Guest Noose

Tyhmät kysymykset pulloruokinnasta

331 posts in this topic

Mun käsittääkseni noissa maitojutuissa on tarkoitus, että säilytettäväksi tarkoitettava maito ei pääse välillä lämpiämään. Ei kai sillä ole merkitystä, minkä lämpöisiä maitoja sekoittaa syötettäväksi, heti käyttöön. Sen takia pumpatut maitoerät täytyy ensin viilentää erikseen ja sitten voi lisätä esim. samaan pulloon. Oonkohan ihan hakoteillä? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista miumiu ja Tiitiäinen!

 

Varsin hyvä tuo Tiitiäisen pointti noista lämpötiloista. Mä oon miettinyt ja miettinyt että mikä tuossa sekoitusjutussa on taustalla, mut toihan se tosiaan varmaan on! Aina ei vaan itsellä oikein leikkaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on noita mam ultivent pulloja 4kpl ja niillä hoidetaan kaikki syötöt, mutta meillä on kanssa tuo tukehtumis ongelma. Oon vaan luullut että se on pojun imutyylistä kiinni, mutta ei kai sitten olekkaan.. Eli poju juo minkä kerkee ja sitten yhtäkkiä yskitään niin maan perusteellisesti! Tänään oli pahin kun poju oikein vaikutti todella tukehtuvalta ja sitteen tulikin jo kaaressa puklu kun yski niin kamalasti.. Usein ruokailu sitten päättyy tuohon yskimiseen..

Mitä se kakkonen tarkoittaa niissä mameissa? (oon muuten huomannut, että jos pullosta tiputtaa "kyljellään" eli nii että se tuttiosa on sivu alaspäin niin maitoa tulee ihan kaatamalla!

 

Täytyykin tutkaista tuota miumiun vinkkaamaa pulloa! (aventteja ei olla vielä kokeiltu)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä se kakkonen tarkoittaa niissä mameissa?

En oo ihan varma, mitä tarkoitat, mutta ainakin Aventin tutit on luokiteltu numeroin niin, että 1-tutti on ihan pienille ja 2 (en muista onko niitä vielä isompiakin) on isommille vauvoille/lapsille. 1-tutissa siis on käsittääkseni pienempi virtaus. Oiskohan teillä sitten se isompi malli? Tosin meillä tosiaan Mamista sillä vauvakoollakin maitoa virtasi niin nopeasti että ei oo sitä Mamin pulloa sen koommin käytetty.

 

Kävipä muuten mielenkiintoinen juttu pari päivää sitten. Ostin pari uutta Aventin 1-tuttia ja yösyötöllä sitten sattui pulloon uusi tuttiosa. Unen pöpperössä syöttelin poikaa vaikka kuinka kauan ja ihmettelin että onpas levoton vauva. Yleensä hän syö levollisesti ja hartaasti, nyt kiemurteli ja käänteli päätään ja taisi vähän kitistäkin. Viimein katsoin paljonko maitoa on jo mennyt ja huomasin, että se ei ole vähentynyt yhtään, vaikka vauva on kyllä imenyt koko ajan. Tarkemman tutkimisen jälkeen huomasin, ettei tutissa ole reikää ollenkaan. Ei ihme, että vauvalla meinasi mennä "syödessä" hermot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citymarketissa kävin tuota pullon tutti asiaa tutkimassa ja kakkonen on vissiin se pienin? Tai ainakaan ykköstä ei paketeissakaan mainittu.. Te joilta myös mam ultivent löytyy, niin mitä teillä tuttiosassa lukee?

 

Voiko meidän pojan nenän kökkösyys johtua kun pullosta tulee usein liikaa ja sitten sitä yskitään? Että meneekö maitoa aina niin nenään että sinne sitten niitä kökköjä muodostuu? Yölläkin poju tuhisi tosi paljon ja nenun puhdistin ja kuitenkin aamulla sama tuhina taas..

 

Myydäänkö sitä tommee tippee pulloa muualla kuin netissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myydäänkö sitä tommee tippee pulloa muualla kuin netissä?

 

Itse ostin sen Lastentarvike-liikkeestä.. Heidän kotisivuilta löydät kaikki myymälät,

mitä heillä on.. :)

 

Edited by miumiu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myydäänkö sitä tommee tippee pulloa muualla kuin netissä?

Mä olen mielestäni nähnyt niitä Tampereella jossain lastentarvikeliikkeessä, mutta en muista missä. Saattoi olla Lielahden Lastentarvikkeessa tai Muksutallissa, mutta varma en oo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysinkin Tommee Tippeen pullon sammonkadun prismasta ja ostin sellaisen testattavaksi.. (myös lielahden lastentarvikkeesta niitä olisi ilmeisemmin saanut, mutta oli kiinni tänään--ja tänäänhän tuo pullo oli saatava ;) ).

Vertasin Tommeen ja mamin pulloja ihan vaan vedellä ja virtauksissa oli ihan älytön ero :o Nyt tietenkin nostan aivan liikaa toiveita, että ehkä tällä uudella pullolla saataisiin pojuun imuvoimaa ja joku kerta se saisi vielä tissistäkin nälkänsä tyynnytettyä :rolleyes: Jos tää on meillä toimiva pullo, niin täytyy kyllä hakee muutama lisää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lisää kysymyksiä :rolleyes:

 

Oon lukenut että tuore (vastapumpattu) maito säilyy lämpimässä 6-10h, niin pitääkö tämä todella paikkansa?

Kun oon alkanut tekeen niin, että illalla juuri ennen nukkumaanmenoa olen pumpannut seuraavan syötön maidon ja jättänyt pullossa yöpöydälle, niin että kun poju sitten yöllä herää saan heti pullon suuhun (aikaisemmin poju ehti maitoa lämmittäessä heräämään kunnolla ja hermostumaan), sitten taas syötön jälkeen oon mennyt pumppaan uuden satsin seuraavaa kertaa varten jne.. Samalla tavalla saadaan maidot mukaan kaupunkireissuihin jmv. Jos maito ehtii pitempään olemaan lämpimässä, niin sitten en enää sitä jääkaappiin laita.

Voiko tuosta olla jotain haittaa? Tai terveysvaaroja? Voiko maidon laittaa myöhemminkin vielä jääkaappiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt ollu nuo ultiventit aktiivikäytössä semmosen 5 kk. Poika oli n. 1,5 kk kun oppi syömään pullosta niin ettei tukehtunut kokonaan.. Ovat sitten isommalle tosi hyviä pulloja, kun ei kerrytä ilmaa mahaan. 2 kokoinen tutti on tosiaan se pienin, X on vellille ja sitten on näköjään tullut 3 kokoinen tutti, ilmeisesti se on nopeampi virtauksinen kuin 2, mutta pienempi reiällinen kuin X.

 

Ja tein tuossa kuukausi sitten kivan huomion. Nuo ultiventin tutit+ kierrekorkit käy myös niihin Mamin nokkamukeihin. Meillä onkin illalla ollut vellipullossa vielä X-tutti ja Ultiventin kierrekorkki nokan sijaan, kun velli on hankala juoda nokkiksen nokasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lisää kysymyksiä :rolleyes:

 

Oon lukenut että tuore (vastapumpattu) maito säilyy lämpimässä 6-10h, niin pitääkö tämä todella paikkansa?

Kun oon alkanut tekeen niin, että illalla juuri ennen nukkumaanmenoa olen pumpannut seuraavan syötön maidon ja jättänyt pullossa yöpöydälle, niin että kun poju sitten yöllä herää saan heti pullon suuhun (aikaisemmin poju ehti maitoa lämmittäessä heräämään kunnolla ja hermostumaan), sitten taas syötön jälkeen oon mennyt pumppaan uuden satsin seuraavaa kertaa varten jne.. Samalla tavalla saadaan maidot mukaan kaupunkireissuihin jmv. Jos maito ehtii pitempään olemaan lämpimässä, niin sitten en enää sitä jääkaappiin laita.

Voiko tuosta olla jotain haittaa? Tai terveysvaaroja? Voiko maidon laittaa myöhemminkin vielä jääkaappiin?

 

Mä en myöskään laittais enää myöhemmin jääkaappiin jos on ollut lämpimässä, mutta kyllä olen luottanut myös siihen 6-10 tunnin säilymiseen huoneenlämmössä. Se juttuhan on bakteerien lisääntyminen, lämpimässä nopeammin, eli "ruokamyrkytys" on vaarana. Uskon, että maidon hajusta tai mausta huomaisi, jos se on pilaantunutta, ja ehkä vauvakaan ei sitä silloin huolisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Kundera vastauksesta!

Neuvolassa terkalta tänään kysyin tuosta aiheesta, mutta ei tuo oikein osannut sanoa juuta eikä jaata asiaan.. Onhan tuo kuitenkin harvinaisempaa että mennään pumppaus->pullo linjalla kokonaan, niin ei sitten vissiin terkalla ole ollut aihetta asiaan perehtyä..mutta tällä linjalla millä ollaan nyt menty, oon paljon saanut helpotettua tätä rumbaa, kun siis tuo maidon lämmitys jää useammin pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prismasta tosiaan saa nykyään noita Tommee Tippee -pulloja (ainakin Lahdesta). Ja oli paljon halvempiakin siellä, kuin Lastentarvikkeessa (~6€).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritettiin eilen syöttää ensimmäistä kertaa pullosta meidän vauvaa, joka on kolmen tähänastisen elinkuukautensa ajan saanut maitoa ainoastaan rinnasta. Eipä ollut suoranainen suksee. Käytössä oli Aventin se kaikkein pienin pullo, newborn tai 1-numeron tutti tai mitä lie. En osaa sanoa hiffasiko poika koko jutun ideaa ollenkaan, siis en ehtinyt huomata että imikö se pullosta vai ei, mutta ihan hirveä kakominen alkoi melkein välittömästi kun sai pullon suuhunsa. Jotenkin musta näytti siltä että se kuitenkin sai maitoa suuhunsa. Onko mahdollista, että siitä pienimmästäkin tutista tulee maitoa paljon nopeammin kuin rinnasta ja poika meinaa sen takia tukehtua siihen? Vai olikohan tässä kyse jostain ihan muusta? Poika syö kyllä tuttia, eli on tottunut siihen että suussa on sellainen silikoninen juttu. :P Mutta kävi mielessä sekin että jos se vain kakoi sitä kun se tuttipullon tutti on niin erilainen kuin nänni. Vai työnnettiinköhän me se liian syvälle sen suuhun? :huh: Ideoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Meilläkin on ongelmia pullosta syömisen kanssa. Tai toisinsanoen se ei onnistu ollenkaan ja poika on jo pian 5 kk. Netistä kuitenkin löysin ohjeen kokeilla nokkamukia ja sillä olemme onnistuneet kohtalaisesti! Toiveissa on, että äiti voi joskus lähteä johonkin yli 2 tunniksi :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mullekin neuvolantäti sanoi että jos ei ole tarvetta opettaa pullosta juomista niin 4 kk eteenpäin kannattaa ennemmin opettaa nokkamukin käyttö (kun lapsi osaa jo hyvin tarttua molemmilla käsillä), niin eipä sitten tarvitse myöhemmin pullosta vierottaa. Voi hyvin olla että meillä jää tuo pullovaihe kokonaan pois, ei mulla ainakaan ole suunnattoman suurta motivaatiota alkaa väkisin sitä opettaa. :mellow: Vaikka olishan se tosiaan ihan kätevää jos joskus pääsisi lähtemään jonnekin pois vauvan luota pidemmäksi aikaa kuin tunniksi. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

fanny ja Onneli, samalla asialla minäkin täällä, eli tyttö on jo 5kk eikä ole koskaan ollut ilman rintaruokintaa, ja eilen yritin imettää pullosta, ja ei vaan onnistu. No ollaan vasta ekan kerran kokeiltu, tosin oli mun omaa pumpattua maitoa, mutta ei silti oikeen uponnut vaan valui kaikki pitkin poikin... Meilläkin neuvolassa suositeltiin ettei tuttipullolle opeteta ollenkaan vaan suoraan lasin reunalta juomiseen, joka kehittää kielelle paremman asennon ja edistää puheen oppimista paremmin kuin tuttipullo... No ollaanhan mekin varmaan joskus lapsena päästy eroon tuttipullosta, kun joku sanoo että jos opettaa pullolle niin siitä eroonpääsy on hankalaa...

Mulla on noita aventin newborneja avaamaton paketti (sain ystävältä) ja luin jostaan lastentarvikekaupan tiedoista että niitä aventin kumiosia kun on eri kokoja niin lähes 6kk pitäisi olla sellanen missä on 4 reikää... eli ei ehkä osaa imeä/saa tarpeeksi paljon tosta newbornista... Meiltä löytyy joka laatua ystävien lahjoittamia tuttipulloja, eli menen seuraavaksi kokeilemaan tupperin sillä 3-numerolla...

Mutta kokemuksia kaivataan, miten saa 5kk ensikertalaisen oppimaan pullolle???? Meillä se on vaan kiva purulelu mitä jäytää kun ikeniä tulevat hampaat kutittaa...

Edited by Lovely

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 6kk tyttö osaisi juoda pullosta, mutta tuntuu siltä, että korvikkeen maku ei hänelle kelpaa. Onko eri korvikemerkkien maito erimakuista? Ostin juuri Aventin 260 ml tuttipullon ( pullotutissa 2 reikää) ja näytti siltä, että maitoa tuli todellakin tarpeeksi, mutta likka ei suostunut oikeen nielemään.

Kaksikuukautiseksi saakka vauva osasi juoda Aventin yksireikäisestä pullosta mun omaa maitoa, mutta silloinkaan korvikkeet ei kelvannu. Siitä päättelen, että korvikkeen maku ei meidän likalle kelpaa. Sen jälkeen olen ainoastaan imettänyt.

 

Meillä käytetään vain luonnonkumisia tutteja, mutta en usko sen olevan syy, ettei pulloruokinta onnistu, koska oma maito kelpasi Aventin pulloista, vaikka sen pullotutti on silikoninen.

Miten mä saisin korvikkeen kelpaamaan? Kas siinä pulma :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ystäväni neuvoi mulle että laita osa omaa maitoa ja osa korviketta.

 

:rolleyes: No laittasinkin, mutta en saa itseltäni pumppaamalla kuin noin 5ml maitoa. Ilmeisesti jännitän pumppaamista. Eilen aamulla yön jäljiltä rinta oli kovana maidosta, sain jopa 40ml pumpattua... (meillä syodään yöllä vain muutamia kertoja, siksi on aamusta maitoa paljon, jos joku äiti jaksaisi aamulla klo 5 herätä pumppailemaan... :P )

 

Ja neuvolasta sanottiin että merkeillä on eroa ja kaikki korvikkeet ei maistu vauvalle, eli kokeile eri merkkejä, ja sekoittele omaa maitoa sekaan jos se kelpaisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut molempien lapsien kanssa ongelmia oppia pullolle. Alkuun molemmat söi hyvin, sitten 4 k tienoolla tuli tauko kun ei tarvinnut antaa ja siitä seurasi raivoisa pullolakko. Esikon kanssa piti luopua imetyksestä 7,5 kk kun huomasin olevani uudestaan raskaana ja kuopuksen kanssa siksi että ympäröivä maailma kiinnosti enemmän kuin tissi. Molemmat sain pullolle opetettua vain HYVIN sitkeällä treenillä (esikko opetteli 4kk-7kk ja sitten 7,5 kk siirtyi korvikkeella ja kuopus opetteli 5kk-7kk). Eli joka päivä kokeilua, eri pullo/tuttimerkkejä meiltä löytyy 100, sekä pumpatulla maidolla että korvikkeella jnejne. Ja molemmat lapset ovat kanssa syöneet tuttia, tällä ei ole tuntunut olevan mitään merkitystä. Että jos on iltamenoa tiedossa niin kannattaa alkaa pullotreeni tooooosi hyvissä ajoin. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kiitos kannustuksesta :lol:

Ei kelvannut meillä tänään tuttipullo, imetin klo 16 ja sen jälkeen olen tarjonnut vain pelkkää pulloa, ja jos 10ml on mennyt niin sekin vain pitkin vaatteita, ja omaa maitoakin sain pumpattua jopa 100ml siitä rinnasta mistä imettiin ennen päikkäreitä klo 12. ELi viimeksi ollut rinnalla klo 16 ja nyt klo 21.30 sai rintaa kun ei muuten juonut pullosta...

Ja meillä ei syödä tuttia ollenkaan, alle 2kk iässä tutti kelpasi mutta ei enää, suuttuu vaan jos tarjotaan...

 

Kokemuksia lisää???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuttipulloon pakko vaihtaa useampireikäinen tutti? Me ollaan syötetty 3 kk vauvaa koko ajan sillä samalla 1-reikäisellä tutilla kun ei olla tajuttu, ei tosin ole kovin montaa kertaa ikinä saanut pullosta maitoa. Onko ne fyysisesti isompia myös?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on koko ajan syötetty 1-reikäisellä (pienimmällä) tuttiosalla, kohta jo 8 kk. En oikein tiedä miksi pitäisi vaihtaa isompaan, muuta kuin siinä tapauksessa jos vauva alkaisi turhautua liian hitaaseen maidontuloon tai jos haluaisi antaa pullosta velliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Aventin isoreikäisemmät eivät ainakaan ole fyysisesti isompia, eli ainoa ero on niiden reikien muodossa/määrässä...

 

Muoks. toinen väkänen

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myydäänkö sitä tommee tippee pulloa muualla kuin netissä?

 

Myös ainakin Jumbon prismassa myytiin niitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now