Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Rock

Polkupyörän koko

16 posts in this topic

minkä kokoinen pyörä on hyvä? onko tähän olemassa jotain taulukkoa jossain? vinkkejä? mitä tulee ottaa huomioon polkupyörää valitessa? ja nimenomaan siis koon suhteen huomioitavat asiat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua kiinnostaisi myös :)

 

Tosin anoppi oli käynyt pyöräliikkeessa kyselemässä, ja sieltä oli sanottu, että lapsen tulisi aina olla mukana pyörää ostettaessa, että voi koeajaa. Liian pieni ja liian iso pyörä on molemmat huonoja. Ensi viikonloppuna mennään tytön kanssa pyöräostoksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on nyt n. 95cm pitkä, joten taulukon mukaan molemmat, 12" ja16" sopisivat. Täytyy siis mennä testaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noissa linkeissä ei tainnut olla enkä tiedä, onko tämä virallinen ohje, mutta musta lapsella olisi tärkeää, että jalat ylettyy (ainakin osin) maahan, kun satulassa istuu. Tosin tämä todennäköisesti toteutuu, kun noiden taulukoiden mittojen perusteella valitsee pyörää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö on nyt n. 95cm pitkä, joten taulukon mukaan molemmat, 12" ja16" sopisivat. Täytyy siis mennä testaamaan.

 

Mie väittäisin, että 16" on iso. Tai siis me ostettiin just pojalle 16" pyörä ja hän on n. 108cm. Ja silti musta pyörä on vähän reilu, kun lähes aina pysähtyessä joutuu tulemaan kokonaan pyörän selästä pois, samoin kun lähtee liikkeelle niin joutuu ottamaan vauhtia sillein pyörä vähän vinossa. Tosin myyjä kyllä sanoi, että jos on apupyörät niin tuo koko ei ole niin tarkka kun liikkeelle pääsee kuitenkin pyörä suorassa ja jarruttaessakin pyörä pysyy pystyssä vaikka jalat ei kunnolla yltäisikään maahan. Tosin hyvin tuo poika pyörällä ajaa ilman appareitakin.

 

En siis tiedä mistään virallisista mitoista mitään, mutta tuo on mun oma tuntuma mitä oon nyt tän kevään ja viime kesän katsellut lapsien pyöräilyä.

 

muoks. katoin noita taulukoita ja kylläpäs siellä suositellaan isoja pyöriä lapsille, meidänkin pojalle ois muka voinut ostaa 20" pyörän ja musta kun toi nykyinen on siinä ja siinä, ettei ole liian iso. Sitäpaitsi jos lapsi opettelee ajamaan ilman appareita niin se on helpompaa vähän pienemmällä pyörällä ;).

Edited by anemone83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on isommat muksut nyt jotain reilut 105cm (mutta alle 110cm) ja vielä esikoinenkin halusi, ainakin nyt kevään alkuun, 12":llaan pyöräillä. Hän on pyöräillyt nyt vuoden ilma apupyöriä, joten taitoa ja varmuutta on, mutta silti ei halunnut isompaa pyörää. Tyttö oppi nyt keväällä pyöräileen ilman apupyöriä ja ehdottomasti toi pikkupyörä on siinä vaiheessa parempi. Jalat ottaa kunnolla maahan, niin on helpompi treenata tasapainoa, liikkeellelähtöä, jne. Ehkä apupyörien kanssa tuolla kokoerolla ei sinänsä ollut merkitystä. Poika viime kesänä kokeili 16", mutta koki (ja niin minäkin) sen vielä liian isoksi ja pelottavaksi.

 

Scarletin tapauksessa sanoisin, että etenkin jos kyseessä on ensimmäinen pyörä, niin itse kallistuisin pienemmän pyörän puoleen. Tosin kokeilemallahan se lopulta selviää, mikä tuntuu parhaimmalta. Mutta tuossa pikkupyörässäkin on säätö-/kasvuvaraa suhteellisen paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on poika on 111 cm pitkä ja 16 kokoinen pyörä hankittiin tänä keväänä. Mielummin edelleen ajaisi pienemmällä, koska jalat ylettävät tukevasti maahan eli ainakin itse suosittelen ehdottomasti pienempää pyörää ensimmäiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muksut ovat n. 106-108 cm pitkiä ja he ajavat vielä tämän kesän 12-tuumaisilla pyörillään. Isompikin pyörä varmasti menisi jo, mutta koska pyöräily on vielä sen verran huteraa hommaa, niin parempi harjoitella noilla pienillä. Liian pieniä pyörät eivät sentään ole, mutta siinä ja siinä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmaan riippuu paljon lapsen mittasuhteista, ja pyöränkin. Enska on viime kesän ajanut 16-tuumaisella, ja nyt vuodenvaihteessa oli neuvolassa 112 cm pitkä. Tänä kesänä jatkaa tuolla samalla pyörällä, apupyörillä ajaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mä luulen, että mikäli tämä meidän keskimmäinen (n. 105cm, pari kk vajaa 4vee) vielä ajaisi apupyörillä, niin alkaisi se 16" olla paremman kokoinen. Mutta nyt ilman apupyöriä tuolla pikkupyörällä saa varmuutta ja tukea ajoon enemmän, kun jalat ottavat paremmin maahan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me juuri ostettiin meidän reilu 3-v:lle 12" pyörä. Poika on kyllä päälle metrin, mutta veikkaisin, että alle 105 cm. Liikkeessä olivat myyjän kanssa tuon pyörän katsoneet. Pojalla on mun mielestä lyhyehköt jalat. Apupyörillä mennään, mutta elättelen toiveita, että tämän pyörän kanssa päästäisiin niistä eroon. Olisi niin paljon kivempi opetella ajamaan ilman apupyöriä tällä pienellä pyörällä. Tän pyörän selkään poika just pääsee itse nousemaan, eli ei kyllä isompi ois voinu olla. Ja kiva myös, että jalat ylettää maahan tai ainakin lähemmäksi maata ;).

Edited by oujii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannatta huomioida myös, että 12" pyörällä ja etenkin apupyörien kanssa lapsi ei välttämättä aja ihan hurjan lujaa. 16" pyörällä vauhtia saa jo paljon helpommin, ja perässä ei pysy edes juosten. Eli jos pyöräily-ympäristö on liikenteen puolesta haastava, niin 12" pyörän kanssa on leppoisampaa liikkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse renkaan koko ei vielä kerro sopiiko polkupyörä lapselle, koska runkojen korkeudet vaihtelevat kovasti (jalan pituudella on myös merkitystä). Polkupyörää kannattaa myös vähän nostella, markettipyörät ovat todella painavia! Ei oo varmasti kivaa ajaa pyörällä, joka painaa melkein saman verran kuin pyöräilijä itse.

 

Täältä löytyy laadukkaat lastenpyörät potkupyöristä lähtien: http://www.islabikes...ges/rothan.html

Edited by Ataraxia

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on tuolla 4v 3kk esikoisella, joka on nyt about 120cm pitkä, 16" crescentin pyörä. haaveiltiin 18", mutta niitä ons aatavissa vaan pukylta ja tähän hetkeen turhan kalliita. 20" olisi liikkeen mukaan ollut sopiva koko, mutta koska lapsi on arka, eikä vielä aja kunnolla ilman apupyöriä, niin päädyttiin tähän käytettyyn fillariin. :) meillä oli 16" helkama nappula, joka taas oli hänelle auttamattomasti liian pieni. eli lähinnä se rungon koko on se, joka määrittelee sopivuuden. myös lapsen mittasuhteilla on (yllättäen ;) ) aika paljon merkitystä.

 

mielestäni tärkeää on se, että ylettyy kunnolla jaloilla maahan satulasta, antaa lapselle turvallisuuden tunteen.

 

peräpyörä meillä on 24" ja siinäkin ylettää hyvin polkimille jalat, mutta maahan ei.

 

ja tuohon samaan kuin Ataraxia kiinnittäisin huomiota, että ne markettipyörät ovat tosiaan suurin osa (mm. hello kitty..) järkyn painavia ja laakerit ihan sutta ja sekundaa -> kurja lapsen ajaa. mieluummin käytetty laatupyörä kuin uusi halpis. :)

 

metrin pätkällä, eli 2v 8kk kakkosella on 12" pyörä appareilla, saa sillä mennä ainakin tämän kesän vielä. toiveena olisi,e ttä oppisi myös ajamaan ilman apupyöriä tänä kesänä (on potkupyöräillyt viime keväästä ja tasapaino loistava).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 107cm esikoinen polkee vielä 12" (Nopsa) pyörällään ilman apupyöriä. Vähän se on nafti ja tarkoitus on ostaa isompi tulevaksi kesäksi. Pyörä ostettiin hänelle kaksi vuotta sitten, kun hän oli 95cm. Keskimmäinen 100cm käyttää 10" potkupyörää, joka on vielä oikein hyvä. Potkupyörässä jalkojen täytyy ylettyä kokonaan maahan, ei vain varpaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0