Anis

Hyönteismyrkyt

24 posts in this topic

Meillä on muurahaisongelma ja ajattelinkin kysellä miten nuo hyönteismyrkyt vaikuttavat sikiöön/alkioon? Eilen myrkytettiin koko kämppä ja nyt arveluttaa että teinkö jotain hallaa tolle masuasukille samalla? Purkissa ei lukenut mitään raskauden aikana myrkyttämisestä , ainoastaan lemmikeistä ja pienistä lapsista että pitää heidät viedä tunniksi pois myrkytetystä tilasta. Itse oltiin vartti sisällä myrkytyksen jälkeen, mutta lähdettiin sitten itse pois kun sitä hajua kestänyt kukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meidän on ollut pakko myrkyttää useasti murkkuongelmien takia. Meillä mies on myrkyttänyt ja olen itse ollut yläkerrassa. Sen verran usein ollaan myrkytetty, että on koko ajan kauhea haju. Saatiin sitten vihdoin taloyhtiö myrkyttämään koko meidän rivarimme, kun muillakin on murkkuongelmia. Normaalisti pitäisi olla poissa 3-4 h mutta mun käskettiin olemaan raskauden takia poissa 6 tuntia. Tosin niillä moninkymmenkertaisesti vahvemmat aineet. Ppakko on myrkyttää, kun ongelma vain pahenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh. Täältä löytyy kyllä kysymys ja vastauskin toivottavasti ihan kaikkeen.

 

Mä olen koiravahtina kälyni rivariasunnossa ja tänä aamuna kun heräsin, oli joka paikka täynnä mustia muurahaisia (yök) ja tietenkin mies on viikonlopun purjehtimassa.

 

Ennen aamupalaa listin n. 50 yksilöä, mutta jostain niitä tuntuu sikiävän lisää. Uskallanko myrkyttää ja jos uskallan, niin millä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos tulee vain yhdestä kohtaa, niin laita kanelia kunnolla siihen paikkaan. Kaneli on paljon tehokkaampi kuin suola. Meillä kulkuaukkoja on viisi ja suurin osa katossa. Mutta silloin kun oli vain lattialla niin kaneli oli ihan ok muutaman päivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä kun keksisi, mistä ihmeestä noi pääsee sisään. Meillä kun on tuollaisia lentomurkun kokoisia ilman siipiä. Ei tässä betonimöhkäleessä kuitenkaan ole hirveästi vaihtoehtoja, mistä ne voisi tulla. Ikkunoiden ja ovien raot? Mutta kun noita on tosiaan yläkerrassakin :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän on varmaan kutsuttava oikein yksikkö tänne myrkyttään, eipä eiliset myrkyt tehonnu, lentomuurahaisia on vielä ihan jokapaikassa ja uusia tulee kokoajan. Maanantaina pitää soittaa vuokranantajalle jos toi menee sen pikkiin kun noi normit tulee ihan selvästi talon rakenteista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, en olekaan ainoa muurahaisten kanssa taisteleva! Tai no, eihän niissä mitään ihanaa ole... :rolleyes: Meillä ongelma alkoi helmikuussa, eli mun raskaus oli silloin vasta alussa, ja etenkin silloin huoletti se myrkyn suihkuttelu. Neuvolassa kysyin asiasta ja terkan mielestä myrkystä ei pitäisi olla haittaa jos sitä ei suoranaisesti hengitä.

 

No, murkkuja ilmaantuu edelleen silloin tällöin, eikä ongelmaan taida pysyvää ratkaisua ollakkaan, sillä meillä nuo murkut on sellaisia pieniä mustia, jotka pesivät luultavasti jossain tämän talon (rivarin) rakenteissa... <_< Olen delegoinut myrkyn suihkuttelun miehelle ja yleensä laitetaan sen jälkeen aina kaikki tuuletusluukut auki ja yritän pysytellä jonkin aikaa toisessa huoneessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anis, pääsittekö jotenki eroon niistä lentomurkuista? Meidän keittiöön alkoi eilen punkemaan niitä :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anis, pääsittekö jotenki eroon niistä lentomurkuista? Meidän keittiöön alkoi eilen punkemaan niitä :unsure:

 

No me päästiin osittain eroon niistä. Mutta vielä niitä tulee jostain, tosin määrä on ainakin puolittunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan itte myrkytettiin kahteen kertaan. Eka illalla ja seuraavan kerran heti seuraavana aamuna. Ja pois oltiin tunti/pari myrkytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, onko täysin sama aihe, mutta tajusin juuri - ja kylmä hiki melkein nousi otsalle kauhusta, kun tajusin! - että laitoin pari päivää sitten mökillä OFF!ia ihan reilusti kasvoihin ja kaulaan ja käsiin :girl_impossible: Saako noita edes raskaana käyttää? Tulipa paha mieli nyt, kun en silloin ajatellut yhtään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulevat äidit ja astmaatikot

OFF!-karkotteista ei ole raskaana oleville naisille sen suurempaa vaaraa kuin kemikaaleista yleensä. Nyrkkisääntö on, että raskaana ollessa tulisi välttää kaikenlaisia kemikaaleja sekä iholla että hengitettynä. Sama periaate koskee astmaatikkoja ja erittäin herkkiä ihmisiä. Astmaatikon kannattaa kuitenkin valita iholle levitettävä valmiste poltettavien karkotteiden ja aerosolien sijaan.

(Offin sivuilta) :)

Edited by pihpuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Huh helpotus, kiitos :lipsrsealed: Jatkossa kyllä mieluummin olen hyttysten syötävänä kuin käytän reilusti Offia... :girl_to_take_umbrage2: On niin kova huoli pienestä välillä ja sitten tekee ajattelemattomuuttaan jotain ihan hölmöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No eipä siitä varmastikaan oikeasti ole mitään suurta vaaraa. Luulen kuitenkin että paras olisi käyttää sellaisia iholle levitettäviä, ne kun eivät pääse verenkiertoon pyörimään toisin kuin aerosolit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas olen kuvitellut, että päin vastoin olisi parempi laittaa aerosolia vaatteisiin kuin käyttää iholle mitään :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No aerosoli vaatteisiin onkin varmaan ihan hyvä, mutta jos sitä suihkuttelee itsensä lähellä niin helposti sitä myös menee hengitysilman kautta keuhkoihin ja sitä kautta verenkiertoon. Ihon läpi ei juurikaan mitään imeydy kuitenkaan, kun se on suunniteltu suojaksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkki muurahaisten häätämiseen!

 

Meille tuli rivitaloasuntoon keväällä pieniä mustia muurahaisia. Niistä päästiin eroon Bayer Gardenin valmistamalla Baition I Rae -tuotteella, siis rakeilla, joita siroteltiin niiden kulkureiteille. Muurahaiset kantavat rakeita pesäänsä, jossa ne sitten myrkyttävät koko pesällisen.

 

Eikä haise miltään koska ei sekoitu ilmaan!

 

Tarkkana täytyy tietysti olla, ettei koske rakeisiin käsin (tai pesee kädet heti jos on koskenut). Rakeita ei myöskään saa päästää pohjaveteen - ei siis huuhdella viemäristä alas, vaikka muurahaisongelma olisikin kylpyhuoneessa! Me odoteltiin muutama päivä kunnes muurahaisia ei enää näkynyt, ja sitten imuroitiin rakeet imuriin.

 

Hyvin tehosivat ja siis ilman hajuhaittoja. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut tänä vuonna oikeasti todella paljon niitä muurahaisia.mutta meillä sanottiin että on oltava pois 5 tuntia?Ihmettelen nyt koska joku muu täältä palstalla joutui olema pois 6 tuntia?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohta alkaa hyttyskausi ja tarvisi löytää joku hyvä hyttysmyrkky, mutta mahdolisimman myrkytön ja turvallinen sikiölle. Onko kellään vinkkejä? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muurahaisiin vinkkinä: meillä on kissojen vuoksi jouduttu häätämään muurahaisia myrkyttä jo ennen raskautta. Sinnikäs lattialistojen ja niiden reunojen kuorruttaminen kanelilla sekä kiehuvan veden kaataminen maamuurahaisten pesien kulkuaukkoihin (esim. rakennuksen seinän vierustoihin kohtiin joista muurahaiset kulkevat) toimii yllättävän hyvin. Kanelia kannattaa laittaa myös pihalle talon ympärille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohta alkaa hyttyskausi ja tarvisi löytää joku hyvä hyttysmyrkky, mutta mahdolisimman myrkytön ja turvallinen sikiölle. Onko kellään vinkkejä? :)

Ei oo omaa kokemusta, mutta jostakin muistelen lukeneeni että Citronella-öljyä vois käyttää hyttysten karkottamiseen turvallisesti raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää oon kerran käyttänyt nyt raskauden aikana hyttysmyrkkyä. Silloin suihkutin sitä vaan vaatteisiin ja ulkona, ettei tarvinnut haistella sitä hajua pahemmin. Suomalaista Off!-suihketta käytin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now