Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

^Kiitos! Huojentavaa kuulla, että en oo ihan friikki. Täytyy kysäistä siitä lääkäriltä, varsinkin jos se vielä kasvaa ja alkaa vaivata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä verran on normaalia supistelua? Tiedän, että näillä viikoilla voi supistella hiukan, jos rasittaa itseään, mutta mua supistaa lähes ihan koko ajan, jos en oo levossa. Pienikin kävely, rasitus (esmes paikkojen järjestely kotona tms) saa koko mahan ihan kivikovaksi ja olo on epämiellyttävä. Esikosta ei ollut mitään tämmöistä, ekan kerran tajusin supistukset, kun vedet oli jo menneet ja synnytys ihan oikeasti käynnissä. Voiko joku tulehdus aiheuttaa tämmöistä..

Mahdankohan voida oottaa tiistaihin, kun mulla on neuvolalääkäri, vai pitäiskö soitella johonkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli ekassa raskaudessa supistuksia näillä viikoilla (tai oikeastaan jo aiemmin) jokaisesta pienestä rasituksesta, esim. kun nousi sohvalta. Yläkertaan mennessä oli pakko pitää tauko puolessa välissä, kun supisti. Se tsekattiin lääkärissä ja kaikki oli ok. Ei ne neuvolassa siihen mitään sanoneet, mutta en sitten tiedä olisiko pitänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä verran on normaalia supistelua? Tiedän, että näillä viikoilla voi supistella hiukan, jos rasittaa itseään, mutta mua supistaa lähes ihan koko ajan, jos en oo levossa. Pienikin kävely, rasitus (esmes paikkojen järjestely kotona tms) saa koko mahan ihan kivikovaksi ja olo on epämiellyttävä. Esikosta ei ollut mitään tämmöistä, ekan kerran tajusin supistukset, kun vedet oli jo menneet ja synnytys ihan oikeasti käynnissä. Voiko joku tulehdus aiheuttaa tämmöistä..

Mahdankohan voida oottaa tiistaihin, kun mulla on neuvolalääkäri, vai pitäiskö soitella johonkin?

Voit odottaa neuvolalääkäriin asti. Tuo voi johtua virtsatieinfektiosta. Ei välttämättä ole sitä, mutta kannattaa tarkistuttaa tilanne. Mulla oli sama ongelma + selviä vti:n oireita alkukuusta. (mun LA 10.4.2013)Odotin viikon ja sinä aikana söin karpaloita ja join karpalomehua, ja sillä sain ne vti-oireet pysymään siedettävinä. Kerroin asiasta neuvolan lääkärille, ja sain lähetteen labraan virtsakokeeseen (bakteeriviljely). Lääkärikäynnistä meni vielä 5 päivää (viikonloppu välissä) ennen kuin sain lääkkeet. Lääkäri pelotteli, että joskus virtsatieinfektio voi jopa aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen. Mulla on noita ollut aikaisemmissakin raskauksissa, mutta onneksi ne supistukset eivät ole tehonneet kohdunsuulle, vaikkakin kipeitä ja elämänlaatua heikentäviä ovat olleetkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko virtsatieinfektiossa jotain muita oireita kuin supparit? Jäin miettimään sitä, kun tosiaan kukaan ei juur korvaansa lotkauttanut niille suppareille ja ne oli kuitenkin ikäviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^yleensä kirvelyä pissatessa ja tiheämpi mutta niukkapissainen tarve käydä. voi olla myös suht oireeton. tietty joku emätintulehduskin on mahdollinen, mutta varmasti harvinaisempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluukohan mun kysymys tänne.. Ainakin se on tarpeeksi tyhmä :D

Eli tässä lueskelin neuvolasta saatua THL:n opusta Meille tulee vauva.

Siinä sitten sanotaan että viikoilla 21-24 vältä isoja rasituksia, viikoilla 29-32 vältä seisomatyötä, painavien esineiden nostelua ja muita rasittavia töitä.

Eli mun ongelma on se, että teen raskasta työtä, kävelyä ja nostelua, paljon. Kokemuksesta tiedän ettei töistä ole tarjota vaihtoehtoa tälle työlle, eikä työtä oikein pysty keventämäänkään juuri itse. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa sitten tehdään, jos noille viikoille tässä selvitään? Jos ei ole syytä sairaslomalle niin kuinka työt sitten hoidetaan?

Tiedän että muutamat raskaana olevat ovat siellä sitkuttaneet pitkällekin raskautta, mutten ole ihan varma onko se ollut kovin viisasta, vaikkei mitään ole sattunutkaan, mutten ihan periaatteestakaan halua lähteä itse ottamaan mitään riskejä.

Lisäksi työmatkani on juuri sen pituinen, että autolla kuljen. Mihin asti on turvallista ajaa autolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ajoin autolla niin kauan kuin mahduin ratin ja tuolin väliin. Nyt rv 31 ajan edelleen ja ilman ongelmia. Ainoa juttu on, että se turvavyö pitäisi sovittaa niin, että jos tulee äkkijarrutus, niin vauva ei ole vyön alla. En ole ostanut turvavyön alenninta, mutta se olisi varmaan ihan fiksu kapine. :)

 

Edellisessä raskaudessa mulla alkoi pahat kivuliaat supistelut toisen kolmanneksen alussa ja neuvola käski ottamaan niin rauhallisesti, että ei supista. Toisessa raskaudessa noita ei ole tullut. Eri raskaudet ovat erilaisia ja suhtaudun vähän epäilevästi siihen, että joku opus sanoo yhden yleispätevän ohjeen. Sun pitää kuunnella kroppaas ja mennä sen mukaan. Jos kroppa ja sen myötä neuvola sanoo, että nyt on liian rankkaa, niin sairaslomaa tuntuu saavan suht helposti. (Itse olin ekasta raskaudesta sairaslomalla viikosta 20 alkaen.) Jos työ on sikiölle vaarallista, niin on olemassa erillinen aikaistettu äitiysloma. Esim. Ruotsinlaivalla hyttisiivoojana toiminut kaverini oli päässyt sellaiselle vedoten just työn rankkuuteen tehtäviin. Sitä piti anoa itse, että tavallaan kyse on myös omasta valinnasta. 

 

 

:)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Autolla ajelin ihan vielä pari päivää ennen synnytystä (syntyi 40+5). En ostanut turvavyönalenninta, tuntui että vyön sai hyvin aseteltua pötsin alapuolelle, sitä helpommin mitä isommaksi kasvoi. ;) Pitkää matkaa ei loppuaikoina (n. rv 38->) tehnyt mieli enää ajaa yhtä kyytiä kun autossa istuminen sai epämukavia harkkasupistuksia aikaan. Mökille ajomatkaa runsas tunti ja siihen kun piti yhden tauon niin meni hyvin vielä vajaa 2 vkoa ennen laskettua aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut turvavyonalennin kaytossa alkuraskaudesta lahtien ja voin kylla suositella kyseista kapistusta. Vetaa turvavyon niin alas, etta tormaystilanteessa vatsaan ei kohdistu paino. Ostin omani lastentarvikeliikkeesta 49 eurolla. Autolla olen ajellut vaivattomasti tahan asti ja ajattelin ajella ihan loppuun asti, pitaa vain vetaa penkkia takakenompaan mahan paisumisen myota.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuuluukohan mun kysymys tänne.. Ainakin se on tarpeeksi tyhmä :D

Eli tässä lueskelin neuvolasta saatua THL:n opusta Meille tulee vauva.

Siinä sitten sanotaan että viikoilla 21-24 vältä isoja rasituksia, viikoilla 29-32 vältä seisomatyötä, painavien esineiden nostelua ja muita rasittavia töitä.

Eli mun ongelma on se, että teen raskasta työtä, kävelyä ja nostelua, paljon. Kokemuksesta tiedän ettei töistä ole tarjota vaihtoehtoa tälle työlle, eikä työtä oikein pysty keventämäänkään juuri itse. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa sitten tehdään, jos noille viikoille tässä selvitään? Jos ei ole syytä sairaslomalle niin kuinka työt sitten hoidetaan?

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/260608140945HL?OpenDocument

Voisikohan erityisäitiysvapaa olla sulle mahdollinen? Tuossa Kelan sivulla ei kyllä puhuta työn raskaudesta mitään, mutta voihan sitä aina kysyä.

 

P.S. Laivasiivooja voi päästä erityisäitiysvapaalle työssä käytettävien pesuaineiden ym. kemikaalien vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Erityisäitiysvapaaseen taitaa aika pahat vaatimukset olla. Mutta ei toki haittaa selvittääkään. 

 

Jos töissä on liikaa nosteluja, saikulle vaan. Tai lääkäriltä voi olla mahdollista saada todistus työnantajalle, että joko tarjoaa kevyempää työtä tai sit sinne saikulle. Usein alkaa jotain kevyempää löytyä, vaikka sitä ei muuten olisikaan tarjolla. Se on syy sairaslomalle, että ei voi töitään tehdä. Tai se, että siitä jotain haittaa aiheutuu. Jos ei aiheuta supistelua/selkäkipua tms., tuskin on tarpeen lopettaa töitä. Jos aiheuttaa, siitä tulee se saikku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Jos ei aiheuta supistelua/selkäkipua tms., tuskin on tarpeen lopettaa töitä.

 

Joo, ei raskaus tarkoita sitä, että pitäisi plussan jälkeen linnoittautua kiikkustuoliin kutomaan sukkaa. :D Olen nyt toisen raskauden yhteydessä tajunnut, että vaikka aina puhutaan kielletyistä ruoka-aineista tai liikuntamuodoista, niin itseasiassa olisi hyvä kiinnittää huomiota niihin mitä suositellaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin ajoin autolla ihan loppuun asti, eikä ollut mitään turvavyön alenninta. En oikein ymmärrä sen hyötyjä, kun niinhän turvavyö normaalistikin pitäisi asettaa, ettei mene mahan päältä, vaan tosta lantiolta ja rintakehän päältä?

 

OMA KYSYMYS: Onko raskaana jotenkin "vaarallisempi" sairastaa jotain ihan perustulehdusta tms? Mulla on jälleen flunssan jälkeen jäänyt kurkkuun sellainen kipupesäke joka viimeksikin (viime vuonna) jäi, parin viikon päästä todettiin tulehdukseksi ja sain siihen antibiootit. Nyt flunssasta on reilu viikko ja siitä asti kipu on ollut, mietin että odotanko sen saman pari viikkoa jos kipu menisi kuitenkin ohi vai pitäisikö nyt mennä jo pikaisemmin lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mäkin ajoin autolla ihan loppuun asti, eikä ollut mitään turvavyön alenninta. En oikein ymmärrä sen hyötyjä, kun niinhän turvavyö normaalistikin pitäisi asettaa, ettei mene mahan päältä, vaan tosta lantiolta ja rintakehän päältä?.

Mullakin on maha sen mallinen, että turvavyö ei edes pysy mahan päällä, jos vaatetus on sellainen, että turvavyönalenninta yleensäkään voisi käyttää. Pitkän takin kanssa turvavyö pitää asetella mahan alle ja se pysyy siellä.

 

Voiko turvavyönalenninta edes käyttää, jos on pukeutunut hameeseen, mekkoon tai pitkään/pitkähköön takkiin? Takin voi tietysti avata, jos tarkenee (talvella ei aina tarkene), jolloin vyönalentimen saa kai jotenkin asetettua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
OMA KYSYMYS: Onko raskaana jotenkin "vaarallisempi" sairastaa jotain ihan perustulehdusta tms? Mulla on jälleen flunssan jälkeen jäänyt kurkkuun sellainen kipupesäke joka viimeksikin (viime vuonna) jäi, parin viikon päästä todettiin tulehdukseksi ja sain siihen antibiootit. Nyt flunssasta on reilu viikko ja siitä asti kipu on ollut, mietin että odotanko sen saman pari viikkoa jos kipu menisi kuitenkin ohi vai pitäisikö nyt mennä jo pikaisemmin lääkäriin.

 

Oletko koittanut nenäkannua? Mulle jäi kerran tollanen kuukaudeksi ja sain sen kannulla pois kerta huuhtelulla. Suolavesi taitaa olla kevyesti definsioiva ja nenä ja kurkku on toisiinsa yhteydessä. Itse en tykkäisi ottaa "turhaa" antibiottiikuuria raskaana, kun sitten sen jälkeen voi olla vastustuskyky vielä heikompi. :( 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko alentimella helpompi saada vyö paikalleen ja pysymään siellä? Nyt tällä mahalla (rv30) se pysyy hyvin, mutta joskus 20 kieppeillä se oli hankalampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oletko koittanut nenäkannua? Mulle jäi kerran tollanen kuukaudeksi ja sain sen kannulla pois kerta huuhtelulla. Suolavesi taitaa olla kevyesti definsioiva ja nenä ja kurkku on toisiinsa yhteydessä. Itse en tykkäisi ottaa "turhaa" antibiottiikuuria raskaana, kun sitten sen jälkeen voi olla vastustuskyky vielä heikompi. :(

 

En ole koittanut, mutta brrr, kammoan jotenkin koko kannua. :blush: Vaikken ole koskaan kokeillut. Kiitti vinkistä silti, en mä itsekään innoissani ole taas antibiootteja toivomassa, varsinkin kun on varsin rajattua mitä voi edes syödä ja miten tehokkaita ne on. Mulla on huomenna nt-ultra, kysyn varmaan lääkärin mielipidettä että kannattaako jo käydä näytillä. Tai jos se vilkaisis yläpään röörit samalla... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin sain turvavyön asetettua paremmin sen alentimen avulla. Olen pienikokoinen ja mulla tahtoo nousta se lantio-osa aina jonkun verran mahan päälle. Alentimen kanssa pysyi varmemmin jalkojen/lantion päällä. Helpotti myös autossa tulevia supistuksia, kun ei vyö painanut alavatsaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ole koittanut, mutta brrr, kammoan jotenkin koko kannua. :blush:

 

Sama juttu. :D Mä aloin vaan olemaan silloin epätoivoinen, kun ensin oli flunssaa ties kuinka ja kauan ja sitten sen jälkeen jäi jotain ikävää rööreihin. Kannun käyttäminen tuntuu samalta kuin lapsena leikkiminen meressä. Mulla ainakin meni isoista aalloista vettä nenään ja sit pärskittiin.  Jos muutat mieles, niin kehotan kokeilemaan sitä suihkussa. Se on ainakin mulla jotenkin luontevampaa niin. :)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko alentimella helpompi saada vyö paikalleen ja pysymään siellä? Nyt tällä mahalla (rv30) se pysyy hyvin, mutta joskus 20 kieppeillä se oli hankalampaa.

Yhtenä vaihtoehtona vois koittaa tyynyä, siis siten että istuisi tyynyn päällä. Se voisi auttaa vyön ohjautumaan alempaa, jos ei meinaa pysyä lantion kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alentimella turvavyo on hapyluun edessa ja pysyy paikallaan siina kohti. Kolaritilanteessa turvavyo kiristyisi siis mahan alapuolelle eika osuisi vauvaan. Turvavyon alennin on sellainen lisalipare, johon turvavyo kiinnitetaan neppareilla. Hameen kanssa on hankalampi kayttaa, koska lisalipare tulee jalkojen valiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs sitten kolaritilanteessa, musta kuulostaa hassulta, että ne nepparit pitäisi sen alhaalla, kai nekin nyt törmäyksen voimasta antaa periksi... Vai enkö vaan hoksaa jotain? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.