan mitään lapsi/raskaus/odotus-aiheista tutkinut tai lukenut niin kysynpähän seuraavan tyhmän kysymyksen:

 

alavatsassa on aivan todella kovat "menkkakivut" olleet nyt pari päivää. Särkee ihan reisiin asti. Meneekö tämä nyt kesken vai onko muilla tällaisia oireita?

 

Pahoitteluni jo nyt, että tulen täyttämään tämän kyselyketjun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei haittaa, että kyselee, ei näitä voi tietää jos ei ole mitään kokemusta tai kontaktipintaa. :)

 

Menkkamaiset kivut alkuraskauden aikana voi valitettavasti olla ihan mitä vaan. Useimmiten kyse on vaan normaaliin raskauteen liittyvästä oireesta, mutta voi olla myös keskenmenotilanne, joskus harvoin jotain ihan muutakin koko juttuun liittymätöntä asiaa. Ennen kuin vuoto alkaa ei valitettavasti oikeen ole mitään keinoa sanoa asiasta juuta eikä jaata. Noin 7. viikolta alkaen voi ultraäänellä todeta, että raskaus on siellä missä pitää ja alkion sydän lyö, mutta senkään näkeminen ei vielä sano mitään siitä, etteikö raskaus voisi mennä kesken.

 

Yleensä valtio ei tarjoa tuota alkuraskauden ultraääntä, mutta sulla jos on ollut tilanne, että olet tullut raskaaksi vaikka sen ei pitäisi olla fyysisesti mahdollista, sille minusta olisi tilaus. Ainakin saanet yksityiseltä KELA-korvauksen.

 

(Raskausviikot lasketaan siis yleensä viimeisistä menkoista, mutta jos sulla on ollut tosi epäsäännöllinen kierto tms, niin ei voi kovin helposti tehdä. Ilmeisesti tiedät kuitenkin hedelmöittymispäivän ainakin suunnilleen, voit arvioida, että silloin on ollut n. viikko 2. Eli jos se oli heinäkuun alussa tai just ennen, nyt menis jo niistä kuvitelluista viimeisistä menkoista vko 6 tai jotain sinne päin?)

 

Saitko jo aikaa neuvolaan?

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.