Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

Mistä johtuu paineen tunne tuolla alakerrassa???  :ph34r:  Laskettu aika lähenee ja eilen alkanut tuntumaan tuo paineen tunne, joka voimistuu koko ajan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Arvaa. :D Siihen voi silti mennä ikuisuus ennenkuin mitään tapahtuu. Mä pakkaisin kassini valmiiksi, mutta en alkais panikoimaan. Mulla meni muistaakseni 6 viikkoa (!) paineen tunteen alkamisesta. Tosin se ei voimistunut kokoajan vaan homma hyytyi kesken. Kävin synnytystapa-arviossa viikolla 36, jolloin tunne oli jo ja lääkäri sanoi, että voi syntyä milloin vaan tai sitten ei.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En todellakaan halua vielä synnyttämään, koska mies lähtee tänään työreissuun ja olen yksin monta päivää...ei saakeli... :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se paineen tuntu välttämättä johda synnytykseen, jotkut saa tosiaan viikkojakin kävellä se keilapallo jalkojen välissä. Mutta varasuunnitelma kannattaa kyllä tehdä. Onko sulla muita vaihtoehtoja tukihenkilöksi, jos lähtö tulee?

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On mulla vaihtoehto tukihenkilöksi. Sektiolla synnytän riippumatta siitä milloin alkaa tapahtua. Sektiopäivä on varattu jo kalenteriin, mutta sinne on vielä aikaa. Pitää varmaan käydä näytillä ennen kun mies lähtee töihin tänäiltana...stressaavaa...todella stressaavaa!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni lääkäri osaa kertoa onko sulla kohdunkaula lyhentynyt vai ei. Lyheentyneelläkin kaulalla voi kestää ennenkuin päästään synnyttämään. Ei ne synnytyksen alkamisaikaa tiedä etukäteen. Valitettavasti.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos neuvosta. No mä yritän levätä ja sanon miehelle, että varautuu kaikkeen. :) Voihan se olla, että tää on jonkin asteista liitoskipuakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jee! Joten ei pitäisi olla mitään huolta. Voihan se olla, että liika jalkeilla olo ja pitkään istuminen tekee tän epämukavan tunteen tonne värkkiin. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

mullakin on ilkeetä tunnetta, ja vasta viikolla 27+0! vauski ei oo laskeutunut, vaan myllertää ympäri mahaa, mutta tänään huomasin töissä että taitaapa supistella! esikoisesta en supistellu kun synnytystä edeltävästä illasta alkaen....

vissiin stressiä alkaa olemaan, esikoisen voinnista jne.

mulla siis tuntu semmosta kahtia repeävää tunnetta alavatsalla (navan alapuolella). lisäks mulla on ollu liitoskivut ihan järkkyjä, niin ku joku sano mulle että voipi olla sormen levynen rako häpyluussa :o siltä kyllä tuntuis....saas nähdä mitä lääkärineuvolassa 14. päivä sanotaan....

 

muoks. ai niin, onkohan mahdollisesti sillon tällön (raskaan päivän aikana) tulevat limanpalaset jonkun tulehduksen merkki vai kenties jopa limatulpan palasia? venyvät pikkasen sormien välissä (joo, oli pakko kokeilla jos joku tunnistais).

Edited by Tuulssi

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Jee! Joten ei pitäisi olla mitään huolta. Voihan se olla, että liika jalkeilla olo ja pitkään istuminen tekee tän epämukavan tunteen tonne värkkiin. :girl_sigh:

 

Tai sitten siellä mahassa valmistaudutaan tulevaan ja etsitään oikeaa asentoa. Mutta ton tilaston valossa vauvat ei ole mitään pikakiitäjiä, että ei se välttämättä heti synny.

 

Tuulssi: multa kysyttiin tänään, että supistaako ja sanottiin, että kivuttomat supparit on ihan normaalia kohdun harjoittelua tulevaa varten. Noihin kipuihin tai limajuttuihin en osaa sanoa mitään.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuulssi, mulla tuli ensimmäisen kerran limatulppaa viikolla 22 ja kuulemma sitä voi joskus irtoilla pienesti pitkin raskautta. On uusiutuvaa mähmää :D Vauva syntyi siis vasta rv39+3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten supistuksia kellotetaan: lasketaanko supistusten väli yhden alusta seuraavan alkuun vai yhden lopusta seuraavan alkuun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää olikin mielenkiintoinen kysymys.

 

Täällä on aika hyvin selitetty näitä :)

www.birthingnaturally.net/birth/progress/contraction.html

 

jos ensimmäisen supistuksen alusta toisen supistuksen alkuun on 2 min, niin silloin supistusten väli on 2 minuuttia.

 

Ainakin itse ajattelisin tämän herkästi virheellisesti niin, että kun supistus loppuu ja tulee 2min odotteluaikaa ennen seuraavaa, niin silloin olisi supistusten väli 2 minuuttia (todellisuudessa tämä varmaan olisi n. 3 min tuolla oikealla tavalla laskien kun supistuksen kestokin ynnättäisi mukaan)

 

On ihan kiva oppia että oon varmasti laskenut aina itse väärin, joskin viimeisimmässä synnytyksessä käytin sovellusta apuna :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sillä supistusten välillä ei ole minkään maailman merkitystä onko se 4 tai 5 minuuttia. Ajankohta jonka jälkeen ei supistusten väli ole ylittänyt enää 10min lasketaan synnytyksen alkamisajaksi. Toki kyllähän se suuntaa antaa onko supistuksia sen kerran vai viisi kertaa kymmeneen minuuttiin, mutta mitään eksaktia tietoa ei tarvita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän sillä mitään tarkkaa arvoa ole joo, koska supistukset voi olla silti "epäsäännöllisiä" siis sikäli, että ne ei ole aina esim. 4 minuuttia ja sitä vähemmän, vaan jotkut voi venyä esim. 7 minuuttiin vaikka muuten oliskin siellä 4min pinnassa koko ajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

onko vähän niin kuin lähtölaskenta? Mitä sitten tapahtuu, jos pääsee nollaan?

 

t. sektiolla synnyttänyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä mulla ainakin tietyssä vaiheessa synnytystä supistuksia tuli ns. tauotta. Siinä vaiheessa sitten saikin yleensä ruveta ponnistamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tulee supertyhmä kysymys, mutta mitä raskausviikkojen edessä oleva H tarkoittaa? Esim. vastaa viikkoja H 9+1? Mistä tuo lyhenne tai H ylipäätään tulee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Kyllä mulla ainakin tietyssä vaiheessa synnytystä supistuksia tuli ns. tauotta. Siinä vaiheessa sitten saikin yleensä ruveta ponnistamaan.

 

Voisko tosta vetää johtopäätöksen, että tarvittaessa kätilö pystyis näkemään supistelukäyristä, että kuinka pitkällä synnytys on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En usko, että pelkästään siitä näkee. Kyllä se pitää aina tunnustella, kuinka paljon on avautunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt tulee supertyhmä kysymys, mutta mitä raskausviikkojen edessä oleva H tarkoittaa? Esim. vastaa viikkoja H 9+1? Mistä tuo lyhenne tai H ylipäätään tulee?

Minusta tämä on lääketieteen termi, mutta en osaa sanoa, mistä tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se tulee latinankielestä. Raskausviikko on muistaakseni hebdome tms. josta siia se h tulee. Osa lääkäreistä käyttää toista lyhennettä ja osa toista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.