Guest Mymmeli

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 4

1001 posts in this topic

^Niin kauan kun se susta tuntuu hyvältä, niin ei pitäisi olla haittaa. Usko pois, että et sä vaan enää jossain vaiheessa sitten halua nukkua niin, kun ei vaan tunnu enää hyvältä. Ja vauvakin alkaa ilmoittelemaan kyllä pontevasti, että vaihdapas asentoa, ei oo hyvä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oonkohan ihan hakoteillä kun oon sellasessa käsityksessä, että noita liitoskipuja on vasta joskus lopummalla raskautta. Ja tässä alumpana raskautta ne ois kasvukipuja.

Oikaskaa jos oon saanu väärää infoo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olet ymmärtänyt oikein, että yleensä liitoskivut alkaa vasta myöhemmin raskaudessa (25+ viikoilla), ja ne yleensä tosiaan tuntuu nimenomaan häpyluussa ja lantion SI-nivelissä, joskus muissakin nivelissä. Semmoset epämääräisemmät vihlonnat jne jotka ei paikallistu niveliin on yleensä kohdun kasvukipuja ja niitä on usein siinä 10-20-viikoilla.

 

Mutta nää on tosi "yleensä" nää jutut. Joillain (kuten mulla) alkaa aivan päivänselvät liitoskivut tosi aikaisin, ja meillä on samaa suvussa vähän jokaisella naisella. Ne ei voi mitenkään olla kohdun kasvukipuja, koska ne on aivan selvästi noissa tietyissä nivelissä. Kuulemma ne tuppaa myös varhaistumaan niin, että jos edellisessä raskaudessa on ollut, ne alkaa seuraavassa vähän aikaisemmin, ja mulla kävi myös näin. Just nyt viikolla 22 en enää pysty esimerkiksi juoksemaan askeltakaan koska häpyluun päät hankaa toisiaan vasten. Varsinaisia kohdun kasvukipuja mulla ei sitten taas ole oikeastaan ollutkaan eikä muutenkaan niin kuin mahassa tai nivusissa semmosia vihlaisuja jotka ehkä tulis jänteistä. Jollakulla muulla varmaan toisin päin, ja toisaalta yhdellä kaverilla ne kasvukiputyyppiset vihlaisut jatkui ihan synnytykseen asti.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan jollakin ideoita siihen että millaisia vatsalihasliikkeitä voisi tehdä raskausaikana? Maha ei ole vielä juurikaan kasvanut mutta perus selinmakuulta nousut eivät onnistu kun selällään makaamisesta tulee niin huono olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin neuvolasta saaduissa oppaissa neuvotaan raskausajan vatsaliikkeiksi esim lantion nostoja selinmakuulla polvet koukussa ja sitten vinoja vatsalihasliikkeitä, eli kurottaen kädellä kohti ristikkäistä polvea. Noita suoria vatsarutistuksia ei suositellakaan ainakaan alkuraskauden jälkeen, kun ne suorat vatsalihakset lähtee vaeltamaan ihan omille teilleen vatsan kasvaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te kenellä on ollut alkuraskaudessa eli vaikka heti rv 4+ hiivatulehdus, oletteko kysyneet lääkäritä ohjetta hoitoon vai oletteko käyttäneet lääkkeitä omatoimisesti ? Jos olette olleet yhteydessä lääkäriin niin mikä on ollut ohje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä kysyin apteekista neuvoa ja ne etsi mulle jonkun valmisteen jossa erikseen luki, että soveltuu käytettäväksi raskauden aikana. En tosin muista mikä se oli. Siinä oli semmonen ohje jostain syystä, että laita se kapseli sormin emättimeen jos olet raskaana, äläkä käytä sitä asetinpuikkoa. En kyllä tiedä miksi, en voi kuvitella, että sillä asettimellakaan kukaan niin lujaa tökkisi että raskaus sen takia olisi vaarassa. :grin: Mutta noudatin ohjetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käyttänyt Canestenia ja neuvolatädin mukaan on turvallinen raskauden aikana. Tosin samaa sanoivat tuosta asettimesta mitä JAW:kin, eli sitä ei suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi että, kiitos molemmille ! :) Nyt voin olla turvallisin mielin, koska käytin eilen apuna Canestenia. En ollut ihan varma uskallanko käyttää sitä, koska ohjeissa neuvottiin ottamaan yhteyttä lääkäriin ensimmäisen kolmanneksen aikana. No en sitten kellon ajan takia saanut omaa lääkäriä tsi neuvolaa kiinni ja soitin päivystykseen - sieltä neuvottiin käyttämään luonnonjugurtia alapäähän.... Luotin sitten enemmän farmaseutin sanaa ja käytin Canestenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ne nyt niitä liitoskipuja, mitkä tuntuu tuolla jalkojen välissä, nivusissa? (rv 34)

 

Meinaan vaan, että kun makuulta nouseminen tahtoo tehdä kipeää, saa ihan ajan kanssa miettiä

kuinka nousisi ettei kauheasti koskisi... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä ne musta siltä kuulostaa. Ja ei ole todellakaan kiva vaiva. Itsekin saanut tässä raskaudessa niistä "nauttia".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla tullut ummetusta jo alkuraskaudessa? Mä oon kuvitellut, että se on loppuraskauden vaiva, mutta mulla on nyt jo viikkoja ollut maha ja suoli ihan seis, eikä oikein mikään auta. Oletteko käyttäneet jotain tuotteita ummetukseen? :)

Edited by penguin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Penguin, jonkun verran on ongelmia suolentoiminnan kanssa välistä ja mulle auttaa ihan kuivatut luumut tähän. Olikin viime raskaudessa loppuajan herkku ja nyt jo käytössä välistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on hankalaa ummetusta, niin apteekin tuotteista suosittelen Vi-Siblin-rakeita. Se on siis kuitulisä, ei imeydy lainkaan ja on ensisijainen suositeltu valmiste raskauden aikaiseen ummetukseen, jos kotikonstit ei auta. Juomisesta pitää muistaa huolehtia, ja liikunnasta myös.

 

Itselläkin ummetus paheni heti alkuraskaudessa, mutta on yllättäen sittemmin helpottanut, en tiedä auttaako joka aamuinen kaurapuuro, vai johtuuko jostain muusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ollaan raskaana viikolla 6+0 ja rintojen turvotuksen lisäksi ensioireina ummetus. Nyt tuntuu jopa siltä, että ei ole mitään ns. oiretta, mikä muistuttaisi raskaudesta, paitsi tuo ummetus.

 

Onko muilla ollut jo tässä vaiheessa herkästi kuuma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan idiootti kysymys: Ootteko epiloineet sääriänne raskauden aikana? Mun epilaattorin käyttöohjeessa luki, että ei raskauden aikana -- miksiköhän? Olisi kiva saada sileät sääret kesäksi... Nyt oon alkuraskauden höylännyt, mutta se on ihan perseestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mie en ole tässä raskaudessa, mutta viime raskaudessa kokeilin, enkä tehnyt sitä siksi, että mun iho oli tosi herkkä koko raskausajan ja vaikka yleensä epilointi ei mulle sattunut niin silloin sattui. En kyllä ymmärrä miksi se olisi kielletty. Ei olisi tullut mieleenkään katsoa ja olinkin ajatellut tällä viikolla kokeilla onnistuisinko tässä raskaudessa tuossa kun höylätä saa tosi usein että voipi olla kesävaatteissa.

Eli ei tämä nyt varmaan mitään auttanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikään raskausasiantuntija en ole eli kannattaa kysyä neuvolasta / lekurilta.

 

Itse selvittelin sokerointia / vahausta raskauden aikana ja siihen löysin perusteita että voi olla todella epämukavaa koska iho / tunto saattaa olla herkempi. Ja samasta syystä ei suositeltu raskauden loppua kohden jolloin kipu voi laukaista ennenaikaisen supistelun. Sitä en osaa sanoa kuinka paikkansa pitäviä tietoja on. Jos kuitenkin on niin epilaattori on omalla tavallaan esim. sokerointia "rajumpi" (ei aina karvan kasvusuunnan mukainen), voisiko olla jotakin mahdolliseen suurempaan tulehdusriskiin liittyvää..? (Ihan arvailuksi menee nyt tämä)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Toisaalta, kun on vuosikaudet jo epiloinut, niin eipä tuo tuska niin hirmuinen enää ole. Jaa-a, ehkä mä maltan odottaa neuvolaan asti ja kysyn siellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainut tuossa on Elkku, että jos sun iho on herkistynyt niin sattuu ihan hirveästi(mutta silloin ei kyllä tule mieleenkään jatkaa), mutta kyllä mie kokeilisin ja jos ei tunnu ihmeellisemmältä kuin aikaisemminkaan niin enpä usko, että on mitään haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluuko Vantaalla odottaville äideille myös jotenkin "tehokkaampi" hammashoito?

 

Pitäisi mennä tarkastukseen, ja yleensä käyn yksityisellä, mutta jos kunta laittaa esim. automaattisesti kaikki odottavat tarkastukseen, niin en turhaan maksa yksityisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en saanut Vantaalla hammaslääkäriin yhtään aikaisemmin aikaa. Suuhygienistille pääsee vissiin tarkastukseen ja hänen arvion mukaan lääkärille tarvittaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Espoossa ainakin esikoisen odottajat pääsee hammasopastukseen eli kai siellä infotaan, miten hoitaa omia ja lapsen suuta. Erikseen varasin itelle ajan suuhygienistille ja se maksaa. Toi opastus on ilmainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ ja ^^

Okei. Esitietolomakkeessa kysytään viimeisintä tarkastusta ja tunsin piston sydämessäni, kun olen asunut tätä ennen 2,5 v. ulkomailla eikä siellä tullut käytyä kun ei ongelmia suussa ollut.

Varaan siis ajan yksityiselle, kuten suunnittelinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäisenpä täältä, että kuinka pitkään esim. Manducalla voi kantaa esikoista selässä? Asettaako kasvava maha jotain rajoitteita vai kuunnellako vaan omia tuntemuksiaan tässä(kin) asiassa? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.