Ida-Mari

Kondomit

29 posts in this topic

Ei voida olla ainoita joille hormonaalinen ehkäisy ei syystä tai toisesta yksinkertaisesti sovi!

 

Eli meillä tosiaan yksi puolivuotias, seuraavaa ei suunnitteilla ihan hetkeen. Ehkäisymenetelmistä aiemmin kokeiltu kahdet pillerit, laastarit ja minipillerit, mikään ei käy joten kumeilla mennään.

 

Tähän ketjuun toivoisin keskustelua kumeista; tuleeko teillä oikeasti käytettyä joka kerta alusta loppuun asti? Onko se kumi aina erotiikantappaja vai voiko niitä käyttää ihan siedettävästi ja jopa mukavastikin? Ja mikä on paras kortsumerkki :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut kahdet eri pillerit ja ei sovi, ei. Yhdistelmät kiellettiin migreenin vuoksi ja minipillerit oli muutoin hyvät, mutta niistä tuli noin kymmenen sivuvaikutusta. Kumeja ollaan siis käytetty puolen vuoden ajan. Harkitsen, että tämän esikoisen synnyttyä ottaisin minipillerit käyttöön, ovat niin paljon helpommat kuin kumi. Ja onhan se kumi aina vähän "hankala" käyttää.

Edited by minimimmi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vähän sama juttu. Mulle ei oikein sovi hormonaalinen ehkäisy ja kuparikierukkaa en halua runsastuttamaan entisestäänkin runsaita kuukautisia ja toisaalta en senkään takia, että se on ns. abortoiva. Tällä hetkellä meillä ei ole ehkäisyn tarvetta ja lapsettomuustaustan takia luomuraskautuminen ei myöskään ole välttämättä mahdollista. Toinen lapsi on toiveissa, mutta jossain vaiheessa pitänee palata kondomien käyttöön, kun lapsiluku tulee täyteen. Meillä on ennen käytetty protexeja. Lipsuttiin niitten käytöstä kyllä aika paljon, kun niitä käytettiin, mutta toisaalta jo silloin mietittiin, ettei se olisi niin kamalaa, jos tulisi raskaaksi. Luulen, että oltaisiin tarkempia, jos ei missään nimessä saisi tulla raskaaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut kondomi ehkäisymuotona jo yli kuusi vuotta. Periaatteessa olemme molemmat siihen tyytyväisiä, mutta välillä kieltämättä olisi mukavampaa, kun ei erikseen tarvitsisi ehkäisyä esille kaivaa. Kondomi on myös toiminut hyvin, kun sitä malttaa käyttää oikein eli ei pistele paljaalla menemään. :grin: Meidän nuorimmaisemme on nimittäin saanut alkunsa ehkäisystä huolimatta eli emme ilmeisesti tarpeeksi huolellisia sitten sillä kerralla olleet. :girl_wink:

 

Merkkejä ollaan kokeiltu vähän mitä sattuu. Itse en ainakaan ole huomannut eroa enkä nyt muista, onko mieskään haukkunut mitään merkkiä ihan suohon. Ihan siis markettimerkkejä ja netistä tilattuja on käytetty. Allergioita meillä ei ole. Oikeastaan kondomi on minulle jopa parempi siksi, että spermasta sain ainakin ennen helposti hiivatulehduksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty kans ihan perusmarkettitavaraa, Sultanit käytössä nyt ja niitä ollaan käytetty varmaan eniten. Ne on ihan ok mutta joskus on menny rikki kun on niin ohuita :grin: Ainoa ihan suoranaisesti surkea merkki on ollut joku Näkki missä oli jotain nyppyjä tms, niiden oli vissiin tarkotus tuntua hyvältä mutta minä en tykänny yhtään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytettiin ihan menestyksekkäästi kumeja kolme vuotta ennen vauvaa ja niihin nyt palataan, kun joskus taas ehditään jotain seksiä harrastaa :grin: . En mä siihen kumiin osaa suhtautua minään erotiikantappajana, sen pukemiseen menee oikeasti niin lyhkäinen aika (ja fiksu ihminen säilyttää niitä jossain, mistä ne on helposti saatavilla, ettei tartte kesken kaiken alkaa kääntää kämppää ympäri, että missä ne voi olla, ihan varmana jossain täällä näin niitä), että siihen vaan alkaa suhtautua semmoisena välttämättömänä pahana, vähän niin kuin housujen riisumiseen. Ennen vauvaa saatettiin joskus loppukierrosta olla ilmankin, jos olin ihan varma, että ovulaatio oli jo ollut, mutta nyt en usko, että semmoiseen ryhdytään (etenkään kun mulla ei imetyksen takia menkkoja vielä ole), kun uutta vauvaa ei todellakaan vielä haluta.

 

Sultan Ultra Thin on ihan ehdoton suosikki meillä, mutta jossain vaiheessa käytettiin myös jotain ranskalaista merkkiä (Soft Space XL se oli kun kävin tuolla kaivelemassa, söpön pinkki :D) kanssa, jota tilattiin Kondomikuninkaasta. Näkki ja Magic on mun kokemuksen mukaan ihan kamalia. En silleen ihmettele, miten joillain on huonoja kokemuksia kondomien kanssa sähläämisestä, jos aina on käytetty vaan jotain yhtä merkkiä, kun ei nekään kaikki kaikille sovi.

 

Syy, miksi meidän ehkäisynä kortsut on jees, on se, että hormonaalinen ehkäisy tekee mut sekopäiseksi enkä halua leikkiä mielenterveydelläni. Kuparikierukkaa harkitsin ihan vähän, mutta senkään sivuvaikutukset ei houkuta, kun mulla on ennestään jo suhteellisen runsaat ja kivuliaat kuukautiset (tai oli ainakin ennen synnytystä, ne kai voi muuttua...) ja lisäksi mua jotenkin inhottaa ajatus vierasesineestä kehossani. Kondomit on siitä hyvä ehkäisykeino, että sivuvaikutuksia ei ole, eikä sitä ehkäisyä tarvi käyttää muuta kuin silloin kun sitä tarvitsee. Siis jos vertaa vaikka pillereihin, joilla myllätään koko hormonitoiminta miten sattuu, vaikka ehkäisyn tarvetta ei ihan kamalan usein olisikaan (mulla varsinkaan hormoniehkäisyn kanssa, kun se tappaa kaikki seksihalut - tehokasta ehkäisyä sinänsä :grin: ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kappas, kuin omasta suustani.

Sultan Ultra Thiniin täälläkin luotetaan. Hormonaalinen ehkäisy ei iske sitten yhtään eikä me oikein tiedetä millä me nyt sitten ryhdyttäisiin ehkäisemään mutta toistaiseksi kyllä mennään näillä kortsuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on nyt jokunen vuosi käytetty ehkäisynä varmoja päiviä ja oviksen lähestyessä mennään kortsuilla. Tosin, en tiedä voidaanko enään kortsuihin luottaa, tää kolmas sai alkunsa kumista huolimatta. Onneksi ei suurta vahinkoa käynyt kun se kolmas oli jo toiveissa, tuli vain vähän aijemmin kun suunniteltiin :grin:

Mutta niin, en halua itsekään hormonaalista ehkäisyä, mun mieli on paljon tasaisempi ja parempi ilman ja kierukka ei houkuta yhtään. Varmat päivät on meillä ollut jo useamman vuoden luotettava ehkäisy sillä mulla tulee niin selkeät merkit kun ovis lähestyy ja milloin ovis on. Ollaan kaivettu kumit esiin kun ekat lähestyvän oviksen merkit tulee ja käytetty vielä pari päivää oviksen jälkeenkin. Mutta entäs nyt kun kumeihin ei enää uskalla ehkä luottaa?

Ja halut on itsellä kovimmillaan juuri oviksen aikoihin :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällä hetkellä ei ole minkäänlaista tarvetta ehkäisylle, mutta ennen raskautumistani meillä ehti olla kondomit käytössä reilun vuoden ajan. Sitä ennen söin pillereitä kymmenen vuoden ajan, ja vaikka niistä ei koskaan mitään suurempaa harmia ollutkaan, lopettamisen jälkeen mietin, miksen ollut lopettanut niitä jo aiemmin. Mulla pillerit aiheuttivat mielialavaihteluita, haluttomuutta ja hillitöntä ruuanhimoa.

 

Me ei olla koettu kondomia seksintappajaksi. Muutaman kerran ollaan käytetty jopa tämän raskauden aikanakin, kun mies kestää kondomin kanssa pidempään. Kumit ovat pysyneet hyvin ehjinä ja ollaan maltettu aina käyttääkin niitä (ei siis ole tämä raskaus vahinko :) ). Mitään vakimerkkiä ei ole vielä löytynyt, nyt näyttäisi olevan iso pakkaus Sultan conture -kondomeita yöpöydän laatikossa odottelemassa synnytyksen jälkeistä aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kans kumit olleet käytössä 13 vuotta menestyksekkäästi. Mulle ei myöskään sovi yhdistelmä- eivätkä minipillerit, ja tuskin innostun mistään kierukoista myöhemminkään, vaikka meidän lapsiluku onkin täynnä tämän tokan jälkeen.

 

Mitään ongelmia ei ole ollut, musta kumit toimivat ihan mainiosti pidemmässäkin käytössä. Minkäänlaista vahinkoa ei ole koskaan käynyt, mitä nyt lukioaikana hain muistaakseni kerran jälkiehkäisyä ja senkin todnäk turhaan. Esikoinen ja nyt tämä toka lapsi ovat täysin suunniteltuja. Mulla tulee tosi herkästi hiiva seksin harrastamisesta, joten kumit ovat olleet ratkaisu siihenkin. Mä en ole koskaan pitänyt ilman kumia touhuamisesta sotkun vuoksi, hyvä kun ollaan noi lapset saatu edes alkuun ;)

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkäisypillereitä sekä minipillereitä on testattu, kummatkaan ei mulle sovi, siksi meillä on käytössä perinteinen kondomi. En kyllä voi sanoa tykkääväni kauheasti siitäkään, mut ainakin seksiä tulee harrastettua toisinkuin hormonaalisen ehkäisyn aikana jolloin mieli ei tehnyt yhtään :D Kondomit on ihanan siisti tapa ( :D ) ja sittenkun aika on, ne voi jättää helposti pois ilman että joutuu pohtimaan luonnollisen kierron palautumista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumeilla mennään, kun pakko on. On testattu pillerit, laastarit, renkaat, kierukka, kapselit ja ne vaan ei sovi. (Kuparikierukkaa en edes halua kokeilla kun menkat ovat tarpeeksi runsaat ja kipeät jo ennestään.)

 

 

Syy, miksi meidän ehkäisynä kortsut on jees, on se, että hormonaalinen ehkäisy tekee mut sekopäiseksi enkä halua leikkiä mielenterveydelläni.

 

Tämä on niin totta. Mieluummin kumien kanssa kuin nuppi sekaisin jatkuvasti. Kierukka on ainoa, mistä ei tullut mielialaan vaikuttavia oireita. Se vaan ei sitten pysynyt paikallaan ja aiheutti kovat kivut.

 

Kumeja käytetään aina. Monista syistä johtuen en halua olla enää koskaan raskaana (vaikka kolmannesta lapsesta joskus haaveilin.) Välillä pelottaa, että miten varma systeemi tämä on. Kerran olen aikaisemmin tullut kumien kanssa raskaaksi, mutta se meni kesken.

Sterilisaatioon ei lapsiluku eikä ikä ihan vielä riitä, joten pakko kumeja käyttää toistaiseksi. Kun sterilisaatio on mahdollinen, haluan sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kumeilla mennään täälläkin kun on sektion takia pakko tämä vuosi ehkäistä.

 

Hormoniehkäisy ei sovi ja mitään himmeleitä en toosaani halua, ainakaan toistaiseksi. Kaiken lisäksi on tietenkin lateksiallergia eli polyuretaanikortsuja pitäisi ostaa taas (netistä tietty, sieltä saa PALJON halvemmalla kuin Suomesta).

Ja kyllähän niitä tulee käytettyä kun teen miehelle selväksi, että joko niitä käytetään uuteen vuoteen asti tai et saa nauttia aviollisista eduista ollenkaan. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on takana kahdeksan vuoden kondomihistoria lukuunottamatta kuukautta suhteen alkuvaiheessa, jolloin yritin käyttää hormoniehkäisyä (ja voin henkisesti todella huonosti) ja sitten nyt tätä yrityksen alkua. En lopulta kokenut, että kondomien käyttö olisi ollut niin hirveä tunnelmantappaja, vaan osa seksirutiinia, nopeasti pois alta hoidettava juttu. Ja me ollaan ilmeisesti todella tunnollisia, kun ei kertaakaan ennen viime viikkoa jätetty kumia pois ilman että muu ehkäisy oli kunnossa :grin: Mulla oli joskus vuosia sitten ja taas nyt oikeastaan vähän ongelmia sopeutua kumittomaan seksiin, kun se vaatii jotenkin enemmän lämmittelyä ja kirveleekin vähän jälkeenpäin. No, eiköhän tää tästä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi mahdollisesti edessä siirtyminen kumien käyttöön puoleksi vuodeksi, mikäli rohkaistun jättämään pillerit pois jo ennen häitä. Varsinaisesti on tarkoitus alkaa yrittämään vauvaa vasta häistä, mutta olisi kiva antaa kierrolle vähän aikaa normalisoitua ilman pillereitä jo ennen sitä. Mies sanoi, että voi "yrittää käyttää" kumeja. :grin: Mutta molempien aikaisemmat kokemukset on olleet kyllä vähän tuota fiiliksentappajalinjaa... Ehkä se on kuitenkin vaan asennekysymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sama juttu kuin monella aiemmin vastanneena eli kondomiin on päädytty muiden menetelmien (5 yhdistelmäpillerimerkkiä ja kuparikierukka) sopimattomuuden takia, mutta mua ei kumit haittaa kyllä yhtään. Tykkään siitä ettei tartte heti juosta pesulle. :D Mies joskus vähän nurisee, mutta tietää kyllä miten huonosti mulle muutkaan menetelmät passaa.

 

Silloin kun ei vielä aktiivisesti yritetty vauvaa mutta se ei olisi ollut myöskään mikään katastrofi, oli meidän ehkäisy jonkinlainen yhdistelmä kumeja ja varmoja päiviä. Mulla oli tosi säännöllinen kk-kierto, joten koin sen helpoksi systeemiksi.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös hormonaalinen ehkäisy on no-no, tulen hulluksi. Useampaa (marketti)merkkiä ja - mallia testailtu, ja tultiin siihen lopputulokseen että ohuemman Sultanin ohella Durexin PleasureMax on ihan järjettömän hyvä noin niin kuin kumiksi. Ukko ihastelee että on vaivaton laittaa, eikä vaikuta tuntumaan ollenkaan niin ikävästi kuin moni muu. Suosittelen kokeilemaan! (Kohtapa sitä taas näistäkin huolista pääsee... :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi, jonka mielenterveydelle ei pillerit sovi. Kokeiltu on useampaa merkkiä. Kierukka ei oikein houkuttele edes ajatuksen tasolla, joten kumeilla mennään täälläkin. Käyttö on paikoitellen hieman "luovaa" eli otetaan kortsu käyttöön vasta jossain kohtaa... No, ei olisi maailmanloppu vaikka sitten nalli napsahtaisi joten ei stressata siitä sen enempää. Tällä metodilla on menty siis semmoiset 8 vuotta ja muksua ei kuulunut missään vaiheessa, ennenkuin jätettiin kumit vallan pois. Sittenkin meni vielä puoli vuotta. Merkkeinä ollaan käytetty Sultania (nyt on joku ultra thin käytössä, ihan ok) ja joskus Lidlin omia peruskortsuja. Nekin on asiansa ajaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pitäisi nyt yrittää opetella käyttämään kondomia. Ongelmana on se, että se vähentää miehen tuntoa sen verran, ettei erektio pysy. Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa? Mikä siihen auttais? Ajattelin, että vois kokeilla jotain toista merkkiä, ja täällä olikin jo pari suositusta. Jos jollain tulee mieleen muita merkkejä, jotka toimis tällaisessa tapauksessa, niin vinkkejä otetaan vastaan ;)

Meidän lapsiluku on siis tässä ja mun oma gyne on sitä mieltä, että imetyksen aikana tulisi välttää kaikkea hormonaalista ehkäisyä. Voi olla, että asennutan hormonikierukan sit, kun imetys vähenee, mutta nyt, kun ollaan täysimetyksellä, en haluaisi hormoneja käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen aikanaan kokeillut hormonaalista ehkäisyä mutta kuulun sitten siihen 5% naisista joille tulee sen ansiosta kovat kuukautiskivut. Normaalisti mulla ei ole kuukautiskipuja ollenkaan mutta pillerien aikaan makasin sängyssä kovissa kivuissa kaksi ensimmäistä päivää. Oli muuten aika järkkyä tajuta viime vuonna kun synnytyssupistukset käynnistyi, että mähän olen kokenut sen kivun ennenkin. Eli ne kuukautiskivut jotka pillereistä tulee, oli juuri synnytyssupistusten kaltaisia :huh: En siis todellakaan lähde enää niitä kokeilemaan koska miksi kukaan haluaisi kärsiä supistuksista jos niiden lopputuloksen ei ole vauvan syntymä :D

 

Niinpä meillä on menty sen jälkeen kortsuilla. Eli mitäs tuosta tulee vuosina...06-10 käytettiin säännöllisesti kortsuilla kunnnes ehkäisy jätettiin pois. Ja kunhan tämä lapsi on tullut maailmaan niin jatketaan samalla linjalla koska tuskin nyt koitetaan kolmatta lasta saada heti putkeen vaan vähän isommalla ikäerolla. Luultavasti sitten kun lapsiluku on täynnä ja/tai ikää on sen verran että lasten teko ei enää houkuta niin menen strerilisaatioon.

 

Meille kondomin käyttö on ollut ihan helppoa eikä ole tunnelman tappaja kun se vaan on ollut niin rutiininomainen tapa. Ja käytössä on ollut ihan lähimarketista ostetut Sultanit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty kumia koko yhdessäoloaika. Ja siis ollaan todella myös käytetty, kertaakaan ei ole "unohtunut" vaan yhteisesllä sopimuksella on jätetty sitten pois kun on ollut aika.

 

Itse tykkään kumeista, ei tule niin sotkua, mies kestää vähän pidempään eikä ne mun mielestä ole mitenkään hankalia, meillä ovat aina käden ulottuvilla eikä koskaan ole jäänyt homma hoitamatta siksi että ei ole ollut kumia saatavilla. Mies taas olisi kyllä mieluummin ilman mutta en oikein tiedä onko vaihtoehtoja. Yhdistelmäpillerit eivät tule kyseeseen korkean veritulppariskin takia ja noihin muihin (kierukka, implantit yms.) en ole sen enempää perehtynyt että tietäisin voinko niitä ehkä käyttää. Kuparikierukkaa en halua koska menkat on muutenkin äärettömän runsaat ja varsin kivuliaatkin.

 

Nyt olen raskaana mutta tämän raskauden jälkeen ajattelin kyllä kysellä lääkäriltä noista vaihtoehdoista lähinnä miehen mieliksi, itselle se kumi kelpaisi jatkossakin ihan mainiosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös kumeja ennen raskautta ja raskauden jälkeen tulee taas olemaan.

En ole pillereitä syönnyt, mutta en halua edes. En usko että se on keholle yhtään terveellistä.

 

Ei ne kumit seksin tappajia ole. Olisihan se tosin ihanaa jos paljaalla voisi mennä...mutta mutta, ei voi mitään. En minä eikä mies valita kumeista.

 

Ne kun voi pitää kätevästi lähellä sekä laittaa "kivasti" päälle. Eihän sen tarvitse olla niin että kaikki seis, nyt kumi laitetaan.

Mies esim tykkää jos laitan suulla kumin päälle, suuhoitoa siinä samalla niin sanoitusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä käytin pitkään pillereitä ja ne sopivat minulle ihan hyvin, mutta esikoisen syntymän jälkeen en halunnut enää hormonaalista ehkäisyä - enimmäkseen siksi, että en olisi mitenkään muistanut syödä pillereitä säännöllisesti :P Käytimme siis lasten välisen ajan kumia kuten myös nyt toisen lapsen jälkeen. Kuparikierukkaa harkitsin, mutta terkka sanoi, että todennäköisesti lääkäri ympäripuhuisi minut joka tapauksessa Mirenaan. Mua vaan jotenkin inhottaa ajatus hormonikierukasta ja jotenkin pelkään sen lisäävän rintasyöpäriskiä, vaikkei sellaistesta virallisia todisteita olekaan. Todennäköisesti siis jatkamme kumeilla tästä eteenpäinkin, mikä kyllä minua vähän jännittää, koska olemme ilmeisen hedelmällisiä ja molemmat lapset ovat saaneet alkunsa ihan hirvittävän helposti, toinen jopa vähän puolivahingossa, joskin hyvin toivottuna.

 

Mutta haussa olisi hyvä merkki. Olemme menneet aina joillain ihan perus-markettimerkeillä, ja nyt mies oli ostanut paketin Näkki-kortsuja. Ihan kamalia! Kumia ei saanut tarpeeksi pitkälle ja paksu reunus jäi painamaan tosi ikävästi, mutta koska emme malttaneet vaihtaa kumia ja kokeilla, saisiko sen ylle paremmin, oli seurauksena armoton kutina ja hiiva :girl_prepare_fish:

 

Olisi kyllä ihanaa olla ilman, lisäisi spontaaniutta huimasti ja voisi paremmin hyödyntää ne lyhyet hetket, kun esikoinen on naapurissa leikkimässä ja vauva nukkuu. Mutta kumeilla nyt mennään. Voi kun jostain saisi semmoisen kokoelmapakkauksen, jossa olisi muutama kappale useampaa merkkiä. Ei tarvitsisi ostaa hillitöntä määrää jotakin ja sitten todeta, ettei sovikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plääh. Pakkovalintana, toista lasta ei haluta näin pienellä ikäerolla, minipillereitä en halua ja yhdistelmätoiveeni hylkäsi lääkäri raskaudesta asti koholla olleen verenpaineeni takia.

 

Näillä mennään loppuvuosi. Lääkäri yritti tarjota kierukkaa, mutta siinä ei ole oikein mieltä, jos toista raskautta suunnitellaan tässä kohtapuoliin. Mies hoitaa kondomiostot ja tekee valintansa merkin suhteen. Rutiinina menee, mutta kyllä kieltämättä aiheuttaa typerän (paremman sanan puutteessa) tauon itse askareeseen.

 

Kaipaan itse pillereitä kovasti, kierto oli säännöllinen, vuoto ja kivut siedettäviä ja iho + hiukset rasvoittuivat paljon vähemmän. Sukupuolinen kanssakäyminen tosin toimii paremmin ilman. Kondomin etuna on tuo mainittu vähempi sotkuisuus ja toisaalta myös pidempikestoinen "akti".

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ostettiin nyt Durexin Pleasure Maxeja ja ne on olleet "ihan jees". Paksumpia kuin nuo Sultanit mitä ollaan aiemmin käytetty mutta mies sanoi että ovat paremmantuntuisia päällä. Mutta edelleenkään kumpikaan ei niistä tykätä yhtään, blaah. Nyt kun toi kakkosen yritys mitä ilmeisemmin lykkääntyy pitkällekin, niin oon miettinyt kierukkaa. Ahistaa vaan ajatus siitä, kun mikään muukaan hormoniehkäisy ei sovi, miksi tuokaan sitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now