nauris12

Vanhempien nimitykset sateenkaariperheessä

11 posts in this topic

Avaan nyt tällaisen kun aihe pohdituttaa. Miten teillä on ratkaistu nämä nimitysjutut jos perheessä on useampi samansukupuolinen vanhempi? Tai vanhempi joka ei halua välttämättä samastua mihinkään sukupuoleen?

 

Tämä asia pyörii jatkuvasti mielessä nyt kun odotan vauvaa. Biologisesti mut miellettäisiin äidiksi, mutta se nimitys tuntuu vieraalta enkä kokisi luontevaksi viitata itseeni sitten silä kun lapsi syntyy - saati että haluaisin lapsen kutsuvan äidiksi. Toisaalta taas vaikka todennäköisesti menen sukupuolenkorjaukseen myöhemmin niin en kyllä ainakaan tässä vaiheessa koe isääkään hyväksi nimitykseksi - saattaisihan sillä saada vähän kulmien kohottelua leikkipuistossa aikaiseksi mutta muuten hupi- ja hyötyarvo aika olematon.

Mulla ei oo myöskään lempinimeä joka olisi luonteva sitten esitellä lapselle omana nimenäni. Ihan etunimelläkään en tahdo että lapsi kutsuisi, tuo lapsi-vanhempi-suhde tuntuu niin tärkeältä että se vaikuttaisi minulle jotenkin liian kylmältä.

 

Ajatuksia tähän liittyen? Erityisesti jos täällä on transvanhempia mutta tietty kaikilta muiltakin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin. Toi on aika vaikee, jos ei oikeen mikään iske. Ja enkä kyllä tiedä miksi edes vastaan tähän, kun ei ole mitään ehdotuksia antaa. :rolleyes: Itse olisin niin mielelläni äiti ja olen vielä siinä "onnellisessa" tilanteessa ettei ole puolisoa äidin tittelistä kilpailemassa. Ei tarvitse toistaiseksi tällaista pohtia.

 

Oletko muuten Setan foorumilla? Siellähän on sateenkaariperheille kuin transhenkilöillekin oma suljettu alueensa, jossa varmaan voisit saada enemmän vastauksia tällaiseen pohdintaan.

Edited by Briony

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkistä Briony, olen joo tuolla Setan foorumilla mutta sielläkin useimmat lapselliset ovat perinteisiä lesbopareja joissa kaksi äitiä. Transpuolella taas ei vanhemmuuskeskustelua ole ollut. Kai tuo asia jotenkin selkenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löytyisköhän jostain tutkimusta, että millaisia nimityksiä isistä ja äideistä on käytetty kautta aikojen? Tuli vaan mieleen tästä Hesarin jutusta isovanhempien nimityksistä, josta löytyi ainakin mulle tosi monta vierasta nimitystä. Tuon jutun yhdeltä haastatellulta jäi mieleen nimitys "iso", joka voisi käydä kenelle vanhemmalle (ei pelkästään isovanhemmalle) vaan sukupuolesta riippumatta :) Ihmettelyjä varmasti tulee joka tapauksessa, jos ei päädy perinteiseen nimitykseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

forgetmenot - Luin juuri tuon jutun tällä viikolla ja tosiaan siitä tuli mietittäväksi ainakin tuo "iso"-nimitys. Toistaiseksi parhaita mitä tullut vastaan eikä lapsellekaan mitenkään vaikea. No, ihmettelyt on sitten asia erikseen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä minä (synnyttänyt äiti) olen äiti ja puoliso on mami. mulle äiti on kaikkein luontevin nimitys ja puoliso sai itse päättää, miksi haluaa itseään kutsuttavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en sinänsä kuulu ketjuun mutta samaistuin tuohon pohdintaasi siitä kun mikään nimitys ei tunnu omassa suussa oikealle. Näin mullakin oli ja koin olevani sen kanssa tuuliajoilla. Voin vain kuvitella että sulla asiaan tuo lisää kompleksiutta just noi nimitysten vahvat sukupuoli konnotaatiot. Toivottavasti sulla käy kuten minulla, että lapsen syntymä ja siitä alkanut vanhemman rooliin kasvaminen selkiyttää ajatuksia ja valinta voi tapahtua paljon luontevammin kuin osasi edes odottaa.

 

Onnea odotukseen ja koko matkaan :-x

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Naan. Tuntuu jo nyt että tämä odotusaika on yhtä myllerrystä mielessä, ja sama varmaan jatkuu sitten kun saa vauvelin ulos ja pääsee tutustumaan häneen. Luulen että moni asia loksahtaa ihan erilaiselle paikalle kuin mitä aiemmin joten kai täytyy vaan antaa aikaa tällekin asialle. Eniten toistaiseksi huolestuttaa juuri se ympäristön paine, se äidittely mitä jo nyt joka paikasta tulee.

 

Kiitos onnentoivotuksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hankala tilanne, jos mikään ei tunnu omimmalta. Ehkä sitten lapselle puhuessa joku nimi vain löytyy omaan suuhun, jota vaan alkaa käyttää?
 

Edited by Lakme

Share this post


Link to post
Share on other sites

kaveripariskunta, joista toinen on yksi meidän lapsen kummeista, kävi eilen. tämän kummin työkaverin poika oli juuri saanut ensimmäisen lapsensa ja tuore isoäiti oli käynyt sairaalassa lapsenlastaan katsomassa. samassa huoneessa oli ollut kahden äidin perhe, joista siis toinen oli juuri synnyttänyt perheen ensimmäisen lapsen. tämä tuore isoäiti oli lapsen kummille ihmetellyt sitä, että oli kuullut toista näistä äideistä kutsuttavan isäksi. en siis väitä, että jos vanhempi on äiti, niin nimitys pitäis olla äiti tai mami tai jokin noihin viittaava, mutta omasta mielestäni isä -nimitys on sukupuoleen sidonnainen. sitä jäimme miettimään, että olisiko tässä tapauksessa tällä isäksi kutsutulla esim. sukupuolenkorjausprosessi kesken ja isä -nimitys olisi otettu käyttöön sen vuoksi. jos kuitenkaan niin ei ole, niin tuo isä -nimitys saattaa aiheuttaa paljonkin hämmennystä ja sekavia tilanteita esim. tulevassa päivähoitopaikassa tai koulussa.

 

vai olenko vain ahdasmielinen ja vanhanaikainen..? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on lesbokaveri, jolla ei lapsien hankkiminen ole ajankohtaista, mutta ainakin tällä hetkellä kokee, että olisi siinä tilanteessa nimenomaan "isä". Alkuun se tuntui omaan korvaan vähän oudolta, mutta nyt olen jo jotenkin tottunut ajatukseen. Heillä on kyllä parisuhteessaan aika voimakas butch-femme -asetelma, mikä vaikuttanee myös. Kaverini ei siis ole transsukupuolinen. Näinkin voi siis olla.

Edited by Lakme

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now