Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

Munkin korvaan toi Lumi Kirsikka sopii parhaiten. En tiedä, johtuuko siitä, ettei umi lopu a:han, vai siitä, että se on 2-tavuinen ja muut on 3-tavuisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lumilla ei minua miellytä, koska sitä voidaan käyttää merkityksellisenä.... olipas hankalasti sanottu, mutta siis " ...olla lumilla" esim. hiihtämässä/laskettelemassa.

 

Tää olikin hyvä pointti, joka ei itelle tullut jostain syystä lainkaan mieleen. Eli se kyllä laskee mun korvassa pisteitä nyt huomattavasti. Kiitos vastanneille! Lisää mielipiteitä saapi antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minustakin Lumi Kirsikka on paras yhdistelmä, kakkosena Lumia. Lumillasta en pidä jostain syystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumi on musta ollut aina tosi kaunis nimi. :) Lumia myös. Lumillasta mullekkin tulee mieleen "olla lumilla tms." vaikka kuulostaa muuten kauniilta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumi Kirsikka on kaunis yhdistelmä. Mun korvaan kaikki muut, siis Lumia, Lumina ja Lumilla kuulostavat väkisin väännetyiltä ja jotenkin teennäisiltä. :mellow: Lisäksi ne kaikki ovat lumi-sanan sijamuotoja, mikä tuntuu vähän oudolta, ainakin kun ne näkee tällä tavalla listana. (Ja Lumiasta tulee mieleen "menneen talven lumia"...) Mutta kyllä mun mielestä tärkeää on myöskin se, että etunimi sointuu hyvin yhteen sukunimen kanssa - siihen on tietenkin tässä tapauksessa vaikea ottaa kantaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samaa mieltä, Lumi on hyvä, helposti lausuttava ja kirjoitettava! Muut vaikuttavat vähän tekemällä tehdyiltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumi Kirsikka on minustakin paras, vaikka pidän tuosta Lumiastakin, mutta jotenkin yhdistelmänä Lumia Kirsikka se ei kuulosta niin hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mun korvaan kaikki muut, siis Lumia, Lumina ja Lumilla kuulostavat väkisin väännetyiltä ja jotenkin teennäisiltä. :mellow: Lisäksi ne kaikki ovat lumi-sanan sijamuotoja, mikä tuntuu vähän oudolta, ainakin kun ne näkee tällä tavalla listana.
Jaa että lumi-sanan sijamuotoja... Etunimet.net-sivuilta:

Lumina ; peräisin latinasta, tarkoittaa "valoisaa" tai "hehkuvaa". 'Lumina polaris' = 'Pohjoisen valot'

:)

Itse asiassa tuon merkityksen tietäminen lisää nimen viehätystä (minulle) entisestään.

 

 

Lisäksi väestörekisterikeskuksen nimitilastojen mukaan Lumia-nimeä on annettu myös jo 1920-50-luvuilla, siis nimenä vanhempi, kun taas Lumi-nimi on selvästi uudempaa perua...

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset mielipiteistä, mutta VOI kun tää on vaikeeta! Keksispä jonku ihan toisen nimen, niin ei tarviis noista valita. Nää on toistaseks ainoot vaihtoehdot joista kumpikin miehen kans tykätään. Toi Luminan merkityskin on kyllä oikein kiva :) Arrgh!!! Onneks on vielä muutama kuukausi aikaa arpoa :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jaa että lumi-sanan sijamuotoja... Etunimet.net-sivuilta:

Lumina ; peräisin latinasta, tarkoittaa "valoisaa" tai "hehkuvaa". 'Lumina polaris' = 'Pohjoisen valot'

Pakko viilata pilkkua, mutta onhan ne, kun asiaa tarkemmin mietit, siitäkin riippumatta että ne ehkä tarkoittavat myös jotakin muutakin. :) Lumina on lumi-sanan monikon essiivi, lumia on monikon partitiivi, ja lumilla on monikon adessiivi. En mä väitä että niillä ei voisi olla muitakin merkityksiä tai että niistä pitäisi ekana tulla mieleen tämä, mutta itselleni tuli tämä mielleyhtymä, kun näin nämä nimet listattuna. Vähän tyyliin lumia, lumilla, lumilta, lumille, lumiin. ;) Mutta voi ne siitä huolimatta olla toisten mielestä kauniita ja käyttökelpoisia nimiä. Nimimerkillä omakin nimeni on paitsi yleinen naisennimi, rakkaalla äidinkielellämme myös erään yleisen verbin imperatiivimuoto. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun korvaan noista vaihtoehdoista Lumi Kirsikka on paras, mun mielestä kirsikan pariks ei luontevasti sovi mikään a-päätteinen.. Mutta varmaan tärkeämpää on se, että etu- ja sukunimi natsaavat hyvin yhteen.

 

Tuosta 'Matinpoika nimeksi Timon pojalle' -aiheesta oli aika kauan sitten jo keskustelua muistaakseni 'uudet ja erikoisemmat nimet', moni oli lehdestä ihmetellyt samaa. Mut en tie oliko sama tapaus kuin täällä mainittu. Oisko näiltä kaikilta ihmettelijöiltä sitten jäänyt huomaamatta että ilmoituksen oli laittaneet isovanhemmat, tuskin? Jos se siis ilmotuksesta kävi kuitenkin ilmi. Siellä oli spekulaatiota laidasta laitaan, kuten lesbopari jotka halus kunnioittaa biologista isää tms. :lol: (Ilmoituksessa olleet nimet oli siis sellaiset että toinen ois voinut olla miehen tai naisen nimi.)

 

Siiri on siro nimi, Saarasta tulee taas jotenkin roteva ja neliskanttinen mielleyhtymä, en tiedä miksi. En muistaakseni ole tuntenut ketään Saaraa, oisko tuo mielikuva jostain kirjasta peräisin. Harvinaisempi ois varmaan tällä hetkellä. Sarasta pidän enemmän. Noiden välillä ei ees tuu tuota 'miten kirjoitetaan' -pulmaa kun Sara lausutaan Sara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, mun piti tulla kysymään mielipiteitä Ilona-nimestä, niin kuinka sopivasti se olikin edellisen kirjoittajan nimimerkki. :) Ei taida nykyajan lapset muistaa enää Pauligin ketsuppia..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilona on todella kaunis nimi, merkitykseltään positiivinen, mukavan perinteinen ja suomalainen. :) Ei tule ketsuppi mieleen, en ole koskaan kuullutkaan (oon syntynyt 1981).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me tykätään r-loppuisista nimistä, joten Emir on ihan kiva ja helppo sanoa niin Suomessa kuin maailmallakin,

näin ainakin luulisin. Kaksikielisissä perheissä, kun täytyy miettiä sitäkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilona on kyllä positiivinen ja nätti nimi, jollain lailla jämpti (en keksi tähän hätään parempaa adjektiivia), jos yritän ajatella objektiivisesti, mutta mulla tulee ensisijaisesti epämiellyttäviä mielleyhtymiä erääseen epämieluisaan henkilöön, oikeastaan kahteenkin :rolleyes: Muita Ilonia en sit tunnekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^OT, mutta tuli tuosta mieleen, kun mieheni väittää kivenkovaan nähneensä joskus kasteilmoituksen, jossa lapsen nimi oli mallia Liisa Matintytär, mutta vanhempien nimet oli Maija ja Jussi Meikäläinen :blink:

 

Jotakin outoa siinä Hesarin ilmoituksessa varmasti oli, sillä sitä on kommentoitu ainakin Ruotsinsuomalaisessa näin:

 

"Tämänkertaisen tutkimuksemme epätavallisin nimi poikapuolella löytyy Granholmin perheestä, jonka "sekakuoron balanssi parani uudella miesjäsenellä". Tämä sai nimekseen Kosmo Kainpoika, mitä ehkä sivulliset saattavat ihmetellä, sillä onnelliset vanhemmat ilmoittavat etunimiksiin Iro ja Soile. Missä on Kai?"

 

Ilona-nimestä tykkään paljon, Lumia olen harkinnut omallekin lapselle (jos toinen tyttö vielä joskus tulisi), Siiristä ja Saarasta ehkä Saara. Itse tykkään enemmän suomenkielenmukaisesti kirjoittaa nimen, kuten lausutaan, eli jos sanotaan Saara, kirjoittaisinkin kahdella aalla ja jos taas sanotaan lyhyellä vokaalilla, niin Sara. Välttyy lapsikin aina selittämästä, kummin kirjoitetaan, tai sitten ei... Mulla on muutama kaveri, jotka aina itsensä esitellessään sanoo nimensä tyyliin "Eerika, kahdella eellä" eli kai senkin voi oppia jo etukäteen lisäämään.

 

Muoks. Tämän viestin kieli on anteeksi vain, ihan kamalaa, mutta en jaksa sitä kokonaan muuttaakaan...

Edited by Miaka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä nimestä Ria? mä olen ihastunut tuohon nimeen täysin ja haluaisin sen sitten tulevaisuudessa antaa tytölle nimeksi.. jos siis sellaisen joskus ees saan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lausutaanko yhdellä vai kahdella iillä? Jos kahdella, niin mä tykkään enemmän että molemmat kirjoitetaan (sama muissakin tänkaltaisissa nimissä). Jos yhdellä, niin vähän... hmm.. "torso" mun makuun. :rolleyes:

 

Tuohon ois kyllä varmaan helppo keksiä kaunis toinen nimi tai kaksi yhdistelmäksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ria on tosi kaunis. Mää vähän kans kyllä vierastan nimiä, jotka lausutaan eri tavalla kuin kirjoitetaan, joten jos lausutaan kahdella i:llä, Riia ois parempi. Mutta Ria kyllä näyttä kirjoitettuna kauniimmalta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy sanoa että en yhtään tykkää Ria-nimestä. Samantyyppisistä nimistä Lia on ihan kaunis, Kia aivan hirveä, Pia ja Mia niin tavallisia että niihin on jo tottunut mutta eivät herätä intohimoja... onkohan vielä jotain muita? Ehkä se on sitten siitä alkukonsonantista kiinni - R tuntuu jotenkin aika kovalta ja raskaalta, ja muuten nimi on lyhyt ja töksähtävä eikä siitä edes ole varma miten se pitää lausua. Kahdella iillä olisi paremman kuuloinen, silloin siihen tulee parempi rytmi. Mutta silloin tykkäisin itse että se myös kirjoitetaan Riia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sitten ois Nia, Ia ja Ea. Tunnen itse Nian ja Ean :) Se on sitten varmasti henkilöstä/vanhemmista kiinni miten haluaa lausuttavan/miten on lausuttu pienestä pitäen. Nia lausuu nimensä Nia ja Ea lausuu nimensä Eea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now