Auringonkukka

Oireeton (alku)raskaus?

94 posts in this topic

Täällä kanssa oireeton raskaus. Joskus viikon 12 jälkeen oli kolmisen viikkoa sitä tajutonta väsymystä.

Aamulla saattoi vähän heikottaa, mutta ei sitä voi mitenkään laskea sellaiseksi oksennusoloksi.

Nyt loppua kohden on myös mennyt tosi hienosti kaikki, eli oireita ei juurikaan ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt vkolla 28 voin todeta, että alkuraskaus oli todella oireeton. Vähän rinnat aristivat jossain vähän ennen vkoa 20, muuten voinnissa ei ole ollut mitään normaalista poikkeavaa. En vaan oikein uskaltanut nauttia oireettomuudesta, kun kuvittelin, että jotain on hullusti kun en voi kamalan huonosti :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut mitään merkittäviä oireita alkuraskautena. Plussa testin jälkeen piti mm. vessassa käydä tiheään, pientä etovaa oloa ja mielialat heittelivät (ei tarvinnut kun kaunareita katsoa niin jo alkoi itkettämään), mutta ei kyllä muuta. Tiedä sitten tuliko oireet korvien välistä, kun netistä luki mitä kaikkea raskauteen liittyy.. Eikä mulla vieläkään ole mitään erikoisia oloja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt mäkin kai uskallan vastata tähän, kun keskiraskautta jo elellään. Mä odotin ennakolta KAIKKIA mahdollisia vaivoja 24h pahoinvoinnista selkäkipuun. No, olinkin aika yllättynyt, kun olin suht oireeton alusta asti. Rinnat kipeytyi pienesti plussatestin tekemisen aikoihin, vessassa on pitänyt käydä öisin alusta asti, ja varsinkin viikolle 10 oli nälkä aivan valtava, mutta jos en olisi tiennyt olevani raskaana, en olisi noista merkeistä mitenkään sitä epäillyt. Väsynyt olin myös, mutta toisaalta elettiin keskitalvea, jolloin olen normaalistikin aina väsynyt.

 

Vieläkin olo on loistava, nyt viikkoja 15+6. Vauva kasvaa ja voi hyvin, oireettomuudesta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli plussan jälkeen pari päivää etova olo, nyt ei enää mitään. Rinnat vähän turvonneet. Sanoin juuri miehelle, et olis ees oireita, niin tietäis kaiken olevan hyvin. Mutta ei niin ei. En usko, että pystyn nauttimaan tästä oireettomuudestani kauheasti, kun taustalla kuitenkin huoli vauvan hyvinvoinnista. Täytyy vaan toivoa, että kaikki menee hyvin. Ar-ultraan vielä 2,5vk! Ahdistaa! Mutta kaippa sitä vaan pitää olla positiivinen ja miettiä kaikkea muuta, että päivät menee nopeammin.... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullakaan ei ole mitään erityisempiä oireita näin alkuraskaudessa (vasta kuudes viikko menossa), ainoastaan rintojen arkuus on pitkittynyt (rintojen arkuus on ollut muutenkin tyypillistä ennen kuukautusia. En osaa olla hirveän huolissani oireettomuudesta, todennäköisestihän niitä ehtii vielä tulla ihan tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ollut minkaanlaisia oireita - ensimmaisen kolmanneksen loppua kohden oli parin viikon rupeama jolloin piti kayda useammin vessassa seka syomassa, mutta muuten ei ole ollut mitaan. Valilla on pitanyt katsella ultrakuvia etta tosiaan uskoo, etta kylla siella on joku, vaikka rintoihin ei satu eika ruoka okseta eika vatsassa nippaile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ompa kiva lukea, etten ole ainut, jolla ei ole vielä pahoinvointi tms. näillä viikoilla alkanut. Mulla on siis 6+0 nyt menossa ja oireet on lähinnä nälkää ja väsymystä. Maha on kyllä turvonnut ja siksi en ole pitkiin aikoihin pystynyt nukkumaan mahallani, mutta turvotus johtunee raskautta edeltäneestä munasarjapunktiosta eikä itse raskaudesta. Tosin nyt tuntuu, että maha alkaa olemaan pikkiriikkisen pienenmpi eikä heti tunnu inhottavalta, jos makaan mahallani. Eli oireita täälläkin odotellaan, vaikka pitäisi kai olla vain iloinen, jos pääsee helpolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen säästynyt pahoinvoinnilta ja mielialanvaihteluilta niin täysin, että käy mielessä, mitä vaikeuksia mulle vielä tulee. No, täytyy vaan olla onnellinen, että olen päässyt niin vähällä. Rv 17 nyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...varsinkin kun miehen mielestä olisi ihan turha edes testata jos ei edes oksenna.
Ihana :lol: Niin tyypillistä...

 

Itsellänikin oli oireeton alkuraskaus, siis nimenomaan se aika ennen plussaamista (jota kai avausviestissä tarkoitettiinkin). Sen jälkeen oireita kyllä tuli, mutta suhteellisen lieviä nekin. Mutta mm. rinnat eivät kyllä kipeytyneet tai tuntuneet aroilta koko raskauden aikana (taidan olla ainoa jolla näin on... :huh: )

Tosin nyt kun tiedän kaikki mahdolliset oireet (joita en silloin tiennyt) niin en varmasti olisi yhtä oireeton kuin silloin, vähintäänkin kuvittelisin jotain ;)

 

Niin, ja kyllähän noita juttuja näkee lehdissä tms. aina silloin tällöin, että joku "ei tiennyt olevansa raskaana" ennen kuin synnytti... :huh: Sitä aina ihmettelen, miten se voi olla mahdollista, mutta ilmeisesti siis on, uskomatonta kyllä...

Edited by Rosetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi selvinnyt helpolla. Välillä epäilyttää, että olenko edes raskaana, kun ei tunnu juuri missään.. Välillä paleltaa julmetusti, mutta niin on käynyt ennenkin. Väsymys on entistä kovempi ja olen erittäin väsynyt normaalien yöunienkin jälkeen. Niin on tosin ollut välillä ennenkin. Rintoja vähän aristaa. Niinkin on käynyt monta kertaa ennenkin. Toivottavasti pahoinvointia tai pahoja oireita ei tulekaan....

Edited by adele

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melkolailla oireeton olen minäkin. Rintojen arkuus on melkeinpä ainoa tuntuva oire. Väsymystä on tavanomaista enemmän, mutta ei kuitenkaan mitenkään niin massiivisesti että voisi nukahtaa istualleen mihin vain. Täytynee yrittää olla vain positiivisin mielin raskauden jatkumisen suhteen ja olla tyytyväinen oireettomuuteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullaki oli aika oireeton alkuraskaus. Ei mitään kovin kummosta tullu mistä olis heti tienny olevansa raskaana. Tavallista kovempi jano oli varmaan se suurin oire mistä osasin epäillä. Jossain vaiheessa plussan jälkeen oli vähän väsymystä ja paleli sekä rinnat kipeyty. Huonoa oloa ei oo ollu juuri nimeksikkään missään vaiheessa, ainoastaan sillon jos syöntiväli venähti. Hienosti on pikkuinen siitä huolimatta kasvanu vaikka kieltämättä itelläki oli alussa aika epäuskonen olo.

 

Kerran aiemmin oon ollu raskaana ja sillon mun olo oli ihan karsea ja todellaki tiesin jo hyvin alussa olevani raskaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkin alkuraskaus oli aikalailla oireeton. Ei tissikipuja tai aamupahoinvointia kuten esikoista odottaessa. Alussa olin kyllä ihan epätoivoinen kun ei mitään oireita ollut :lol: Näin jälkikäteen ajateltuna mä oon säästynyt paljolta. Mulla kyllä alkoi kukkimaan kasvot ja yläselkä aikavarhain ihan niinkuin ekaa odottaessanikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se raskausaika voi olla likimain oireetonta loppuunkin asti. ; ) Tietysti iso maha aiheuttaa lopussa omia rajoituksiaan, mutta mä pääsin kyllä ensimmäisessä raskaudessa ihan luvattoman pienellä. Ei pahoinvointia, närästystä tai minkäänlaista kremppaa - oikeastaa olotila oli koko ajan normaali, joskus jopa parempi, vatsa vaan kasvoi.

 

Nyt toisen plussatestin jälkeen tuntuu alku ihan samalta. Toivotaan, että jatkuukin...

 

Koko ajan sain kuulla, että koska raskaus on noin helppo, synnytys on varmasti vaikea. Ei ollut. Sen jälkeen sain kuulla, että koska raskaus ja synnytys sujuivat niin helposti, vauva on varmasti tosi vaativa. No ei ollut, vaan neiti oli etenkin vauvana äärimmäisen tyytyväinen vauva.

 

Siispä nauttikaa myös siitä oireettomuudesta, toki täällä itsekin taas aikalailla jännätään, että mitä plussan jälkeen. Toivottavasti kaikki menee hyvin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä mullakaan ollut oireita ennen plussausta (kuudennen raskausviikon alussa) eikä jokuseen viikkoon senkään jälkeen. Sain poskionteloihini vahvat antibiootit ennen kun tiesin olevani raskaana, mutta jostain kumman syystä halusin tehdä raskaustestin ennen lääkekuurin aloittamista ja hyvä niin :) Kuumeilun ja väsymyksen laitan tulehduksen piikkiin, koska ne hävisivät uuden, sallitun, antibiottikuurin myötä.

 

Raskausviikoilla 8-12 oli satunnaisesti kuvotusta/ruokahaluttomuutta ja rinnat oli niin arat, että liivitkin ahdisti ja mahallaan ei nukuttu :lol: Nyt (20+3) ainoat "oireet" ovat superenerginen olo ja vessassa ramppaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lainaan omaa viestiä tuolta "tyhmät kysymykset"-ketjusta (kysymys siitä, että miten voi olla raskaana tietämättään on tämän postauksen pohjana). Eli täysin oireetonkin voi olla. :)

 

Itse olen aina pitänyt aavistuksen arveluttavana sitä, että nainen ei osaisi "arvata" olevansa raskaana. Kunnes tulin itse raskaaksi....Mitään oireita ei missään vaiheessa ole ollut, varsinkaan alussa. Siksi älysin tehdä testinkin vasta useita viikkoja sen jälkeen kun kuukatisten olisi pitänyt alkaa (epäsäännöllinen kierto). Ei pahoinvointia, vessassakäyntiä, kuvotusta, nälkää, suonenvetoja, ei mitään, mikä viittaisi raskauteen vasta kun viikoilla 20+ maha alkoi kasvaa (ilmeisesti ei aiemmin näkynyt, kun on melko pitkä selkä). Samoihin aikoihin sitten tulivat liikkeet.

Nykyään voin siis täysin hyvin ymmärtää sen, että monet voivat mennä todella pitkälle ennen kuin tajuavat olevansa raskaana. Siihen vielä nuo psykologiset tekijät mukaan (haluaa torjua raskauden mahdollisuuden tai ei edes pidä sitä todennäköisenä), niin hyvin mahdollista ettei tajua olevansa raskaana.

Joka kerta neuvolassa on lueteltu nämä oireet ja ikinä en ole mihinkään voinut sanoa, että "kyllä juu kärsin tuosta". Painokin noussut rv 27 mennessä 3,5 kg. Eli ihan mahdollista olisi olla raskaana tietämättään.

 

Koko ajan sain kuulla, että koska raskaus on noin helppo, synnytys on varmasti vaikea. Ei ollut. Sen jälkeen sain kuulla, että koska raskaus ja synnytys sujuivat niin helposti, vauva on varmasti tosi vaativa. No ei ollut, vaan neiti oli etenkin vauvana äärimmäisen tyytyväinen vauva.

 

Saan kuulla tästä koko ajan. Ja muutenkin kaikki koko ajan kyselevät vaivoista ja kun niitä ei ole, he kertovat omista oireistaan/vaivoistaan ja ompa jutut päättyneet siihenkin, että kyselijät toteavat, että vauva ei voi olla kunnossa tai terve, kun en ole tuntenut koko aikana mitään oireita :o

Koska olo on ollut ihan normaali koko ajan, en ole nähnyt mitään syytä rajoittaa menoja tai liikkumista, eihän tässä kuitenkaan sairata olla. RV:lla 33 pyöräily töihin saa ihmiset kuitenkin pimeiksi: "ethän sinä saa/voi/pysty polkemaan!!! nyt pitää lopettaa pyöräily!!!" jne.

Ja suoraan sanoen näitä oireettomia on niin harvassa, että ei oikein tunne olevansa oikeassa paikassa, kun paikalla on muita raskaana olevia; ei minulla ole sairaskertomusta jaettavana eikä oksennus/pissa/selkäkipu tms. juttujakaan. Ei oikein tunne kuuluvansa joukkoon.

 

Toisaalta tämä normaali olotila on ollut ihan loistava ja vaikka mitä, mm. remontointia, saa tehtyä. :)

Edited by Emy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä lukea että on olemassa muitakin joilla on suht oireeton alkuraskaus... Mulla viikkoja nyt 7+6 ja todella helpolla olen selvinnyt. Siitä tuleekin heti huoli, että mahtaako siellä masussa asustella ketään! Onneksi muutaman päivän päästä on ar-ultra. Harmittaa kun en saanut sitä jo tälle 7+ -viikolle, rasittaa tämä epätietoisuus.

 

Ainoat oireet on rintojen lievä aristaminen, turvotus vatsassa erityisesti iltaisin, lievä etova olo välillä. Ja tekee mieli syödä useammin kuin ennen. Mutta ei tosiaan puhettakaan mistään oksentamisesta, eikä edes väsytä normaalia enemmän. :huh: Toisina päivinä ei ole oikeastaan mitään oireita, joinakin päivinä niitä on hieman enemmän.

 

Raskaustestejä olen kuluttanut jo 5, kun en millään meinaa uskoa tätä... :rolleyes:

 

No, pian tiedän enemmän! Tuntuu että päivät matelee mitä lähemmäksi ar-ultraa mennään...

 

**********

Voisin tänne päivittää tilanteen: nyt menossa rv 12+6, kaikki on mennyt tosi hyvin. Nt-ultrassa on käyty, ja vauva kehittynyt täysin normaalisti. Oireet on pysyneet yhtä vähäisinä kuin ennenkin ja nyt olen siitä vain oikein tyytyväinen. :)

Edited by Bambi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaans tätä! Jos vaikka saisi vertaistukea ;) . Plussa tuli, mutta missään ei tunnu :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli alkuraskaus tosi oireeton. Ei pahoinvointia, rinnat ei olleet arat, ei oikein tuntunut miltään.

 

Vasta rv 9 alkoi lieviä oireita ilmaantua, pientä huonoa oloa kun maha oli tyhjä ja väsymystä, joka kesti pari viikkoa. Oksentanut en ole tähän mennessä kertaakaan (nyt menossa rv 29+1).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysin oireeton (no ehkä tavallista väsyneempi, mutta luulin sen vaan johtuvan loman tarpeesta...) alkuraskaus täälläkin. Jopa niin oireeton, että tein testinkin vasta ollessani kahdeksannella viikolla.

 

Ja eipä ole tullut oireita sen kummemmin, nyt menossa rv 14. Enkä ole ollenkaan asiasta pahoillani seurattuani työkaverin oksentelua raskauden puoliväliin saakka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alussa oli vain pientä öklötystä joka vaihteli päivittäin. Lisäksi väsytti iltaisin hirmuisesti ja rinnat olivat arat. Mutta aika helpolla taidettiin päästä alussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen plussausta oli hieman rinnat arat. Paleli koko ajan, mutta palelen muutenkin aina. Muuten ei ole ollut mitään. Nyt rv7 eikä vieläkään ole muuta, kuin tuo rintakipu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin (iiihan alussa vasta) oireet on niin olemattoman pieniä, etten yhtään ihmettele, jos kaikki ei niitä välttämättä huomaa laisinkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostanpa tätä, oli kiva lukea että muitakin oireettomia löytyy. Mulla nyt menossa rv 8+6, eikä juuri muita oireita ole ollut kuin arat ja turvonneet rinnat (jo ennen plussaa). Nälkä tulee kyllä helpommin, ja pientä röyhtäilyä on aika usein. Mutta ei mitään sellaista, mistä välttämättä tietäisi olevansa raskaana. Tietysti kun tietää, niin on toki vatsassakin jotain tuntemuksia välillä, mutta muuten en niihinkään varmaan juuri kiinnittäisi huomiota. Edes niitä kuuluisia mielialavaihteluita ei ole ollut, no ehkä liikutun vähän helpommin.

 

Kyllähän tämä epäuskoista oloa aiheuttaa, mutta ainakin rv 7+1 ultrassa kaikki oli hyvin. Toivotaan että näin jatkuu, vaikka voihan se pahoivointikin vielä yllättää, kun näin alussa ollaan... Jotenkin olen ajatellutkin, että raskaus voisi olla aika oireeton, koska mulla ei ole muutenkaan ollut juuri mitään "naistenvaivoja", en siis ilmeisesti reagoi kovin herkästi hormonivaihteluihin (tai hormonimuutokset ovat aika tasaisia).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now