Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

^käskettiin käydä ennen 10:00, kävin puoli 10 antamassa näytteen :) sanokin joo et toka arvo oli viitteiden rajoissa, mutta myös sen että jos tsh on alhainen niin silloin yleensä toinen meinaa korkeaa. onhan se hyvä että seuraavat. tuon seuraavan näytteen annan 8:20...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulla hb-lähtötaso oli 97 ja taitaa olla yhteensä neljä kertaa mitattu (nyt 38.viikko menossa). Hassua, että jossain mitataan joka kerta, kun ei se mittaaminen mitään siihen hb:n vaikuta. Varsinkaan, jos taso on ollu hyvä koko ajan. Mutta hyvä tietysti, että seurataan mieluummin tiheään kun ei ollenkaan, kun se arvokin on niin nopeasti otettu :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulssi: mulla oli eka raskaudessa tsh 0,049. T4V oli normaali koko raskauden ajan. Tuota tsh:ta sitten seurattiin koko raskauden ajan (ja tietysti t4v:tä myös), mutta se lähti itsestään nousuun, joten lääkitystä ei aloitettu. Sisätautilääkäri luki jostain paperista, että raskauden aikana tsh:n pitäisi ollakin vähän normaalia alhaisempi, mutta Suomessa ei raskaana oleville ole omia raja-arvoja toisin kuin joissakin muissa maissa. Joka tapauksessa sun arvo on tosi alhainen, joten hyvä, että sitä seurataan. Toivottavasti se nousee itsestään. Mulla on myös tsh tässä raskaudessa liian alhainen, mutten ole juurikaan huolissani. Parempi, että menee hieman liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan puolelle, niin vauva saa kaiken tarvitsemansa ja me kärsitään se ylimääräinen ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään toisella raskaana olevalla ilmestynyt sormenkynnen alle pieniä verenpurkaumia?

 

Näyttävät siltä, kun siellä olisi tikku, mutta ei kuitenkaan ole. Minulla tosi pieniä / lyhyitä ja ruskeita, melkein joka kynnessä, ja tyypillisesti siinä rajalla missä kynsi muuttuu valkoiseksi. Koitin googlettaa mitä merkitsevät, mutta suomenkielellä ei ollut juuri raskauteen liittyvää tietoa. Sen sijaan englanniksi löysin lähteen, jossa kerrottiin näin:

 

Splinter hemorrhages. These thin, dark red or brown vertical lines in the nail bed look like splinters beneath the nail, hence the name. Possible causes include cirrhosis, mitral stenosis, oral contraceptive use, pregnancy, peptic ulcer disease, scleroderma, rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus, vasculitis, and trauma. A classic association is with subacute bacterial endocarditis (infection of the heart valves).

 

Täällä esimerkkikuva, jossa kylläkin pidempiä purkaumia ja enempi kuin mulla yhdessä kynnessä, mutta näette mistä kyse: http://www.forusdocs...-Hemorrhage.jpg

 

Eli olisikohan tämä kuitenkin vain raskausoire, kerta raskaana olen.. Ettei tarvitsisi kauhuissaan pelätä autoimmuunitauteja tai sydänvaivaa.. Kertokaa ajatuksianne!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole mulla tuollaisia näkynyt tai koskaan tullut muilla raskaana olevilla vastaan. Kehotan ottamaan yhteyttä neuvolaan, kun kerta voivat olla oire jostain vakavammastakin. Saatpahan varmuuden, eikä tarvitse sitten murehtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko sokerirasituksen tehdä, jos on kuumeflunssa päällä? Mulla olis se varattuna 3 päivän päähän eli perjantaille ja nyt ollu kaks päivää kuumeflunssassa. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Parempi siirtää myöhemmäksi, infektio voi väliaikaisesti huonontaa sokeritasapainoa. Ja se kun ei ole kivaa hommaa muutenkaan, saati sitten kipeenä! Sen ajankohdan kanssa nyt ei oo viikosta kiinni, siirrä ihmeessä eteenpäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mikähän kipu mulla käväs tänään? istuin siis työtuolilla töissä kassalla ja oli melko kiirettä. yht'äkkiä tuntui pitkä sukkapuikko pakaran ja ylävatsan (tarkemmin tissin alla rintakehän tienoilla) välillä oikein terävänä ja pistävänä. supistus? hermopinne/mikälie? ei oo aiemmin tullut tommosia, ja tänään tuli pariinkin otteeseen...pisti ihan pikkasen jopa uikahtamaan...

 

mietin vaan et jos tommosii alkaa tulla enemmänkin niin alkaako olla sairasloman paikka vai jatkaa töissä ja toivoa parasta etteivät tee mitään?

 

lisäks mulla on tavan liitoskipuja ja semmosia nuppineulapistoksia häpyluun tienoilla :rolleyes:

 

hyvät käsityötermit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli eilen samaa. :( Mutta tänään onneksi ei sit taas yhtään mitään. Itse päättelin, että se ei voi olla supistus, koska mun kohtu ei ole tissin alla (vaan jossain navan kieppeillä). Hermopinne tuntuu erilaiselta. Sorry, tästä ei ole sulle apua. Kunhan tarjoan sympatiaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^kiitos kovasti :D samoilla päivillähän tässä mennään ja toisen odotuksessa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Me saatiin sukkapuikot melkein päivälleen samana raskauspäivänä (16+1/16+2). :D

 

Mua pelottaa enemmän sellainen "kipu", joka on alavatsassa ja tuntuu samalta kuin kunnon venyttely. Paitsi, että mä en tietenkään just silloin venyttele. Pelkään, että niistä kehittyy kunnon harjoitussuppareita ja sitten pitää alkaa varomaan rasitusta. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulla samankaltaisia, mutta onneks eivät ole olleet vielä kipeitä, ainoastaan venymisen tunne (eli olisko just vaan supistus) on tuntunut, just esim sillon suihkussa käydessä josta taisin jo mainita kk-ketjussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun piti varmuuden vuoksi soittaa noista tuntemuksista neuvolaan, mutta en päässyt läpi. Maanantaina uusi yritys. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm, mäkään en päässy eilen neuvolaan kiinni ja kaupungin neuvolasivutkin oli kaatunu :huh: olisin soittanu labratuloksia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko piikkimattoa käyttää raskaana? Löysin vihdoin ja viimein mun piikkimaton ja olisi ihanaa rentoutua sen päällä. Nyt vaan mietityttää voiko sitä käyttää raskaana... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Raskaanaollessa sen käyttö on kielletty :(

 

Meidän piikkimaton mukana tulleissa ohjeissakin oli siitä maininta.

En sitten tiedä mihin se perustuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi :dash2: Nyt löysin lisätietoa aiheesta, että voi kuulema aiheuttaa suppareita noihin akupisteisiin osuessaan. Selvä se. Matto takas rullalle ja komeroon. Täytyy keksiä muuta rentouttavaa puuhaa...ulos pihahommiin siis. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ollut jo viikon kipeänä (poskiontelotulehdus+kova yskä), yskä on aiheuttanut lieviä suppareita, muttei mitään kivualista. Tänään mulla on alkanut alaselkäkipu ja alamaha juilii.. menkkakivun tyyppisesti. (Edellisestä raskaudesta muistan tällaistä olleen loppuraskaudessa rv30-->) Voiko siis noi edellisen raskauden kivut alkaa toisessa raskaudessa jo nyt vai liittyyköhän tää tähän sairasteluun ja mun pitäis huolestua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulla on samoja kipuja ilman noita flunssaoireita, eli oletan kuuluvan toisen raskauden kuvioihin...ihanaa eikö :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En saanut neuvolasta ketään kiinni puhelinaikana, joten pistin viestiä. Vastaus " supistuksia ei pitäisi vielä olla, ei ainakaan levossa. Jos ovat kivuliaita, lepo on tarpeen! Jos ovat kivuttomia, eivätkä tule levossa, voit liikkua varovasti". Kysyin siis voinko mennä jumppaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niu: Oon käyttänyt piikkimattoa eka ja tämän raskauden alusta asti ja ennen raskauttakin. Liekö tarpeeksi tutkittua juttua vielä piikkimaton vaikutuksesta raskauteen tai lähinnä näihin supistaviin vaikutuksiin. Itselläni on mielikuva, että jos on ennen raskautta käyttänyt säännöllisesti (kroppa tottunut) niin voi käyttää raskauden aikana. Mutta toisaalta kiellothan nuissa piikkimatto ohjeissa on. Ite olen surutta käyttänyt, mutta en varmaan käyttäisi jos olisi supisteluherkkyyttä. Esikoinen ei lähtenyt syntymään, vaikka sain käynnistyslääkkeetkin (sektio tehtiin), joten ehkä mun kroppa ei ole niin altis nuille supistuksille.. Näin maalaisjärellä pohdittuna. Koen matosta olevan niin paljon hyötyä etenkin nukahtamiseen/rentoutumiseen, etten osaa siitä luopua... Lääkäriltäkin kysyin eka raskaudessa, mutta ei hän osannut sanoa juutaeikäeetä asiaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ukka, olen käyttänyt mattoa niin, että laitan sen rullalle niskan alle. Laittaa veren kiertämään niska-hartiaseudulla ja yläselässä. Mulla on ollu kivuttomia suppareita kuukausi sitten, ja mattoa olen käyttänyt paljon ennen raskautta, joten jatkan käyttöä nyt ainakin yläselässä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miltä raskausmahan kuuluu kuulua näillä viikoilla (35+)?

 

Nimimerkillä aivan paniikissa kun keksin, että jotain on vialla. :unsure:

 

Muoks. Mun mielestäni siis maha on liian kireä ja kova ja vauvan osia ei tunne mahan päältä, vaan vasen ja oikea puoli (vauva on selkä oikealla) tuntuu jotakuinkin samanlaisilta. Mulla on myös melko pitkäkestoisia kivuttomia supistuksia ajoittain.

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.