nuupis

Miksi soittaa synnärille?

50 posts in this topic

Lueskelen noita ketjuja ja jäin miettimään, että moni soittaa synnärille synnytyksen alettua ja kysyy "lisäohjeita". Miksi? :rolleyes:

 

Siis itselläni ei tullut mieleen mitään asiaa miksi sinne olisin soittanut ja nyt jälkeenpäin mietin että onko tapana ilmoittaa synnärille että synnytys on käynnistynyt. Tekeekö ne sillä tiedolla jotain? Kuuluuko hyviin tapoihin ilmoittaa ollevansa tulossa lähiaikoina? :rolleyes: Ainakin Tampereella, missä ennen asuin, annettiin ohjeet synnytysvalmennuksessa miten toimia jos menee vedet/ alkaa supistella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monestakin syystä: Saa ehkä ohjeita, miten lievittää kipuja, jos niitä ei sitten tosipaikan tullen muista; Kätilö saattaa antaa tarkempaa ohjetta, milloin lähteä kotoa; Ja osaavat siellä päässä varautua hiukan, että taas olisi yksi tulossa jossain vaiheessa; jne.

 

Ainakin NKL:lle ihan "käskettiin" soittamaan ennen lähtöä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja synnärillä voi olla täyttä eli sulku päällä ja ne saattavat kehottaa odottamaan pari tuntia vielä kotona (jos tila sallii) tai kertovat mitkä ovat vaihtoehtoisia sairaaloita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä soitin synnärille, koska en keskellä yötä oikein tiennyt, että lähteäkkö heti vaiko odotella. Epäilin siis vesien menneen, mutten ollu varma ja sitä sitten kysyin. Sain ohjeet, miten koittaa päätellä, mitä lurahtelee ja vinkin, että, jos 04 olen vielä kotona, odottelisin aamuseitsemään, vuoronvaihdon takia. Onneksi en tuota neuvoa totellut vaan lähdin oman olon perusteella sairaalaan. olisi tullut vielä vähän enemmän kiire.

 

Ja tämä siis Tampereella, jossa kyllä sai ohjeet siitä, miten toimia missäkin tilanteessa, mutta yksinänsä keskellä yötä supistuksia kellottaessa, kun mies kuorsaa, teki mieli varmistaa tilannetta ihan elävän ihmisen kanssa. Mulla on puhelinkammo, että ihan pieni epävarmuus ei mua saa mihinkään soittamaan, ei eds SVO:lle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä soitin vähän samoista syistä kuin Drusilla. Itse olin saanut valmennuksesta yhdenlaiset ohjeet, neuvolasta toiset ja TAYSin nettisivuilta vielä kolmannet erilaiset ohjeet siitä, missä vaiheessa lähdetään kun oireena on vain supistukset, joten tarkistin "ajantasaiset" tiedot SVOlta. Lisäksi kaipasin ammattilaisen mielipidettä siitä, onko synnytys kenties käynnissä vai oliko kyseessä harjoituskierros. Eikä se yksin kellottaminen todellakaan ollut kovin mukavaa, meilläkin Siippa oli vielä unten mailla ja halusin antaa nukkua että jaksaa sitten mun tukena...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naistenklinikalla tosiaan painottavat että on ensin hyvä soittaa ennen kuin lähtee tulemaan. Minäkin soitin kun olin aikani supistuksia kuulostellut. Sain ohjeeksi ottaa särkylääkettä ja suihkutella ja odotella vielä supistusten tihenemistä. Itselle ei tuo suihku jne. ollut tullut edes mieleen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillekin tuli ohjeena hyvinkään sairaalasta että soittaa jos on vaikka ruuhkaa..

 

Soitinkin kun lapsivettä alkoi lorahtelemaan, käskivät tulemaan näytille kun viikkoja oli 40+1. Jäin sairaalaan sisälle ja poistuin nyytin kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääkaupunkiseudun sairaaloihin on ainakin hyvä soittaa, sillä vähän väliä osa sairaaloista on niin ruuhkaisia, ettei uusia synnyttäjiä oteta sisään eli on sulku päällä. Näin kävi silloinkin kun itse synnytin. On varmasti harmillista tulla käännytetyksi ovelta toiseen sairaalaan, joten parempi selvittää tilanne ennen kuin saapuu paikalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta oli ihan yks tyhjän kanssa soittaa. :P 6 tuntia oli supistellut ja soitin että koska kannattaa mennä. No, aikaisemminhan oli sanottu että kun ei kotona enää pysty olemaan niin silloin kamat kasaan ja menoks, ja saman vastauksen sain puhelimessakin. Ehkä soitin siksi että olisin halunnut hoitajan sanovan että tule vaan, kun ei itse osannut olla varma asiasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin koska aloin vuotaa aika paljon verta rv 41+5 ja säikähdin melkein hengiltä. Halusin neuvoja siitä onko jokin mahdollisesti pahastikin pielessä ja pitääkö mun tilata ambulanssi vai voinko tulla taksilla. Neuvoivat että tulla sillä jolla nopeammin pääsisi.

 

Taksilla sit mentiin ja lääkäri selitti että synnytys oli alkanut vaikka mua ei supistellutkaan. Kaikki oli ihan hyvin ja veri tuli kohdunkaulalta. Yön vietin osastolla ja poika syntyi seuraavana iltapäivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seinäjoella muistaakseni kehotettiin soittamaan, jos ei mistään muusta syystä niin siitä, että siellä tiedetään yhden synnyttäjän lisää olevan tulossa. Varmaan tulevana syksynä ihan hyvä juttu, kun lehdessä just sanottiin että on tulossa kaikkien aikojen ruuhkaisin synnytyssyksy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vammalan aluesairaala pyytää soittamaan ennen kun tulee..samoin musta oli ihan ok soitella aina taysiinkin koska kaivavat sitten jo paperitkin esille valmiiksi ja tietävät odottaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka moni on soittanut itse, vai onko mies pitänyt panna asialle?

 

Itse en olisi tokan synnytyksen lähtiessä käyntiin ollut lainkaan puhelimessa puhumiskykyinen.

 

Ekasta supistuksesta vauvan syntymään meni 2h43min ja supistukset tuli alusta asti sillä tahtia, että sain pari sanaa välissä sanottua miehelle kunnes taas piti olla hiljaa ja keskittyä.

 

Eli miehen olisi pitänyt soittaa. Mitä se ei taatusti olisi tehnyt, sillä ei soittele taatusti mihinkään tuollaisiin paikkoihin. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

kivoja näkökulmia. Lueskelen Taysin sivuja, niillä onkin hienot sivut tehty sitten sen kun itse synnytin. Minä jotenkin olin käsittänyt, että "turhia" puheluja ei haluta ja kenenkään potilaspapereita ei pelkän puhelinsoiton perusteella tilailla. Mistä lie olen nämä ajatukset saanut.

 

Täytyypä olla kohteliaampi seuraavalla käynnillä (jos sellainen joskus tulee) ja soitella tulosta, kun se kerta tapana on :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun molemmissa synnytyksissäni laitoin miehen soittamaan, mutta aina se kätilö halusi jonkun sanan myös kanssani vaihtaa, vaikka sanoin, eten kykene - kiva puhista vaan siihen puhelimeen :rolleyes: Mutta kai siis ihan itse haluavat omin korvin kuulla, miltä se synnyttäjä vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyksin synnytysvalmennuksessa sanottiin, että ei tarvi soittaa ennen sairaalaan tuloa. Asun lähellä sairaalaa, niin mentiin suoraan sinne keskiyöllä kun olin koko päivän kärvistellyt kotona säännöllisten ja kipeiden, mutta lyhyiden supistusten kanssa ja ottivat sisään vaikkei synnytys ollut vielä kunnolla alkanutkaan. Mutta mentiin lähinnä "tarkistamaan" tilanne ja oltiin valmiita palaamaan kotiinkiin, jos niin olisi käsketty, mutta onneksi ottivat sisään, koska käyrällä kävi ilmi että vauvan sydänäänissä oli laskuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän menee ehkä ohi, mut pakko kertoo. Mulla kun synnytystä käynnisteltiin, niin kuulin käyrillä maatessani paljon mielenkiintoista. Psras oli ehkä se kun kätilö selitti puhelimeen, et kato siitä ohjeesta mitä siinä sanotaan, että se riippuu raskaustestistä milloin sen voi tehdä. Ei kannata kuitenkaan ihan vielä tehdä jos kuukautisten pitäisi vasta ensi viikolla alkaa... :blink:

 

Ei itellä olis ehkä tullu mieleen tuolta kysellä koska voi tehä raskaustestiä! No vastauksen sai kuitenkin! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porvoon sairaalaan kehoitetaan soittamaan, jotta tietävät varautua. Ottavat siis paperit valmiiksi ja ovat muutenkin "valmiudessa". Soitto on myöskin hyvä siksi, että jos on ruuhkaisaa, niin tietävät hälyyttää seuraavan vuoroon tulijan aikaisemmin töihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse soitin kun halusin varmistua, että pitääkö minun olla makuuasennossa ja tulla ambulanssilla kun vedet meni ja vauva ei ollut laskeutunut. Olisin niin mielelläni ollut pystyasennossa, mutta siinä makuuasennossa meni sitten koko synnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites
vammalan aluesairaala pyytää soittamaan ennen kun tulee..samoin musta oli ihan ok soitella aina taysiinkin koska kaivavat sitten jo paperitkin esille valmiiksi ja tietävät odottaa ;)

 

Juu, Vammalassa tosiaan pyydettiin ilmoittamaan, kun ollaan tulossa. Osaavat tosiaan sitten varautua ko. synnyttäjän tuloon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kätilöopiston Haikaranpesään pitää soittaa siksi että tietää onko tilaa, synnytyssaleja siellä on muistaakseni vain 4 tai 5 ja sisään päässeiden prosentti 65 luokkaa joten ihan perusteltua että edellyttävät ilmoittautumista. Ohjaavat sieltä sitten toiselle osastolle jos on täyttä. Itse kun esikoisesta soitin (lapsivesi tuli ja oli hieman vihreää) pyydettiin heti tulemaan. En olisi kyllä itse tiennyt vaatiiko tilani välitöntä lähtemistä vai ei jos en olisi soittanut... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistin miehen soittamaan matkalta ilmoittaakseen, että ollaan tulossa. Ja jotain kai soittoni vaikutti sillä sain oman huoneen jossa odotella saliin pääsyä, kun mun kanssa samalla oven avauksella tullut ja hiukan ennen saapunut odottelivat telkkarihuoneessa ja käyttivät suihkua vuoron perään. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvinkäälle lähteissäni soitin kuten oli sovittu. Juurikin mahdollisen ruuhkan takia sekä siksi, etät kaivavat paperit valmiiksi.

 

Oli jotenkin mukavampikin mennä, kun tiesivät tulosta ja näyttivät heti mihin huoneeseen mennään jne. Tuli rennompi ja turvallisempi mieli, kun muutenkin jännitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Seinäjoella muistaakseni kehotettiin soittamaan, jos ei mistään muusta syystä niin siitä, että siellä tiedetään yhden synnyttäjän lisää olevan tulossa. Varmaan tulevana syksynä ihan hyvä juttu, kun lehdessä just sanottiin että on tulossa kaikkien aikojen ruuhkaisin synnytyssyksy!

 

 

mulle taas just eilen sanottiin valmennukses et sinne ei toivota soitettavan "hei olen tulossa" puhelua!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now