Briony

Tyhmät kysymykset yrityksestä, osa 2

704 posts in this topic

Oho, no mä oon kyllä käyttänyt allergialääkkeitä jo maaliskuusta lähtien... Valutsin tietty semmosen merkin mitä voi raskaanakin käyttää. Noh, aika näyttää miten käy, mutta ilman en voi olla :(

 

Mikä olis sellanen merkki? Voisin itsekin hakea varmuuden vuoksi kun tää tuska jatkuu vielä muutamia viikkoja.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Olen uusi palstailija (taustalla olen palstaa lukenut yli puoli vuotta, nyt vasta rekisteröidyin), mutta koska esittelyfooriumiin pääsee vasta 10 viestin jälkeen, aloitan siis vastailemalla näihin yleisiin foorumeihin!

 

Luin, että raskaus ja imetysaikaan Heinixiä ei suositella käytettäväksi. Mitähän minä sitten teen kun se pysyvä plussa joskus tulee..? Nimimerk. Hurrrrjan paha koivuallergia (ym.) :gnuha:

 

Olen farmaseutti ja tarkistin raskaana olevalle ystävälle asiaa juuri tästä aiheesta. Pharmaca Fennica, joka sisältää siis valmistajien antamat tiedot juuri hiedän omasta valmisteesta, kieltää suunnilleen kaikki allergialääkkeet raskauden aikana, mutta Terveysportin (maksullinen palvelu, jota mm. lääkärit ja apteekit käyttävät) Pharmaca sisältää myös Gravbase-nimisen tietokannan, johon on koottu tietoja useista lähteistä (tutkimuksia yms.) lääkkeiden käytöstä raskauden aikana. Siellä on tieto, että setiritsiini (Heinix, Zyrtec, Histec ym.) ja loratadiini (Loratadin Ratiopharm, Tuulix ym.) ovat sallittuja raskauden aikana. Lisäksi Terveysportin Lääkärikirjasta luin, että ensisijaisesti olisi hyvä olla ilman allergialääkkeitä, mutta pahoissa oireissa voi käyttää setiritsiiniä ja loratadiinia.

 

Se, miksi valmistajien tiedot ja Gravbase-tietokannan tiedot poikkeavat toisistaan, johtuu juurikin siitä vastuusta, jota valmistajat eivät halua ottaa, koska heidän nimenomaisella valmisteellaan ei ole tehty tutkimuksia raskaana olevilla, vaikka lääkeaineella olisikin tehty. Lisäksi setiritsiini ja loratadiini ovat melko pitkään jo olleet markkinoilla, joten niistä on ehtinyt kertyä (mm. silloin, kun joku on raskaudesta tietämättä käyttänyt lääkettä) tietoa ja käyttöokemusta vuosien varrella. Uudemmat lääkkeet taas ovat kiellettyjä sen vuoksi, ettei niistä ole kokemusta niin pitkältä ajalta (esim. Kestine, Telfast) eikä etenkään raskauden aikana.

 

Tietenkään minä en myöskään ota vastuuta ko. asiasta, kerron vain mitä olen itse asiasta lukenut (itsellä Kestine satunnaisesti käytössä ja raskautta kuitenkin yritetään, joten omakohtainen aihe)!

 

Toivotan kuitenkin kaikille mukavaa ja allergian kannalta siedettävää kevättä koivun ilmiöimäisestä siitepölystä huolimatta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedoista Sahina :)!! Olipa tosi hyvä tietää, mä oon valinnut lääkkeen vaan sen perusteella ettei pakkauksessa kielletä käyttämästä imetyksen tai raskauden aikana, ja nyt huomasin, että netissä oli kuitenkin maininta siitä että sitä tulisi välttää tuolloin :o Täytyypä käydä hakemassa toista merkkiä... Ja etsiä ja testailla monen välillä, kun ainakin Heinix ja Histec väsytti mua kauheesti :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Sahina, mielettömän hyvä juttu!

 

Itsekin otin tuota setiritsiinä yhden pillerin eilen, mutta muuten olen tuskaillut ja kärvistellyt ilman. En kyllä tiedä miten raskautumista edistää sekään, että on kamalissa allergiaoireissa ja ihan jyrän alle jäänyt... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä oon käyttäny juuri tuota loratadiinia nyt yrityksen aikana ja mun lääkäri näytti jotain tuoretta artikkelia jostain lääkärilehdestä ilmeisesti ja siinä sanottiin että nenäsumutteilla tai silmätipoilla yms. ei pitäisi olla mitään vaikutusta raskautumiseen ja raskaana ollessakin näitä voi käyttää pääosin. loratadiini oli siinäkin mainittu ja ilmeisesti ainoastaan piristeitä sisältävät lääkkeet olis "ehdottomasti" kiellettyjä raskaana ollessa, mutta yrityksen aikana niitä kai voi käyttää...

 

mä valitsin tuon loratadiinin ja syön sitä kyllä, jos raskautuminen sen takia viivästyy niin otan sen riskin kun ilman lääkkeitä on kuitenkin niin tukala olla (syksy ja talvi on sit kuitenkin aikaa kokeilla ilman lääkkeitä). ja voihan se raskautuminen viivästyä monesta muustakin syystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tästä rohkaistuneena suihkautin juuri Flixonasea helpottamaan oloa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä puolestaan yritän selvitä tän kevään ilman allergialääkkeitä, vaik pärskimistähän tää nyt on. Silmätippoja laitan kyl joka aamu ku ne kai enempi sellaisia paikallisesti vaikuttavia vaan...

 

Mut ihan maallikkona oon kovasti pohtinu, että allergia-aikaanhan keho on kai vähän puolustusasemissa valmiiksi ku koittaa torjua noita reaktioita ni voiskohan sillä itsessään olla vaikutusta tuohon raskaaksituloon. Että keho torjuisi sitäkin asiaa sitten enemmän...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä oon miettinyt ihan samaa, eihän se ympäristö voi kovin "terve" vauvalle olla. Luulis että oli rasite minkälaista hyvänsä, jos sitä on liikaa se heikentäisi raskautumisen todennäköisyyksiä... mutta tää on ihan mun maallikkomietintää kanssa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehkäpä kopion suoraan kysymykseni tuolta toisaalta tähän:

 

mitähän kannattais tehdä, kun apteekin testillä tuli selkeä nega kp 42, normisti kierto ollut melkein järjestään n. 33 päivää vuosikausia, myös synnytyksen jälkeen uudelleen alettuaan. Nyt kun yritys alkoi, kierto muuttui yhtäkkiä 42- jonkun pituiseksi, eli en tiedä missä pitäis mennä... on vasta yk2, joten en yhtään tiedä, mihin toi tulee asettumaan, mutta olis kiva jo jotain saada selville, kun mennään kuitenkin jo kp44 tänään... mikä ois helpoin/edullisin/järkevin keino edetä tässä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keijukainen-79 olisiko sinun mahdollista käydä esim. työterveysasemalla verikokeessa, josta voisivat todeta mahdollisen raskauden? Tai sitten pitäisi vaan jaksaa odotella pari päivää ja tehdä testi uusiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin toisessa munasarjassa 3cm kysta huhtikuun alussa. Onko tietoa voiko vaikuttaa raskautumiseen? Hormonikierukka on tällä hetkellä, pikkukakkosen yritys aloitetaan myöhemmin kesällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ulB3: Itselleni on kerrottu lääkärien toimesta, että hormonikierukan käyttö voi lisätä munasarjakystien syntyä naisilla, joilla on muutenkin siihen taipumusta. Itsellä on ollut joitain kystiä muunkin hormoniehkäisyn vuosina ja erityisesti nyt kierukan käyttöaikana (2009-2012). Meillä on toinen yrityskierto lopuillaan, hormonikerukka poistettu maalis-huhtikuun vaihteessa ja pikku kakkosta siis toivotaan. Viimeisin kysta havaittiin kierukan poiston yhteydessä. Tähän mennessä en ole kuullut keneltäkään, että pienet kystat (jollainen sinullakin on) vaikuttaisivat erityisesti hedelmällisyyteen...

 

Tosin naisen kroppa on järjestelmänä niiiiiin monimutkainen, että vaikeahan sitä on ihan varmasti tietää mikä vaikuttaa mihin ja kuinka paljon :rolleyes: Toivotaan parasta :girl_pinkglassesf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin muuten vaan todeta muiden lisäksi, että itse sain viime viikolla omalta lääkäriltä reseptit sekä Flixonaselle että loratadiinille. Ja keskusteltiin siis nimenomaan siitä mitä voi käyttää raskaana ollessa & raskautta yrittäessä :) Toki yritän käyttää lääkkeitä mahdollisimman vähän, mutta sitten jos alkaa näyttää siltä ettei raskautta vaan kuulu pidemmänkään ajna kuluessa niin harkitsen vielä uudestaan tarvitsenko niitä ihan-ihan-iiiihan pakosti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pudde Kiitos vastauksesta! Mulla tosiaan on taipumusta kystiin, sillä 2010 kesällä olin umppariepäilyn takia ea:lla ja syyksi kipuihin paljastui kystan puhkeaminen, siinä kohtaa ei vielä ollut mitään ehkäisyä. Nyt ollut 2010-2012 tää kierukka ja tämä oli ensimmäinen todettu kysta.

 

Ekaa kertaa nyt kirjottelen tänne yritysjuttuja ja kuumeilua. Esikoinen tuli ylläripyllärinä enkä mistään palstoista tiennyt tuolloin :D

 

Toivotaan parasta tosiaan ja plussatuulia sinulle! :):girl_pinkglassesf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla löytyi neljäsenttinen kysta ar-ultrassa. Meillä yritystä kesti yli vuoden kyllä, mutta ei se kysta ainakaan kokonaan ilmeisesti raskautumista ehkäissyt... Mulla poistettiin hormonikierukka tammikuussa -11.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen varmaan hulluksi tulossa :grin:

 

Tänään olisi pitänyt menkat alkaa, mutta ei mitään.. ei edes valkovuotoa. No tästä sitten tein myös tyylipuhtaan negan testiin. Onkohan kesä sotkenut kierron vai pitäisikö odotella vielä muutama päivä? Pientä nippailua on ollut navan vierestä, mutta ei menkkamaista kipua. Hillitön turvotus on kestänyt jo reilun viikon ja viime viikko meni ihmetellessä super arkia nänniä, joiden arkuus on kyllä jo helpottanut.. En tunnista enää omaa kroppaani :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä joskus olen lukenut tästä jotain, mutta kysyn kuitenkin itseäni viisaammilta.

 

Pitäisikö kuukautisten alkaa aina 14pv ovulaation tapatumisen jälkeen vai riippuuko kierron pituudesta? Kun ainakin täällä jutellaan välillä siitä, että luteaalivaihe joillain jää liian yhyeksi (esim. 8 pv) ja se kai olisi huono juttu?

Itselläni on pitkä kierto, noin 30-35 päivää ja tässä arvon koska niiden menkkojen pitäisi alkaa, kun ovis oli kp 21-22 aikaan EHKÄ. Ainakin ovistesti näytti silloin plussaa, tosin ovis saattoi olla sitä ennenkin, koska seurantaultrassa kp 22 gyne sanoi, että munis oli samea eli olisi saattanut olla jo?

 

Kiitokset jälleen vastauksista. :)

Edited by Mrs L

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ollut varma mist olis fiksua kysyä tätä niin laitoin nyt tänne..

 

Mulla tuli hymyilevä kuva ovistestiin kp15 ja ovis oli silloin lähellä limoistakin päätellen. Tikkuun tuli myös selvä vahva viiva ja sen jälkeen ei tullut mitään tikkuun moneen päivään kunnes nyt kp24 ovistikkuun tuli melko vahva viiva ihan parin tunnin pidätyksen jälkeen. Mistä tämä voi johtua? Raskaustesti aamulla nega. Kierto on aina ollut 29 ja ennen ei ole ovistestiin loppukierrossa tullut viivoja ku varmuudeksi testaan aina koko kierron kun tikuttelu on niin hauskaa :D

 

Kiitos jos joku tietää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

_pirjo_ ovistesti reagoi LH-hormoniin ja LH-hormoni on koholla ovulaation lisäksi myös kuukautisten alkaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se luteaalivaihe yleensä naisella on saman mittainen. Noin suunnilleen. Siis jos sulla on yleensä 14 päivää, niin sitten se on sen noin 14 päivää tyypillisesti (kaikenlaisia poikkeamiahan voi olla). Mulla taas kun se oli sen n. 9 päivää, niin se oli sitten jotain 8 - 11 päivää joka kerta (ja kyllä vitutti). Lopulta tuli kaksi pidempää luteaalivaihetta joista jälkimmäisestä plussa.

 

Noin muuten kierron vaihtelu johtuu yleensä oviksen ajankohdan vaihtelusta. Mulla tosin tuppasi menemään sekin niin, että noi pidemmät luteaalit tuli aikaisemman oviksen jälkeen ja lyhyemmät myöhäisemmän, jolloin kierron pituus tasoittui (siis esim. ovis kp14 + luteaali 11 päivää, tai ovis kp17 + luteaali 9 päivää), olisko olleet aikaisemmin irronneet munasolut (ja niiden keltsi) terveempiä.

Edited by Elkku

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos Elkku! Täytyy kalenterista katsoa mikä toi luteaali mulla yleensä on.

Edited by Mrs L

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys "pakkopupuilun" ajoittamisesta.

 

Eli

jos onnistuu bongaamaan LH-huipun (0 h)

sitten ovulaatio tapahtuu (+ 24-48 h)

sitten munasolu on hedelmöittymiskykyinen (+ 12-24 h)

jolloin hedelmöittyminen olisi mahdollista 36-72 h (1,5-3 vuorokautta) LH-huipun havaitsemisen jälkeen.

Huom. Tämä siis olettaen, että LH-huipun bongaaminen olisi joku varsinainen "nollakohta". Todellisuudessahan ensimmäinen havainto lutenisoivan hormonin erittymisen noususta on aikamoista onnenpeliä eikä LH-huipun kestosta ole yksilöllistä eikä usein edes varmaan tietoa...

 

Koska kuitenkin siittiöiden kapasitaatioprosessiin (eli ymmärtääkseni kun ne muuttuvat hedelmöittämiskykyisiksi naisen sisällä) kuluu noin 7 h, niin olisiko silloin 29-65 h (eli reilu vuorokausi-reilu 2,5 vuorokautta) tuo oikeampi laskennallinen "hedelmällisyysikkuna" havaitusta LH-huipusta laskettuna? Eli käytännössä aika pian LH-huipun havaitsemisen jälkeen tulisi jo olla asialla? Ja jos on tarkempi käsitys ovulaation tarkemmasta ajankohdasta, niin viimeistään silloin heti tulisi pistää simpat liikkeelle? Kunhan tässä varmistelen, että ymmärrän lukemaani oikein :blush:;)

 

Muoks. Kirotusvireet pois

Edited by Pudde

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä postaan aina näitä kuvia:

 

ovulation-graph.gif

 

Näitä löytyy paljon samansuuntaisia, eli todennäköisimmin munasolu hedelmöittyy päivää-paria ennen munasolun irtoamista, mutta jopa 5 päivää ennen on mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistä johtuu se, että vain 30 prossan (noin) mahdollisuus on tulla raskaaksi per kierto. Onks kellää mitään tieteellisiä tutkimusperusteita tälle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now