Sign in to follow this  
Followers 0
forgetmenot

Relaxbirth

10 posts in this topic

Kokemuksia Relaxbirth-synnytystukilaitteesta tähän ketjuun! :) Millä synnäreillä laite on, miltä tuntui käyttää sitä, millaisissa asennoissa sitä käytit jne.

 

 

 

tuki-tall_65709a.jpgKatilon_tyoasento_selka_suora.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättärillä sellainen on kun mulle lykättiin esite kouraan rakenneultrassa. Mutta ilmeisesti se oli käytössä kun menin synnyttämään koska silloin multa ei kysytty siitä mitään. Olin kyllä siinä tilanteessa autuaasti unohtanutkin koko vekottimen olemassaolon, mutta periaatteessa olisin voinutkin kokeilla sitä. Ehkä ensi kerralla, eli kokemukset kiinnostaa muakin!

 

Toi kuva jossa "synnyttäjä" istuu housut jalassa hymyillen on kyllä ihan huippu. :girl_crazy: Eihän sitä voi tietenkään tositilanteesta kuvia ottaa mutta pitääkö kätilön sitten näyttää siltä että on valmis koppaamaan vauvan hetkenä minä hyvänsä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättärillä juuri vähän ennen kun pääsin ponnistamaan, multa kysyttiin haluanko osallistua Relaxbirth-tutkimukseen. Halusin ja arpa suosi, pääsin mukaan laitteen avulla synnyttävien ryhmään. Ihan aluksi kokeiltiin kuitenkin ponnistamista kylkiasennossa sängyllä, mutta siitä ei tullut yhtään mitään. Olin ihan tosi väsynyt avautumisvaiheen jälkeen (n. 15h), en löytänyt ponnistamiseen oikeaa suuntaa ja muutenkin olin aivan sippi. Sitten siirryin Relaxbirth-istuimeen ja istuin siirrettiin sängyn päälle. Tuolin ansiosta löysin ponnistamiseen oikean suunnan, mutta vauva oli tulossa pää vähän vinossa ja ähelsin tuossa istuimessa jo niin pitkään tuloksetta, että loppu synnytyksestä hoidettiin poikkipöydällä.

 

Relaxbirthissä ponnistukseen saa kyllä hyvin koko kropan mukaan, mulla oli sen jälkeen KAIKKI lihakset aivan järkyttävän kipeät, mm. kaulan lihakset oli niin kipeät, että pään liikuttelu teki kipeää. Käsillä saa kivasti työnnettyä noista käsituista, vähän niinkuin penkkipunnerruksessa. Tuota pääntukea ihmettelin kyllä jo siinä ponnistellessa, tuo keskellä oleva pystysuuntainen osa on aika voimakkaasti kupera eikä siihen voi kyllä mitenkään rennosti päätään nojata. Aina supistuksen tullessa piti siirtyä puolimakaavaan asentoon ja työntää takapuolta eteenpäin kohti kätilöitä. Se oli mun mielestä jotenkin vaivalloista, mutta voi olla, että mun väsymys tuossa vaiheessa vaikutti asiaan...

 

Yhteenvetona ei nyt mikään ihmeellinen kokemus tuosta kapistuksesta, odotin selkeästi enemmän.

Edited by Happycat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin viime elokuussa Relax birthin avulla. Tai no oikeastaan osasin hyödyntää relax birthiä ainoastaan ponnistusvaiheessa. Minullekin siis arvottiin, että saan osallistua relax birth tutkimukseen ja kokeilla sitä jos haluan synnytyksen aikana. No sitten kun tuli ponnistusvaihe, olin niin uupunut, että meinasin, että synnytän siinä vaan makuultani ponnistaen. Oma kätilöni oli nuorempi kätilö ja hänelle olisi ollut ihan ok, että synnytän kyljelläni, mutta sitten tuli vanhempi kätilö, joka kuitenkin ohjasi minut relax birthin päälle. Muistan, että sen päälle kapuaminen oli hieman vaivalloista. Kuitenkin uskon, että laite ja no ennen kaikkea istuma-asento tekivät lopun ponnistuksesta helpomman. Ponnistus kesti minulla vain 15 minuuttia. Ennen kaikkea Relax birth varmasti helpostti kätilöiden työtä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä näin tän lapsimessuilla. Tahaton naurahduksen tyrskähdys tuli ku huomasin ja samoin tein tuli ajatus et mua ei ois moiseen hökötykseen saanu synnytystuskissa.

Toki voi olla varsin toimiva mutta itteäni en moisessa näe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osallistuttiin Kätilöopistolla Relaxbirth-tutkimukseen viime toukokuussa tyttöä synnyttäessä. Hyödynnettiin laitetta ainoastaan ponnistuvaiheessa, tosiaan kuvan osoittamalla tavalla sängyn päällä istuen. Kuten Annien kirjoitti, sai laite mutkin aluksi vain naureskelemaan. "Mikä kuntosalihärveli toi on!" ajattelin. Ajattelin kuitenkin antaa sille mahdollisuuden ja olihan se aivan mahtava! Ensisynnyttäjänä vertailukohtaa on vaikea antaa, mutta uskon ponnistamisen sujuneen huomattavasti paremmin laitteen avulla kuin ilman sitä. Käsistä sai hyvin voimaa ja löysin suunnan heti, anteeksi vertaus(!!) mutta vähän niinkuin olisi ollut kakalla. Aivan mahtava!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei oo tuore kokemus, mutta täällä heinäkuussa 2012 tätä vehjettä kättärillä käytetty.

En halua käyttää uudestaan.

 

Avautumisvaiheessa käytin laitetta istumalla jumppapallolla ja laitteesta kiinni pitäen heijailin supistuksia sietäessä.

 

Ponnistusvaiheessa istuskelin minäkin korkealla laitteessa - n. 45 minuuttia ponnistellen kunnes kätilö sanoi, ettei tästä näyttäis tulevan yhtään mitään - siirrytään sängylle. Vielä sängyllä kyljellään ponnistaessa kätilö asetteli meikäläisen jalat siihen laitteen päälle niin että mulla meni hetki päästä siitä irti siinä vaiheessa kun pää oli ulkona ja piti päästä selälleen. Kyljellään laitetta vasten oli helppo ponnistaa, mutta supistusten välillä ei kyllä saanut ilmassa keikkuvat jalat levätä niin kuin olisin toivonut kun itsensä asettelu siinä oli (mun mielestä) vaikeaa halusi sitten pois tai takaisin kyytiin.

Kyljellään ponnistaessa vauva kuitenkin siis 45minuutin turhan ponnistelun jälkeen alkoi vihdoin laskeutua synnytyskanavassa ja ponnistusvaiheen kokonaiskesto oli jotain tunnin luokkaa.

 

No hard feelings noin muuten, mutta olisi tietty ollut kiva jos ei olisi kaikkia voimiaan käyttänyt turhaan ponnisteluun katonrajassa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha ketju, mutta nostan kun tuli tuolla omassa odotusketjussa tämä taas mieleen.

 

Mä synnytin kättärillä tällä tammikuussa 2015. Ja jos tuoli vaan suinkin on vapaana, aijon kyllä ehdottomasti kakkosen synnytyksessäkin tätä käyttää! Toki ensisynnyttjänä ei ole vertailua, mutta siis ponnistusvaiheen alkaessa en pystynyt olemaan yhtään makuullaan, seisoen en taas saannut mitään tuntumaa suuntaan (ei ollut enää epiduraalia tässä vaiheessa). Kätilö ohjasi relaxbirth -tuoliin istuma-asentoon ja löysin siinä heti oikean suunnan ja ponnistuksiin hyvin voimaa. Vauva syntyi 10 minuutissa eikä tullut repeämiä tms. Mun kohdalla ainakin tästä oli siis iso apu. Mulle oli tosi tärkeää saada hyvä tuki käsille, jaloille ja selälle, ja tässä tuoli auttoi kovasti. Itelle jäi siis tosi positiivinen kokemus tästä. Ainut "miinus" oli se että tuolista piti kavuta pois ennen kuin sai vauvan rinnalle :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä synnytin Relaxbirthissa Kättärillä vuonna 2011. Ja sain silloin kyllä siihen vauvan rinnalle. Nyt joulukuussa 2016 synnytin taas Kättärillä ja kysyin Relaxbirthia, mutta ainakin se kätilö sanoi, että ei tiedä onko tuolia enää osastolla (ei halunnut selvittääkään asiaa), koska oli aiheuttanut paljon repeämiä. Itse kyllä tykkäsin ja en siis tiedä oliko mielipide vaan ko. kätilön ja olisiko Relaxbirth ollut jollain muulla synnytysosastolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0