Sign in to follow this  
Followers 0
Mamalicious

Infektiokierre

30 posts in this topic

Hmmm, maitoallergialta tuo ehkä todennäköisimmin kuulostaisi, kuten olit itsekin epäillyt. Ja kaikki maitoallergiathan eivät välttämättä näy allergiatesteissä... Aika monilla tuntemillani vauvoilla/lapsilla/aikuisillakin on monta vuottakin kestäneet tulehduskierteet helpottaneet tai kadonneet kokonaan, kun lehmänmaito jäänyt ruokavaliosta vallan pois. Antioksidanttiklinikalla työskentelevällä lääkärillä Rauli Mäkelällä ainakin on todella pitkä kokemus pienten infektiopotilaitten hoidosta mm. ruokavaliomuutoksin ja moni on hänen neuvojaan seuraamalla saanut lapselleen tai itselleen vaikkapa just korvatulehduskierteeseen stopin. Tuo Mäkelän Rauli on siis korvalääkäri ja hänellä on valtavasti tietämystä myös luontaislääketieteestä. Häneltä tai joltakin muulta todella kokeneelta henkilöltä voisi varmaan saada paljonkin vinkkejä lapsen vastustuskyvyn parantamiseen, jota kautta nuo infektiokierteetkin sitten saataisiin loppumaan. Myös venhä ja sokeri ovat ruoista sellaisia paljon limaisuutta lisääviä, ja gluteeni yleensäkin. Niiden vähentämisessä ruokavaliosta voi olla merkitystä myös, kokeilemallahan nämä selviävät.

 

Teillä Mamalicious tosiaan varmasti jonkin verran kiinni myös siitä, että vauva syntynyt pienenä ja varhaisemmilla viikoilla - tällöin voi sen vastustuskyvyn kehittymisessä kestää pitemään. On kyllä aika kinkkistä, jos antibioottikierre on päässyt jo syntymään, mutta onneksi on paljon muitakin keinoja flunssien ja muitten sentyyppisten tulehdustautien hoitoon.

 

 

Meidän perheessäkin on todella hyviä kokemuksia erilaisista luontaishoidoista sekä ihan siitä, ettei käytetä lehmänmaitotuotteita lainkaan. :) Mulla on kaksi lasta, 7- ja 5-vuotiaat, joista vain esikoisella on ollut vauvaikäisenä (7-kuisena) yksi korvatulehdus ja yksi keuhkoputkentulehdus. Noihin tulehduksiin en uskaltanut olla ottamatta antibiootteja, mutta annoimme vauvalle samalla vahvaa probioottivalmistetta ja suolisto sitten kaiketi jaksoi jatkossa paremmin, kun ei ole tytölle muita tulehduksia tuon jälkeen tullut. Vegaaniruokaa syövä 5-vee poika (ilman lehmänmaitoa täysin terveenä elävä siis :D) on säästynyt tulehduksilta kokonaan, vain kerran joutui käymään vuoden vanhana lääkärissä kuumeen takia, mutta eipä siihen mitään hoitoa tarvittu/annettu vaan meni itsellään parissa päivässä ohi. Paljon on ollut meillä hyötyä lasten pikkuflunssien hoidossa oireettomiksi (yleensä jo parissa päivässä) ihan niin simppeleillä kikoilla, kuin että vauvojen/lasten pääpäätyä on aina sängyssä nostettu koholle kun yhtään nuhaa on ollut, ja sitten infektion lakkauttamiseksi heti ensi alkuunsa on yleensä laitettu lapsen kaulalle/rintaan sipulikääre. Siis ihan sipulisilppua harson sisään. :) Sipulikääre auttaa tulehduksiin ja avaa hengitysteitä, eikä sen käytöstä ole mitään haittaa. Myös höyryhengittely on tosi tärkeää sen ennaltaehkäisemisessä, ettei tulehdus mene "syvemmälle" tai muuten pahene. Vauvoille voi antaa höyryhengitystä sellaisen "peittotunnelin" kautta, kun ei kauhean pientä vielä höyryävän kattilan ääreen uskalla tuoda. Höyryhengitystä vauva saa myös kosteassa saunassa tai kuumassa suihkuhuoneessa hengaillessaan. D-vitamiinia itse annan (ja otan itsekin) isompaa annosta kuin Suomen neuvoloissa käsketään. Nämä keinot ovat tuntuneet ehkäisevän flunssia muuttumasta pahemmiksi tulehduksiksi.

 

Toivottavasti teille Mamalicious löytyis jostain jotain todellisia apuja tulehduskierteen katkaisemiseksi, eikä tulisi osastojaksoja enempää! Voimia ja tsemppiä! :lipsrsealed: Ei ole herkkua se sairaalaelämä ei, itsekin vietin 3-kuisen kanssa pariin otteeseen infektio-osastolla aikaa, kun tyttö sai kolmoisrokotuksesta epilepsiakohtauksia...

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä toinen viesti perään mainostaakseni tuon korvalääkäri Rauli Mäkelän kirjoittamaa kirjaa "Irti tulehduskierteestä - Apua lasten infektioihin ja allergioihin"

 

Tämä kirja oli muistaakseni melko ravitsemushoitokeskeinen, mutta itse koin sen lukemisen arvoiseksi ja hyvin informatiiviseksi. Kannattaa tutustua!

 

Irti tulehduskierteestä, apua lasten infektioihin ja allergioihin

 

Tietty määrä kuumeisia tulehdustauteja kuuluu normaaliin lapsuuteen. Mutta normaaleja lapsuuden harmeja nämä eivät enää ole, jos lapsi sairastaa infektion toisensa jälkeen ja joutuu syömään antibioottikuurin kuukaudessa. Silloin hän on kadottanut vastustuskykynsä ja joutunut infektiokierteeseen.

Korvalääkäri Rauli Mäkelä painottaa työssään lapsen kokonaisvaltaista hoitoa. Hän haluaa myös muistuttaa, että infektioilla ja allergioilla on paljon samoja aiheuttajia.

Kirjassa käsitellään tulehduskierteen ja allergiaongelmien voittamista ruokavalion, maitohappobakteerien ja lisäravinteiden avulla. Kirja sisältää käytännön ohjeiden lisäksi myös tapausselostuksia allergisen lapsen hoidosta.

 

Painos on loppuunmyyty, mutta kirjaa on saatavana nidottuna kustantajan verkkokaupan kautta Minerva Kustannus Oy

Edited by poimulehti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mamalicious: mulle tuli mieleen, että Tiitiäisen kaksosillahan oli myös pitkään jatkunut infektiokierre, joka oli kaiketi yhteydessä tuohon maitoallergiaan, muitakin toki löytyi sitten taustalta. Tytöllä tämä oli pahempana, kuin pojalla. Kannattaa varmaan laittaa yv:tä. Itsekin olen hänen kanssaan jonkin verran puhunut allergioista.

 

Nupun ekat kaksi vuottahan olivat sellaista infektiokierrettä, että minä kyllä uuvuin täysin, vaikkei meillä ole kuin vain kaksi lasta, niin oli kyllä rankkaa. Voin vain kuvitella teidän tilannetta. Nupulla oli monenlaisia erilaisia infektioita, mutta sitten alkoi se korvakierre. Putkien laittamisen jälkeen on ollut yksi tulehdus, jonka jälkeen muutenkin neidillä on ollut "vain ne normaalit" flunssat, mita isosiskollakin. Mutta kaksi vuotta meni taistellessa, ja se on kyllä pitkä aika. Ja eniten otti pattiin, kun ihmiset yrittivät lohdutella, että kyllä se siitä helpottaa kun neiti on vähän isompi. Niinpä, mutta pitäisi jaksaa se sairasteluaikakin, ja kuka on milloinkin lapsen kanssa sairaalassa tai kotona. No teillä se hyvä puoli, kun lapsi on niin pieni, että olet kotona joka tapauksessa, mutta kukas ne muut lapset hoitaa, kun on yhden kanssa sairaalassa?

Aika paljon pohdittavaa siis.

 

Nupulle tehtiin yksityisellä n. 4-kuisena maitoallergiatestit, samalla testattiin kyllä muitakin allergioita, ja ylläripylläri löytyikin kananmuna-ja ruisallergiat vaikkei neiti ollut sellaisia vielä tuossa iässä syönytkään. Joten voipi teilläkin siellä taustalla olla muita allergioita kuin vain se maito. Nupulle edelleen on tuo kananmuna tosi paha juttu, joten kannattaa varmaan pohtia allergiatestien tekoa. Jos on vakuutus, niin suosittelen. Meillä oli se tilanne, että Nuppu oksensi verta, jos söi epäsopivaa ruokaa, joten eipä siinä auttanut muuta kuin tehdä asialle jotakin. Ja tosi hyvinhän noin pienet antaa ne testit tehdäkin kun eivät oikein ehdi edes reagoida kun testi on jo tehty :grin:

 

Paljon voimia, toivottavasti asia selviää :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin meillekin on sanottu, mutta haluaisin jonkun lääkärin kertovan miksi meidän neidille AINA tulee flunssa rajun allergisen oireen jälkeen? Iskee siis samana päivänä/iltana kun allerginen oire on tullut.

 

Nuo allergiatestit maksoivat jotain 200-300 euron luokkaa, onhan sekin paljon rahaa, mutta jos sillä saa apua noin pienelle, niin kyllä sen rahan jostakin repisin. Meidän neidin tapauksessa ei tuon verenvuodon takia oikein uskaltanut riskeerata, joku haavauma sinne oli jo ehtinyt tulla väärán ruokavalion takia :girl_cry:

 

En tarkkaan muista noita Tiitiäisen lasten juttuja (kun on ollut omiakin sairasteluja tässä päiviteltävänä) mutta häneltä varmaan saapi lisätietoa asiasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en osaa sanoa mitään järkevää.

 

Me sairastettiin ekana vuotena ja paljon. Poikaselle on syötetty lääkkeet A:sta ö:hön ( mm 8 antibioottikuuria, viruksen estolääkitys, kortisonia jne jne). Osastolla oltiin useita kertoja. Meiltä löytyi aikanaan lievästi koholla olevat ieg arvot maidolle ja kanamunalle. Mä en jaksa usko, että niillä oli mitään tekemistä meidän kierteen kanssa. Meidän kohdalla mä luulen syyn infektioihin johtuneen keskosuudesta, perimästä ja myös siitä paskasta tuulista.

 

Allergiatesteihin kannattaa mennä, jos epäilystä allergioista on. Myöskin infektioastma kannattaa pitää mielessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ne allergiat tietenkään aina ole syynä, mutta nekin voivat olla syynä sairastelulle, kuten meidän neidin kohdalla on.

 

Isompi neiti sairasti 2-3-vuotiaana 13 kuumetautia, siis vuoden sisällä nuo. Ja oli ihan normaalia, tosin enemmän sairasti kuin ikätoverinsa, mutta kaipa hänelläkin sitten vaan allergiat vaikuttivat tuohon suureen määrään sairasteluja. Nykyisin määrä on n. 4-5 krt vuodessa. Joka on hieman inhimillisempi määrä :grin: Itse asiassa ei ole sairastanut ollenkaan tänä keväänä. Mutta eipä ole niitä allergioitakaan enää kuin kahdelle hedelmälle ja kissalle.

 

Toivottavasti syy selviää :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pidin poitsun vauvavuodesta suljettua päiväkirjaa itselleni muistoksi. Alla oleva katkelma ajalta jolloin poika oli 11 kk ja äiti hieman uupunut. Kuullostaako kaukaisesti tutulta?!

 

"Mua väsyttää ihan kamalasti se, että jokaisesta flunssasta tulee meidän perheessä ihan tajuton episodi. Mä tajuan kyllä, että räkätudit on osa tätä vaihetta ja ne pitää vain sairastaa. Siltikin musta vaan tuntuu hieman kohtuuttomalta, että meillä joka ikinen räkätauti on vaatinut arsenaalin lääkkeitä. Miksi meille ei voi tulla nuhaa, joka paranee ihan kotihoidolla

 

Tämä viimeisin tauti on nyt kestänyt reilut kaksi viikkoa. Sen aikana on jo syöty 1 lääkekuuri korvatulehduksiin sekä ihaloitu Ventolinea. Torstaina oli pakko mennä lääkäriin, kun poitsun hengitys kävi taas niin pinnalliseksi. Loppujen lopuksi päädyimme yöksi sairaalaan osastolle, jossa poitsua pystyttiin seuraamaan ja hoitamaan paremmin. Raukan happisaturaatio pomppi aluksi jossain 90 mutta onneksi normalisoitui lisähapella. Ei ihme, että kaveri oli hieman äksy. Perjantaina päästiin kuitenkin kotiin kera lisälääkkeiden. Nyt sitten poitsui inhaloi kortisonia aamui illoin. Lisäksi menee tavaton määrä Ventolinea. Tähän päälle vielä muutaman päivän ajan kortisonitabletteja. Huoah, toivottavasti näillä poitsun olo helpottaa.

 

Lisäbonus: Koska poitsulla on ollut 1,5 kk sisään noita hengenahdistuskohtauksia kahdesti, pääsemme myös astmapolin seurantaan. Nyt poitsua seurataan siis kahden episodin vuoksi. Mitähän seuraavaksi?? "

 

Sitä mä jäin vain pohtimaan, että ettekös tekin inhaloi aina spiraa? Ihme kun teitä ei ole pistetty astmapolin seurantaan. Meillä siis riitti 2 kohtausta 1,5 kk sisään pääsemään seurantaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ventolinet, kortisonit ym on tosiaan keuhkojuttuja. Niistä tosiaan ei hirveästi varmaan ole apuja, jos keuhkot on puhtaat.

 

Olitkin itse huomannut, että isot risat voivat myös oireilla noin kuin teillä. Luuletko saavasi lähetteen korvalääkärille? Yksityisellä korvalääkärin taksa on n 80 euroa lääkäristä riippuen. Aikoja saa yleensä ainakin samalle viikolle jos ei ihan samalle päivälle. Operaatiot ovat sitten asia ihan erikseen mutta kirjoittavat kyllä yksityiseltä lähetteen myös julkiselle puolelle.

 

Nyt ollaan tilanteessa, jossa poitsu syö infektioastmaan jatkuvasti kahta lääkettä mutta osastohoitoa vaativat obstruktiot ovat pysyneet poissa; onneksi.

 

Muokasin tekstiä :)

Edited by Hassu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävinkin täällä lukaisemassa pari päivää sitten, mutta netti oli vuorokauden alhaalla enkä päässyt vastaamaan ajan kanssa. Kiva, kun mua oli kaivattu, vaikkakin aihe on niin surullinen. <3 Mamalle vastasinkin yv:nä mutta siitä unohtui se, että nyt uuden putkituksen yhteydessä marraskuussa 2011 tytöltä poistettiin myös kitarisa. Ikää silloin vähän reilu 3v. Lääkäri (Risto Auvinen, aivan mahdottoman hyvä!!!!) kritisoi sitä, ettei kitarisaa ollut poistettu ekassa putkituksessa huhtikuussa 2010.

 

Mä voin jossain kohtaa koittaa vaikka muokkailla sitä YV:tä ja julkaista sen täällä. Tällä hetkellä meillä on maitoallerginen (lisänä eläinallergioita mm.) tyttö, jolla on krooninen keuhkoastma ja siihen käytössä säännöllisenä lääkityksenä Seretide ja Singulair.

 

Kitarisan poiston jälkeen on ollut kolme kurkunpääntulehdusta, johon ollaan käyty hakemassa raseemista adrenaliinia spiralla, kun Ventoline ei tosiaan siihen tehoa. Näillä ei lääkärin mukaan kuitenkaan pitäisi olla mitään yhteyttä, vain huonoa tuuria.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mama, aika lailla samoilla viikoilla ukko tosiaan syntyi kuin teidän tirpat. ihan oikeasti mä en tiedä mikä vaiva johtuu keskosuudesta ja mikä jostain muusta. Voihan olla, että keskosuus on sellainen yleispätevä selvitys ja syy kaikelle. Tunnen muutamia perheitä, joissa on noin likimain samoilla viikoilla syntyneitä lapsia. Ja samojen vaivojen kanssa niissä tunnutaan painivan.

 

Meillähän tosiaan keuhkolääkäri on sitä mieltä, että risat pitäisi poistaa mutta korvalääkäri ja minä ehdottomasti sitä toimenpidettä vastaan. Mua lähinnä arvelutti koko operaatio sen vuoksi, että sen hyödyistä ei olla enää niin samaa mieltä. http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=10948/type=1

 

Onneksi teiltä löytyy lähipiiristä korvalääkäri. Teidän taustan takia lienee syytä tarkistaa nuo röörit vielä uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luin ton saman tutkimuksen. Mutta ajattelen jotenkin silti niin, että meidän tapauksessa se saattaisi helpottaa oireita. Josko taudit eivät tulisi sitten noin poskettoman rajuina? En tiiä. Vai onko nämä taas niitä asioita, joita toiset joutuvat käymään läpi tehtiin mitä tahansa. Ja aika sitten korjaa, jos korjaa.

Edited by Mamalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

^siis ettekö te ole vielä saaneet edes epikriisiä tuosta 2 kk takaisesta keikasta? Noh onpas siellä osastosihteerillä sitten varmaan ruuhkaa... Tai sitten lääkäri on unohtanut pistää jonkin ruksin jossain järjestelmässä oikeaan paikkaan ja se epikriisi ei tulostu teille lähetettäväksi. Toivottavasti tuo epikriisi nyt teille tulee piakkoin.

 

Mä tajusin tässä juuri, että vaikka aika on meillä lieventänyt tautien voimaa, niin mä en vieläkään osaa relata. Mä edelleen huolestun, kun pojalle iskee flunssa päälle. Ja sitten huomaan ajattelevani aina silloin tällöin, että mitähän sitä seuraavaksi tapahtuu....

 

Toivottavasti saatte lääkäriltä pian vastauksen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

 

Mä uskon, että edelleen sulla jää pari sydämenlyöntiä väliin kun tauti iskee. Mä luulen, että niin tulee käymään tääläkin. Mä en oikeasti koskaan ole osannut ajatella, mitä se on kun lapsi oikeasti sairastaa. Vaikkakaan ei mitään vakavaa, niin kuitenkin sairastaa, koko ajan. En tiennyt, että aivastus voi ollakin yhtäkkiä pelottava juttu ja ensimmäinen räkävaluma saa sut varpailleen.

 

Muokkailin tekstejä anonyymimpaan suuntaan :)

Edited by Mamalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luin sun aikaisemman postauksen mutta en voinut kommentoida...

Mä laitan sulle vaikka yksäriä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lueskelin viikonloppuna tämän ketjun ja huokaisin. Pitkään. Paljon olis sanottavaa ja kirjoitettavaa. Kokemus on hieman erilainen kyllä, mutta yksilöllistähän kaikki on. Mä yritän kirjoittaa jotain pähkinänkuoressa meidän omasta kokemuksesta.

 

Meillä tod.näk. RS-virus vei osastolle molemmat puolivuotiaana. Eka räkätauti ja heti sairaalaan. Meillä siis infektiot menivät keuhkoihin aika nopeasti. Tarkasti en enää yksityiskohtia muistakaan, pitäisi kaivella vanhoja päiväkirjanraatoja, jos siellä olis jotain. Tyttö itki yönsä pääsääntöisesti ekan elinvuotensa kolmeviikkoisesta saakka.

 

Ekat 4 kk mä etsin kuumeisesti syytä sille ja tein kaiken mahdollisen syyn selvittämiseksi. Kokeilin välttämisruokavalioita, vyöhyketerapiassa käytiin tuloksetta 7x, oli Gaviscone käytössä refluksiin ja kaikki mahdolliset Coplatonit ja Disflatylit ym. Maitoa en vältellyt kuitenkaan, en hoksannut kun en allergiamaailmaan ollut saanut mitään kosketusta aiemmin. Uloste oli aina mitä sattuu, löysää, löysää, sen ekan vuoden (kiinteiden aloittamisen jälkeen myös ihan selvää sulamatonta ruokaa). Tyttö oli täysimetyksellä 4-kuiseksi saakka. Yksityiselle menin sitten lopen uupuneena niihin aikoihin ja se käynti oli ihan katastrofi. Lyhykäisyydessään se johti siihen, että lopetin imetyksen.

 

Yksivuotispäivän 2009 kynnyksellä iski toinen räkätauti ja mentiin sairaalaan taas muistaakseni toisena päivänä sairastumisesta. Samoihin aikoihin oltiin aloittamassa maidotonta, viljatonta ja maissitonta dieettiä sellaisen lääkärin löydyttyä Pihjalalinnasta (Marita Paassilta), joka otti tosissaan sanoi heti, että yölevottomuus ja muut oireet kuulostavat vilja-allergialta. Syyskuusta 2009 alkoi sitten meidän infektiokierre, puolessa vuodessa kertyi 10 osastojaksoa tyttären kanssa (pahimmillaan 3x/kk) 3-7 päivää kerrallaan, ja pojan kanssa epämääräinen määrä myös, joissa en pysynyt laskuissa. Vähemmän joka tapauksessa.

 

Eli tyttärellä diagnosoitiin sekamuotoinen astma syksyn aikana. Maitoallergia ei näkynyt testeissä, mutta välttämisruokavalio toi meille ihan eri tytön. Maitoallergia oirehti siis suolen kautta, ei niinkään iholla. (Nykyään sen huomaa myös suun ympärille tulevista näpyistä, jos on saanut liikaa lehmänmaitoa.) Veritesteistä syyskuussa löytyi sen sijaan kissa- ja koira-allergia ja kissoille etsittiin välittömästi uusi koti. Prick-testeissä ei näkynyt mitään ihmeempää mutta ne ovatkin aika epäluotettavia varsinkin pienillä. Keväällä 2010 hän alkoi saada oireita myös todennäköisesti koivusta. Siihen on kausiluontoinen allergialääkitys. Viljat saatiin yksitellen käyttöön ja maito on ollut sittemmin ainut vältettävä.

 

Korvatulehdukset olivat myös kiusana infektiokierretalven ja keväällä 2010 todettiin liimakorva, joten korvat putkitettiin huhtikuussa. Syksyllä 2011 liimakorva uusi toisen putken tukkeuduttua ja korvat putkitettiin uudelleen marraskuussa. Sen jälkeen korvatulehduksia ei ole ollut. (Tänään tyttö on sitten valittanutin korvaansa, nuhaa vajaa viikko takana...) Pahimmillaan tyttö sai korvatulehduksiin pistoshoitoa sairaalassa. Eli lääkitty on huolella tuo tyttö pienen elämänsä aikana.

 

Mulle jäi ihan selkeästi trauma siitä talvesta. Se oli niin että tänään räkää nenästä ja huomenna sairaalaan. Koskaan ei kotiin päästy jos polille lähetettiin. Tytöllä on tosi huono vaste Ventolineen ja pahimmillaan saikin sitä osastolla 6 suihkausta puolen tunnin välein Atroventin kanssa limittäin. Ja kortisoni suun kautta tai pistoksena. Lisähappi tuli hyvin tutuksi, mutta nenämahaletkua ei onneksi tarvittu kuin kerran. Mä hypin edelleen lähes seinille kun tytölle tulee nuha. Nyt on tämä talvi mennyt aika kivasti ja on pärjätty vahvalla astmalääkityksellä kotona.

 

Mä en voi muuta kuin toivottaa teille roppakaupalla voimia, voimia ja voimia!!! Ja sitä, että löytäisitte lääkärin, joka olisi valmis poissulkemaan kaikki mahdolliset hoidettavissaolevat mahdolliset syyt. Paassilta toimii TAYSissakin allergiakeskuksella, mutta siellä ei lääkäriä voi valita. Häntä voin ainakin suositella! Se mua harmittaa, että luin jostain joskus, että hoitamaton maitoallergia saattaa kroonistaa astmaa. Ja astma on tytöllä ainakin kroonistunut, ei välttämättä pääse lääkityksestä enää koskaan eroon. Mutta jos jotain positiivista, tyttö on oppinut nukkumaan. Joskus jopa illasta aamuun saakka. :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/200212102943MV/$File/alle_16vuotiaan_vammaistuki_20120211.pdf?openElement

 

Muistakaahan naiset hakea Kelalta korvausta. Ennen puhuttiin sairaanlapsen hoitotuesta, mutta muuttivat sen vammaistuen alle. Monikaan ei tiedä, että infektiokierteeseen saa korvausta. Näin sanoo Kela:

 

 

Toistuvat infektiot

Toistuvia hengitystie- ja korvainfektioita sairastavalle lapselle voidaan myöntää

vammaistuki, jos lapsen katsotaan olevan infektiokierteessä, joka kestää vähintään puoli

vuotta ja vaatii toistuvia hoitotoimenpiteitä. Lapsi on infektiokierteessä, jos hänellä on

kuukausittain lääkärin toteamia infektioita. Oireettomia jaksoja voi olla 1–2 kuukautta

vuodessa. Erilaisten hoitotoimenpiteiden lisäksi tavanomaista suurempaa rasitusta ja

sidonnaisuutta infektiokierteessä olevan lapsen hoidosta ja huolenpidosta aiheutuu

esimerkiksi lapsen lääkäriin kuljettamisista ja lääkärissäkäynneistä tai lapsen hoitamiseksi

kotona tehtävistä erityisjärjestelyistä. Iän mukana infektiotaipumus yleensä vähenee.

 

Meidän astmaatikko saa luonnollisesti korvausta ja asiasta minua ohjeisti meidän oma lastenlääkäri. Korva -ja infektiokierre on ollut molemmilla helvetillinen ja mutkien kautta sain tietää, että nuorimmalle voisi hakea korvausta korvaongelmiin. Lääkärit ovat kyllä asiasta tietoisia, mutta eivät tukea mainosta. Korvalääkärimmekään ei ollut yhtään ihmeissään, kun pyysin sitä kirjoittamaan todistuksen lapsen sairastelusta vammaistukea varten. Mutta kun kysyin onko ihmiset miten tietoisia tästä asiasta, sain vastauksesti epämääräisen hymyn ja sanat ei.

 

Korvaushan ei lasta paranna, mutta auttaa vitutukseen :girl_cry::girl_sigh: !

 

Tämä vuosi on ollut helpompi, mutta syksyllä alkaa päivähoito ja se tuo varmasti tulleessaan muutakin kuin virikkeitä... :dash2:

 

Kaikille jaksamista :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0