Sign in to follow this  
Followers 0
Guest jasmina87

moku-vauvan odottajia?

16 posts in this topic

oisko täällä ketään monikulttuurisessa parisuhteessa eläviä, vauvan odottajia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

On, ja kaipaisin todellakin juttuseuraa samassa tilanteessa olevilta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka, toivottavasti tata luetaan myos :)

 

Sain eilen tietaa etta mieheni (irlantilainen) ja mina odotamme ensimmaistamme, menimme naimisiin vasta pari kolme viikkoa sitten. Asumme taalla irkuissa, ja sita vahan jannittaa etta miten parjaa ilman omaa perhetta jotka kaikki ovat Suomessa.

 

Odotan myos jannityksella millaisia kulttuurishokkeja on luvassa, vaikka taalla ja muualla onkin tullut asuttua vuosikaudet niin aina kun elamantilanne muuttuu niin sita oppii toisen kulttuurista uutta, sellaista mista tykkaa ja sellaista mista ei.

 

Onko taalla muita ulkomailla asuvia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nigerialainen mies ja ihan Suomessa asutaan, mies asui täällä jo silloin kun tavattiin. Meillä nyt poika joka kohta 1v 2kk. :)

 

Muoks. Tässähän kysyttiin odottajista mutta vastasin silti kun ei noissa muissa moku-ketjuissa pahemmin ole elämää. :P

Edited by Modiana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka, toivottavasti tata luetaan myos :)

 

Sain eilen tietaa etta mieheni (irlantilainen) ja mina odotamme ensimmaistamme, menimme naimisiin vasta pari kolme viikkoa sitten. Asumme taalla irkuissa, ja sita vahan jannittaa etta miten parjaa ilman omaa perhetta jotka kaikki ovat Suomessa.

 

Odotan myos jannityksella millaisia kulttuurishokkeja on luvassa, vaikka taalla ja muualla onkin tullut asuttua vuosikaudet niin aina kun elamantilanne muuttuu niin sita oppii toisen kulttuurista uutta, sellaista mista tykkaa ja sellaista mista ei.

 

Onko taalla muita ulkomailla asuvia?

 

Missä päin irkkuja asustelet? Itse synnytin täällä Dublinissa vajaa 4kk sitten joten jos mitään vinkkejä/neuvoja kaipailet paikallisista jutuista niin voin jelpata nyt kun tuoreessa muistissa on! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä odotellaan espanjalais-suomalaista esikoista syntyväksi lokakuussa. Ollaan miehen kanssa tavattu netissä, tällä hetkellä asutaan Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gasolina, aika sattuma! Meille tulossa lokakuussa (la 20.10) toinen lapsi, ja mies on samoiten Espanjasta, mutta Suomessa asutaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei vaan kaikille!

Mä nyt ilmoittaudun vaikka ihan alkutaipaleella ollaankin raskautettuna.

Minä siis suomalainen, isä gambialainen.

Minä asun Suomessa ja isä Gambiassa. Haaveena olisi että jossain vaiheessa asuisimme jommassa kummassa maassa saman katon alla.

Gambiassa on talo rakenteilla ja Gambiassa asun 3-4kk vuodesta. Joten siis reissaamista tulee lapselle tulemaan paljon kunnes johonkin asetumme perheeksi.

Avioliittomme myötä sain myös 3v tyttären miehen edellisestä avioliitosta. Joten olen jo äiti½   :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä suomalais-brasilialainen pari, joka asustelee tätä nykyä Brasiliassa (tätä ennnen 7 vuotta Espanjassa, joten kaikella todennäköisyydellä espanja pysyy kotikielenämme). Oma alani liittyy monikielisyyden ja kieltenoppimisen tutkimiseen, joten olen aivan innoissani, että saan oman koekaniinin  :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gasolina, aika sattuma! Meille tulossa lokakuussa (la 20.10) toinen lapsi, ja mies on samoiten Espanjasta, mutta Suomessa asutaan!

Sopiiko udella, että mistäpäin Espanjaa sun mies on? Mun on Valenciasta. Meillä on parhaillaan mietinnässä, alkaisko mies puhua vauvalle ns.tavallista espanjaa vai omaa äidinkieltään, joka on katalaanin tapainen murre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gasolina, mikä teillä on kotikieli? Meillä on sinänsä eri tilanne, että asumme Espanjassa, mutta muuten siis sama kuvio, eli mies Valenciasta. Meillä minä tulen puhumaan suomea, mies valencianoa ja "perus-espanja" nyt taatusti tarttuu ympäristöstä, ja on siis meillä myös yhteisenä kielenä. Teidän tapauksessa kannattaa varmaan miehen valita se kieli, mikä hänestä luontevimmalle tuntuu. Meille on muutamaan kertaan kommentoitu, että valencianon puhuminen on "turhaa", koska se on vähemmistökieli, mutta samalla logiikalla minunkin pitäisi sitten kai luopua suomen puhumisesta. Nämä fiksut kommentit ovat tosin tulleet ummikko-espanjalaisten suista, joten jätän ne ihan omaan arvoonsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En tiedä onko Valenciassa sama tilanne kun Kataloniassa siinä mielessä, että julkisen hallinnon ja koulutuksen kieli on katalaani? Jos asia on näin niin silloinhan lapsi oppii katalaanin (tai valencianon, mikskä sitä nyt haluaa kutsua) automaattisesti koulun kautta. 

 

Mun mielestä kieleksi kannattaa valita juurikin se, joka tuntuu itsestään hyvältä. Kieli on kuitenkin niin tärkeä osa kulttuuriperintöä, että se, onko sen kielen oppiminen "hyödyllistä" vai ei on mun mielestä täysin toissijaista. 

 

Meillä tulee tosiaan olemaan kolmikielinen koti, suomi, portugali ja espanja. Espanjaahan lapsi tuskin oppii vanhempien välisestä kommunikaatiosta, mutta tällä hetkellä itselle tuntuu paremmalta puhua espanjaa kuin portugalia. Toivoisin kyllä kovasti löytäväni täältä espanjankielisiä kavereita, jotta lapsi pääsisi vähän mukaan siihenkin kulttuuriin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hanimami: täällä meidän nurkilla pitää lapsi laittaa valenciano-linjalle kouluun, jotta opetus olisi sillä kielellä, eli kielellä ei ole yhtä vahva asema kuin Kataloniassa. Ja tämä on toki siis tarkoituksena tehdäkin kunhan sinne asti päästään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0