Guest Akasha

Mielipiteitä nimistä

431 posts in this topic

Evestiina, hassua, että ehdotit tota Roosa Kaisla Mariaa. Meidän molempien nimet kun alkaa K:lla, olisin halunnut tytölle K:lla alkavan nimen..ja Kaisla oli yksi vaihtoehto, mutta miehelle se ei käynyt :(

 

Johtuu varmaan siitä, että mun lapseni saisi nimekseen Kaisla, jos ei tarvitsisi miettiä miten nimi toimii ulkomailla.

Minusta se nimi on niin ihana :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä siitä, jos antaisi mahdolliselle pojalle toiseksi tai kolmanneksi nimeksi Juhannus?

Kyseinen kesän juhla on meille todella tärkeä (mm. kihlajaispäivä), lisäksi minun isäni puolelta on suvussa kulkenut nimi Hannes/Johannes/Juhani/Hannu tms. aina jossain muodossa ensimmäisenä tai toisena nimenä. Miehelle en ole vielä ehdottanut, sieltä saattaa kyllä tulla tyrmäys xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä Juhannus olisi toisena tai kolmantena nimenä ok vaikka itse en antaisi. Tykkään, että toinen nimi on erikoinen, varsinkin jos etunimi on melko tavallinen. Itse haluaisin antaa tytölle toiseksi nimeksi Vadelma, mutta mies ei suostu.

 

Oma kysymykseni on, että kumpi on kivampi vaihtoehto: Ida vai Iida?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iida on munkin mielestä parempi. Toisaalta tuon nimen kanssa saa kuitenki olla aina sanomassa tuleeko yhdellä vai kahdella iillä että sinänsä ei väliä.

 

Mikaela on mun mieleen liian vaikea sanoa, joten en laittaisi etunimeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iida on munkin mielestä parempi. Toisaalta tuon nimen kanssa saa kuitenki olla aina sanomassa tuleeko yhdellä vai kahdella iillä että sinänsä ei väliä.

 

Mikaela on mun mieleen liian vaikea sanoa, joten en laittaisi etunimeksi.

 

Juu,en kyllä ehkä minäkään laittaisi etunimeks. Kuulin vain tälläisen nimen ja tosi kiva nimi on vaikka toiseks nimeks!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En edes tiennyt että Juhannus voisi olla nimi. Itse en antaisi sitä nimeksi, koska minulle siitä tulee mieleen vaan surullisia muistoja. Toisena tai kolmantena nimenä menis ihan hyvin. Kutsumanimeksi on mun makuun liian erikoinen.

 

Iida on parempi, varsinkin supisuomalaisen sukunimen kanssa. Jos sukunimi on sitten vierasperäinen, niin esim, Ida Aalberg näyttää minusta paremmalta kuin Iida Aalberg. Makuasia tämäkin ;)

 

Mikaela on ihan hyvä etunimenä, sekin jossain vaiheessa pyörinyt meidän listoilla (samoin kuin Mikael), mutta meillä jää pitkät nimet käyttämättä kun sukunimi on jo pitkä ja kaksiosainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoin vrk:sta, että Juhannus on annettu kuudelle pojalle nimeksi, että ei sinänsä ihme jos ei ole kuullutkaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkatkaas jotain kivaa nimen Aarni Emil tilalle.

 

Eli toi oli meillä ihan top1 seuraavalle vauvalle (jos nyt on poika), mutta noi nimet päätyikin nyt sukulaisperheen pikkuiselle. Eli mikä olis perisuomalainen, lyhyt, ytimekäs ja tietty kiva nimi? Esikoisen nimessä on 4 kirjainta ja päättyy myös I:hin. -Ja nimen pitäis alkaa jollain muulla, kun O:lla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pupuliin, Jos saa alkaa konsonantilla, niin miten olis Kami, Nuuti, Eeri, Ertti, Aarti? Oletin siis, että haluat nimen loppuvan I:hin. Nämä siis ekaa nimeä varten. Toista nimeä on helpompi lähteä etsimään sit, kun ensimmäinen nimi on tiedossa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole väliä alkukirjaimella, tuo Aarni olisi sointunut tosi hyvin esikoisen nimeen (vrt. Onni ja Aarni) ja kieltämättä harmittaa tosi paljon, kun pitää uutta alkaa nyt etsiä. Tosiaan tuo etunimi on tärkeämpi, siihen on sitten helpompi löytää sopiva kakkonen kaveriksi. Toiseksi nimeksi on ollut ehdolla mm. mun isovaarin nimi Leander (joojoo, se kehto...), mutta katsotaan nyt.

 

höpölin ehdottama Aarti on kiva, mutta ehkä sitten turhan lähellä tuota Aarnia. Meillä kun on k.o perheen kanssa ollut keskustelua nimistä (lähinnä meidän pojan saamasta perintönimestä), joten ei kehdata samaa tai kovin samanlaista käyttää kuin joku heidän vauvansa nimistä nyt on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin ehdottanut jotakin ihan tavallista nimeä kuten Henri Oskar, mutta toi Leander on ihan huippu.Mitä väliä sillä on että se on myös kehto, kun se on kuitenkin toinen nimi? Kun se ei kuitenkaan ole jotakin rumaa tai kiusallista tarkoittava nimi.

 

Tässä muutama ajatus

 

Erno Leander

Henri Leander

Venni Leander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Venni olis mun lemppari (ja vaarini nimi), mutta miehelle ei käy se, koska sitä hyväksytään myös tytöille nykyään. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miten olis sit Vemmi? Sen nimisiä on väestörekisterin mukaan 1 olemassa ja se on mies ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mä jumituin taas tohon Venni Leanderiin, pitäisköhän sittenkin yrittää vielä pehmitellä miestä sille? Venni-nimisiä poikia /miehiä on kuitenkin reippaasti enemmän, kuin tyttöjä, joten tuskin täällä vihtametsän viidakkokoulussakaan montaa samannimistä on, saati eri sukupuolta. Vemmiä pitää hiukan makustella, en ole ennen kuullut ollenkaan tätä.

 

Kiitos kaikille ehdotuksista, lisää saa laittaa, jos vaikka jostain putkahtaisi ehdoton The Nimi. ;)

 

Oon tosiaan kolunnut kaikki löytämäni netin nimiluettelot, esim. vanhat ja harvinaiset suomalaiset etunimet jo moneen kertaan. Esikoisella on vain 13 kaimaa, joten ihan Villeä tai Mattia ei kakkosestakaan viitsisi tehdä, jo nimipäivätasapuolisuudenkaan vuoksi. Tai sitten tää on tyttö... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tiedän vaan yhden Vennin ja sekin on poika. Mulle se nimi on aina ollut selkeesti pojan nimi.

En ole mäkään kuullut Vemmi-nimeä aiemmin.

Onneksi sulla on vielä aikaa miettiä nimeä Pupuliin :D

 

Meillä on kanssa "ongelma"se että esikoisen nimeä on vaan kahdella Suomessa, joten ei mekään tälle toiselle ihan tusinanimeä viitsitä laittaa, sitten kun sen nimen pitäisi olla vielä helposti lausuttavisse sekä täällá että myös Hollannissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ois Aatos ton Aarni Emilin tilalle?

 

Esim. Aatos Oliver

 

jotenki tuli mielee et passais Eemeli (ymmärsin että isoveikan nimi on Onni).

 

Tai kun toinen on Onni nii toinen vois olla Aarre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli mieleen pari nimeä meidän listalta, toinen on Lenne (104m, 4n) ja toinen Leino (292m,2n), ne ei vaan taida sopia Leanderin kanssa. Ei nyt ihan niin harvinaisia kuin teidän esikoisen mutta eivät kovin yleisiäkään.

 

Lenne on joo tiedetään vaatemerkki, mutta kuulostaa meistä tosi kivalta, ja sitä paitsi sopis meidän esikoisen nimen kanssa tosi hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko Mikaela hyvä etunimi?

 

On, sattumoisin tykkään tosta nimestä paljonkin. :rolleyes: Meillä kylläkin kolmantena nimenä, mutta nätti se on! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tykkäätte patronyymeistä? Siis esim. Pentti Pekanpoika tms. Onko patronyymien käyttäminen vanhanaikaista, kaunis perinne vai jotain siltä väliltä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en pidä patronyymeista yhtään. Niistä tulee aina mieleen, että pitää alleviivata sitä, kuka se isä on. Että ihan kuin se olisi jotenkin ollut epäselvää siihen nimenantoon asti....aaaa, se onkin PEKAN poika eikä Raimon :P . Ja jos laittaa yhdelle lapselle patronyymin, niin pitääkö se laittaa sitten kaikille? Musta olisi outoa, jos lapsikolmikosta yksi olisi se Pekanpoika ja muut sitten ihan ilman niitä patronyymejä, mutta olisi kyllä myös todella kökköä, jos kaikki olisivat niitä Pekanpoikia/tyttöjä :huh: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Typerää, mukavanhanaikaista ja mautonta. :rolleyes: En siis itse tykkää yhtään, mutta ymmärrän kyllä toisaalta miksi monet tykkäävät. Minusta patronyymit kuitenkin vaativat etunimeksi jonkun klassisen etunimen, sillä esim. Jenniina Matintytär kuulostaa hiukan hassulta mun korvaan.

 

muoks. Lisäväksy. Ja vielä: Miksei sitten käytetä matronyymejä, jos kerran patronyymejä? Monesti lapsella on isänsä sukunimi, joten matrponyymi olisi sikäli sopivampi. Vaikka en kyllä tykkäisi siitäkään. patronyymit ja matronyymit ovat minusta sukunimien korvikkeita eivätkä etunimiä.

Edited by alannee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite en kans tykkää noista patronyymeistä enkä myöskään matronyymeistä yhtään.

 

Oon kans miettinyt, että pistetäänkö sitten perheen kaikille lapsille toi patronyymi. Olishan se mielenkiintosta, kun perheessä olis kolme lasta, joista yhdellä olis patronyymi nimenä, tulis vähän sellanen fiilis, että siitä yhdestä ainoastaan ollaan varmoja, että se Pertti on sen isä. :lol:

 

Ja näin uusperheiden aikaan on tullut sellanenkin tapaus vastaan, että lapsen yhtenä nimenä oli tyyliin Pertinpoika ja perheen isä (jota siis poikakin ilmeisesti piti isänään) oli kuitenkin Matti. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä edellisten kanssa. Erityisen huono idea mun mielestä on antaa lapselle kaksi nimeä, joista toinen on patronyymi/matronyymi. Silloinhan kutsumanimeksi ei ole muuta vaihtoehtoa kuin se yksi ja jos lapsi myöhemmin (aikuisena) haluaisi käyttää eri kutsumanimeä, on nimen muuttaminen käytännössä ainoa vaihtoehto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now