Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

^^^ " On Santtu Saunatonttu nuorekas, vaikka onkin tuhat vuotias. Silti mielin aina iloisin, tahtoo perehtyä juttuihn.... " Tämä Santtu Saunatonttu on siis laulu, joka ainakin mulla alkaa aina soida päässä Santtu nimestä :) Taitaa olla jotain Arja Korisevaa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan mietitty yhtenä vaihtoehtona nimeä Luukas meidän pojalle, mutta jotenkin tuolla tavalla kirjoitettuna se kuulostaa kovin uskonnolliselta. Meillä on ihan perisuomalainen sukunimi, joten mikä olisi teidän mielestä paras kirjoitusasu: Luukas, Lukas vai Lucas? Kaikkia on Suomessa nimetty vrk:n mukaan suurinpiirtein saman verran.

Miten te ääntäisitte tuon Lukaksen/Lucaksen? Jotenkin mun mielestä suomalaiseen suuhun sopii paremmin pitkä u, mutta mies pitäisi enemmän lyhyestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lausuisin nuo yhellä u:lla kirjoitetut myös lyhyellä u:lla. Mun mielestä Luukas olis nimistä kivoin, vaikka siinä vähän raamatullista painolastia onkin. Mutta sama raamatullinen fiilis noissa muissakin on - nehän ovat kaikki "sama nimi". Luukas on mun suosikki lähinnä siksi, että sopisi kirjoitus- ja lausumisasunltaan perisuomalaisen sukunimen kaveriksi paremmin kuin muut vaihtoehdot, ja lisäksi sen lausumisesta ei tarvitse koskaan antaa mitään ylimääräisiä ohjeita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään eniten versiosta Lukas ja se onkin mielestäni tosi kiva nimi. Lausuisin sen myös yhdellä u:lla. Itse en välitä "eksoottisista" kirjaimista, joten siksi en tykkää Lucaksesta. Luukas taas mun mielestä on paljon raamatullisempi kuin Lukas (en tiedä miksi, kun kerta periaatteessa sama nimi ovat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mielipiteistä! Olen itse tullut siihen tulokseen että Lukas olisi musta paras, mutta miehen mielestä se on ehdottomasti huonoin vaihtoehto <_< Ukko kannattaa kirjoitusasua Lucas, josta mä en taas pidä juuri tuon vierasperäisen c:n vuoksi, varsinkaan kun vastaava nimi k:lla on olemassa. Siitä ollaan päästy yksimielisyyteen että lausuminen on kirjoitusasun mukaista, jottei parka joudu aina selittelemään (kuten äitinsä..). On tässä onneksi vielä kuukausi aikaa kääntää ukkokullan pää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta myös Lukas olisi kivoin versio. Luukas kuulostaa nyt jotenkin "savolaiselle", kun noita Luka/Lukas -nimisiä on niin paljon. Vierasperäisiä kirjaimia mäkin vähän vierastan, koska olen niin umpisuomalaiselta alueelta kotoisin, etten ikinä kuule esim ruotsia puhuttavan täällä. Niin, ja kannattaa myös tarkistaa, ettei sukunimi ala A:lla, jos Luukasta suunnittelee, että jos vaikka sattuis olemaan kaksi samannimistä jossain koulussa tms. :P

 

Muoks: Kohta joku alkaa pitämään mua potentiaalisena koulukiusaajana, kun väännän nimistä aina ihme versioita. :D Mulla vaan on tapana tehdä tuota, jos nimiä mietitään, ettei lapsi saa heti ikävää lempinimeä kaupanpäälle. :P

Edited by inkkumaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko laittaa vielä omakin lusikkani soppaan; omasta mielestäni Luukas on ehdottomasti paras noista vaihtoehdoista (sattuneesta syystä :P ), vierastan kovin supisuomalaiseen sukunimeen yhdistettyä lyhempää kirjoitusmuotoa, saati sitten c:llä kirjoittamista. Tosin meillä painoi nimeä päätettäessä myös se, että nimenomaan haluttiin nimi, joka on helposti yhdistettävissä Raamattuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kummipoikamme (siskoni poika) nimi on Lukas, ehkäpä osin siitä syystä noista kolmesta vaihtoehdosta (Lukas/ Lucas/ Luukas) se on eniten minun mieleeni. Vähiten pidän muodosta Lucas, juurikin sen c:n vuoksi. Luukas-nimi liittyy omassa pienessä päässäni vahvasti Raamattuun. Onko se sitten hyvä vai huono asia, se varmaan riippuu ihmisestä jolta kysyy :) Ja toisaalta Raamatustahan on melkoinen määrä nimiä kuitenkin lähtöisin, eli enpä itse vedä mitään johtopäätöksiä perheen uskonnollisuudesta lasten nimien perusteella. Omankin poikamme nimi on varsin raamatullinen, mutta annettiin ko. nimi ihan vaan nimen itsensä vuoksi, Raamatulla tai uskonasioilla ei ollut asiaan osaa eikä arpaa.

 

Mutta, tuli mieleeni, kun tosiaan kummipojan nimestä on kyse, että ihmeen paljon mielestäni on ollut lausumisepäselvyyksiä tuon Lukas-nimen kanssa. Kysyin siskoltani sairaalassa (kun pojan nimi rannekkeessa oli Lukas), että jääkö tämä nimi viralliseksi nimeksi ja lausutaanko se Lukas vai Luukas. Sisko sanoi, että lausutaan kuten kirjoitetaan ja näin olemme miehen kanssa sitten jo neljä vuotta tehneet. Nyt kuitenkin olen lähiaikoina tullut kiinnittäneeksi huomiota siihen, että jostain merkillisestä syystä siskoni perheineen on alkanut kutsua poikaa usein Luukakseksi. Samoin osa sukulaisista on nimittänyt poikaa Lukaksen sijaan Luukakseksi (vai Luukkaaksi, miten tämä nyt oikeaoppisesti taipuukaan). En ole tästä asiasta viitsinyt kysellä sen enempää, itse edelleen käytämme muotoa Lukas.

Itse olen siis tämän kummipojan nimen myötä herännyt kummastelemaan juurikin sitä seikkaa, että useat tuntuvat lausuvan tämänkin nimen automaattisesti kahdella u:lla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä taas kyselemässä :) Meillä taitaa nyt tytön etunimi olla tiedossa ja nyt mietitäänkin toista nimeä. Mitä tuumaatte näistä: Helinä, Elviina, Elise? Tuleeko mieleen jotain positiivista tai negatiivista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä tästä yhdistelmästä: Aino Anni Loviisa? Häiritseekö nuo kahden ensimmäisen nimen samankaltaisuus? Meillä isoisomummon nimeä yritetään sovitella tytön nimeen, mutta mielipiteitä otetaan vastaan soveltuuko ollenkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä ainakin lausuisin Lukas nimen Luukas, mutta se johtuu siitä että ruotsi on äidinkieleni ja ajattelen aina ensisijaisesti på svenska, siksi myös Lucas on minusta paras kirjoitusasu, koska se on ainoa tapa jolla olen sen tottunut kirjoittamaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä mieltä tästä yhdistelmästä: Aino Anni Loviisa? Häiritseekö nuo kahden ensimmäisen nimen samankaltaisuus? Meillä isoisomummon nimeä yritetään sovitella tytön nimeen, mutta mielipiteitä otetaan vastaan soveltuuko ollenkaan...

 

Ihana, ei häiritse :) Sointuu kauniisti. Aino ja Anni kuitenkin on painoltaan ja rytmiltään ihan erilaisia, joten ei haittaa vaikka kirjoitusasultaan ovatkin samankaltaisia. Kaikki kolme tyyliltäänkin yhteneväisiä, tykkään!

 

Edit. Toistoa korjattu.

Edited by Alya

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä mieltä tästä yhdistelmästä: Aino Anni Loviisa? Häiritseekö nuo kahden ensimmäisen nimen samankaltaisuus? Meillä isoisomummon nimeä yritetään sovitella tytön nimeen, mutta mielipiteitä otetaan vastaan soveltuuko ollenkaan...

 

Samaa mieltä Alyan kanssa, sopii tosi hyvin. Ja on kyllä todella kaunis nimi! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiittää Mimosaa ja Alya kommenteista. Lähdenpä tästä kirjaamaan hätäkastenimeä rekistereihin :lol: .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Täällä taas kyselemässä :) Meillä taitaa nyt tytön etunimi olla tiedossa ja nyt mietitäänkin toista nimeä. Mitä tuumaatte näistä: Helinä, Elviina, Elise? Tuleeko mieleen jotain positiivista tai negatiivista?

Nämä jäi tuonne edelliselle sivulle unholaan. Löytyiskö kellään mielipiteitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nämä jäi tuonne edelliselle sivulle unholaan. Löytyiskö kellään mielipiteitä?

 

Ei tuu mistään mitään negatiivisia mielikuvia. Kaikki on mun mielestä kauniita nimiä. Eniten sykähdytti kyllä toi Elviina ja olis mun mielestä loistavaa kakkosnimimateriaalia (etunimenäkin olis vallan nätti, mutta jos se on jo päätetty) pituutensakin puolesta. Oli mulle aika tuore tuttavuus.

 

Ja jos meille tulis vielä kolmas lapsi ja se olis tyttö, niin toi päätyis kyllä nimilistaan meillä. :rolleyes:

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helinästä tulee mieleen söpö pieni keijukais-tyttö :) Söötti nimi siis. Elviinan kuulin nyt ensimmäistä kertaa ja nätti se on samoin Elise.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pottu: loviisa :wub: kokonaisuudessaankin ihana nimi

 

Elviina ei iske mulle, en ole ennen sitä kuullutkaan, aika hassua kun tykkään kuitenkin Elmiinasta, ja nehän on aika samanlaiset nimet :rolleyes:

 

Helinä, siitä mulle ei tule mieleen mitään, ei edes se keiju, koska tunnen parikin nyt jo aikuista Helinää. Minusta kiva nimi.

 

Elise- nimestä tulee ekana mieleen se biisi Für Elise, mikä ei sinänsä ole huono juttu. Enemmän häiritsee kun siinä nimessä on kaksi sanaa, eli se :rolleyes: just joo...

Muuten tykkään tästäkin nimestä kovasti, mutta siitä tulee eniten mielleyhtymiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos meille tulee tyttö, haluaisin antaa toiseksi tai kolmanneksi nimeksi Sylvia.

 

Esikoisen etunimi on Onni, ei tarvitse olla yhteensointuva, mutta ei mitään Alexandraakaan olla ajateltu. Ei mitään "ihan samanlaista" tyyliin Anni tai Lahja myöskään.

 

Eli ehdotuksia mahdollisen neiti X. Sylvia "Meikäläisen" etunimeksi tai -nimiksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elise on mun mielestä kiva nimi ja siitä tulee mieleen eloisa ihminen. Tämä ehkä johtuu siitä, että tunnen yhden Elisen, joka on juuri hyvin eloisa ja positiivinen :)

 

 

Sylvian pariks vois sopia Aino. (Eli Aino Sylvia). Tää tuli varmaan ekana mieleen siks, että toi Aino oli tällä sivulla ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen erityisen ihastunut nimeen Tara ja sit Carmen. Mitäs mieltä itse olette?

Meillä on hyvin kansainvälinen perhe ja sukua löytyy Virosta että Jenkeistä, eli nimen pitäisi sopia vähän kaikkien suuhun. Plus, tietysti mies on suomeruotsalainen :P

 

Mun mielestä molemmat nimet sopisi vielä meidän pojan nimeen, joka on Robin.

 

( Mä olen jotenkin niin vakuuttunut että meille tulee seuraavaksi tyttö :P )

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä tykkään ehkä Tara-nimestä enemmän kuin Carmenista. Siitä tulee se ooppera mieleen ja se on aika traaginen tarina...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle tuli taas Carmen Elektra mieleen :rolleyes:

 

Mä mietin aluksi Tara Sophie nimi yhdistelmää mutta ilmeisesti Tara ei nyt miellytä miestä, kun äsken kävin kysymässä. Mutta kun se on niiiiin ihana nimi :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista :) Jos meille tyttö tulee niin kyllä se tuo Elviina taitaa toinen nimi olla. Olen siihen ihan ihastunut. Kutsumanimeksi se ei meille käy, kun on liian lähellä meidän lemmikkien nimiä.

 

Muoks. Piti vielä vastata tuohon pipan kysymykseen. Minä tykkään myös enempi Tarasta. Se tuntuisi jotenkin suomalaiseen suuhun sopivammalta, mutta on kuitenkin kovasti kansainvälinen. Mielestäni Tara Sophie olisi tosi kaunis yhdistelmä, kun Tara on vähän kovempi nimi ja Sophie toisi siihen pehmeyttä.

Edited by Lintu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now