Briony

Poikien nimiä, vol. 2

902 posts in this topic

Tai Jesse. Tosi ihana nimi pienelle pojalle, mutta mun on vaikea kuvitella vakavasti otettavaa aikuista miestä, jonka nimi on Jesse...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli työkaveri, siis aikuinen Jesse, enkä koskaan osannut ajatella nimeä ei vakavasti otettavana. Kiva nimi, mutta itselle tulee kuitenkin aika voimakas Jeesus-mielleyhtymä, joten meillä ei-listalla sen vuoksi.

 

Monen kivan nimen ongelma on kyllä juuri se, että näen nimen vauvalla tai pienellä lapsella, mutten sitten teinillä tai aikuisella. Tokihan lapsi kasvaa nimen mukana, mutta jotkut nimet on voimakkaasti leimaantunut vauvalle tai vanhukselle. :)

Edited by Hup

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Mä olen syntynyt 80-luvun lopussa, ja mun ikätovereissa on niin paljon nyt jo aikuisia Jesse-nimisiä miehiä, ettei siinä ole mun mielestä mitään kummallista. :) Osa on enemmän ja osa vähemmän vakavasti otettavia, muttei sillä ole nimen kanssa kyllä mitään tekemistä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi hakusessa nimi pojalle.

- Ei tuplakonsonanttia keskellä, kuten esim Mikko

- Ei kirjaimia X, C, Z

- Lyhyet (kolme ja neljäkirjaimiset) tuovat usein mieleen koirannimen. Saa toki ehdottaa, mutta koiraharrastuksen myötä suurin osa karsiutuu, kuten mm.Luca/Luka, Aatos, Armas, Teo, Sisu

 

ideoita? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minkäs tyyppisistä nimistä tykkäätte? Noihin kriteereihin mahtuu aika monta nimeä :) Esim. Anton, Joonas, Joonatan, Jasper, Jesper, Elmeri, Kaapo, Konsta, Miika, Santeri, Samuel jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös täällä on "kriiselyt" päällä (siis minulla, miehellä ei, vielä) kun pojan nimeä ei tahdo osua silmään. Tykätään lyhyehköistä nimistä (4 tai 5 kirjainta), ja sama kuin Maoam:lla, että sitä tuplakonsonanttia jotenkin haluaa välttää (ehkä meidän omassa ikäluokassa on liikaa Antteja, Olleja, Janneja ja muita). Ja aina plussaa, jos ei ole s- tai r-kirjaimia (lapset saa kuitenkin ihan kivan haasteen sukunimestään). Ollaan luettu läpi kalentereita ja nimikirjoja, mut vähiin jää. Suomenkieliseen suuhun sopivat nimet, jotka saa olla perinteisiä tai uudempia tuttavuuksia on kaikki olleet tervetulleita ja silti kasassa vain pari hassua ehdotusta.

 

Meidän ehdotukset ei vaan istu oikein Maoam:lle, ovat oikeastaan juuri näitä nelikirjaimisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kiitos, mutta ei noikaan :/

Meillä on tällä hetkellä listalla Topias ja Luukas. Molemmat ihan kivoja, mutta onko ne sitten riittävän kivoja :D

 

On tää vaikeeta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on jo viis vuotta sitten päätetty nimi sekä pojalle että tytölle. Pojasta tulis Veeti. Ollaan pyöritelty sitä jo vuosikaudet ja kokoajan tuntuu paremmalta suuhun.. :) Toinen nimi ois sit sama kuin isällään,että periytyy eteenpäin suvussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin ollaan tykästytty nimeen Topias. Ajateltiin, et pojalle tulisi kolme nimeä, joista kolmas olisi Antero miehen kolmannen nimen mukaan. Keskimmäistä nyt mietitään siis. Olisko teillä ideaa?

 

Tähän asti ollaan mietitty mm.

Topias Eino Antero

Topias Eeli Antero

Topias Vili Antero

 

Joku nelikirjaiminen siis olis musta paras, saisi olla vanhakin nimi, koska mä pidän niistä mutta mies ei halua sellaista kutsumanimeksi. Ts. voi

siis olla tällainen nyt muodissa oleva nimi, kun ei tule kutsumanimeksi. :)

 

Edit. Voi olla, et toi nimi vielä muuttuu mutta mies on nyt niin sen kannalla, ettei enää muita haluais edes harkita.. :lol:

Edited by Engelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eero tuli heti mieleen ennen kuin olin kaikkea edes lukenut. :D Muita: Eeti, Iivo, Eetu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Eero on miehen vaarin nimi, eli hän on nimenomaan Eero Antero. Se ei ehkä sen takia oikein käy.

 

^Onni ja Unto on olleet molemmat mun potilaita tässä viime aikoina, joten niistä tulee vähän turhan selvä mielleyhtymä vanhoista ukoista. :rolleyes: Eemi on taas aika lähellä mun siskonpoikaa, Emiliä.

 

Hyviä ehdotuksia kaikki, kiitos! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta toi Topias Eeli Antero on aika lailla täydellinen!  :girl_in_love:  Ite tykkään ehkä enemmän Eelis -nimestä, mutta se ei sitten taas istu Topiakseen ainakaan mun melestä. Tai tulee liian suhiseva.

Ei mulla siis ehdotuksia ollu antaa, mielipide vain. :girl_sigh:

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos Anerina.  :wub:

 

Mäkin tykkään siitä kyllä. :) Me jutusteltiin yks ilta muutamasta vaihtoehdosta ja Topias oli niistä siis yksi. Sitten joku toinen ilta aloin vielä miettiä nimiä, niin mies sanoi, että mitä sä niitä enää mietit, sehän oli jo hyvä, mihin päädyit.. Silloin olin siis makustellut nimenomaan tota Topias Eino Anteroa. Tykkään Topiaksesta kyllä, mutta jotenkin siihen päädyttiin vaan niin nopsasti ja jotenkin liian helposti, että aloin epäröidä, et voiko se nyt muka olla siinä..  :rolleyes: Vähän samoin kuin Maoam siis.  :lol:

 

Voi ehkä kuitenkin olla, että tuo on ja pysyy. :)

 

Ps. Ihanaa kun te saatte kuin saattekin sen Salama-Sallin!  :lipsrsealed:

Edited by Engelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topias Eino Antero olis kyllä komia nimi. Ja tykkään noista vaihtoehdoista eniten, kun musta sopii foneettisesti parhaiten yhteen, kun kaikissa on O ja silleen jotenkin hyvä flow. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle toi nimien yhteensopivuus ja nimien flow on kanssa tosi tärkeä, sitä on ollut vaikea selittää miehelle mutta ihana, kun joku tajuaa! :) Haluan, että se yhdistelmä on tarpeeksi pehmeä ja sopusointuinen ja että vokaaleita on tarpeeksi. :)

 

Toi Eino on munkin suosikki tähän mennessä. Taidetaan siis mennä sillä!  :wub:

Edited by Engelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi.

 

Mun suosikki noista olisi myös Eino. Siinä on o:n lisäksi myös n kuten Anterossa. Eero- vaihtoehdossa kaksi ärrää, mikä sorahtaa mun korvaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Engelina, ei se välttämättä oo huono, että nimi on löytynyt helposti. :girl_smile:  Ja siis toki sen sit lopullisesti päättää, kun lapsi syntyy, että sopiiko Topias nimeksi. Mutta meillä päätettiin Nellin nimi jo rakenneultrasta autoillessa, mies teki vastaehdotuksen omalle etunimiehdokkaalleni ja se oli munkin mieleen parempi, ku omani, joten sillä mentiin. :girl_haha:  Enkä oo katunu. Toka ja kolmas nimi on sitten sellasia, mitkä on määräytyny mun päässä jo hyvin kauan sitten. :girl_wink:

Ja tuo Eino on myös ihan mahtava nimi väliin, joten en pahastu, jos ette laitakaan Eeliä. :girl_haha:

 

 

:lipsrsealed: Anerina

Share this post


Link to post
Share on other sites

piti tulla vielä tarjoamaan Engelinalle Oivaa siihen keskelle. Ois kanssa samoja vokaaleja sekä ekan että kolmannen kanssa. Ja ei ehkä ihan niin käytetty just nyt kuin tuo Eino, jos sellaisella on teille merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille mielipiteistä! :) Toi Oiva on itse asiassa ollut myös yks vaihtoehto! Hassua, että unohdin ihan kokonaan kirjoittaa sen tohon. :) Kiitos, Lainie. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette nimestä Jaako? Sekoittuuko liian helposti Jaakkoon?

 

Nimi on Jaakkoa vanhempi ja näyttää olevan melko harvinainen: 216 nimeä annettu ja näistä vain 20 viimeisen kolmen vuoden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topias on ihana nimi Engelina :wub:

 

muoks. Oli siis mun listoilla pojalle ihan loppuun asti :)

Edited by avena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette nimestä Jaako? Sekoittuuko liian helposti Jaakkoon?

 

Nimi on Jaakkoa vanhempi ja näyttää olevan melko harvinainen: 216 nimeä annettu ja näistä vain 20 viimeisen kolmen vuoden aikana.

Meillä on suvussa 3 polvessa nimi Jaakko ja sen kautta huomasin tuon alkuperän Jaako. Kaunis nimi, tulisiko ensimmäiseksi nimeksi? Jos ei ole kutsumanimi, suosittelen ehdottomasti! :) Itsekin mietin Jaakoa, mutta ei se sovi meidän muihin nimiin siltikään...

 

Kuvittelisin, ettei tuo ihan hirveästi tuota ongelmia... Erään ystäväni poikakaveri on Miko enkä aluksi tajunnut sitä (puhui siis jotain genetiivi-muodossa, "Mikon"), mutta kyllähän se oikea muoto aika nopeasti tulee selväksi puheessa.

 

Ehkä vähän sama kuin vaikka nämä Pia/Piia tai Katarina/Katariina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now