Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

Mun mielestä nimi Ea on kiva, mietin vaan, että onko hassua kun siinä on vaan kaksi kirjainta...mielestäni myös nimi Ia on ihan ok, mutta näyttää jotenkin oudolta kirjoitettuna, juurikin tuon kahden kirjaimen vuoksi, :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en taas yhtään tykkää nimistä, joissa on pelkkiä vokaaleja. Musta ne ei näytä eikä kuulosta nimiltä yhtään.

 

Komppaan kyllä tota, että itse antaisin kans kirjotusasuksi juuri sen, miten haluan nimen lausuttavankin. Mun yhdysnimen ensimmäinen nimi on just tota sarjaa, mitä Onneli pohdiskeli ja aina on ihmetyttänyt, kun joku on kirjottanut sen vaan yhdellä iillä, kun ihan selkeesti sanon sen iin pitkäks, välillä tarkotuksella vähän ylipitkäkskin. :rolleyes::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^komppailen mimosaa..toi Ea tuo mulle ainoastaan mieleen EnsiAvun... :rolleyes: en tykkää.

 

mä en kanssa hirveesti tuosta Ria / Riia nimestä vlitä. ihan kiva nimi mutta jotenkin mun korvaan vähn keksimällä keksitty. vaikka ei sitä varmaan oo. muuta mä tykkäänkin pehmeämmistä ja "pyöreämmistä" nimistä muutenkin.

 

Ilona on ihana!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo tuntemani Ea on meidän työterveyslääkäri. Mun mielestä Ea:n kirjoitusasu ei oo nätti, mutta lausuttuna nimi on nätti. Jotkut sanoo sen nimen ihan E A niinkuin kirjain kirjaimelta ja se vasta tyhmältä kuulostaakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bongasin olikos se viime sunnuntain Hesarista yhden Ean. Samaa mieltä olen itsekin, että lausuttuna oikein kiva nimi, mutta kirjoitettuna oudonnäköinen (toki lyhyt ja nopea kirjoittaa :D).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henkilökohtaisesti en tykkää ihan lyhyistä nimistä (2-3 kirjainta) ollenkaan. Jotenkin suomenkielessä kaikki sanat on muutenkin niin pitkiä, paljon kirjoitetaan yhteen ja kaikki kirjaimet lausutaan, niin kuulostaa hassulta kun suomalainen nimi on sitten ihan -töks- lyhyt.

 

Kuitenkin tuo Riia, kahdella ii:llä kuulosti minusta ihan kauniilta, ehdottomasti paras noista kaikista! Yhdellä i:llä tulee mieleen jokin Rihannasta tehty väännös. Vanhakantaisestihan se voisi olla myös Riina :) , joka niinikään on minusta kaunis nimi ja paljon harvinaisempi, kuin esimerkiksi melko tavallinen Riikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olenko ainut, jonka mielestä etunimen loppuminen samaan konsonanttiin kuin millä sukunimi alkaa vaikeuttaa koko nimen lausumista?

 

Esim.

Elias Saari?

 

EliasssssssAaari?

 

 

Itsellämme on juuri S-kirjaimella alkava sukunimi ja olen jostain kumman syystä tykästynyt juuri S-kirjaimeen loppuviin poikien nimiin. Kuvittelen koko ajan, että mahdollinen poikamme aikuisena puhelimeen puhuessaan sössää nuo ässät yhteen niin, ettei siitä saa kukaan mitään selvää....

 

 

Kommentteja? Onko täällä joku, kenen etunimi päättyisi samaan konsonanttiin millä sukunimi alkaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla/meillä on ihan sama juttu. Sukunimi alkaa s:llä, ja kun on nimiä pohdittu, niin s:ään loppuvat etunimet tuntuvat vähän hassuilta yhdessä sukunimen kanssa. Onneksi siellä lemppareiden joukossa ei kovin monta sellaista olekaan, eli muitakin vaihtoehtoja löytyy. Mutta me ei siis varmastikaan valita kutsumanimeä joka loppuu samaan kirjaimeen jolla sukunimi alkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meidän sukunimi alkaa myös s-kirjaimella ja minustakin s-loppuiset pojannimet ovat aivan ihania! Tuomas, Matias, Topias jne.. Ja tietysti meille tuli kaksi poikaa :). Päädyttiin kuitenkin antamaan molemmille pojille nimet, jotka eivät lopu s-kirjaimeen juurikin tuon takia, että kuulostaa yhdeltä suhinalta sukunimen kanssa. Ja on aika ikävä siis lausua.

 

Pojat saivat todella ihanat nimet (tietysti omasta mielestä, heh!), mutta jos olisin ollut todella tykästynyt johonkin s-loppuiseen etunimeen, niin kyllä olisin sen voinut antaa "suhinaongelmasta" huolimatta. Päätettiin kuitenkin ihan tietoisesti siis välttää noita s-loppuisia nimiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä ajatuksia herättää nimi Erin? Onko se liian erikoinen tai jotain...?

 

Tässä kun on nimiä mietitty niin se aina tasaisin väliajoin tulee mieleen, jokin siinä mua miellyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erin on ihana nimi, tunnen yhden pikkutytön, jonka nimi kylläkin kirjoitetaan kahdella eellä, Eerin.

Ei kuitenkaan kovin yleinen nimi Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mitä ajatuksia herättää nimi Erin? Onko se liian erikoinen tai jotain...?

 

Tässä kun on nimiä mietitty niin se aina tasaisin väliajoin tulee mieleen, jokin siinä mua miellyttää.

 

Musta Erin on kiva :) En kauheasti tykkää ulkomaalaispainotteisista nimistä mutta tuo on kyllä kiva ja sopii myös suomalaiseen suuhun. Toinen kiva, vähän samantyylinen on Ellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olenko ainut, jonka mielestä etunimen loppuminen samaan konsonanttiin kuin millä sukunimi alkaa vaikeuttaa koko nimen lausumista?

 

Esim.

Elias Saari?

 

EliasssssssAaari?

Mulle tuottaa vaikeuksia jopa sellaiset nimet, joissa etunimi päättyy samaan tavuun kuin millä sukunimi alkaa :P

Esim. (ihan hatusta vedetty) Tuula Lahtinen...

 

On mullakin ongelmat :lol: Mutta siis itsellä just tällainen nimi enkä osaa vastata puhelimeen Etunimi Sukunimi vaan aloitan aina sukunimellä B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun ystävällä on just tuo sama probleema, eli hänen nimensä on tyyliin Mari Rinne ja inhoaa esim. vastata puhelimeen, sanoo että vieläkin lähes 30v. treenauksen jälkeen on vaikeuksia ettei mee sanat sekasin :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erin ja Ellen on tosi ihania mun mielestä! Eikä mua haittaa, vaikka niistä tulee mieleen Nylon Beat ja Jokikunnas.

 

Tyttöjen nimiä oli paljon helpompi keksiä kuin poikien. Nyt ku tiietään, että meille tulee poika, niin kovalla vaivalla saatiin pähkäiltyä pieni lista sopivista nimistä. Joten, mitäs mieltä ootte näistä: Miro, Tito ja Miska?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs sitten jos tiputtaa n-kirjaimen pois lopusta, eli Elle?

 

Mun mielestä kirjoitusasultaan ja ääntäen tosi kaunis ja pehmeä mut miten tuon taivutuksen kanssa, Ellelle (lellellllleeeee) :rolleyes: ?

 

Sitten Liina?

Mä kyllä tykkään näistä pehmeistä ja vanhoista nimistä mutta häiritseekö tuon nimen merkitys...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mun ystävällä on just tuo sama probleema, eli hänen nimensä on tyyliin Mari Rinne ja inhoaa esim. vastata puhelimeen, sanoo että vieläkin lähes 30v. treenauksen jälkeen on vaikeuksia ettei mee sanat sekasin :rolleyes:

 

Mulla oli aiemmin vähän sama juttu. Mun etunimi loppuu kirjaimeen a, ja tyttönimi alkoi a-kirjaimella. Jos sen nimen lausui nopeasti putkeen, se kuulosti hassulta, tyyliin minnaaalto (ei siis mun nimi, mut sama idea). Piti aina pitää joko semmoinen "henkonen" siinä välissä: "minna'aalto" tai lausua nimi korostetun selkeästi niin, että siinä oli kunnon väli sanojen välissä.

 

Nythän mulla ei enää tätä ongelmaa ole, kun vaihdoin naimisiin mennessä miehen nimeen ja se alkaa eri kirjaimella... (tosin sain sitten toisen "nimiongelman" tilalle, mut se ei liity tähän ketjuun mitenkään)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tiedetä kumpi tulossa, pohditaan siis tytön ja pojan nimeä, mikä sopisi suomalaiseen ja hollanninkieliseen sukuun :)

 

Lenni? Miltä kuullostaa, tuleeko mitään karmivia mielleyhtymiä?

 

Ja Evestiinallahan oli hollantilainen mies? Mulla on belgialainen (flaamilainen) joten miten Lenni taipuu hollanninkieleen ja tuleeko mitään mielleyhtymiä johonkin sanaan? (avokki nukkuu nyt joten malttamattomana kysyn täällä :P)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lenni on kiva, vanha nimi. Siitä tulee mieleen Lenni-Kalle Taipale ja Lenni lokinpoikanen. Eli ei mitään karmeita. Tai voihan noi jonkun mielestä olla. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Noi kaksi tuli mullekin mieleen, mutta ei ne niiiiin pahoja mielleyhtymiä ole tosiaan :) Etenkin kun Lenni-Kallen tiedän vain kuvista ja Lenni lokinpoikasen olen kuullut tasan yhden kerran :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lenni on tosi kiva nimi, ystäväni antoi sen pojalleen nimeksi alkuvuodesta :) Suloinen nimi. Ja Lennillä on jopa nimipäiväkin nykyään allakassa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
miten Lenni taipuu hollanninkieleen ja tuleeko mitään mielleyhtymiä johonkin sanaan?

 

Kysyin mieheltä, Lenni ei tarkoita mitään, eikä ole mitenkään suosittu nimi Hollannissa, Belgiasta ei tiedä.

Taipuu ihan hyvin, mekin ollaan pohdittu Lenni/Lenny?Lenne-nimiä pojalle, koska se on helppo lausua kummassakin maassa. Lenne sopisi myös parhaiten esikoisen nimen kanssa noista vaihtoehdoista. :)

 

Hollannissa tuon kaltaisia nimiä on myös Leen ja Leny, tytölle Lenie.

 

Niin ja meistäkin Lenni on kiva nimi, mulle tulee mielleyhtymä siitä vaan mun kaveriin, hän kun on seurustellut vuonna X Lenni-Kalle Taipaleen kanssa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now