Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

^^Musta tuossa voisi oikeana esteenä olla ainoastaan se, että itse et tuosta syystä haluaisi tuota nimeä antaa. En usko, että kukaan muu näkee tuota ongelmana. Ainakaan, jos tuo ei ihan uniikkinimi ole. Eiköhän vanhemmillasi ole muitakin tuttuja, joiden lapsenlapsilla on sama nimi kuin jollain toisella tutulla. Sen verran paljon nimet toistuvat.

 

Kyllähän jotkut nimeävät lapsiaan samoin kuin hyvät ystävänsä ja sulla kyseessä on kuitenkin vain työkaveri. Tai ainakin nykyelämässä vain sitä.

 

 

Eikä tulevaisuudesta tiedä. Jos nimeätkin lapsesi jollain kakkosvaihtoehdolla ja saatkin uuden työkaverin, jolla on saman niminen lapsi? Tai joku muu antaa lapselleen myöhemmin saman nimen kuin teidän lapsella, kun ei niinkään muiden mielipiteistä välitä? Harmittaako sitten, että ette pitäneet päätänne? Jos samannimisyys ei juuri teitä itseänne haittaa, älkää välittäkö muiden mielipiteistä vaan antakaa just se nimi, jonka itse haluatte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta samannimisyys ei haittaa mitään, mutta se tuntuu vähän matkimiselta, jos antaa lapselleen jonkun toisen lapsen nimen. Esim. oman kaverini nimen voisin antaa, kun eri ikäluokasta nimen ottaminen ei tunnu matkimiselta, mutta esim. äitini naapurin lastenlasten nimet karsin heti pois, vaikkei niitä tavatakaan melkein koskaan (harmi vaan etten edes tiedä niitten kaikkien nimiä :rolleyes:). Jos kuitenkin nimellä olisi meille jokin erityinen merkitys, tai olisi erityisen vaikea keksiä muuta nimeä, niin sitten kyllä silti harkitsisin saman nimen antamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos katya11, Kärpänen ja Chimelli mielipiteistä! :)

 

Eniten minua taitaa tuossa samannimisyydessä mietityttää toisten reaktiot: mitä se työkaveri ajattelee ja mitä muut työkaverit ajattelevat. En millään haluaisi kuulla "Ettekö te nyt tosiaan mitään muuta nimeä keksineet?"-kommenttia kenenkään suusta. No, siihen tietty voi vastata, että ei, emme tosiaan mitään muuta nimeä keksineet... Meillä siis todellakin alkaa näyttää siltä, että tuo ks. nimi on meille se ainut vaihtoehto. :unsure: Mikään muu ei vaan tunnu niin kivalta.

 

Sillä taas ei minusta ole väliä, jos joskus saan työkaverin, jolla on samanniminen lapsi. Olemme kuitenkin molemmat nimenneet lapsemme toisistamme tietämättä. Tämä, että tietoisesti antaa saman nimen, vaivaa hieman, sillä tiedän joidenkin ihmisten kovasti loukkaantuvan sellaisesta. Tosin, tuo työkaveri saattaisi ottaa sen myös kohteliaisuutena, hän voisi olla sen tyyppinen ihminen. Mutta eihän ihmisistä koskaan tiedä.

 

Tuosta Chimellin ikämaininnasta tuli mieleeni, että onko sillä väliä, että työkaverin lapsi on kohta jo 7? Vaikuttaisiko se "lieventävänä" asiana, kun toinen on jo koululainen ja toinen pieni vauva?

 

Täytyy vielä sen verran sanoa, että harmittelin jo silloin seitsemän vuotta sitten, kun kuulin työkaverin nimivalinnasta, että siinä karsiutui pois hyvä nimivaihtoehto mahdolliselta tulevalta lapselta. Ja siinä vaiheessa meillä ei ollut miehen kanssa vielä mitään lapsihaaveitakaan... :rolleyes: Eli olen tuosta ks. nimestä pitänyt todella pitkään ja nyt se näyttäisi olevan myös miehen suosikki. Erityisesti harmitti, että työkaverilla oli alunperin aivan eri nimi "valittuna" lapselle, he siis olivat puhuneet, että jos heille vielä tyttö tulee, niin se tulee olemaan X. Ja se X olisi minusta ollut tyylillisesti vielä paremmin lapsen sisarusten nimiin sopiva... :ph34r: Mutta lapsen synnyttyä he kuitenkin päätyivät tällaiseen suosittuun nimeen. Harmitti silloin ja harmittaa etenkin nyt. :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta lapsen synnyttyä he kuitenkin päätyivät tällaiseen suosittuun nimeen.

 

Nimi on siis suosittu nykyään? Musta se jo tarkoittaa, että ei haittaa vaikka nimeä löytyisi pienistäkin piireistä useampia. Ei se ole matkimista. Uniikkinimestä varmaan helposti saisikin kopiointikommentteja, mutta Ainoja ja Elloja on nykyään niin paljon, että se on ihan ymmärrettävää.

 

Paljon riippuu toki myös työyhteisön koosta. Onhan ehkä vähän hassua, jos kolmen hengen porukasta kahdella on samanniminen lapsi, kun taas useamman kymmenen ihmisen porukasta jos lähtee etsimään, löytyy ihan varmasti useampiakin tuplanimiä.

 

Ymmärrän kyllä huolesi tuosta, ja itse varmaan helpostikin antaisin tuollaisen häiritä. :girl_sigh: Mulla se vaan helposti aiheuttaisi sen, että en osaisi tuota nimeä yhdistää enää muuhun kuin tuohon lapseen. Jos sulla ei kuitenkaan ole tuota ongelmaa vaan edelleen kovasti tykkäät tuosta nimestä, yritä olla antamatta muiden mahdollisten mielipiteiden haitata!

 

Voithan sä omille tutuillesi mahdollisiin matkijakommentteihin vastata vaikka, että tuo nimi on ollut miehesi suosikki jo vuosikausia/lapsuudesta asti, eikä sulla ollut sydäntä kieltää mieheltäsi sen nimen antamista. Tuskin sun miehesi matkisi sun työkaveria.

 

Loppulisäyksenä. Mä taas en voisi antaa oman kaverini nimeä, kun se nimi kuuluisi musta aina sille kaverille (etäinen tuttu erikseen). Jotenkin se helposti tuntuisi sen henkilön mukaan nimeämiseltä. Jos taas pienen lapsen nimen antaisi, vielä jos se on ikäluokan suosittuja nimiä, se on vaan semmoinen "tätä mäkin oon aina miettinyt" tyylinen juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielestäni 7-vuotias on vielä samaa ikäluokkaa teidän lapsen kanssa, mutta on se seitsemän vuotta paljon parempi kuin vaikka yksi vuosi, kun nimen valinnasta on jo aikaa. Ja tosiaan se kuinka suosittu nimi on vaikuttaa myös, mitään kovin harvinaista nimeä ei kyllä oikein voi matkia, mutta suositut nimet on suosittuja, jos sellaisen valitsee niin kaimoja tulee väistämättä.

 

Ja minustakin tuo miehen mielipide on hyvä "tekosyy" antaa se nimi. Minäkin sanon aina meidän pienemmän nimestä, että sillä on se nimi siksi kun mies ja esikoinen sen keksivät, eivätkä suostuneet muihin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapa rehellisiä mielipiteitä nimestä Delila? Jos tyttö tulee, tuo olisi yksi vaihtoehto toiseksi tai kolmanneksi nimeksi koska se on ulkomaalaistaustaisen mieheni äidin nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Minusta se on nätti nimi. Liian ulkomaalaisen kuuloinen täysin suomalaisen käytettäväksi, mutta kun kerran ulkomaalaistaustaa on ja nimi vielä tulee suvusta, niin kuulostaa oikein hyvältä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Minunkin mielestä kaunis nimi. :) Ja varsinkin, kun tulee toiseksi tai kolmanneksi nimeksi, niin eihän sillä silloin juurikaan ole merkitystä onko se käytännölinen suomenkieliseen vaikutuspiiriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ Mun eka mielleyhtymä on Tom Jones, en voi sille mitään. Mutta on nätti nimi ja toimii mielestäni, jos vanhemmalla on jotain siteitä ulkomaille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mitä ootte mieltä tulevan ehkä siskon nimeksi??

sisarukset ovat ( oon kyl monesti kertonu )

jaron onni johannes

joona aare jeremias

juula ilo josefina

jinna nuppu johanna

 

maia helmi inkeri VAI liisa helmi maria VAIKO SIT lia helmi mariia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään eniten tuosta Iia Helmi Mariia:sta. Sopisi vähän erikoisempana etunimenä hyvin sisarkatraaseen! :) Maia on myös kirjoitusasultaan kaunis, mutta kuulostaa lausuttuna kovin Maijalta. Voisiko siitä tulla lapselle myöhemmin harmia kun saisi jatkuvasti olla korjaamassa nimensä kirjoitusasua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en tiedä.. ehkä :) mutta sama ollu muillakin jo nyt.. juula taiåpuu juuuliaksi ja jaronille tuli lehti nimellä jarmo!!!!!

mun rakas mummoni oli maija, ja rakas tätini liisa, molemmat edesmeneitä ja molempien toinen nimi inkeri.. ne haluaisin yhdistää.. ja mun toinen nimi on maria...

ja j nimet taitaa nyt olla käytetty.. ei kolahda yhtään jeminat ja jannicat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs Jessi tai Jelle? Nojoo, ehkä luovutan jos ei kerran J-nimeä tule :rolleyes:

 

Maia ja Liia sopisi kai sitten seuraavaksi parhaiten, kun on kuitenkin vähän harvinaisempia nimiä, niin kuin teidän muillakin lapsilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosta Lia-nimestä tulee mieleen Jia tai Jiia, jos haluatte jatkaa J:llä alkavia nimiä. Lia-nimeä en sellaisena antaisi, kun se taipuu Liasta, Lian, jne. ja se ei oo hirveän kiva mielleyhtymä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

no on nätti! Mutta lieko liian lähellä jinnaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietinkin jo aiemmin pitäisikö ehdottaa, että vaihtaisit sen Liian Jiiaksi, että sopisi sarjaan :P Onhan se vähän lähellä Jinnaa, mutta ei nyt ihan liian lähellä. Useampi kirjain kuitenkin eroa, ja sanottaessa kuulee selvästi, kumman sanoo, kun ne ännät erottuu sieltä :D Mutta jos ei, niin laita Jeea, se on ainakin tarpeeksi erilainen kuin aiemmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinkahan paljon Silja-nimiset saavat kuulla Silja Line -vitsejä? Tuo nimi olisi meinaan aika vahva vaihtoehto mahdolliselle tytölle, koska se sointuisi minun ja mieheni nimiin hyvin. Tai vieläkö ihmisille tulee mieleen nuorena nukkunut Silja? Mielipiteitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silja on minusta kaunis nimi eikä minulle ole koskaan tullut mieleen yhdistää nimeä Silja Line. Olen sitä mieltä että nimestä kuin nimestä saa väännettyä aina jotain ikävää jos vain haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhtään Siljaa en tunne, mutta en usko, että hirveästi Silja Line vitsejä tulee. Eikä siitä nyt edes mitään kovin pahaa saa väännettyä, eihän laivoissa ja risteilyissä mitään negatiivista oikein ole. Tai siis kaikesta saa väännettyä pahaa, mutta ei tuosta mitään normaalia pahempaa. Jos päätyy töihin Siljalle tai jollekin kilpailijalle, sitten varmaan vähän naureskeluja kuulee, mutta ei nyt tuosta syystä tietenkään pidä jättää nimeä antamatta. Nuorena nukkuneesta Siljasta en suoraan sanottuna ole varmaan edes kuullut. :blush: Eniten mulle tulis mieleen salkkareitten Silja, mutta siitäkin on jo niin kauan, kun se oli siinä, että nuorempi väki, lapsen ikätoverit, ei varmaan ole edes kuullut siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta Silja on ihana nimi, on myös mun suuri suosikki Sonjan lisäksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silja on todella kaunis nimi eikä nykyään ihan yleisimmästä päästä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now