Briony

Poikien nimiä, vol. 2

902 posts in this topic

Meille on tulevan pojan nimi aiheuttanut paljon mietintää. Tytölle oli nimiehdotuksia vaikka kuinka paljon, mutta reilu kuukausi sitten saimme tietää että poika sieltä on tulossa. Haluaisimme löytää nimen, joka on kansainvälinen eikä mihinkään yhteen uskontoon viittaava. Pidämme esimerkiksi nimestä Noa tai Noah, mutta se tuntuu yhtäkkiä kovin suositulta nimeltä ja tuttavapiiriinkin syntyi jo yksi Noa. Olisiko ehdotuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia, meillä on suvusta pompsahtanut sellainen nimi kuin Anselm, joka on mietinnässä joko sellaisenaan tai sitten vielä i-kirjain perään eli Anselmi. Se ainakin on mielestäni mukavan pehmeän kuuloinen ja sointuu kivasti. Muuten listallasi onkin jo kaikkea mitä omaankaan mieleen saattaisi putkahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun sydän sykkii niin nimelle Tyko :lipsrsealed:  Nimi löytyy suvustakin, on mun isäniäidin taaperona kuolleen veljen nimi. Jos tää kolmas on poika, ni mä niiiin upotan sen nimen johki kohtaan! Mies ei nimittäin arvosta nimeä yhtään.

 

Varsinaiseen asiaan. Meillä on siis ihan oikeasti iso ongelma siinä, että jos tää kolmas on poika, niin mikä nimeksi.

 

Nimi saisi olla "suomalais"-asuinen, ei mielellään R-kirjainta. S-kirjain olisi kiva, mutta sekään ei pakollinen.

Isoveljien etunimet alkavat S ja L kirjaimilla, ihan lähisuvusta löytyy jo Eelis ja Niklas, joista jälkimmäisestä tykkään hirveästi.

 

Saa luetella mielellään M ja T kirjaimilla alkavia nimiä, V ja H kirjaimet kiinnostaisivat myös. Sukunimi on puhtaasti suomenkieltä ja siihen sopii oikeastaan millainen nimi tahansa.

Vähän on orvot kriteerit, mutta olen selannut läpi kolme nimikirjaa ja löytänyt todella vähän hyviä nimiä. Itse kun tykkään hiukan erikoisemmista, niin on vähän sellainen pelko, että noista mun harvoista hyvistä ei löydy yhtäkään mistä mies pitäisi.

Josko täällä tulisi joltain loistava idea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

JoHe, miellyttääkö pitkä. lyhyt, vanha, uusi, kova, pehmeä? Laitan nyt vähän laidasta laitaan, mitä mieleen tulee:

Miko, Mikko, Matteus, Matti, Manu, Miska, Miikka, Mysi

Toivo, Topi, Topias, Teuvo, Teemu, Timo, Taisto, Taito, Tiitus, Tapio, Tuomo, Tuomas, Tintti, Tomi, Tommi, Tuukka

 

Ville, Vilho, Viljo, Veijo, Veikko, Veikka, Veeti, Vinsent, Vilhelmi, Viljami, Voitto

 

Heikki, Huugo, Huuko, Hannes, Hannu

R:llisiä olis toki sit vielä esim. Markus, Martti, Tarmo, Tuure, Vertti, Hermanni, Henri, Harri


edit: pilkun lisäys

Edited by Chandalina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia: Omasta suvusta tulee mieleen Tauno, Väinö ja Viljo.

Edited by Anna Rosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia, tuo Tyko Ilmari mitä ehdotit tuolla kuulosti todella kivalta yhdistelmältä! Jos esikoisen toinen nimi loppuu konsonanttiin, niin sitten ehdottaisin myös vaihtoehtoa Tyko Anselm, mutta Ilmari kuitenkin sointuu tuonne paremmin.

Edited by Nellisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hirmu hieno nimiehdotus Gaia. Ja nimenomaan tuo Tyko Kaspian kokonaisuudessaan. Hienolla tavalla esikoisen nimen tapainen, mutta ei mitenkään liian ilmeinen ja toisissa nimissäkin samankaltaisuuksia (harvinaisempi, useampi sama vokaali, päättyy konsonanttiin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chandalina kiitokset nimivaihtoehdoista!

Pojilla on kaksitavuisen nimet, maksimissaan kolmitavuinen nimi on mieleen. Muuten on hankala sanoa, olen paljon sellainen ihminen, etten osaa näissä nimiasioissa kuvata mitä haluan, mutta sitten kun kuulen The nimen kerrankin ni se on sitten siinä. Pakkomielle on syntynyt. Esikoisen toka nimi on sen perusteella, että kuulin sen yhden ainoan kerran yhdestä dokumentista ja se oli menoa. Koitan vaan olla varamielinen, etten miestä jyräisi.

 

Ehdotetuista nimistä ainoastaan Tiitus, Vinsent ja Viljami ovat omaan makuun. Ei sen puoleen, nimistä 17 oli sellaisia, että on jo suvussa tai lähiystävillä käytössä. Meillä on ihan hervottomat suvut ja ystäväpiirit. Kaiken huipuksi työskentelen lastenhoitajana, niin mulla on joka toisesta nimestä jokin mielikuva. Mulle tulee vaan päänsärky tästä nimiasiasta :dash2: Eihän sillä mikään kiire ole, mutta oli jo ennen tätä raskautta epätoivoinen olo, että jos vielä saan pojan, ei hälle löydy nimeä maailmasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kai nyt kaikki tietää Tyko Sallisen? Tai vähintään on nimen kuullut. Luulisi ainakin vanhempien sukulaisten tietävän.  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Tyko Brahe! Tyko on hieno nimi, meidän sukunimeen vaan ei sovi. Tosin tossa voi olla, että joku ääntää "tykö". Mulle tuli mieleen Tyko Eliel, mun mielestä se sopisi esikoisen nimeen. Molempien toinen nimi tuo mieleen taiteilijan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia, minusta Tyko ja teidän esikoisen nimi sopisivat tosi kivasti yhteen, ihan veljeksiltä kuulostaa mun korvaan :give_heart: Tyko on mun kaverin lapsen nimi enkä ikinä ole kuullut keneltäkään mitään negatiivista nimestä, päinvastoin. Myös tuo teidän pohtima toinen nimi on tosi kaunis (ja ihan oikea nimi ainakin mun mielestä)a ja sopii sekin musta kokonaisuutena hyvin esikoisen nimeen ihan niinkuin Lainiekin sanoi. Antakaa vaan se nimeksi jos vielä tuntuu hyvältä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaia

Tyko on ihana nimi. Jos se tuntuu oikealta niin antakaa toki se lapselle. Eikös se ole vaan sen parempi jos ei tunne ketään muuta sen nimistä ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan täällä lueteltuna missään poikien nimiä, jotka olisivat myös adjektiiveja? Osaatteko auttaa pohdinnassa? :D 

 

Mulle tulee mieleen Oiva, Mainio ja Kelpo. Mitä muita niitä on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Uljas, Aarre, Armas, Uuno, Valio,

 

Sitten on niitä jotka on vähän samaan tapaan kuvaavia kuten Into, Urho, Arvo, Onni, Sulo, Sulho, Taisto, Taito, Tarmo, Toivo, Unto, Urpo, Usko, Valo, Voitto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Avitusta vailla, nimittäin oltaisiin vailla pojan nimeä joka olisi tyyliä Leo/ Joel. Tuleeko teille mieleen nimeä joka tyyliltään olisi samaa kategoriaa? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theo tai Teo. 

 

Meillä on pojalle nimi jo valmiina, Leo. Juuri mietiskelinkin itse sitä että jos saataisiin toinenkin poika joskus, olisiko Theo liian lähellä. Noel sopis kyllä! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nimiongelmaa pukkaa!

Meidän suosikkinimirimpsu, Leo Elis Benjamin, onkin etunimen puolesta yksi suosituimmista tämän hetkisistä etunimistä, ja kaksi seuraavaa nimeä on käytössä samalla tavalla peräkkäin erään tuttuni siskon lapsella.

 

Joten haluaisin rinnalle vaihtoehdon, joka rimmaisi esikoisen nimeen. Pidän nimistä Aarni, Matias, Jeremias, mutta en halua tämän hetken muotinimiä (Noel, Luka..) edes toisiksi nimiksi.

 

Kolme nimeä pojalle hakusessa, esikosen nimivilautus ohi. Samaa tyyliä siis haetaan kuin tuo ylläoleva nimirimpsu!

Edited by yell

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now