Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

Joten, mitäs mieltä ootte näistä: Miro, Tito ja Miska?

 

Miro ei herätä oikein mitään fiiliksiä. Vähän terävä, toisaalta R on siitä hyvässä kohtaa, että kun lapsi ei vielä ärrää osaa, nimestä tulee ihan kaunis ja sopiva Milo.

 

Titosta ei tule muita mielleyhtymiä kuin Josip Tito ekä siksi lapselle osais kyllä laittaa.

 

Miska on musta kiva. Sopii tosin paremmin lapselle kuin aikuiselle, mutta ei se nyt oikeasti menoa haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oho, enpäs tiennykkään tuosta Titosta! Hyvä kun kerroit, pitääki miettiä sitä uudelleen. Hmm, Milokin kuulostaa kivalta.  :)

 

Olen vähän herkällä mielellä tänään, siksi tuo aiempi avautuminen.  :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Lenni-nimen mielipiteistä :) Olen edelleen sen kannalla, vaikka mies nyt pisti vastaan... :rolleyes: Liian "löysä" ja feminiininen nimi hänen mielestään, johtunee siitä että kaikki muut nimet joita ollaan mietitty sisältävät r-, s- tai c-kirjaimia...

 

Mua alkaa ihan oikeasti kyllästyttää kun mikään ei kelpaa tuolle äijälle, paitsi Lucius (ei mitään Harry Potter- aspektia tässä, vaan hän on bongannut tuon nimen joskus muinoin kun opiskeli latinankieltä :lol:) Mutta mistä hemmetistä keksin mielellään suomalaisen etunimen mikä sointuu Luciuksen ja s-kirjaimeen loppuvan avokin sukunimen kanssa?! Äh... Lenni Lucius W.....s olisi kuullostanut kivalta B)

Edited by Tuittunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuittunen: niin ois. Ööö, Lassi? Lars?

 

Meillä mää oisin ollu Severuksen tai jopa Luciuksen kannattaja, mutta mies totesi vaan, et ei mitään Harry Potter nimiä <_< Hemmetti, siinä kirjassa on paljon hyviä pojannimiä, jotka toimii suomeksikin. Noiden lisäksi, esim. Albus, Draco, Remus ja Vernon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Erin ja Ellen on tosi ihania mun mielestä! Eikä mua haittaa, vaikka niistä tulee mieleen Nylon Beat ja Jokikunnas.

 

Tyttöjen nimiä oli paljon helpompi keksiä kuin poikien. Nyt ku tiietään, että meille tulee poika, niin kovalla vaivalla saatiin pähkäiltyä pieni lista sopivista nimistä. Joten, mitäs mieltä ootte näistä: Miro, Tito ja Miska?

 

Miska on musta kiva nimi ja Mirokin ok vaikka en siitä henkilökohtaisesti niin paljon pidäkään. Titosta mulle valitettavasti tulee tosi voimakas mielleyhtymä Josip Titoon, siis Jugoslavian diktaattoriin...eli en antaisi.

 

Muoks: Aha, Drusilla oli ehtinyt ensin. Pitäisi aina lukea ketju loppuun ennenkuin lähtee kommentoimaan. :rolleyes: Noh, mutta tää mielleyhtymä näemmä tulee muillekin kuin mulle.

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuittunen: niin ois. Ööö, Lassi? Lars?

Meillä mää oisin ollu Severuksen tai jopa Luciuksen kannattaja, mutta mies totesi vaan, et ei mitään Harry Potter nimiä <_< Hemmetti, siinä kirjassa on paljon hyviä pojannimiä, jotka toimii suomeksikin. Noiden lisäksi, esim. Albus, Draco, Remus ja Vernon.

 

Mun avokki ei ole lukenut yhtäkään Potter-kirjaa tai katsonut leffaa :lol: Sen varjolla kysyin aikaisemmin Severus-nimestä ja sekin kuullostaa hänestä hienolta, mutta hän on niin ihastunut Luciukseen... Lassi eikä Lars käy kuulema, täytyy katsella enemmän noita L-kirjaimella alkavia... tai jos W tai V-kirjaimella alkavia löytyisi mitkä sointuisi... Hmm...

 

Edit. niin hän tykkää myös Vincent-nimestä muttei suostuisi luopumaan Luciuksesta :rolleyes: Ja mun mielestä Vincent Lucius on liian... no, vaikea, eikä siinä nimesä olisi oikein suomalaista eikä flaamilaista pohjaa edes :rolleyes: ja mikä olisi Vincentin suomalainen lempinimi? Vinski?

Edited by Tuittunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ois loppusuoralla nyt neljä tasavahvaa vaihtoehtoa, lopullinen päätös tulee varmaan vasta kun näkee tulokkaan. Mutta sanokaas nyt mikä näistä kuulostaisi parhaalta:

 

1. Iisa Adalmiina

2. Lina Adalmiina

3. Ava Adalmiina

4. Ava Aurora

 

(Lina ja Ava lausuttaisiin juuri noin kun kirjoitetaankin)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hetken aikaa pöyrittelin nimiä mielessäni, ja mä tykkään eniten ykkösestä. :) En osaa sitä sen kummemmin perustella. Kaikki ovat sinänsä nättejä nimiä, mutta yhdistelmänä Iisa Adalmiina on kaikista yhteensopivin - siis mun mielestä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin mielestä eka kuulostaa parhaalta, sitten 4. ja 3. Lina on lyhyellä iillä lausuttuna mun mielestä vähän hankala, siksi jätin sen viimeiseksi, vaikka sinänsä kaunis nimi onkin. Itselläni siitä tulisi väkisinkin Liina, mikä teitä ehkä saattaisi harmittaa, jos "kaikki" lausuu teidän lapsen nimen väärin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan, Lina voi olla hankala juuri tuon ääntämyksen takia - monet varmasti lausuvat liina, ja jatkuva korjaaminen voi olla tylsää. Mä tykkään eniten Ava Aurorasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä Ava myös kääntyy mun kielellä "Aavaksi" eli pidentyy toi eka vokaali. Siis jos haluaa ääntämyshässäkältä välttyä niin ykkönen ois paras. Ja kiva nimi se onkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lina yhdellä iiillä on takuuvarma selittämispommi, sitä joutuu aina korjaamaan.

 

Ava Aurora on kaunis, mutta sekin ääntyy mun korvissa Aava Auroora. Mä sekoitan pakkaa ja sanoisin, että eniten tykkäisin

Iisa Aurorasta, Aurora siis ääntyisi pitkällä oolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iisa Adalmiina minunkin mielestä...tai sitten Liina (kahdella ii:llä) Adalmiina mutta sehän ei ollutkaan vaihtoehtona, mutta muutoin ois kaunis nimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuntuu tulevan kaikista nimistä mieleen joku näyttelijä tms joten Mimistäkin Mimi Rogers. nätti nimi silti. lyhyt ja ytimekäs, muuntuu varmasti helposti lempinimeksi mimmi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä ois loppusuoralla nyt neljä tasavahvaa vaihtoehtoa, lopullinen päätös tulee varmaan vasta kun näkee tulokkaan. Mutta sanokaas nyt mikä näistä kuulostaisi parhaalta:

 

1. Iisa Adalmiina

2. Lina Adalmiina

3. Ava Adalmiina

4. Ava Aurora

 

(Lina ja Ava lausuttaisiin juuri noin kun kirjoitetaankin)

Oon samaa mieltä kun muutkin, että toi Lina ja Ava kieltämättä taittuu suuhun luontevammin sillä pitkällä vokaalilla, joten ns. väärinlausumista ois varmasti vaikea välttää, jos ei ole tietoinen siitä, miten nimi kuuluu "oikeesti" sanoa. Muuten tykkään Iisa Adalmiinasta ite tosi paljon, joten jos täytyy valita, annan ääneni vaihtoehdolle nro.1. :P

 

 

Mitäpäs pidätte tytön nimestä Mimi?
Tunnen yhden tytön, jonka nimi on Mimi, joten siihen on jo kovin tottunu, eikä se sen takia kuulosta yhtään hassummalta. Ja sitäpaitsi se taitaa olla aikalailla yleistymässäkin, joten ei varmaan tartte olla kaikille tavaamassa, kun moni on varmaan edes jossain sen kuullu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle nimi Mimi on tuttu oopperasta La Boheme (muistaakseni).

Silloin kun ekan kerran kuulin tuon nimen niin päätin antavani sen lapselleni, jos tyttö joskus tulee.

Mies oli kuitenkin eri mieltä :rolleyes: Ja nyt kun tunnen yhden naisen nimeltä Carmen, ja olen kuullut hänen versionsa siitä kuinka kiva on omata tuollainen "fiktio"nimi niin olen muuttanut mieleni. Silti Mimi on mielestäni tosi kiva nimi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette sellaisesta, että etunimi päättyisi samaan kirjaimeen millä sukunimi alkaa?? Meidän yksi ehdoton suosikkinimi tulokkaalle olisi tällainen..

Eli meillä on pitkähkö, harvinainen S-kirjaimella alkava sukunimi, ja etunimeksi olemme suunnitelleet S-kirjaimeen loppuvaa pojannimeä (eli esim. Elias S....., suosikkinimemme ei kuitenkaan ole Elias mutta kuitenkin).

Onko outoa, tiedättekö samanlaisia tapauksia? Kai siinä joskus voi joutua suomentamaan ja erittelemään nimeä eri tavalla esim. jossain virallisessa tilanteessa tms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Johonkin ketjuun olen tätä jo aikaisemminkin kommentoinut, mutta meidän sukunimi alkaa kanssa s-kirjaimella. Ja tosi monet kivat pojannimet päättyy s-kirjaimeen. Meillä on kaksi poikaa ja mietittiin tota samaa asiaa. Me päädyttiin lopulta muihin nimiin. Ihan siksi, että koko nimi olisi muuten kuulostanut ihan suhinalta, ja keksimme loistavat nimet, jotka eivät lopu s-kirjaimeen.

 

Mutta ylipäätään, jos joku antaa lapselleen s-kirjaimeen päättyvän nimen kun sukunimi alkaa samalla kirjaimella, niin ei siinä minusta ole mitään häiritsevää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähtökohtaisesti minusta tuo ei haittaa. Kuitenkin, jos sukunimi alkaa kahdella konsonantilla, esim. Skinnari (joo, en keksi muuta...), niin silloin voi nimien peräkkäin lausuminen, ja erityisesti nimien erottaminen, olla hankalaa. Elias Skinnari vai Elias Kinnari?

 

Minusta tää ei ole mikään ongelma Elias Santavuorella tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lähtökohtaisesti minusta tuo ei haittaa. Kuitenkin, jos sukunimi alkaa kahdella konsonantilla, esim. Skinnari (joo, en keksi muuta...), niin silloin voi nimien peräkkäin lausuminen, ja erityisesti nimien erottaminen, olla hankalaa. Elias Skinnari vai Elias Kinnari?

 

Minusta tää ei ole mikään ongelma Elias Santavuorella tms.

 

Kiitos mielipiteestä B) Hyvä pointti tuo kahdella konsonantilla alkaminen, kuulostaa tosiaan vähän kököltä. Meillä kuitenkin sukunimi olisi juuri samantyyppinen kuin tuo Santavuori, eli ei tulisi kuin sitten suhisteltua ässää vähän enemmän :D

Mukava kuulla ihmisten kommentteja aiheesta, kun tosiaan tuo haluamamme nimi on ainoa joka todella sykähdyttää ja josta pidämme molemmat kovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komppaan edellisiä. Mun mielestäni ei aiheuta mitään hankaluuksia, jos etunimi päättyy ja sukunimi alkaa s:llä. Vokaalien kanssa voisi tulla enemmän ongelmia, mutta tuskin nekään ylitsepääsemättömiä. Silloin ei nimittäin niin selvästi puheessa ehkä huomaisi, milloin etunimi päättyy ja sukunimi alkaa.

 

Mua on mietityttänyt jo pitemmän aikaa nimi Ruut. On mielestäni kaunis, mutta mitä mielikuvia se herättää? Jostain Suomi24:ltä kävin lukemassa, että joillekin siitä tulee välittömästi ja vain ja ainoastaan mieleen pieru (no ok, tosi hyvä foorumi...). Itse olen miettinyt, että on Ruut vain jokin superuskovaisten käytössä oleva nimi, kun liittyy niin selvästi Raamattuun. Tätä mielikuvaa en haluaisi, koska se johtaa meidän perheen kohdalla pahasti harhaan. Toisaalta onhan suuri osa nykyisistä yleisistä nimistä joka tapauksessa Raamatusta (kaikki Mariat käsi ylös :D ). Mielelläni siis kuulisin rehellisiä mielipiteitä. Sillä ei ole väliä, tykkääkö nimestä vai ei, mutta mitkä on tosiaan mielikuvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun yhden kaverin etunimi loppuu samaan kirjaimeen millä sukunimi alkaa ja hän itse koki sen hankalana, eikä siksi pitänyt nimestään. Mun mielestä siinä ei ollut mitään ongelmaa.

 

Omassa nimessäni ongelmia on tuottanut kolmas nimi, aina kun sitä joutuu jossain sanomaan ja sukunimen siihen perään niin sitten sitä saa monta kertaa sanoa uudelleen. Siis tyyliin Anna Kaisa Elisa Salo ja sitten sukunimestä tulee Sasalo :rolleyes: No onneksi tuota ei niin usein tapahdu.

 

Tunnen yhden Ruut-nimisen tytön, ja hänen perheensä on uskovaisia. Pieru ei mulla kyllä siitä nimestä tule mieleen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei tule Ruut nimestä mieleen pieru, eikä kyllä raamattukaan :rolleyes: Ihan kaunis nimi mielestäni, ja en kyllä ymmärrä mistä ovat sen pieru-mielleyhtymän siellä suomi24:lla saaneet :D Pruut voisi jo olla sinne päin. En tiedä yhtään Ruut-nimistä henk.koht, mutta mielestäni voi hyvin antaa nimeksi oli sitten uskovainen tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now