Briony

Poikien nimiä, vol. 2

902 posts in this topic

Entä kuinka hankaaa on, jos kutsumanimi onkin toinen etunimi eikä se perinteinen ensimmäinen..?? joutuuko joka virastossa pistämään kaavakkeet uusiksi tms? Meillä ois kolme nimeä kasassa mutta niiden loogisimmasta ja esteettisimmästä järjestyksestä johtuen kutsumanimi tulisikin vasta toisena kolmen nimen rimpsussa...

 

Mulla ei ole muuta kokemusta, muuta kuin siskostani, jolla toinen nimi on kutsumanimi. Ei siitä ole koskaan ollut mitään haittaa, eikä sitä ensimmäistä nimeä missään hänellä käytetä. Ehkä on joutunut alleviivailemaan tokaa nimeä lomakkeissa yms., mutta ei sentään ihan uusiksi tekemään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mullakaan ei kokemusta ole kuin kavereilta, mutta veikkaisin, että virastoissa ei kauheasti ongelmaa tule. Niissähän käytetään kuitenkin lähes aina koko rimpsua eikä kutsumanimellä ole varsinaista merkitystä. Enemmän koulussa voi ärsyttää, kun siellä tosi paljon käytetään sitten sitä ekaa nimeä. Ainakin luokkakavereilla on lähes jokaisessa todistusten jaossa sanottu ekalla nimellä, vaikka ope kyllä tietäisikin oikean kutsumanimen. Ja joskus on koulussa joku joutunut hakemaan uuden sähköpostiosoitteen tai jotain papereita, kun niissä on ollut väärä nimi.

 

Mutta ei kai nuo mitään ylitsepääsemättömiä juttuja. Veikkaan, että ärsyttävyydeltään ehkä samaa lajia kuin onko Noa kahdella vai yhdellä oolla. Ketä häiritsee, ketä ei. (Mua häiritsee sen verran, että itse en antaisi kumpaakaan, mutta en mä niitä muuten hölmöinä pidä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gurmeli, voihan lapsi halutessaan muuttaa nimeään sitten isommalla iällä. Miehelläni on toinen nimi kutsumanimenä ja vaikkakin se välillä aiheuttaa pieniä hämmentymisiä niin ei nyt mitenkään suuressa roolissa ole. Ja tunnen eräänkin, joka on sitten nimensä muuttanut jos on häirinnyt liikaa. Itse en tuon vuoksi siis jättäisi nimeä antamatta :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nattunen, Kärpänen ja Chocoladen.... Luulenpa päätyväni siihen, ettei ekan nimen tarvii olla kutsumanimi, näin päästäis niiin paljon helpommalla pohtimisella. (vaik toisaalta miksei sitä näkis isoakin vaivaa koska kyseessä sentään oman lapsen nimi!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rosalina: musta Huugon toiseksi nimeksi sopisi:

Huugo Akseli

Huugo Johannes

Huugo Matias

Huugo Elias

Huugo Viljami

 

Paljon toki riippuu sukunimestäkin, jos ruotsinkielinen niiin miksei:

Huugo Felix

Huugo Andreas (äh, tässä on nyt se ei-toivottu r )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huugo Fidel

Huugo Max

Huugo Emre

 

siinä muutama erikoinen :)

 

Huugo Eino

Huugo Matias

Huugo William

Edited by Gabriel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdotuksia Emilin ja Elmerin pikkuveljelle? :D Ei enään Eellä alkavia, eikä tosin sekään ole varmaa, onko tulokas poika, mutta epäilen.

Itse ehdotin miehelle Tiitusta, mutta ei kuulemma kelpaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanssija: Mä näin viime yönä unta, että teidän poika sai nimen Julius. :D Mut siinä on kyllä 6 kirjainta. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies totes heti et joo, sehän onkin hyvä :lol: Hän aina ehdottelee kaikkia kuninkaallisia nimiä ja poikaa alettaisiin varmana heti sanoa Julius Caesariksi  :girl_haha: Pistetään harkintaan. Vaikka tuossa on 6 kirjainta niin ne on kaikki pehmeitä ja sopis Oskarin kanssa hyvin. Ainut vika tuossa nimessä on et mulle tulee yks systerin super ärsyttävä koulukaveri mieleen ja siskollakin varmaan olis naama hetken aikaa väärällään ristiäisissä :rolleyes: No niiden lapsen nimikin oli aluksi mulle järkytys, mutta nyt en enää yhdistä sitä siihen ärsyttävään ihmiseen vaan pelkästään kummityttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ehdotuksia Emilin ja Elmerin pikkuveljelle? :D Ei enään Eellä alkavia, eikä tosin sekään ole varmaa, onko tulokas poika, mutta epäilen.

 

Mun mielestä joukon jatkoksi voisi sopia nimi, jossa olisi M ja/tai L ja Elmerin kanssa rimmaisi hyvin joku kolmitavuinen nimi :) Esim. Milo, Milton, Anselmi, Ilmari, Ilmo, Niilo, Oliver, Olli ja Viljami :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanssija: Minustakin tuo on nätti nimi, ehdotin sitä Pullan aikaan miehelle. :) Äkkiä ne assosiaatiot lopulta unohtuu, jos se tyyppi ei oo mikään edelleen aktiivisesti kaveripiirissä pyörivä tyyppi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ehdotuksia Emilin ja Elmerin pikkuveljelle? :D Ei enään Eellä alkavia, eikä tosin sekään ole varmaa, onko tulokas poika, mutta epäilen.

 

Mun mielestä joukon jatkoksi voisi sopia nimi, jossa olisi M ja/tai L ja Elmerin kanssa rimmaisi hyvin joku kolmitavuinen nimi :) Esim. Milo, Milton, Anselmi, Ilmari, Ilmo, Niilo, Oliver, Olli ja Viljami :)

Elmerin tekonimi oli Ilmari, mutta se ei sitten taas sovi kyllä jos ja kun tän tulevan lapsen toiseksi nimeksi tulee mahdollisesti Jalmari. Ilmari Jalmari :D

Edited by NuoriMuori

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ongelma keksiä toiselle pojalle nimi. Esikoisen etunimi on luontoaiheinen, vaikka kuitenkin sellainen tavallinen nimi. Toinen nimi esikoisella on Ilmari.

 

Haluaisin toisellekin pojalle nimen, joka tarkoittaa jotain, ainakin toinen nimi voisi olla sellainen. Ensimmäiseksi nimeksi tuskin enää otetaan luontonimeä/ nimeä joka tarkoittaa jotain, kun mies ei mistään kovin erikoisesta innostu. Etunimeksi esim. Sisu olisi musta ihana ja sopisi mielestäni hyvin esikoisen nimen kanssa yhteen, mutta mies ei suostunut. Aarni nimestä tykkään myös tosi paljon, siitä mieskin piti, mutta ei oikein voida ottaa sitä kun sukunimemme on hieman "metsäinen", yhdistelmänä olisi hassu...

 

Innostuin kun bongasin tästä ketjusta nimen Otava, se olisi hyvän kuuloinen toinen nimi. Mutta epäilenpä ettei sekään sovi miehelle. :rolleyes: Eli olisiko teillä heittää ehdotuksia toiseksi nimeksi, mielellään siis vähän pidempi (kolmetavuinen) & nimellä joku merkitys? Pidempiä luontoaiheisia poikien nimiä ei taida juuri olla, paitsi tuo Otava. Ylipäänsä mulla lyö nyt ihan tyhjää noiden toisten nimien kohdalla, eikä miehestä ole mitään apua, kun se vaan teilaa kaikki ehdotukset eikä itse ehdota mitään. <_<

 

Etunimi on sekin siis tosiaan vielä päättämättä, tosin kaksi ns. vanhaa (?) nimeä on vahvoilla, niistä kumpikaan ei siis ole luontoaiheinen/ muuta selvää merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh ihan ekana tuli pitemmistä luontonimistä mieleen Timjami, Taateli ja Timotei. Sitten ihan pakko ehdottaa: Erämies! Siinäpäs olisikin ainakin miehinen nimi :D Sittenhän yksi luontonimi on Saarni (en tosin tiedä onko annettu miehelle vai naiselle, onko väliä?)

 

Sisusta tuli mieleen Sasu.

 

Muita hatusta heitettyjä jotka ei varsinaisesti tarkoita mitään: Akseli, Aukusti, Iisakki, Nestori, Anselmi, Taavetti, Taneli, Vihtori, Viljami, Valtteri, Hermanni, Jaakoppi, Kaleva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmarin kanssa yhteneviä olisivat ainakin Kaleva (tulee Kalevanpojista, muinaisista jäteistä) ja Pellervo (luontonimi pelto-sanasta, Sampsa Pellervoinen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehdottaisin Tapiota, vaikka se nyt ei suoranaisesti luontonimi olekaan, niin "samaa sarjaa" kuitenkin, ja kyllähän metsän jumala nyt väistämättä ajatukset luontoon vie...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten yksi mikä tuli vielä mieleen nimistä joilla on jokin merkitys, ei tosin luontoaiheinen eikä kolmitavuinen: Aarre

Share this post


Link to post
Share on other sites

juksu, miten olis uuras? jotenkin miellän tuon samaan sarjaan esimerkiksi tuon aarnin kanssa. on ainakin vähän erikoisempi. tosin kaksitavuinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heitelkääs kivoja S-kirjaimella alkavia poja nimiä. Pituutta sais olla 3-8 kirjainta, muita kriteerejä ei nyt vielä ole. Lapsen sukupuoli ei vielä ole tiedossa, mutta onhan näitä aina kiva miettiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now