Knatte

Diabetes tyyppi 1 ja raskaus

39 posts in this topic

Heippa taas, hengissä ollaan helteistä huolimatta. Vaikka välistä tuntuukin tukalalta.. Mullakin alkanut kovat päänsäryt eikä oikein mikään tunnu auttavan.. mökillä oli helpompaa kun oltiin järvenrannalla. Kaipa sielä ilmasto niin paljon erilainen kuin kotona että kuumuuskaan ei tuntunut niin pahalta.

Sokeritkin tuntuu nyt taas pitkästä aikaa pikkuhiljaa tasaantuvan.. tosin oon kyllä joutunu huimasti lisäämään tota pitkävaikutteista.

 

Sitähän mun piti kysyäkkin teiltä jotka ootte jo aikaisemmin synnyttäneet, jos teillä on käynnistetty synnytys niin missä vaiheessa ja kuinka nopeasti kaikki tapahtui? ELI oliko aikaa sulatella että käynnistys tapahtuu silloin vai oliko kaikki nopesti edessä ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä päänsäryt vaan jatkuu mutta vihdoinkin sataa, jos tua ilma raitistuisi ja helppaisi. Itse jouduin juuri vähentämään ilta pitkävaikutteista kun aamuyön sokerit heitti alle kolmeen jatkuvasti. Nyt tasaantunut. Ensi viikolla rakenneultra, jännittää :) mutta olen myös iloinen että näin pitkällä jo koska vuosi sitten sain keskenmenonn viikolla 10.. kauhiasti potkitaan mahassa, kädelläkin tuntee jo vähän, olen itse tuntenut liikkeet jo viikolta 17 ja nyt mies tunsi hentoa liikettä :) mites teillä muilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sokerit vieläki heittää, nyt ehkä vähän parempi kun tossa esim kuukausi sitten, mutta saa pistää kyllä tosi paljon varsinkin pikaa.

 

Päätä särkee tosi paljon, varsinkin iltapäivisin ja muutenkin oon tosi väsyny, vaikka sokerit ei oiskaan korkeella. Tuntuu tosi rankalta tää kuumuus ja oma jaksaminen. Ja mitään urheilua ei vois kuvitellakaan ku on niin kuuma, hyvä kun jaksaa vaan olla hereillä.

 

Mä en valitettavasti osaa tohon synnytysasiaan vastata kun mulla esikoinen tuli spontaanisti liian aikasin ulos. Tai sain kyllä oksitosiinia vauhdittamaan hommia ja 5 tuntia siinä yhteensä meni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä potkut alko tuntumaan muistaakseni siinä 18 viikolla.. Tällä hetkellä meillä on jo selvä päivä rytmi ja potkut on aika moisia, vielä en kyllä päältä päin oo jalkaa erottanut mutta maha kyllä heiluu siihen malliin :D ja tosissaan nyt ollaan rv 28+3

 

Mäkin jouduin alussa tiputtaa isuliini annoksia tosi kovasti kun meinas jatkuvasti mennä hypoille.. sitten oliskohan 22 viikon jälkeen tapahtu suunnanvaihto ja niitä joutu alkaa lisäilemään.. ja lisäilyllä mennään varmaan loppuun asti..

 

Eilen oli kyllä taas sellaset päänsäryt että joutu pariin otteeseen oksentamaankin.. tosin tää mun päänsärky oli taas varmasti tosta ukkosesta johtuvaa... kun tuo pää on aina ollu sellainen ukkostutka ja nyt raskauden myötä vaan voimistunut....no tänään pääsee taas järvelle josko siellä olis olo helpompaa :)

 

hyviä vointeja ja jaksamisia teille helteistä huolimatta, eikä niihin vissiin oikeen näy loppua olevan tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkä oletteko te kuulleet/saanneet tietää kumpaa odotatte rakenneultrassa? Me ainakin halutaan tietää jos mahdollista tosiaan ensiviikon ultrassa se koska minä itse veikkailen tyttöä ja mies taas poikaa. Samahan se loppupeleissä on kumpi tulee mutta siltikin mies haluaisi ennemmin pojan, kas kummaa :D hmm olenhan minä kuukauden ehtinyt pitää vihkisormustani sormessa kun jo kohta täytyy ottaa pois kun tuntuu että nuo nakit turpoaa pikkuhiljaa kokoajan

Share this post


Link to post
Share on other sites

sekhmet meille on tulossa toinen poika, esitteli sukukalleuksiaan jo kahteen eri otteeseen reteesti ultrassa niin ei jääny yhtään arvailujen varaan.

 

Mun on pitäny jättää sormukset pois jo pari viikkoa sitten, eilen testasin vielä yhtä vähän isompaa sormusta ja sekään ei mee enää sormeen (yleensä se nyt on menny kun on sen verran väljä). Ja jalat on turvonnu, tänään pistin nilkkurit jalkaan niin puristi kengät. Ballerinat on viel pahemmat kun sit se turvotus jää siihen kengän reunaan ja jalat niinku paisuu siitä päältä yli. Iltasin kun menee nukkuu ni jalat on sellaset keitetyt nakit ja ei pysty esim. venyttää varpaita alaspäin. Ja juon kyllä jatkuvasti ja suolaakin oon syönyt, mutta muutenkin turpoon kuumassa.

 

Potkuja mulla on tuntunu jo tässä monta viikkoa, ihan voimakkaita potkuja on.

 

Mulla tässä raskaudessa ei oo missään vaiheessa tullut sitä insuliinin tarpeen vähenemistä, koko ajan on vaan nostettu. Esikoisesta joutu loppuvaiheessa nostaa ihan järjettömiä määriä, eli sitä odotellessa. Nyt on siis rv 22+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensi viikkoa siis odotellessa jos vaikka saisimme tietää :)odottavan aika on kyllä pitkä ei muuta voi todeta tähän väliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei haluttu tietää kumpi on tulossa. Rakenneultrassa olisi sen katsonut jos oltaisiin haluttu tietää. Sanoi kyllä että jos mieli muuttuu niin voidaan katsoa myöhemminkin :) Kovasti itselläni on ollut poika olo että saa nähdä miten käy :)

 

Mulla on nyt vasta pikku hiljaa alkanut tuota turvotusta tulemaan... Jaloissa sen ehkä huomaa parhaiten kun ei oikein kaikki kengät enää meinaa mahtua. Sormukset kyllä mahtuu vielä ihan hyvin, tosin eilisessä neuvolassa jo varoitteli että kannattaa sitten sormukset ottaa ajoissa pois. Mutta mä oon siis aika hyvin säästynyt tähän asti tuolta turvotukselta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla onneks jalat ei oo laisinkaa turpoillu, saattaisi muuten olla hankalaa töissä kun täytyy liikkua kokoajan. No katsotaan saisinko edes vähän aikaa vielä pitää sormuksia sormessa ennenkuin täytyy laittaa pois :) itse en jaksa odottaa jouluun asti tietoa kumpi tulee, meille tulee jouluvauva ellei aiemmin synny mistä kovon varoiteltiin kyllä

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Sitähän mun piti kysyäkkin teiltä jotka ootte jo aikaisemmin synnyttäneet, jos teillä on käynnistetty synnytys niin missä vaiheessa ja kuinka nopeasti kaikki tapahtui? ELI oliko aikaa sulatella että käynnistys tapahtuu silloin vai oliko kaikki nopesti edessä ?

Mulla edellisessä raskaudessa oli kontrollikäynti polilla rv38+ iltapäivän viimeinen aika. Silloin todettiin, että lapsivettä on vähänlaisesti ja synnytys pitää käynnistää. Olisin joutunut heti synnytyssaliin käynnistykseen, mutta siellä oli ruuhkaa juuri ja kun lapsi voi tutkimusten mukaan hyvin, pääsin vielä yöksi kotiin. Seuraavana aamuna piti lähteä synnärille heti klo 7. Periaatteessa siis olisin saattanut joutua käynnistykseen ihan puolen tunnin varoitusajalla, mutta lopulta sain sulatella 16 tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä nähty sukupuolta eilisessä rakenneultrassa, ei pysytty paikoillaan laisinkaan että oli onkelmia katsoa sydäntäkin mutta kaikki oli kunnossa ja normaalisti joten jos 4 vk päästä seuraavassa saisi sen sukupuolenkin selville :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Ruuti vastauksesta :)

 Mulle tän viikon äippäpoli kontrollissa sanottiin että 36 viikolla otetaan lapsivesi näyte ja heti kun keuhkot on kypsät niin aletaan käynnistelemään. Eli meillä kasvetaan hurjaa vauhtia ja kyllä mahan kokokin sen kertoo! Nyt pari viimestä viikkoa saikulla ja sitten alkaa äitiysloma..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäpä tänne puolelle kuuluu? Kuinka on syksyn alku mennyt odotuksen ja sokereitten kanssa? Meillä alkaa olla jo yöt aika tuskaisia tuon ison mahan takia :) sokerit on nyt pysytelly suht hyvinä....pientä insuliinin lisäystä joutuu vieläkin harrastamaan silloin tällöin... saa nähdä kuinka ne romahtaa sitten synnytyksen jälkeen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäpäs tänne, insuliinejä koko ajan saa olla lisäämässä pientä taistelua sen kanssa. Maha tuntuisi turpoavan päivittäin tällä hetkellä ja viikkoja siis kasassa 25+4. Yhä edelleenkään sukupuolta en saanut tietää, veitikka piti sen vieläkin piilossa viime viikon ultrassa. Närästyksestä päästiin lääkkeiden avulla mutta nyt on alkanut jatkuvasti voimistuvat pahoinvoinnit. Ekaks ajattelin et johtuu siitä närästyslääkkeestä mutta kun lopetin sen pahoinvoinnit vaan paheni. Eli ei kovin helposti ole syksy alkanut käyntiin :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now