Briony

Poikien nimiä, vol. 2

902 posts in this topic

Ajattelisin lähtökohtaisesti, että jos nimet on mieluisia, ei haittaa. Matti Iivarissa ei ainakaan mikään kalskahda honolta. Mutta pyörittelin mielessäni eri vaihtoehtoja, niin ehkä esim Sami Iivarissa saattaisi olla jo liikaa vokaaleja. Tai Eino Onni saattaisi tuntua hassulta, kun molemmat on lyhyitä. Riippuu myös sukunimestä. Meidän esikoisen nimeä pohdittaessa mun suosikkia ei otettu, koska siinä ja sukunimessä olisi ollut niin paljon iitä. Laitettiin sitten toiseksi nimeksi. Sama konsonantti vikana ja ekana kirjaimena saattaisi tuntua hankalammalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helmikuu: Riippuu paljon tapauksesta onko häiritsevä, lähinnä noissa voi häiritä se, että puuroutuu sanottaessa, jos on sama kirjain ekan nimen lopussa ja toisen nimen alussa. Etenkin jos on harvinaisista nimsitä kyse, voi olla vaikeaa saada selvää, mihin ensimmäinen nimi loppuu ja mistä toinen nimi alkaa. Tuossa esimerkissässi ei häiritse ainakaan minua yhtään, johtuisikohan siitä, että Matissa on tuplakonsonantti ennen viimeistä i-kirjainta, niin on napakan kuuloinen, eikä puuroudu iivarin kanssa. Ehkä tuo puuroutumisongelma on enemmän muutenkin jos on konsonanteista kyse? Kannattaa makustella suussa ja jos tuntuu hyvältä, niin laittakaa ihmeessä juuri ne nimet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimet on selkeät, perinteiset suomalaiset nimet. Ja toisaalta harvoin kokonimiä edes käytetään. Toi nyt vaan oli ainoa asia, mikä mua nimessä on vaivannut.

Pakko oli vaan vähän kysellä mielipidettä. :) Meillä miehen kans toi nimien keksiminen on ollut vähän hankalaa, kun ei mee maku yksiin ja vaihtoehdot tosi vähissä.

Tytön nimestä saatiin viimeksi kunnon vääntö aikaiseksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ meidän pojan nimi on tuollainen :). Mielestäni soljuvat mukavasti yhteen, ja sellaista kommenttia on muiltakin tullut :). Vilautan meidän pojan nimeä nopeasti eli *meni jo* :D. Muutenkin jännitti tuo nimi, tai siis miten ihmiset suhtautuvat, mutta onneksi vastaanotto on ollut positiivista. Eikä tuolle pojalle enää muuta nimeä voisi kuvitellakaan!

Edited by Moose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä olennaista on, kuinka tuttuja ne nimet on. Siis jos on kyse tosi harvinaisista nimistä, niin voi olla hankala hahmottaa. Moosen pojan nimikin (vaikkei mikään superyleinen olekaan) on mun mielestä "riittävän" helppo (varsinkin, kun toinen nimi on niin tuttu). Mutta jos lähdetään linjalle "Voovo Oseri" (joo ihan itse just keksin :D ) niin nimien rajat hämärtyy. Samasta syystä esim. mä en voisi pojalle harkita nimeksi mitään L-päätteistä, kun miehen sukunimi on "outo" ja harvinainen L-alkuinen nimi, siinä kun joku Mikael Lehtinen taas ei tuota mitään ongelmia. :)

Edited by avena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti kommenteista vielä! Ja Mooselle kiitos vilautuksesta. Tää vahvisti sitä, että ehkä tää meidän nimivaihtoehto on sitten ihan toimiva. Ja hyvä näin, vähissä on vaihtoehdot.

 

Avenan Voovo Ooseri... :grin:  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oman nimiongelman kanssa tänne. Tulokkaan sukupuolta ei tiedetä, joten pitää varautua sekä tytön että pojan nimen miettimiseen. Vilautan tytön ja pojan nimiä, mutta toista nimeä haetaan samaan kastiin sopivaksi. Myös etunimiehdotuksia saa tehdä.

 

***** Eerika

**** Eemeli

 

Eli saman kaavan mukaan toinen nimi alkais pitkällä E-kirjaimella. Nimpparikalenterista löytyy Eevertti, olisko muita? Ehkä erikoisempiakin? Etunimelle ei hirveesti vaatimuksia, 4 tai 5 kirjainta, oma lempparit löytyy jo, mies luonnollisesti empii. :girl_smile:

 

Viedääns sama viesti tyttöjen nimiä -sivulle, niin kyselen siellä tyttöjen nimiä.

 

Muoks. Etunimet pois

Edited by mansmo

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ihan koko ketjua selannut ja onko ehdotettu jo kivoja nimiä, mutta mikäs ois hyvä Valtterin toiseksi nimeksi? joku ei kovin erikoinen, mutta kuitenkin ei ihan perus mattikaan.. ( vaikka siinäkään ei vikaa ole) :)

Edited by Sisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, täällä ois hakusessa pojalle nimi. Ehtoina olisi, että alkaa konsonantilla, on viisi kirjainta ja päättyy vokaaliin, mutta ei kuitenkaan a-kirjaimeen. Tulisko mitään mieleen?:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nuo kriteerit täyttäviä nimiä on onneksi paljon. :)

 

Itselle tuli ensimmäisenä mieleen Lauri, Lassi, Leevi, Juuso, Joose, Veeti ja Niilo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo onhan niitä mitä sopii kriteereihin, mutta maku tahtoo olla turhan valikoiva. ;) Ehkä Joose ja Niilo noista eniten viehättää, mutta ei ihan kuitenkaan ole sitä mitä haen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisse, tuo Valtteri onkin hankala :) mulle tulee muutamakin nimi mieleen joita itse pyörittelin jossa Valtteri olisi MUTTA toisena nimenä,,toisinpäin ei ne vaan taida sopia :D

Ville-Valtteri, Veikko-Valtteri, Vili-Valtteri, Ville-Veikko oli myös yksi.. Oli VeeVee päähänpinttymä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ nimenomaan toi Valtteri olisi hyvä toiseksi nimeksi, siksi onkin hankala. :D mietin että Valtteri Lauri Mikael tai jokin kolmiosainen nimen pitäis olla että sointuisi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

joannelle lisää ehdokkaita: Lenni, Henri, Harri, Hannu, Jonne, Peetu, Kalle, Viljo, Vilho.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisse, mielestäni ainakin yhdistelmät Valtteri Tapio ja Valtteri Olavi toimisivat ihan hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm....oon miettinyt että Petter ois vauvalla toinen tai eka nimi, toiseksi nimeksi se kävisi hyvin perinteisen suomalaisen nimen rinnalle, mutta entäs jos se olisikin etunimi....käykö siihen mikään toiseksi nimeksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Petter nimelle kävisi ihan hyvin toiseksi nimeksi hyvin monet nimet, ihan vaikka nyt heittona sanoisin Johannes, Olavi, Matias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustakin käy vaikka mikä, kunhan ei i-alkuinen ettei puuroudu i-päätteiseksi Petteriksi. Vaikka Aleksanteri, Nikolai, Juhana, noin jotain heittääkseni.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saiskos rehellisiä mielipiteitä että onko Uljas ihan höntti nimi etunimeksi? En ole raskaana, sukupuolta ei tiedetä eikä ole edes ihan lähitulevaisuudessa se raskauskaan ajankohtaista mutta nyt jo makustelen ja soudan ja huopaan. Tuo kun on niitä harvoja nimiä joista miehen kanssa molemmat pidetään. Mietityttää lähinnä tuleeko liian monta prinssi Uljas vitsiä yms. Sen ainakin ajattelin että tuo automaattisesti sulkisi pois Aurorat yms sisaruksista. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uljas kuluu vähän samaan kategoriaan kuin meidän naapurin pojan nimi Sulo. Molemmissa näissä on mielestäni sellainen merkitys, joka sattaa pojasta itsestään tuntua kiusalliselta :girl_sigh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paitsi mun mielestä Uljas-nimessä merkitys korostuu vielä vähän enemmän jo nimen harvinaisuudenkin takia.

Samankaltaisia nimiä, vaikkapa Eljas, Elias, Ilja, pitää jo ihan peruskaurana, mut mulle tulee vaan tosi vahvasti Uljas-nimessä tuo merkitys esille. Jos ajattelee nimeä ensin vauvalle, sitten pikkupojalle, esiteinille, teinille ja sit aikuiselle... vahvasti menee Uljas samaan kategoriaan kuin Pertti, eli aikuiselle sopii, lapselle ja varsinkin teinille en osaa ajatella!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now