Briony

Poikien nimiä, vol. 2

902 posts in this topic

Nathanissa minua häiritsisi ehkä se, että lausuttuna suomalaisten suussa ja keskellä suomenkielisiä lauseita nimi helposti ääntyy vähemmän pehmeästi ja kauniisti kuin englanniksi. Eli vaikka tietäisi, miten nimi kuuluu lausua, se ei vaan taivu osaksi suomea kovin helposti. Mutta silti olen iikin kanssa täysin samaa mieltä siitä, että kannattaa valita se nimi, joka itsestä on ihanin. <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iiki, jos Lenni miellyttää (se on ihana!), heitän lisäehdotukseksi Venni. Aika harvinainen mutta vanha nimi. Olisi ollut vahva ehdokas meidän kolmannelle lapselle, jos olisi poika tulossa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

liki, Lenni on tosi ihana nimi. Koita lämmitellä miestä vielä. Jos ei lämpene, niin tosiaan, Vennikin on ihana. Tai Lenna / Lennie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi Nathan ois musta aivan ihana, samoten Nathaniel vähän pidempänä. Mut just ongelma ton lausumisen kanssa. Koska ite lausuisin neithan ja toisaalta mulla menee jo valmiiks korvat solmuun kun mietin et isomummo meinaa alkaa vääntää jotain naattania tms. Tykkään muistakin ulkomaalaisperäisistä vaikka Jared, Ethan, Noah, Theo, Adrian...mut miehelle ei kelpaa. Kaikki perus Lasset ja Pekat yms. ei sitte taas omaa korvaa miellytä yhtään, mitkä ois miehelle sit taas mieleen. Meillä oli kaks mieluista pojan nimeä esikoiselle, niistä käytettiin toinen, toinen ei kelvannu sitte enää kakkosen aikaan ja väkisin valittiin vaan joku ja sama ois sitte edessä tän kolmannen kanssa taas...Tytölle ois vaikka mitä ihania nimiä... Vaikeeta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

tossavainen: Voi, Nathan on niin ihana. <3 Tuli mieleen muutama ehdotus, mitkä Suomeen voisi kansainvälisyydestään huolimatta sopia.

 

Aron, Amos, Kevin, Liam, Alex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niminikkarit! Apua ja ideoita kaivataan. On vähän aikaista vielä kun vauva syntyy vasta loppukesästä eikä sukupuolikaan olemvielä tiedossa, mutta nimiä tottakai pohdiskellaan kuitenkin :D

 

Pojalle miehellä on niin selkeä suosikki että ellei tule täyskäännöstä mieleen, olisi pojan nimi Axel. Toinen/toiset nimet täysin haussa. Ehkä jotain vähän suomalaisempaa, vaikka toisaalta Benjamin on yksi suosikeistani toiseksi nimeksi. Ehdotuksia?

Edited by Vaniljapallo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaniljapallo:

 

Axel Eemeli, Axel Benjamin, Axel Mikael, Axel Samuel, Axel Daniel.

 

Ihana nimi on Axel.❤

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teddy- kaikki on tosi kivoja ehdotuksia! pitää ehdottaa miehelle :) aiemmin ajattelin että annettais kolme nimeä, mutta nyt alan kallistua siihen että kaksi riittäis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nappinen: Faktatietoa ei ole, mutta veikkaisin Jenkkejä / jotain muuta vastaavaa paikkaa. Theo nimenä sopii mun mielestä loistavasti myös Suomeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin tänne huutelemaan niminikkareiden apuja :)

 

Meillä poika ei synny vielä kuukausiin, mutta vahingossa löydettiin eilen sekä miestä että minua miellyttävä etunimi. Nyt kaunis avunpyyntö, löytyykö teidän nimivarastoista jotakin Sebastian-etunimeen sopivaa? Sukunimi on ruotsinkielinen ja miehen ja minun nimimaku eroaa toden teolla. Minä pidän vanhanaikaisista suomalaisista nimistä, mies ultramoderneista vierasperäisistä. Asutaan 100% suomenkielisellä alueella ja haluaisin, että lapsen nimi sopii suomalaiseen suuhun ihan kokonaisuudessaan. Miehen olemassaolevan tyttären nimi on luokkaa näytä passi, jotta nimen saa kirjoitettua oikein. Kaikissa kolmessa nimessä käytetty vierasperäisiä kirjaimia. Etunimi hänellä on kaunis, mutta kaksi muuta... Ei. :D

 

Minulle riittäisi yksi toinen nimi, mutta kuulostaako pitkä lyhyt tyhmältä? Pitkä lyhyt lyhyt on ainakin on, samaten lyhyt pitkä. Sebastian on kuitenkin saatava etunimeksi, sillä minun oma kutsumanimeni on toinen nimeni ja olen asiasta vääntänyt virastojen kanssa koko ikäni. Jätänkin virallisen etunimeni kokonaan pois, jos naimisiin asti mennään ja vaihdan miehen sukunimen omani tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin kommentteja nimistä. Vauva on vielä masussa,joten en tiedä keneltä näyttää,mutta nimiä ollaan pyöritelty.. 

Tällähetkellä vahvoina ehdokkaina ovat Niilo,Iivo ja Miska. Toinen ja kolmas nimi on valmiina, I-jatkuu kaikkien nimien läpi.

Niilosta tykkään kovasti,mutta tuntuu että on aika suosittu nimi ollut jo jonkinaikaa. Muutama samanniminen löytyy tutuilta,mutta ei olla kuin satunnaisesti tekemisissä joten sen puolesta olisi ok. 

Tuleeko Iivosta mieleen liikaa hiihtäjä-iivo?Millaisia mielikuvia nimi synnyttää? Ei olisi kovin yleinen,mutta ei mikään super harvinainenkaan. 

Miska: Tykkään ja sit taas toisena hetkenä emmin.. onko selkeästi pojan nimi kun on käytetty molemmille? Onko liian lempinimi?

Mielelläni kuulisin mitä ajatuksia kyseiset nimet herättävät :)

Edited by Rölli
Ennakoiva..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta Miska on aivan selvästi pojan nimi, vaikka sitä on Suomessa tosiaan annettu myös tytöille.

En usko, että hiihtäjä-Iivo on kellään päällimmäisenä mielessä enää parin vuoden päästä. Miten muuten olisi samaa i-sarjaa Into tai Ilmo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minunkin mielestä Miska on selkeästi pojan nimi. Olis mun suosikki elokuussa syntyvälle esikoiselle, mutta ei mene miehelle läpi. 

En ole kahlannut kaikkia sivuja läpi niin en tiedä onko tästä jo keskusteltu, mutta onko teidän mielestä hölmöä antaa lapselle suomenruotsalainen (heidän kalenterissa nimipäivä) etunimi, vaikka ei olla kaksikielisiä ja sukunimikin on ihan tavallinen suomalainen? Nimi on kyllä suomalaisenkin suuhun helposti lausuttava ja toimii englanniksikin. Ehkä eniten tässä rassaa se, että mitä muut ihmiset ajattelee, vaikkei sillä pitäisi olla mitään väliä. :rolleyes: Että ajatteleeko ihmiset, että luullaan olevamme jotenkin ”parempia” jos annetaan ruotsinkielinen nimi (omasta suvusta tulisi ihan varmasti tällaista kommenttia).. tai oletetaanko sitten, että lapsi on kaksikielinen ja puhuu ruotsia? Hmm hmm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on itselläni ruotsinkielinen etunimi, ja tulen suomenkielisestä perheestä. Nimi ei ole koskaan mua häirinnyt, joskus toki joutuu vastaamaan kyselyihin siitä kumpaa kieltä puhun.  Omasta mielestäni osa ruotsinkielisistä nimistä toimii paljon paremmin kuin suomenkieliset (esimerkiksi Oskar vs Oskari). Mä en suotta murehtis toisten mielipiteitä vaan antaisin lapselle just hänelle sopivan nimen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Caroll, olet kyllä oikeassa, että täytyy vaan olla miettimättä muiden mielipiteitä ja antaa just se nimi, mikä itse halutaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei löytyiskö täältä ideoita pojan nimestä missä olisi kolme tavua ja sisältää S:n muttei mieluusti pääty siihen? :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oi että, myöhästyin @happpyn nimipohdinnoista, kun teillä ilmeisesti löytyi Pikkoselle jo nimikandidaatti. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä ajatuksia nimestä pojalle? Tykätään suomalaisista mutta kumminkin vähän erikoisimmista nimistä ja sukunimi mikä tulee on kans suomalainen mutta harvinainen. Isosiskon nimi on Sunneva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka!

Onko nimiehdotuksia pojalle? Mun ykkösvaihtoehto on Manuel ja miehen taas Milko, kumpikaan ei haluis antaa omastaan periksi. :D Benjaminia ollaan myös mietitty. Itse pidän nimistä, jotka ovat pehmeitä ääntämykseltään. Olen myös pyöritellyt päässäni nimeä Milho, mutta onko se liian outo? Ei ole ensimmäistäkään tuon nimistä vielä.

Kriteereitä; suomalainen kirjoitusasu (esim. ei Christian vaan Kristian tai ei Wili vaan Vili). No enpä tähän hätään keksinyt muuta kriteeriä. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm aika laveat kriteerit @orson:D Mun mielestä Milho kuulostaa ihan nimeltä kyllä, tulee Vilho mieleen. En kyllä oo kuullut koskaan Milkoakaan, että mun korviin kumpikin on ihan yhtä outo. Meillä on Miio. Muita, joissa on m ja tulee mieleen nyt, on esim. Elmo, Immo, Ilmo, Aamos, Milo/Miilo, Viljami, Anselmi, Jamiel, Eemil... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now