Briony

Tyhmät kysymykset yrityksestä, osa 2

704 posts in this topic

Mä oon tän varmaan jo jonnekin tänne kirjoittanut, mutta mulla anovulatorisen kierron jälkeiset menkat oli ihan järkyttävän kivuliaat. (Lääkäri totesi kierron ovuloimattomuuden.) Sitten taas on saattanut olla lähes täysin kivuttomat menkat kierrossa jossa oon ovuloinut. Yleensä mulla on kivuliaat menkat.

 

Jostain oon lukenut että ovuloimattoman kierron menkat ei olisi yleensä kivuliaat, mutta omasta kokemuksesta voin kertoa että ei se aina niin mene. :) Yksilöllisiä juttuja siis.

 

Ja taas päästään siihen että mikään ei oikeastaan kerro mistään ja aina voi mennä toisin kuin yleensä menee. :D :D

 

Niinpä :D mulla oli anovulatorisen kierron menkat ihan samanlaiset, lyhyet ja kivuttomat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikki!

 

Olen taustaillut jonkin aikaa jo, mutta nyt päätin uskaltautua mukaan, kun ehkä ensimmäistä kertaa elämässäni mulla on jokin teoria omasta kierrostani. :D Olen saanut paljon apua jo lueskelemallakin, toivottavasti joku jaksaa lukea omankin sekavan pohdintani. :)

 

Onkohan kellään kokemusta ovulaatiovuodosta? Kaikki lähteet väittävät, että se on ihan normaalia ja vaaratonta, mutta jostain syystä esim. täällä juuri kukaan ei siitä mainitse. (?) Itse olen sataprosenttisen varma, että mulla ei ole koskaan elämäni aikana vuotanut tippaakaan kuukautisten välillä, kunnes joskus n. 9kk sitten bongasin ensimmäisen välitiputtelun. Sitä esiintyi joissakin kierroissa, joissakin ei (yleensä max. yhden päivän tuhru), mutta en valitettavasti tajunnut panna muistiin, minä kp sitä esiintyi. Hormonaalista ehkäisyä en ole käyttänyt, eli ei johdu mistään pillereiden lopettamisesta tms. Ainoa syy, jonka muutokselle keksin, on se, että mun kroppa jotenkin "vanhenee" nyt kun 30v tuli täyteen. :) No, sitten kun vauvahaaveet päätettiin ottaa tosissaan (nyt alkoi yk4), tuo välivuotohan pillastui ihan dramaattisesti. Yrityksen aikana sitä on ollut joka kierrossa, eikä enää sitä yhtä päivää, vaan kaksi tai pahimmillaan kolme, ja joskus jopa punaista verta. Nyt kirjasin myös vuotopäivät muistiin ja menin gynelle. Gynen mukaan kaikki ok, hänen mielestään ei kannata huolehtia moisesta. 

 

Gyne sattui myös ultralla näkemään, että yksi rakkula oli puhkeamaisillaan ja ovis siis käsillä. Tästä 3 vrk kuluttua ilmaantui taas tuttu välivuoto (kp 16) (minkä jälkeen limat kuivuivat, ovis siis luultavimmin ohi). Kaiken järjen mukaan, jos vuoto liittyy ovikseen, niin se tulee vasta sen jälkeen (mutta tyyliin minuutin vai vuorokauden myöhemmin, en tiedä). Koska nyt mulla kuitenkin on mielestäni järkevä syy olettaa, että ovis on ollut joko ekana välivuotopäivänä tai ehkä sitä edellisenä, niin siitä seuraa se valitettava tosiasia, että mun luteaalivaihe on kaikissa näissä kierroissa ollut vain noin 10-11 päivää - mikä kuulostaa kyllä liian lyhyeltä. Tiedän, että tuollakin lutiksella voi raskautua (vaikka paremmin kai pidemmällä) - mutta osaako joku tietäväinen laskea yhteen 1+1 ja kertoa, voiko välitiputtelu ja lyhyt luteaali liittyä johonkin, esim. matalaan keltarauhashormoniin?

 

Kiitos :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, en osaa kyllä täysin sun kysymykseen vastata, mutta mulla on sellanen munasarja ja keltarauhanen, että ovulaation jälkeen vuotaa joka päivä kunnes runsaammat menkat alkaa ja kyseessä on joku keltarauhasen heikkous. Gynekologi on sitä mieltä, että kohdussa ei saisi olla vuotoa kun alkio yrittää n. 5-7 vrk kuluttua ovulaatiosta kiinnittyä. MUTTA, jos ovulaatiovuoto kestää vain 1-3 vrk, (Väestöliiton) gynekologin mielestä on parempi, että kohdun limakalvo hieman "hilseilee" pois, alkiolla on silloin tuoreempi eli verekkäämpi pinta kohdussa kiinnittyä. Mulla nimittäin hoitojen yhteydessä oli lyhyitä 1-2 vrk niukkoja vuotoja inseminaatioiden jälkeen, vaikka käytinkin keltarauhashormonitukea luteaalivaiheessa ja stressasin niitä, kun luulin, että se estää hoidon onnistumisen. Lisäksi tiedän kavereita, joilla on nimenomaan iän myötä tullut ovulaatiotiputteluja. Sen ei siis pitäisi olla haitallista kunhan ei kestä useampaa päivää ja on niukkaa. Meidän inseminaatiot ei aikanaan tuottanu tulosta, mut siihen oli ihan eri syyt. Luulis, että 10 vrk luteaalivaihe riittää? Mulla alkoi kiinnittymisvuoto 9 vrk alkion siirrosta ja 11 vrk hedelmöittymisestä jolloin se ei tietenkään enää haitannut prosessia. Ja monethan saa runsaitakin "valemenkkoja" raskauden aikana eikä vuodot alkiota uhkaa, ellei vuodon syy ole juuri alkio itse (keskenmeno). Jos sua huolettaa asia, kannattaa kokeilla Terolut kuuria, jonka saa yleislääkäriltäkin. Monet raskautuu sen avulla jos on pientä luteaalivaiheen probleemia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, ihanaa kun paneuduit! Selvensi kyllä hieman, ja löysinkin muutamasta muusta ketjusta vihjeitä. Ajattelin kysyä tosta uudestaan, kun meen muutakin asiaa lääkärille jonkin ajan päästä, mutta en oo kauheen huolissani nyt kun vaikuttaa, että tää ainakin vielä nyt on suhteellisen niukkaa ja jos sun konsultoimaa gynekologia on uskominen, ei niin haitalliseen aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menisiköhän tämä kysymys tähän topiciin. Eli, yk1 ja ovulaatio oli viikko sitten. Ovulaation aikana oli perinteiseen tapaan pientä vihlontaa alavatsan tienoilla, mutta tässä kierrossa se on jatkunut toisin kuin koskaan ennen. Olen ollut ilman hormonaalista ehkäisyä jo muutaman vuoden ja kierrot on aina samanlaisia, joten tämä on ihan uusi juttu. Ensin ovulaation aikaan/pari päivää sen jälkeen vihloi mahaa kuten tosiaan yleensäkin, mutta nyt noin viikko ovulaatiosta tuota alamahaa vihloo yhtäkkiä aikalailla. Samoin sitä turvottaa. Suurin haavehan on tietenkin se, että raskaus olisi alkamassa, mutta eihän se käsittääkseni vielä voi tuntua näin? Toinen seikka on sitten huoli siitä että mitä tämä voi olla, onko syytä huolestua? Kovempi vihlonta alkoi siis tänään aamulla kun sängystä nousin, tuntuu sellaisena paineena/repimisenä varsinkin liikkuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sankku: jotkut ovat tunteneet kiinnittymisen juurikin noin viikko ovulaatiosta ;)  toivotaan, että olisi sitä! Toki kannattaa seurata tilannetta ja jollei kipu hellitä, kannattanee käydä lääkärissä, kun kuitenkin voi olla jostain ihan muusta kyse kuin mistään raskauteen liittyvästä. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisesti jotain ihan harmitonta, tosiaan jos jatkuu, niin kysyisin lääkäriltä, että olisiko syytä mennä näytille. Mulla oli tällä kertaa ihan jumalattomat kiinnittymiskivut, että ei sekään mahdotonta ole :) (viimeksi ei ollut ihan niin kovaa, mutta jotain muistaakseni silloinkin) ja lisäksi maha meni aivan totaalisen sekaisin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille molemmille! Sitä kipua tuntui aamupäivän ajan ja sen jälkeen ei ole ollut muuta kuin jokin "tunne" välillä alamahassa mistä en oikein osaa sanoa enempää. Ei siis mikään paha tunne enkä sitä huomaakaan ellen mieti. Mutta muuta ei ole näkynyt eikä tuntunut, joten katsellaan. Kieltämättä innokkaan mieli heti miettii olisiko se voinut olla kiinnittyminen... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sankku, mulla on kolmen lapsen kanssa joka raskaudessa alkaneet nuo mahatuntemukset juuri noin, eli suunnilleen viikko oviksesta on alkanut kipuilla, viillellä ja kramppailla mahaa. Etenkin esikoisen kanssa kipuilu oli tosi kovaakin, ihan kuin olis pidättänyt pissaa monta päivää! Mutta normi raskaudet ne oli kaikki ja meni hyvin, kipuilukin loppui aikanaan. Toivotaan että sulla olis raskauskramppeja nuo :) mutta jos eivät lopu etkä saa plussaa, niin kandee tietty sitten mennä lääkäriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Ihan kuin olisi pidättänyt pissaa monta päivää" hah, no just sellainen se tunne vähän onkin, niinkuin pidättelisi kauheeta pissahätää :D nyt iltaa kohtikaan ei ole enää samanlaista kipua tullut mitä aamupäivällä, mutta paineentunne säilyy ja hieman nippailee liikkuessa. Helkutta tämä on jännittävää.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiinnostuksella ryhdyin lukemaan oireitasi, kuullostavat niin samankaltaisilta kuin omani. Poislukien se, että minulla samanlaista "painetta" oli heti menkkojen jälkeen ja (oletetun) ovulaatiosta eteenpäin.

Tuntemus hiukan vähentynyt, mutta edelleen olemassa.

 

Saman fiiliksetkin aika pitkälti. Toiveikkaana, että voisiko tämä olla merkki raskaudesta ja sitten taas.. että onko tämä merkki siitä että jokin on pielessä.

Hermostuttavaa, eikä ole kovin helppoa ”ottaa rennosti ja olla ajattelematta asiaa”..

Edited by Nutty

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niinpä, hankalaa on olla ajattelematta.. Mulla jatkuu painontunne vatsassa ja ehkä siitä syystä olen ravannut vessassa useammin. Ei aina ole edes hätä, mutta jotenkin on tunne kuin olisi, hankalaa selittää :D tuo painontunne varmasti aiheuttaa tämän. Oliko sinulla Nutty kauanko jo yritystä takana vai onko myös yk1? Tsemppiä sinnekin, jäädään jännitteleen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mikähän meitä vaivaa?! :D Tuo sama paine-vessa -polku täälläkin ahkerassa käytössä.

 

Meillä on nyt menossa yk2, pitkän pillerikauden jälkeen.

Edited by Nutty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrityksen alkaessa on tietty sekin, että kaikkeen kiinnittää paljon enemmän huomiota :D mullakin oli ekoissa kierroissa mitä ihmeellisimpiä tuntemuksia (ja takana hormonaalinen ehkäisy)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuuluisikohan tämä kysymys tänne ketjuun... :rolleyes: Kyseessä siis raskauteen valmistautumiseen liittyvä erittäinkin tyhmä kysymys. Oon lueskellut näitä yritykseen valmistautumisjuttuja ja yrittänyt vähän googlailla, mutta en ole vielä keksinyt, miksi hampaiden hoidattaminen nousee esiin noissa ennen raskautta -listoissa? Toinen on tuo gynejuttu, onko tarvetta käydä ennen yrityksen aloitusta jos ei mitään epäilystä ongelmille ole? Foolihapoistakin oon lukenut ristiriitaista tietoa, mutta kaipa mä nyt ne voisin varmuuden vuoksi aloittaa, jos ei niistä kerran mitään haittaa ole? Suunniteltuun yrityksen aloitukseen kolmisen kuukautta, joten pikkuhiljaa tässä voisi jotain kevyitä valmisteluita toteuttaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gynellä ei musta tarvi käydä, mutta jos Papaa ei ole otettu moneen vuoteen, niin sen vois ehkä tarkistuttaa :) Yleensä sitä ei oteta raskauden aikana tai 6kk synnytyksestä (kuulemma raskausaikana vois ottaa, mutta itse jätin väliin).

 

Hampaiden kanssa vähän sama, ainakin mun hammaslääkäri on sitä mieltä, että hän ei raskausaikana tekisi mitään isompia remontteja (esim. juurihoidon kanssa odotellaan siihen, että olen synnyttänyt, kun tilanne ei ole niin akuutti), siksikin olisi hyvä lähtökohta, että purukalusto olisi suht kunnossa ennen raskautta. Toki jos on jotain tosi akuuttia, niin sitten täytyy toimia.. Samoin raskaus ja imetys voi olla hampaille raskaita, kun syljen koostumus ym. muuttuu, mulla tuli tosi paljon reikiä silloin suhteessa aikaisempaan. Olisi hyvä myös tietää, että ei ole mitään isompia reikiä muhimassa. 

 

Foolihappoa suosittelen ehdottomasti! Se olisi hyvä aloittaa just sen 3-4kk ennen hedelmöittymistä. Pienellä vaivalla voi pyrkiä estämään ison (joskin harvinaisen) ongelman ja tosiaan haittaakaan siitä ei ole. Mä taisin syödä ihan sitä raskaus- ja imetysvitamiinia just sen 4kk jo ennen yrityksen alkamista. Foolihapon rooli on tärkein ennen hedelmöittymistä ja ekalla kolmanneksella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavis, taitaa olla kiinnityskipuja vain :) Mulla raskauden alettua, ennen plussaamista oli pitkään "oloja ja painetta" alavatsalla. Lisäksi n viikko ovulaatiostaa päivä kun kipuili kovempaa. En silloin uskaltanut nostaa toiveita kovin korkealle ettei pettymys olisi kauhean suuri, mutta juuri kuvailemasi kaltaiset oli minunkin oireet ennen plussaa. 

 

Helo: Suosittelisin ottamaan papa-testit / käymään gynellä oli yritystä raskaudessa tai ei. Kaikille meille naisille tärkeä tarkistuttaa säännöllisin väliajoin että kaikki on kunnossa, sillä osa saattaa olla jopa oireettomia Saatpahan lisäksi ainakin mielenrauhan koska olet sitö asiaa ajatellut näköjään :). Ja JOS, huom jos, jotain löytyisi  voidaan ongelmat hoitaa jo etukäteen jotteivät ne pitkittäisi raskaaksi tulemista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko keltarauhanen aiheuttaa jopa repäisykipuja? Tai siis, että yskäistessä puristaa tai kouristaa (repäisee?) toiselta puolelta alavatsaa. Etten tässä turhaan saa vauvakuumeessani mitään harhaluuloja päähäni :rolleyes: Tänään on siis dpo10.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos avusta mei ja toiveissavauva! :give_heart: Paljon uutta tietoa, en tiennytkään tuon raskauden/imetyksen vaikutuksista syljen koostumukseen.

 

Gynellä (ja papassa) oon käynyt viimeksi noin vuosi sitten, ja kaikki oli ok, mutta raskautumisen yrityksestä ei silloin ollut puhe. Siksi mietin, onko jotain erityistä syytä käydä vielä tässä ennen. Silloin oli puhe, että kunta kutsuu papa-kokeeseen, kun täyttää 30, ja se olisi sitten riittävä seuraava kerta (eli ensi talvena). Jos - ja siis todella jos - onnistuisin tulemaan raskaaksi kesän-syksyn aikana niin seuraava papa-mahdollisuus siirtyisi jollain vuodella, jolloin papojen väliin tulisi 2,5 vuotta. Ei sekään nyt hirveän pitkältä ajalta tietty kuulosta.

 

Vähän sama juttu hamppilääkärin kanssa, sielläkin kävin vuosi sitten. Mitään suurempaa ongelmaa ei ole, mutta reikiä tulee aika herkästi. Ehkä skarppaus hammaslangan kanssa auttaisi pitämään ongelmat loitolla sitten mahdollisena raskausaikanakin :grin:

 

Ja foolihappo, joo! Apteekkiin vielä tänään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Papaa suositellaan tossa vaiheessa muistaakseni parin vuoden välein. Mulla tuli nyt just ikäkutsu, mutta jätin raskauden takia väliin. Siitä on nyt jo kyllä aikaa kun se on otettu, mutta sitten synnytyksen jälkeen, kunhan on tarpeeksi mennyt aikaa :) )iian aikaisin jos ottaa synnytyksen jälkeen, niin se saattaa antaa hämääviä tuloksia kun se raskaus sotkee). En mä itse varmaan tossa vaiheessa pelkästään sen papan takia menisi. Jos ei mitään oreita ole ja kierto tasainen, niin en mä tiedä mitä lisäinfoa sieltä lääkäriltä voisi saada. Toki voi tsekata että ei ole tulehduksia tai muuta.

 

Joo suosittelen kyllä kiinnittämään hammashygieniaan erityisen paljon huomiota raskaus- ja imetysaikana :) mä hoidin hampaita ihan yhtä hyvin/huonosti kuin aiemminkin, mutta reikiä tuli tosi paljon.. Meni useampi tonni niiden paikkailuun :P tosin onnistuin myös lykkäämään sitä hammaslääkäriä siihen asti kun lapsi oli jo 1,5v. EI ollut muka aiemmin ehtinyt :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ilmestyi eilen (luultavasti dpo 10 voi olla myös dpo 11-14) ruskea viiva häpykarvoituksesta napaan asti... Mikä tämä on ja voiko olla raskausoire? En oo ennen nähny itellä tällästä.. Lisäks eilen huomasin hiivatulehduksenkin, jota mulla ei oo siis koskaan aikasemmin ollu. Päivystyksessä kävin tästä ja käskivät alottaa hiivatulehdukseen itsehoitolääkityksen.  Mutta tuosta viivasta en kysynyt.. Koitin pestä tota viivaa poiskin aatellen, että se on likaa, mutta ei lähteny.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pilvilinna: Olen kuullut että monissa raskauksissa ilmestyy pystyviiva alavatsalle napaan asti, sitä kuinka aikaisin se ilmestyy, en tiedä. Kuulostaa kuitenkin lupaavalta. :) Itsellä plussien jälkeen, noin 3 päivän päästä myös tuli hiivaoireita. Hiivaa ei tosin vahvistettu mutta käytin varmuuden vuoksi apteekista saatavan raskauden aikana turvallisen hiivalääkkeen. On kuulemma erittäin yleistä että tulee hiiva tai emätintulehdus alkuraskaudessa sillä hormonitoiminta myllertää kovin. Itse säikähdin hiivaoireita pahanpäiväisesti koska mulla ei siihen mennessä sellaista koskaan ole ollut .

 

Ehkä voisit jo kokeilla mitä testi näyttää, vaikka onkin melko aikaista. Saattaahan sitä haamulainen jo piirtyäkin, selittäisi sitten ainakin oireesi :) Ja vaikka ei näkyisi mitään, ei vielä ole toivo menetetty sillä jos oletkin vasta dpo10 niin aikaa vielä on testata  myöhemmin uudelleen :) Itse ainakin olin malttamaton sillä mulla oli tosi paljon oireita, ja oli pakko saada tietää etten vaan kuvittele niitä. Ensimmäisen haamun sain dpo12. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei ole mullakaan koskaan hiivaa ollut ja sen takia päivystykseenkin menin kun pelkäsin jotain pahempaa. :D

 

Tosiaan tuo viiva navan alapuolella on niin tumma, että mieskin näkee sen selvästi parin metrin päästä..

 

Taisin laittaa tuohon aikaisempaan väärän dpo:n, koska tänään on siis dpo 11, mutta voi siis olla myös dpo 12-14, koska ovulaation tarkkaa ajankohtaa en tiedä, ja menkkojen pitäisi alkaa tänää.. Vielä ei ole näkynyt. Kamalasti on alavatsassa erilaisia vihlailuja ja jomotteluja..

 

Kovasti ole yrittänyt jättää testailut ja testin ostamiset, koska pelkään hirveästi sitä negatiivistä :( en vain halua pettyä enää.. Mutta kai se on pakko käydä tänään hakemassa testi ja testata.. Saapahan mielen rauhan näiden oireiden kanssa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kuullut, että se viiva tulisi noin aikaisessa vaiheessa, mutta kaikkihan on raskaudessa mahdollista :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now