Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

Kiitos J A W vastauksesta, soitin neuvontaan ja sanoi että jos eivät kivut kovene ja pärjään yön yli niin aamulla sitten näytille omalle lääkärille. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos lapsivettä tihkuu, näkyykö se proteiiniplussana neuvolan pikatestissä (joka siis mittaa valkuaista virtsasta)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatan olla väärässä, mutta uskoakseni lapsivedessä on proteiineja, jotka näkyisivät plussana virtsan pikatestissä, jos päätyisivät sinne. Jos tihkuminen on vähäistä ja näyte on annettu kunnolla (keskipissasta ja alapesun jälkeen), niin päätyminen ei varmaan ole sen todennäköisempää kuin esimerkiksi valkovuodon näkyminen vääränä positiivisena. Vastaisin siis, että "mahdollisesti kyllä, mutta todennäköisesti ei". 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin mäkin sitä päättelisin, mutta toisaalta lapsivettähän voi tihkua vähän koko ajan ja nuo testit on niin herkkiä, että virtsatulehduskin saattaa antaa plussan.

 

Jos jollain on kotona noita tikkuja ja vedet menee, niin mua kiinnostaisi tietää miltä nuo näyttää. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin alkoholitonta punkkua ja siinä lukee alkoholisisältö 0,5% eli pitääkö mun nyt mennä ostamaan limua vai onko kaikissa ns.alkoholittomissa punaviineissä tuo määrä alkoholia? Voinko juoda turvallisesti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen viikkoa 15 (että ehtii viikolle 16 neuvolaan, oli muistaakseni äitiyspäivärahaan tai äitiysavustukseen liittyvä raja) :)
Isommilla kunnilla kannattaa olla ajoissa koska kävijöitäkin on enemmän, mutta monet neuvolat ei ota ensimmäiselle käynnille ennen viikkoa 9 :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ostin alkoholitonta punkkua ja siinä lukee alkoholisisältö 0,5% eli pitääkö mun nyt mennä ostamaan limua vai onko kaikissa ns.alkoholittomissa punaviineissä tuo määrä alkoholia? Voinko juoda turvallisesti?

En oo varma, onko myös ihan 0-prosenttista punkkua. Tuo määrä alkoholia on tosi pieni, että jos juot lasin tai vaikka kaksikin, niin eihän siitä hirveästi tule. Turvallista määrää on vaikea sanoa, mutta käytännössä 0,5-prosenttinen juoma ei vaikuta mitenkään. Toisethan juovat lasillisen oikeaakin viiniä usein raskauden aikana.

 

Tosin jos olet päättänyt olla raskausajan ihan nollalinjalla alkoholin suhteen, niin silloin jättäisin kokonaan väliin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nadda! :) No kyllä mä härän fileen kanssa sitä aion ottaa 1-2 lasillista. :) Kuulema jopa lapsille annettavissa D-vitamiinitipoissakin on enemmän alkoholia eli en usko tuon viinin myöskään tekevän haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka paljon d-vitamiinia olisi hyvä saada raskaana? Se 10 mikrogrammaa taitaa olla suositus, mutta olen käsittänyt, että isommatkaan määrät eivät välttämättä haittaisi varsinkaan näin talviaikaan? Mun terkalle meinasi olla liian suuri järkytys, kun mainitsin ottavani joskus lisätabletin raskausmonivitasta löytyvän lisäksi, niin siltä en viitsi kysyä. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mua kanssa kiinnostaa tuo. Ja se että tarvitseeko lisäkalkkia raskausaikana? Meiltä löytyy täysi purkki calcichew-purutabletteja joissa lisänä D-vitamiini, niin voiko syödä? Löytyy aika heikosti tietoa kalkin lisätarpeesta raskausaikana. Tossa vaan olisi tuo D-vitamiini, mitä en tällä hetkellä syö lisänä purkista kuin sen mitä on multitabsin raskausvitamiineissa, mut D-vitamiiniahan pitäis syödä ihan todella isoja määriä, enemmän kuin  tuo 10μg päivässä, ainakin ihan "normaalin" ei raskaana olevan ihmisen uusien tutkimusten mukaan. (Euroopan Unioni nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lastenlääkäri, dosentti Outi Mäkitie vaatii palaamaan arkkiatri Arvo Ylpön suosittelemaan annosteluun, 100 µg päivässä, koska se ehkäisisi lapsia sairastumasta akuutteihin ja kroonisiin tauteihin ja suojaisi heitä pitkälle aikuisuuteen asti. Raskaana olevien naisten tarve  on 100–150 µg päivässä (nykyinen suositus on vain 10 µg). Infektioherkät hyötyvät 100 µg:n päiväannoksesta, osoittaa uusi ruotsalainen tutkimus.)

Multitabsin raskaus vitskuista puuttuu kokonaan kalsium, niin onko se jotenkin haitallista?

Syön maitotuotteita paljon, mutta esim luomumaidossa ei ole D-vitamiinia, joten siitä kalsium ei niin hyvin imeydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan noihin vitamiinisuosituksiin apua esim. brittien tai USA:n raskauden aikaisista vitamiinisuosituksista? Usassa on mun käsittääkseni nuo vitamiinisuositukset paljon korkeammat Suomeen verrattuna. Ollaanko me Suomessa sitten liiankin varovaisia ja vedetään rima alemmas sen vuoksi...tiedä sitä sitten. Mutta ehkäpä joku ulkosuomalainen odottaja tällä palstalla osaa vinkata johonkin lähteeseen? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä löytyi osoitteesta http://www.webmd.com/baby/guide/prenatal-vitamins
What to Look for in Prenatal Vitamins

Look for a prenatal vitamin that includes:

400 micrograms (mcg) of folic acid.
400 IU of vitamin D.
200 to 300 milligrams (mg) of calcium.
70 mg of vitamin C.
3 mg of thiamine.
2 mg of riboflavin.
20 mg of niacin.
6 mcg of vitamin B12.
10 mg of vitamin E.
15 mg of zinc.
17 mg of iron.

In some cases, your doctor will give you a prescription for a certain type of prenatal vitamin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo 400 IU taitaa olla juuri 10 mikrogrammaa?

 

Jos aikuisten yläraja on 100 μg päivässä, onko raskaana sama, vai pitääkö olla tarkempi? Tai nimenomaan tarkempi niin päin, että syö reilusti?

 

Kalkki on tärkeää raskausaikana. Jos syö reilusti maitotuotteita, ei sitä tarvii, mutta jos epäilee omaa saantiaan, ei lisäkalkista varmasti haittaa ole. Syö siis Sama vieras rohkeasti tuota kalkki+d:tä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä syön ihan S-marketin perus kalkkitabletteja D ja K-vitamiinilisällä, vaikka maitotuotteita käytänkin paljon. Lisäksi otan vielä päivittäin purkista D-vitamiinia ja multivita raskaus-tabletin. En sitten tiedä olenko mä saanut jonkun pahan vitamiinien yliannostuksen...toivottavasti en. En ainakaan usko, että kalkista mitään vaaraa olisi. Mutta ehkä tuota D-vitamiinin saantia voisin vähentää... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka paljon d-vitamiinia olisi hyvä saada raskaana? Se 10 mikrogrammaa taitaa olla suositus, mutta olen käsittänyt, että isommatkaan määrät eivät välttämättä haittaisi varsinkaan näin talviaikaan? Mun terkalle meinasi olla liian suuri järkytys, kun mainitsin ottavani joskus lisätabletin raskausmonivitasta löytyvän lisäksi, niin siltä en viitsi kysyä. :rolleyes:

Mulle sanottiin kerran apteekissa, että raskausaikana saa ottaa enintään 15 mikrog D-vitamiinia vuorokaudessa. Mutta neuvolan lääkäri kirjoitti mulle reseptin kalkkitableteille joissa on 10 mikrog D-vitamiinia, ja annokseksi 2 tablettia/vrk. Eli tuostakin tuli jo 20 mikrog D:tä.

 

Googlasin tällaisen: http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=126

 

Eli tuon perusteella voisin ottaa huoletta kalkkitablettieni lisäksi vielä erikseenkin D-vitamiinia ihan reippaasti.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin alkoholitonta punkkua ja siinä lukee alkoholisisältö 0,5% eli pitääkö mun nyt mennä ostamaan limua vai onko kaikissa ns.alkoholittomissa punaviineissä tuo määrä alkoholia? Voinko juoda turvallisesti?

En oo varma, onko myös ihan 0-prosenttista punkkua. Tuo määrä alkoholia on tosi pieni, että jos juot lasin tai vaikka kaksikin, niin eihän siitä hirveästi tule. Turvallista määrää on vaikea sanoa, mutta käytännössä 0,5-prosenttinen juoma ei vaikuta mitenkään. Toisethan juovat lasillisen oikeaakin viiniä usein raskauden aikana.

 

Tosin jos olet päättänyt olla raskausajan ihan nollalinjalla alkoholin suhteen, niin silloin jättäisin kokonaan väliin.

Alkoholitonta viiniä tehdään käsittääkseni kahdella eri tavalla:

 

A) juoma tehdään alusta lähtien alkoholittomana, eikä tällä juurikaan ole tekemistä viinin kanssa. Ovat yleensä ihan törkeän makeita.

 

B ) juoma tehdään oikeasta laadukkaasta viinistä poistamalla viinin alkoholi, sitä jää yleensä se 0,5%. Pohjana on oikea viini, maistuu ihan viiniltä eikä ole niin makeaa (riippuen tietenkin mikä viinilaatu on pohjalla).

 

0,5% alkoholia on niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä, ja juoma on huomattavan paljon paremman makuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaunis old lady! :) Sitä mä uskoinkin, että isommasta annoksesta ei haittaa olisi, niin taidanpa jatkaa samalla linjalla. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin alkoholitonta punkkua ja siinä lukee alkoholisisältö 0,5% eli pitääkö mun nyt mennä ostamaan limua vai onko kaikissa ns.alkoholittomissa punaviineissä tuo määrä alkoholia? Voinko juoda turvallisesti?

En oo varma, onko myös ihan 0-prosenttista punkkua. Tuo määrä alkoholia on tosi pieni, että jos juot lasin tai vaikka kaksikin, niin eihän siitä hirveästi tule. Turvallista määrää on vaikea sanoa, mutta käytännössä 0,5-prosenttinen juoma ei vaikuta mitenkään. Toisethan juovat lasillisen oikeaakin viiniä usein raskauden aikana.

 

Tosin jos olet päättänyt olla raskausajan ihan nollalinjalla alkoholin suhteen, niin silloin jättäisin kokonaan väliin.

Alkoholitonta viiniä tehdään käsittääkseni kahdella eri tavalla:

 

A) juoma tehdään alusta lähtien alkoholittomana, eikä tällä juurikaan ole tekemistä viinin kanssa. Ovat yleensä ihan törkeän makeita.

 

B ) juoma tehdään oikeasta laadukkaasta viinistä poistamalla viinin alkoholi, sitä jää yleensä se 0,5%. Pohjana on oikea viini, maistuu ihan viiniltä eikä ole niin makeaa (riippuen tietenkin mikä viinilaatu on pohjalla).

 

0,5% alkoholia on niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä, ja juoma on huomattavan paljon paremman makuista.

Kiitos. Zoomasin pulloa eikä siinä lukenut mitään muuta kuin Non alcoholic, mutta kaupan hyllyssä tuotteen kohdalla oli se 0,5%. Oli ihan hyvää viiniä ja pari lasillista sitä otin ruuan kanssa. :) En nyt tarkoita, että suomen ruoka-ainesuositukset olisivat jotenkin liioiteltuja, mutta tuntuu, että keskieuroopassa suositukset vältettävistä ruuista/vitamiineista ym. on paljon löysemmät, kuin meillä ja silti ihan normi lapsia syntyy. Tietysti on hyvä olla tarkka ja varovainen. Tuntuu vaan siltä, että mitä enemmän tutkitaan, sitä hysteerisemmäksi kohu raskausajan ruokavaliosta muuttuu. Anteeksi OT. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Suomessa on vaarallista sanoa, että joku määrä alkoholia on turvallista, kun ihmiset eivät osaa laskea juomiaan. Kun verrataan tilastoja alkoholin määrästä maassa ja ihmisten kertomia juomamääriä, niin 1/3 myydystä alkoholista häviää jonnekin, sillä kukaan ei myönnä juovansa sitä. Jos annettais lupa juoda vaikkapa puoli lasia viiniä, niin joku kuitenkin vetäisi sitä puoli tuoppia. :) Eikä ne taida oikeasti tietää, että mikä määrä olisi turvallista ja mikä ei. 

 

Itse ihastuin Törleyn alkoholittomaan kuohariin. Siinä ei etiketin mukaan ole yhtään alkoholia (on poistettu kokonaan) ja tykkäsin mausta. Alkoholittomasta kuoharista on varmaan helpompi saada hyvän makuista kuin punaviinistä.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kyllähän se ihmisen ruumiinrakennekin ja paino liittyy siihen mitenkä paljon sitä alkoholia voi juoda raskausaikana. Itse plussasin erittäin varhaisilla viikoilla enkä aijo ottaa yhtään mitään alkoholia sisältävää koko raskausaikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niu: Mitä alkoholitonta punaviiniä ostit? Itse suurena punaviinin ystävänä koin karvaan pettymyksen jouluna kun ostin alkohoilitonta punaviinä ja oli ihan järkyttävän pahaa. Hyvä olis hakusessa:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mun kokemuksen mukaan ne on kaikki kamalia. :) Sen sijaan tykkään, jos mies tekee punaviinikastiketta. Maku on, alkoholi ei. :D Paketin kastike on ok, jos siihen lisää aitoa tavaraa joukkoon. Helppoa ja nopeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.