Guest Noose

Tyhmät kysymykset pulloruokinnasta

331 posts in this topic

Paljonko korviketta saa maksimissaan antaa vuorokaudessa?

Poikanen on nyt 1kk + 20 päivää päälle, ja syö n. 1, 3 litraa korviketta vuorokaudessa.

Eilen havahduttiin laittamaan määriä ylös, kun aloin muistella, että kun menee yli litran pitää lopettaa

d-vitamiinitippojen antaminen.

 

Onko tuollainen määrä liikaa tuon ikäiselle? Vettä on nyt mennyt n. 40 ml vielä lisäksi näillä helteillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joudun maitoaltistuksen takia antaa korviketta ja mulla on yks ainunpullo ja pakkauksen oon tietty hävittäny ni pitikö se tuttiosan kolmio olla ylös vai alas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miksi korviketta ei saa lämmittää uudelleen? Ja onko teitä ohjeistettu, että kuinka kauan lämmitetty korvike on käyttökelpoista? Naikkarilla sanoivat, että kahden tunnin ajan lämmityksestä, mutta kyllä se aika viileältä tuntuu jo puolen tunnin jälkeen lämmityksestä, vaikka kuinka pitäisi lämpimässä kääreessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tunti lämmittämisestä... ohjeistuksen oon saanut sairaalasta ja neuvolasta ja muutamasta vauvakirjasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mulla on mennyt yli tunninkin.. aina ei tiedä milloin on nälkä ja maito jää pulloon odottamaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maidossahan alkaa huoneenlämmössä tai lämmitettynä lisääntyä bakteerit huimaa vauhtia eli tämän vuoksi on varmaan annettu tuo tunnin sallittu käyttöaika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy alkaa seurata paremmin tuota aikaa.. joskus vaan tuntuu niin turhalta kaataa maito viemäriin.. laiska äippä :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ihmeessä vauvan saa oppimaan pullosta syömisen? :rolleyes:

 

Meillä on viimeks annettu pulloa joskus vajaan parin kk:n iässä (silloin hyvällä menestyksellä) ja nyt se ei enää kelpaakaan. Äipän alkais olla aika päästä kampaajalle, mutta sitä ennen pitäis saada pulloruokinta haltuun. Omaa maitoa siis olen siitä nyt tarjonnut, mutta poika pitää pulloa puruleluna eikä kerta kaikkiaan saa jutun juonesta kiinni. Oon mm. yrittänyt huijata tissiruokinnan yhteydessä ja sujauttanut pullon vaivihkaa suupielestä, mutta ei vaan uppoa. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pullon tutin pitäis osua vauvan kitalakeen, jonka pitäis laukaista imemisrefleksin. Sitä voi myös hieman herätellä liikuttamalla pulloa imemistyyliin suussa (ees taas nykyttää). Jos vauva ei tajua sieltä tulevan maitoa, voisi hieman puristaa tuttia samalla, jollon maitoa tulee suuhun.

 

Kaikkea kannattaa yrittää: syöttää sylissä tai sitterissä, isi syöttää tai äiti syöttää jne. Ja kannattaa harjoitella paljon! Jos aina lopuksi tarjoaa rintaa epäonnistuneiden pullokokeilujen jälkeen, vauva oppii, että tän jälkeen saa kunnon kamaa, ehkä jopa palkinnoksi jos oikeen vikuroin ja kiukkuan pullolle :rolleyes: Totta kai syötät lapsen kun hän nälkäinen on, muttei ehkä joka kerta kannata ajoittaa pulloa juuri kun nälkä on kovimmillaan ja sitten sen jälkeen saa rintaa.

 

 

Aikaisempaan vastaan, että meillä heitetään kyllä paljon maitoa pois syömälakkoilupäivinä <_< En anna samaa maitoa enää jos se on seissyt yli vartin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin aluksi neiti kieltäytyi pullosta. Kaikki keinot yritin, lopulta oppi juomaan Mam-pullosta, jossa tutin kärkiosa muistuttaa äidin rinnanpäätä. Vieläkään ei osaa/viitsi/jaksa juoda mistään muusta pullosta. Kaikille ei tule mieleen muuten tää pullon vaihtaminen.. kaverini kertoi tästä vaihtoehdosta ja se sopi ainakin meille.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miksi korviketta ei saa lämmittää uudelleen? Ja onko teitä ohjeistettu, että kuinka kauan lämmitetty korvike on käyttökelpoista? Naikkarilla sanoivat, että kahden tunnin ajan lämmityksestä, mutta kyllä se aika viileältä tuntuu jo puolen tunnin jälkeen lämmityksestä, vaikka kuinka pitäisi lämpimässä kääreessä.

 

Tasta tuli mieleen etta ma en ole koskaan edes lammittanyt korviketta - ellei joku purkin jama ole otettu jaakaapista. Hyvin on aina kelvannut pojalle. Paikallisten korvikkeiden ohjeistus on kayttaa kahden tunnin sisalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös Tommee Tippee pullossa on rintaa muistuttava tuttiosa ja tiedän pari vauvaa jotka eivät ole "tavallisesta" pullosta suostuneet juomaan mutta tämä pullo on kelvannut.

 

Meillä poika ei juo mielellään huoneenlämpöistä maitoa, kitisee ja venkoilee pullon kanssa, mutta kyllä sillä hätätilanteessa saa suurimman nälän tyydytettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kokeiltu nyt erilaisia pulloja, eri asentoja, eri syöttäjiä, eri tilanteita, eri tyylejä (no okei, en oo sentään päälläni vielä seissyt hauskuuttamassa/hämäämässä ipanaa..) ja ei homma vaan onnistu. Voi sitä huutoa.. Luulis nyt lapsen syövän vaikka mistä sitten kun sillä oikeesti on tosi kova nälkä, eikö niin? Vai mitä mä vielä keksisin kokeilla..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys tuommoisesta jauhemaisen korvikkeen käytöstä. Semmoista olisi kaapissa, enkä ole ennen käyttänyt muuhun kuin vauvan soseisiin, niin pitääpä kysyä tällaista:

 

Ohjeessa neuvotaan keittämään vettä, jäähdyttämään se ja tekemään korvike sitten siihen. Onko tuo nyt ihan välttämätöntä? Poika on jo yli 6kk, ja Helsingin vesijohtovesihän on maailman huippuluokkaa, voinko ottaa veden suoraan hanasta? Ja minkä lämpöisenä? Kylmä vesihän on raikkainta, mutta se lienee vauvalle liian kylmää? Apua :D

 

Tarkoitus olisi pikkuhiljaa alkaa maistattamaan korvikemaitoa pojalle, niin äiti pääsisi paremmin liikkeelle, kun ei enää jaksa pumpata pakkaseen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni siitä Stakesin Meille tulee vauva -vihkosesta luin, että korviketta varten vesi olisi hyvä keittää 3 kk ikään asti, eli puolivuotiaalle ei enää tarvitsisi. Tosin jotkut on sitä mieltä, että varmuuden vuoksi pitäisi keittää kaikki vauvalle annettava vesi, mutta saa kyllä olla aika huono tuuri, jos vesi olisi jollain tavalla pilalla, ja siitä ei ehtisi saada ajoissa tietoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten uudet tuttipullot tulee puhdistaa ennen käyttöönottoa? Riittääkö 5 min keittäminen, vai pitäisikö ennen keittämistä vielä pestä fairylla? Entäpä pulloharja, voiko sitä pestä esim. tiskikoneessa, vai onko parempi ostaa tietyn väliajoin (kuinka usein?) uusi pulloharja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ensin pessyt pullot tiskiaineella ja sitten kunnolla huuhtonut ne...Sen jälkeen keittänyt

niitä jokusen minuutin vedessä...Pulloharjan voi pestä astianpesukoneessa jota myös suositellaan aina silloin tällöin...Ainun tuttipullotkin voi pestä astianpesukoneessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ohjeessa neuvotaan keittämään vettä, jäähdyttämään se ja tekemään korvike sitten siihen. Onko tuo nyt ihan välttämätöntä? Poika on jo yli 6kk, ja Helsingin vesijohtovesihän on maailman huippuluokkaa, voinko ottaa veden suoraan hanasta? Ja minkä lämpöisenä? Kylmä vesihän on raikkainta, mutta se lienee vauvalle liian kylmää? Apua :D

 

Vesijohtovedessä on aina epäpuhtauksia, kuumaa tai lämmintä vettä ei tule käyttää ruuanlaittoon edes aikuisten ruuissa. Muuten vettä ei kai enää tarvitse keittää tuon ikäisen kanssa...? :huh: Mä siis ottaisin veden kylmänä hanasta ja lämmittäisin vesihauteessa tai mikrossa, kuten tähänkin saakka korvikepullon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vesijohtovedessä on aina epäpuhtauksia, kuumaa tai lämmintä vettä ei tule käyttää ruuanlaittoon edes aikuisten ruuissa. Muuten vettä ei kai enää tarvitse keittää tuon ikäisen kanssa...? :huh: Mä siis ottaisin veden kylmänä hanasta ja lämmittäisin vesihauteessa tai mikrossa, kuten tähänkin saakka korvikepullon.

 

 

Juuri näin. Kiinteiden aloituksen jälkeen ei vettä tarvitse keittää (tosin paikkakuntakohtaisia eroja vesissä on, joten jos yhtään epäilee veden puhtautta, niin parempi keittää tai käyttää pullotettua vettä).

Veden voi antaa keitettynä jäähtyä huoneenlämpöiseksi tai sitten kylmän lämmetä huoneenlämpöiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyykö valmis korvikemaito lämmittää? Eikö sitä voi antaa ihan huoneenlämpöisenä? :rolleyes:

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now