Briony

Tyhmät kysymykset yrityksestä, osa 2

704 posts in this topic

^En mä ainakaan huomannut omassa plussakierrossani mitään eroa aikaisempaan ennen kuin DPO11 jolloin lämmöt ei laskeneetkaan pysyvästi, vaan nousivatkin takaisin siihen oviksen jälkeiseen korkeaan lämpöön. Plussakiertoon sattui vielä aika hidas lämmönnousu, vasta DPO6 oli oikeastaan sellainen kunnon "oviksen jälkeinen" lämpö (n. puoli astetta alkukiertoa korkeampi lämpö).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vyöhyketerapeutti valotteli teoriaa siitä, että nykyajan istumatyö vähentää naisten raskautumista, kun on tuo lantionseutu ihan "lukossa". Järkeenkäypää sinänsä, vaikka tuskin tieteellisesti testattua.

 

Mutta nyt lapsettomuudesta kärsiva työkaverini sanoi, että oli lukenut jostain nykyajan überkireiden farkkujen myös olevan haittaava tekijä. Nimimerkillä useat kireät farkut syksyksi ostanut. Voiko tällä oikeesti olla vaikutusta? Tai siis ei kukaan varmaan tiedä, mutta voi ei pitääkö mun nyt pukeutua kaapuun ja alkaa rouskuttaa vaan jotain luomuruokaa ja goji-marjoja, että maailman luonnollisin asia onnistuisi. Blaaah.

 

Tämä ei oikeastaan ole kysymys, tai retorinen ehkä, mutta näkemykset aina tervetulleita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olen itsekkin joskus kuullut, että ne tiukat matalavyötäröiset farkut olisi niitä, mitkä painaa munasarjoja/kohtua. Muista tiukoista farkuista en ole kuullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä usko, että kireät farkut itsessään olisi mikään hirveä ongelma, mutta istumatyö kireissä farkuissa voi ollakin.

Kyllähän kiristävä vyötärönauha istumatyössä haittaa ruuansulatustakin, miksei siis myös verenkiertoa lantionseudulla?

 

Istumatyön voin kuvitella olevan jo itsessäänkin häiritseva tekijä. Itse pyrinkin nykyään jaloittelemaan työpäivän aikana paljon, jotta verenkierto ei häiriintyisi ja paikat ei menisi ihan jumiin.

En tiedä onko tätä sen ihmeemmin tosiaan tutkittu, mutta ihan loogisesti ajateltunakin jatkuva istuminen ei tee kropalle pidemmän päälle hyvää.

 

Muistan joskus lukeneeni artikkelin, missä suositeltiin takakenossa istumista, ja että selän terveyden kannalta se olisi suorassa istumista parempi asento.

Ehkä sohvalla röhnöttäminen vois olla uus kikkakolmonen raskautta toivoville? :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin että tämä ketju on ehkä paras vaihtoehto, en oikein löytänyt sopivaa.

 

Miten muilla kuivat limakalvot on vaikuttaneet raskautumiseen, ja miten limakalvojen kuntoa voisi helpoiten parantaa? Minulla on lääkitys joka kuivattaa limakalvoja, ja olen alkanut epäilemään että joskos se, ettei vielä ole tärpännyt, johtuisi siitä.

 

Sain koulun terveydenhoitajalta vähän vinkkejä, esim vagisan voiteeseen yms, vaikuttavatko nämä tarpeeksi "syvällä" vaikuttaakseen myös kohdun limakalvoihin?

 

Greippimehua en saa juoda samaisen lääkityksen vuoksi (en sitten tiedä mikä osa minusta räjähtää jos sitä juon), eli mitä vinkkejä olisi limakalvojen laadun ja kosteuden parantamiseen? Syön multivitaa, jossa on foolihappoa, mutta riittääkö se, vai pitäisikö vielä jotain muuta keksiä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ E-vitamiini on hyväksi limakalvoille, ja se on mulla auttanut myös kohdun limakalvon ongelmiin.

Kohdun limakalvon tilanteesta et tosin saa mitään tietoa ilman ultraamista. Voi olla että siellä on kaikki ihan kunnossa ja vain emättimessä on kuivuuden kanssa ongelmaa.

Oletko kysynyt lääkkeen määränneeltä lääkäriltä apuja?

 

Greippimehu liittyy enemmänkin ovulaatiolimoihin, eikä limakalvoon. Se heikentää monien lääkkeiden imeytymistä, joten siitä syystä se on luultavasti sinultakin kielletty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkkeen on määrännyt yksityisen puolen lääkäri, ja mulla ei ole nyt viimeaikoina ollut mahdollista siellä käydä.

 

Mietin niitä kohdun limakalvoja, kun tällä hetkellä tuntuu että kaikki suun ja nenän limakalvoista emättimeen on ihan sahara-tasolla. Toivottavasti siellä kuitenkin on kaikki ihan ok, eikä tarvitse sen kummemmin stressata.

 

E-vitamiinia tuossa multivitassa näyttäis olevankin, että sen saanti nyt on ok. Kunhan opintotuki tulee, niin käyn hakemassa sen vagisan-voiteen, jos se helpottaisi tätä tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ http://www.ravintoai...t=8&E-vitamiini "Suurin hyväksyttävä saanti aikuiselle on 300 mg/vrk." Että ei varmaan haittaa, vaikka ottaisit sitä hieman lisää.

Moni käyttää vehnänalkioöljyä, koska siinä on paljon E-vitamiinia.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä, unohdin kiittää edellisessä viestissä talviunta. Eli kiitos teille molemmille vinkeistä, yritän ottaa ruokailuissa huomioon noi e-vitskut. Ainakin auringonkukan siemeniä voisin napostella, ne on hyviä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinnittymisvuodosta kysyisin jos joku vaikka osais vastata :)

 

Mulla oli kipujen ja limojen perusteella ovis kp17 ja sitten kp22 pyyhkiessä paperiin jäi klimppi valkovuotoa jossa oli hieman verta mukana, olisko tämä nyt siis sitä kiinnittymisvuotoa ja olikohan tuo ajankohta edes sopiva sille??

Ja siis tuo oli ainoa kerta kun tuota verta tuli ja sitä ei siis paljoa tullut.

 

Mullakin neljä lasta mutta koskaan ei ole kiinnittymisvuotoa ollut eikä muutenkaan ole koskaan kesken kierron tullut verta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lilja87: Mulle määrättiin emättimen limakalvojen hoitoon (kosteuttamiseen) reseptivapaita Ovestin-emätinpuikkoja, joissa on estrogeeni vaikuttavana aineena. Kannattaa kuitenkin lukea tuoteseloste tarkasti, että käykö sun muun lääkityksen kanssa. Mulla oli esikoista yrittäessä hormoniehkäisyn sekoittama keho ja aika kuiva alapää ja jouduttiin käyttämään liukkaria käytännössä joka kerta apuna. Niitäkin on erilaisia ja jotkut tappaa siittiöitä (mainitaan yleensä tuoteselosteessa) kun taas joku toinen merkki oli erityisesti siittiöystävällinen. Kannattaa ihan vaan kokeilla liukkariakin siis ja runsaasti laittaa sitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lilja87, itsekin sairastan perussairautta jonka seuraksena kuivat limakalvot, en viitsi tässä alkaa enempää tilittää mutta voit laittaa privaviestiä jos haluat vertaistukea :grin: Ceridal-suihketta voi ainakin suihkutella reippaasti läpi kierron ja nenään nozoilia. Käytetään liukkarina siittiöystävällistä Concieve Plus-liukuvoidetta, sitä vaan runsaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niitäkin on erilaisia ja jotkut tappaa siittiöitä (mainitaan yleensä tuoteselosteessa) kun taas joku toinen merkki oli erityisesti siittiöystävällinen.

 

Vaikka se liukkari ei tappaisikaan siittiöitä (siis olisi sellainen liukkari, jota voi käyttää muun ehkäisyn ohella ehkäisyyn), niin sen liukkarin koostumus on erilainen kuin naisen omien limojen, ja se saattaa haitata siittiöiden kulkua kohtuun. Siittiöystävällisten sitten taas pitäisi olla sellaista, jossa simpat pääsee liikkumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jeps, juurikin noin! Mulla on hämärä muistikuva, että oiskohan näistä tavallisista "markettiliukkareista" silikonipohjaiset liukkarit olleet pahempia siittiöille kuin vesipohjaiset. Mut en jaksa tarkistaa...

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joskus jostain luin että sylkikin olisi haitallista? Me kun joskus joudutaan vähän auttaa alkuun syljellä, mutta onko se huonompi vaihtoehto kuin liukkari, tietääkö kukaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.kotitesti.fi/tuote/conceive-plus-liukuvoide-/00914/#product_description_anchor Yksi siitiöystävällinen liukkari, missä siittiöiden pitäisi päästä hyvin liikkumaan.

 

Ja joo, yhdessä ohjelmassa kerran sanottiin, ettei sylkeä kannata käyttää koska se tappaa siittiöt. Sylkihän toimii osana ruoan sulatusta, joten siinä on hajottavia aineita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista kaikille! :)

 

Olen ceridalia käyttänyt ihan pesujen jälkeen suihkauttamalla, ja syönyt vitskupillereiden lisäksi niitä auringonkukan siemeniä kourallisen joka aamu, ja tilanne on parantunut mulla huomattavasti!

 

Mulle terkkari ei suositellut niitä hormonia sisältäviä voiteita emättimeen, vaan sellaisia emätinpuikkoja nimeltä vagimoist, mutta en ole niitä edes ostanut ja tilanne on parantunut huomattavasti. (Emätinpuikkojen käyttö yrittämisen aikana tuntuu vähän oudolta, luulisi että sitä mönjää jää sitten mieheenkin...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ hehe, jatketaan tohon Anniksen listaan bee- ja ceevaihtoehtona siis

b. pakkopaneskelusta paksuksi :girl_prepare_fish:

c. en huomannut mitään, mietin kauppalistaa :ph34r:

 

Nää kun oli ne todennäköisimmät vastaukset jos kerran päätyy kyselyyn vastaajaksi...

 

:grin:

 

J A W, kiitos kun käytit työpäiväsi meidän kaikkien hyväksi :D

 

Mä vastaan vaihtoehto B :girl_crazy:

 

Kahdeksana päivänä peräkkäin alkoi jo hieman puuduttaa, mutta plussa pamahti ruutuun!

Edited by Londe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Londe, siitä on ihan pollikin tossa seuraavalla sivulla? "Mitä mietit raskautta yrittäessä? Kauppalistaa vai kiimaa?" ;)

 

Muoks. Nauran ääneen, typerä puhelin, siis KIIMAA ei Kiinaa :D

Edited by rils

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omg! Hah on vaan niin kuvaava ilmaisu mun reaktioon et sylki tappaa siittiöitä! Me kun käytetään aika usein sitä apuna ja aika reippaastikkin voisiko siinä olla ainakin yksi syy miksi raskautta saa odottaa.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heissan!

 

Kokkeillaan josko joku sais mun mielen rauhotettua! :) Elikkäs, mulla on todettu pco ja eppäilty endometrioosia. Söin pillereitä 6 vuotta ja lopetin ne nyt toukokuussa ku päätettiin ruveta yrittään lasta. Menkkoja ei kuitenkaan kuulunu ja nyt oon syöny terolutteja kaks kertaa sen 10 pv. Tässä kierossa en enää syöny niitä ja kappas kummaa ei tullu menkkojakaan. Testi näyttää kuitenki negaa. Voisko joku nyt selventää mulle vähä näitä kaikkia lääkkeitä että mitä ne tekkee? Tarkotan siis just nuita teroja ja clomeja? Entäpä sitte metformiini? Entä mikä lasketaan hedelmöityshoidoksi, jota siis ilmeisesti ei voi saada ku vuoden yrittämisen jälkeen kunnallisella puolella, oonko oikeassa? Kyllä on pieni pää sekasin ja stressiä täynnä, saa sitä sitte ihimetellä miksei lasta tuu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on meneillään 3kk terolut-kuuri kuukautisten säännöllistämiseksi. Takana on yksi kierto, josta vuotoa kyllä tuli kp 30, mutta se oli todella niukkaa ja loppui jo seuraavana päivänä. Nyt me ollaan lähdössä reissuun ja totta kai terot loppuvat juuri siten, että vuodon pitäisi tulla matkan aikana. Varsin epämiellyttävä ajatus, joten mitä mun kannattaisi tehdä ettei menkat tulis juuri tuolloin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen kierto synnytyksen jälkeen, taitaa olla ihan mahdotonta ennustaa pituutta? Koskakohan sitä silloin kannattaisi alkaa testaamaan? Voiko esim kp23 rintojen särky olla r-oire? (Ennen raskautta ovis tapahtui noin dpo11) Mikä dpo on luotettavaa testata?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä yrittäisin rauhassa odotella, koska menkat tulee. Ja testaisin raskautta vasta, kun on ihan oikeita raskausoireita. Kaikki tissihommat voi ihan yhtä hyvin liittyä loppukierron progesteroniin, esimerkiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now