Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

Ylipaino on käsittääkseni tutkimusten mukaan myös niin sanottu "itsenäinen riskitekijä" ainakin raskausdiabetekselle eli lisää riskiä yksinäänkin. Ei silti kannata huolehtia liikaa, sillä hyvä ruokavalio ja liikunta puolestaan suojaavat riippumatta ylipainosta, eikä sulla ole todettu mitään verenpaine- tai kolesteroliongelmia. Eli olet varmasti paremmassa tilanteessa kuin ylipainoinen joka ei liiku ja syö mitä sattuu. Olet tehnyt asioita terveytesi eteen ja sen pitää riittää, kun kukaan ei voi kaikkia riskejään täysin minimoida, ja esimerkiksi tuossakinhan sanotaan, että epämuodostumariski liittyy nimenomaan yksipuoliseen ruokavalioon.

 

Mitenkään vähättelemättä asian vakavuutta sinänsä, raskausdiabetekseen ei myöskään Suomessa kuole vauva eikä äiti, ja terveyshaitatkin on minimaaliset sellaisella, joka pystyy noudattamaan hoito-ohjeita, mitä sä varmasti pystyt jos jo nyt osaat elää terveellisesti. Tahto ja kärsivällisyys elää terveellisesti ja noudattaa hoito-ohjeita on vähintään yhtä tärkeitä terveyttä ennustavia tekijöitä kuin paino.

 

Eli älä tästä stressiä ota odotuksellesi. :)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaustesti näyttää plussaa. Mitä seuraavaksi? Pitääkö soittaa neuvolaan, terveyskeskukseen vai minne, ja milloin raskaus varmistetaan ammattilaisen toimesta? Kuinka pian ja miten voi saada varmuuden, ettei ole kemiallien raskaus tai kohdunulkoinen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Neuvolaan voi soitella joko heti tai odotella vaikka viikon tai pari. Kannattaa katsoa oman paikkakunnan nettisivuilta ohjeet tuohon neuvolaan soittoon, jossakin on soittotunnit ja joissakin keskitetty neuvolan ajanvaraus ym. Meillä ei raskautta ainakaan ole varmistettu mitenkään eikä varmistetakaan ennen np-ultraa viikolla 12. Toki voi pyytää vaikka raskaustestiä myös oman tk:n/neuvolan kautta. Periaatteessa kai ultralaitteella voidaan todeta raskauden sijainti noin 5+ viikoilla, silloin ultrassa näkyy useimmiten raskauspussi, mutta ei vielä sikiökaikua eikä sykkeitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, jos raskaus on toivottu, niin nt-ultraan asti sitten vaan pidetään peukkuja. Omalla kustannuksella voi tietty käydä ar-ultrassa, jossa joskus noin viikolla 7 aikaisintaan näkyy syke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites kun mulla on oletetusta tärpistä aikaa kolme viikkoa ja kolme päivää niin pitäiskö clearbluen digin näyttää tällä viikolla nyt sit 2-3 vai 3+?? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apuja? :/ Plussa pärähti ruutuun tiistai-iltana ja en voisi olla onnellisempi! :girl_in_love: Mutta.. kuuluuko näitä "tuntemuksia" olla ihan joka päivä? Tai siis joka kolmena päivänä sen jälkeen... :) Mutta kuitenkin.

 

Siis välillä ikäänkuin pistää jompaan kumpaan sivuun alavatsasta, jossain suurin piirtein varmaankin munajohtimen(?) kohdalla. Ja sitten välillä on semmosia menkkamuljahdusten kaltasia oloja...

 

Kaikki katoaa välillä, ei siis ole ihan jatkuvia.

 

Niin ja oonko yksin tän naurettavan ongelmani kanssa... :girl_crazy: Kun mun ihan ensimmäinen oire oli röyhtäily! Koko ajan semmosia onneksi naisellisen pieniä ja huomaamattomia röyhtäyksiä, mutta niitä on siis tullut ovulaatiosta asti ja jatkuu koko ajan... Kuin noloa! :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Molemmat on varsin normaaleja alkuraskauden oireita. ei huolta.

 

M: ja alkuraskaudessa noi oireet usein tulee ja menee, joten älä myöskään huolestu, jos joku päivä ei olekaan esim. noita menkkamaisia jomotuksia munasarjojen kohdilla tai mitään oireita tai jotain uusia juttuja, ne vaihtelee.

 

Onnea plussasta! :)

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

kerttuli86 odotas vaan, kyllä ne röyhtäykset kohta muuttuu isoiksi ja miehekkäiksi...

 

nimimerkillä: "röyhtäilen koko ajan ja kuuluvasti"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Lainie ja puputti! Huh! Olin jo vähän huolissani, viime yönä kivut oli tosi inhottavat ja tänään ei oikein mitään!

 

On tämä kummallista!

 

Ja puputti, joo, huomattu on! Koko ajan ne vähän pahenee! :blush: Älytöntä on kyllä se, että se tosiaan alko pari päivää ovuloinnin jälkeen (ihan tarkasti en ovulaatiota tiedä, kun en tikutellut) ja ensin ajattelin, että oisko joku laktoosivamma, mutta kun söin välipalaksi omenan ja sekin aiheutti oireita, niin alko vähän jo pieni toivo nousta... (Tai sitten prisma myy laktoosiomenoita! :D ) Plussa selitti sitten senkin...

 

Eiks raskaana pitäny olla hehkee, eikä röyhtäilevä? :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anteeksi minun suomen kieli, asun Suomessa ja olen alkanut jo opiskella suomea.

Haluaisin kysyä, onko se totta, että Suomessa lääkärit eivät pelasta raskauden 12 viikkoon?

 

Englanniksi: Sorry for my Finnish language, I live in Finland and I have already begun to study Finnish.

I would like to ask, is it true that in Finland doctors do not save pregnancy until 12'th week? :wacko: I have in-vitro fertilization (IVF), so a second chance will be not available for me if there will come problems. I'm afraid that I will be sent home to wait for nature to decide. And doctors will not save the pregnancy. :girl_impossible:

 

Paniikki!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unfortunately, if you miscarry early in the pregnancy, there is very little to be done. The doctors will do everything they can, but that is not much. This is the same everywhere, not specific to Finland. So while you might be sent home for nature to take its course, not before everything is done that possibly can be.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unfortunately, if you miscarry early in the pregnancy, there is very little to be done. The doctors will do everything they can, but that is not much. This is the same everywhere, not specific to Finland. So while you might be sent home for nature to take its course, not before everything is done that possibly can be.

Huh.. Thank you. A little better! :girl_sigh:

Forgive me for the stupid question. :blush:

I was told that if I, for example, come on 5'th week with brown spots, no one will put a drip to stop the bleed and miscarriage. The doctor will say that itself must stop. And if not, then the embryo is unviable and must get out.

Heard these myths several times, so a bit worry, but don't want to believe it. Only way to find out the truth - ask here.

:girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

There really is nothing a doctor can do to stop the bleeding/miscarriage in early pregnancy :(

When it takes a long time to even get pregnant, it feels so wrong and awful, but that's the way it is.

Usually the miscarriages that happen before the 12th week are due to abnormalities.

 

Some doctors will do an ultrasound to check where the bleeding is coming, but really you can only wait ja hope for the best.

If you manage to get through the first few weeks and see a heartbeat on the 6-8th week ultrasound which the doctors recommend after ART, you'll probably have a viable pregnancy.

Our IVF doctor said, that the 12 week mark isn't the best marker for that, and a normally developed embryo and a heartbeat seen even that early usually leads to birth.

No one can't certainly promise that to you, but the odds are on your side.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö kukaan suosituksia ripsien ja kulmakarvojen värjäämisen suhteen raskaana ollessa? Oliskohan rinnastettavissa hiusten värjäykseen, josta olen kai kuullut joskus suosituksen, että muutaman kerran raskauden aikana ok. Vai olenko kenties liian neuroottinen, kun mietin tällaista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mihin mä tän kyssärin nakkaan? mihinkähän asti tolal vauvelilla on tilaa kääntyä oikeinpäin? se istuu vieläkin 33+1 :o jännittää pirusti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun käsittääkseni muutama viikko vielä. :) Mun siskolla vauva kääntyi itsekseen just "viime metreillä", jotain tyyliin rv 36. Sitä ennen ei kai tehdä ulkokäännösyrityksiäkään, ettei vauva kiepahda takaisin nurinpäin?

 

Muoks. Joo, muistin oikein:

 

Jos neuvolassa huomataan sikiön olevan perätilassa raskausviikolla 35–36, ohjataan odottava nainen äitiyspoliklinikalle. Äitiyspoliklinikalla sikiön tarjonta varmistetaan ultraäänellä.
Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla toinen lapsi oli perätilassa vielä viikolla 35. Viikolla 36 oli lääkäriaika ja silloin vauva oli poikittain, niin lääkäri oli sitä mieltä, että oli kääntymässä pää alaspäin, joten ei laittanut lähetettä seurantaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän noi tuntuvat mahtuvan pyörimään aika myöhäisille viikoille. Meidän toinen tyttö oli perätilassa 34+ viikolla ja lääkärin tarkistaessa ultralla viikolla 36+ olikin kääntynyt jo raivotarjontaan. Mä en tosin ollut mitään huomannut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla esikoinen oli perätilassa vielä 39+4 kun menin käynnistykseen. Sanoivat, että seuraavana päivänä yritetään kääntää ja aloitetaan käynnistys. Sehän oli sitten kääntynyt jo itse kun tarkastettiin seuraavana päivänä.

 

Nyt oma tyhmä kysymys: Jos ultra on esim. viikolla 12+0 ja sikiön koko vastaa viikkoja 12+6, onko tuohon looginen selitys, että ovulaatio on ollut aiemmin kuin se oletettu kp14?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mahdollisesti olis looginen selitys, toki tuossakin ultrassa voi vielä olla isojakin heittoja laskuissa. meillä oli mukamas 3 päivää pitemmällä, mutta pikkuinen suoristeli itseään todella paljon ja se hitusen vääristi tulosta. rakenneultrassa taas oli sitten jo alkuperäisessä lasketussa ajassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoilla linjoilla Tuulssin kanssa. Mä veikkaisin, että ehkä ovis oisi ollut vähän aiemmin, ei kuitenkaan ehkä kuutta päivää, ja mittavirhettä olisi muutama päivä. Kuusi päivää kuulostaa aika paljolta, mutta on sekin mahdollista, ja muutamasta päivästä mulla on jopa kokemusta eli sitä en epäile yhtään. Viime raskaudessa mulla taisi olla nelisen päivää heittoa itse laskemaani (ja melko varmaksi tietämääni) ja tässä raskaudessa päivä tai pari ihan varmaksi tietämääni.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.