Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

Juu-u, linja on, että jos yksikin arvo on raja-arvo tai sen yli, niin on raskaudiabetes.

 

"Raskausdiabetekseksi tulkitaan yksi tai useampi poikkeava arvo glukoosirasituskokeessa

  • Diagnostiset glukoosin pitoisuudet laskimoplasmasta ovat paastoarvo ≥ 5.3 mmol/l, tunnin arvo ≥ 10.0 mmol/l ja kahden tunnin arvo ≥ 8.6 mmol/l"
    Lähde

 

Toivottavasti selviät nyt sitten ihan vaan ruokavalioseurannalla.

 

Tässä hyvä linkki ruokavalio-ohjeisiin.

 

Raja-arvot ovat eri, koska sormenpäästä tulee kapillaarinäyte ja ns oikea verikoe plasmasta. Tuo plasman arvo on luotettavampi.

 

muoks. huomenna varmaan saat mittarin, niin saat kotona mittailla. Ja parempi se onkin, että seurataan, jossain kuulemma th:t ottaa lepsusti kuten Bamselinalla, mutta tilannehan saattaa pahentua. Kuulemman rv 28-32 ovat pahimmat viikot jolloin arvot huononevat. Kurja sitten synnytää jätti kun ei ole seurattu arvoja, kun ollut vain 1 koholla tai rajalla...

 

----

Fb jo kirjoittelinkin, mutta tosiaan huomenna mulla aloitetaan insuliinit. Pitkää aamuin ja illoin. Josko se pitäisi arvot kurissa smile.gif

Edited by -Heidi-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aattelin pitää kiinni linjasta että kun kerran yksikin arvo oli yli (vaikka knaftisti onkin) niin RaDi nyt sitten on ja toivon kovasti että saisin mittarit kotiin. Tein jo päätöksen että sanoo lääkäri mitä vaan niin herkkujen toleranssi on nyt tästä eteenpäin pyöreä nolla. Itseni tuntien se on helpompi pitää tässä juhlahumujen keskellä kuin pienet herkut salliva kohtuus. Elättelen vielä toiveita että näin ollen pystyisin pitäytymään melko normaalissa perusruoassa, mutta olen kyllä lueskellut että jos on tarve, niin millä kaikin tavoin sitä ruokavaliota voi alkaa rukkaamaan. Toivotaan siis että ruokavalio pitäisi arvot kurissa (ja että saisin kotimittarin), mutta tarvittaessa sitten toki insuliinit kehiin. Mä olen reilu 3 vko enää asukkaana täällä paikkakunnalla, toivottavasti saan silti mittauksen. Sitten tuleekin kuukauden tauko että olen uudella paikkakunnalla mutten vielä siellä virallisesti asukkaana. Vuoden alusta olen sitten taas uuden neuvolan piirissä, siellä toivottavasti jatkuu sitten seuranta tarvittaessa.

 

Kiitos Bamselina ja -Heidi-!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sovit vaikka että postitat mittarin sitten tuonne takas kun saat uuden uudelta paikkakunnalta :)

 

Varmaan on helpompi pitäytyä tiukalla linjalla, kun sallia jonkun verran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain ihan uuden mittarin eikä ollut mitään puhetta palauttamisesta, joten voipa hyvinkin olla että sain tän omaksi. Eka mittaus on nyt takana ja pienestä jännityksestä huolimatta kaikki meni hyvin. Aamupaasto oli vaan 3,7 eli reilusti alle raja-arvojen. No oli mulla huono olokin, kuten ollut kokoajan raskaudessa aamuisin. Mielenkiinnolla odotan muita tän päivän arvoja. Aattelin pari ekaa päivää mennä melko tiukalla ruokavaliolla ja sitten lopussa kokeilen että voiko sitä hieman hedelmiä lisätä ruokavalioon.

 

muoks. 1h aamupalan (2 klementtiiniä, 3/4 maksamakkaraleipää ja sokeriton tee) jälkeen arvo oli taas vaan 3,7. Tiedän että söin liian vähän, mutta tuonkin alas saaminen on työn ja tuskan takana. Pahoinvointia kun on vielä ilmassa. No nälkä onkin taas, että menen syömään lisää. Mielenkiintoista nähdä miten arvot kehittyy päivän aikana kun saan paremmin ruokaa alas. Hieman epäilyttää kun tuli täysin sama arvo, että teenkö jotain mittauksessa väärin.. mielestäni kyllä ihan ohjeiden mukaan. Jos seuraava arvo ei o erilainen, niin hieman kyllä ihmetyttää.

 

muoks. 2 No aamupalan ja lounaan välissä söin viilin ja omenan. Lounaaksi söin lasagnettea ja rasvatonta raejuustoa. Tunti lounaan jälkeen tulos oli kuitenkin 3,6 eli päivän alin. Tuntuu kovin alhaisilta noi mun arvot. No oli sentään edes hieman eri kuin aamun ekat tulokset niin uskon että edes jotain teen mittarilla oikein. Jos illan arvot ovat yhtä matalia, niin tarvii huomenna soitella terkalle.

Edited by Emmiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa!

Löysin tämän palstan nyt vasta joten liityn mielelläni mukaan keskusteluun.

 

Odotan neljättä lastamme syntyväksi l.a. 4.2. eli rv 28+6 menossa. Minulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes, ollut 2 edellisessä raskaudessa myös, ekassa meni ruokavaliolla.

 

Tässä raskaudessa raskausdiabetes on ollut kaikkein hankalin. Insuliinit aloitettiin 25+ viikolla eli nyt pistän joka aterialle Humalog lyhytvaikutteista n sen verran mitä syön hiilihydraatteja. Siltikään aamusta sokerit ei oikein noudata mitään järkeä. Esim tänä aamuna söin 2 fazerin ruis paahtoleipä palaa joissa palassa 13g hh, elikkä yhteensä 26g hh ja maitokahvin eli korkeintaan 35g olisi ollut hiilareita. Pistin 6 yksikköä insuliinia eli reilusti yli. Verensokeri tunnin päästä 7,5.

 

Elikkä tää insuliiniresistenssi alkaa olemaan mulla jo tosi selvää. Varmaan joudutaan aloittamaan ensi viikon äitipolikäynnillä pitkävaikutteinen tasaamaan sokereita. Mulla nousi paino ihan hurjasti alkuraskaudessa, vaikka en ole syönyt kuin "normaalia ruokaa" satunnaisia ehkä kerran viikossa tapahtuneita herkkuhetkiä lukuun ottamatta. Mulla oli BMI ennen raskautta 28 eli lievä ylipaino mutta olin laihduttanut juuri kevään aikana n 5kg.

 

Eli kaikki tuli jotenki rytinällä takasin ja kun alkuraskaudessa oli vielä raju pahoinvointi, jonka sain kuriin vain syömällä tosi usein niin paino yhtäkkiä nousi ihan hirveästi. Mulle tuli siis rv 20 mennessä +20kg painoa. Ihan järkyttävää. Nyt ei ole onneksi tullut sitten 9 viikkoon yhtään painoa lisää. Tämä on ihan outoa tämä elimistön toiminta raskausaikana. Ei mitään järkeä.

 

Tulin juttelemaan ja saamaan vertaistukea. Mun kaikki vauvat on syntyneet alateitse käynnistettyinä rv 38+ ja synnytykset on menneet aika kivasti (mitä nyt kivuliaita tietysti olleet) ja vauvat ovat olleet vierihoidossa, verensokerit pysyneet lisämaidolla hyvinä, mutta ovat olleet tosi keltaisia kaikki joten jokaista on hoidettu sinivalossa 2-4 vuorokautta. Nyt pelottaa tosi paljon että jos en saa näitä sokereitani kuriin millään niin vauva kasvaa jättiläiseksi, en saa synnytettyä ja joutuu sokeritippaan lastenosastolle :girl_sad:

Mulle imetys on tosi tärkeä asia ja pelottaa että jos vauva on kovin sairas syntyessään miten imetyksen alku onnistuu, vaikka onhan tuota kokemusta onneksi jo kolmelta, mutta silti joka kerta se on eri asia kuitenkin....

 

Mula on lisäksi vaikea migreeni johon joudun syömään lääkkeitä päivittäin (estolääke+kipulääkkeet) joten sokerit+stressi vaikuttaa siihenkin huonolla tavalla. Olisi kiva kuulla muiden äitien kokemuksia kun on näin vaikea raskaus.

 

Tää vauva jää meillä viimeiseksi, täytän jo 35 alkuvuodesta ja otan sterilisaation synytyksen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä päivä mennyt nyt näin:

 

7:25 Aamupaasto 3,7 < 5,5

7:30-8:25 Aamupala 2 klementtiiniä, 3/4 maksamakkaraleipä ja sokeriton tee

9:25 1h aamupalasta 3,7 < 7,8

9:40-10 välipala viili ja omena

11:25-11:35 lounas lasagnette ja rasvaton raejuusto

12:35 1h lounaasta 3,6 < 7,8

12:50-13:05 välipala klementtiini ja maksamakkaraleipä

14:05-14:20 väliapala pinjansiemen-fetasalaatti ja 1/2 banaani (neiti ryöväsi loput)

15 välipala kananmuna

15:30-16:45 Nokoset 1h 15 min

17:30-17:40 Päivällinen lasagnettea ja fetasalaattia

18:40 1h päivällisestä 3,7 < 7,8

 

Uskomatonta ettei noi sokerit nouse vaikka on syönyt vaikka kuinka ja hedelmiäkin ihan kivasti. Hieman korkeampi verensokeri olis varmaan ihan jees. Joku 4 vois olla hyvä. Päätin että ennen iltapalaa ja iltapalalla otan sitten hieman enemmän sokereita peliin eli join lasin appelsiinimehua (heti tuli hieman parempi olo vaikkei mulla tosi huono olo toki ollutkaan) ja iltapalalla aion juoda teen sokerilla ja sitten vielä lasin appelsiinimehua. Luulisi sitten jo iltapalan jälkeisissä arvoissa näkyvän muutosta. Liuskat loppuu tänään ja huomenna aamupäivällä saa hakea lisää (auki vaan ma ja pe). Soittelen heti aamulla neuvolaan että mitä mieltä ovat näistä tuloksista. Hieman mietityttää että onko mulla RaDia vai johtuiko se paastoarvon ylitys vaan ylenpalttisesta isänpäiväherkuttelusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Täältä kans joukkoihin liittyisin. Sokeri rasitus oli 25.10 ja yksityisellä kävin. Siellä sanoivat kaiken olleen ok enkä tutkinut asiaa enempää. Neuvolassa tuli kyllä tällä äipälle järkytyksenä kun puuttuikin mun paastoarvoon. Tulokset olis siis 5.6, 6.3 ja 5.3 Muut arvot täydelliset mutta paasto ylisallitun. Kyllä tätä nyt on ehtinyt pari päivää sisäistää mutta neuvolassa thetiin selväksi kuinka epäonnistunut oon ja kiinni nyt jäin. :( Kyllä niin paska olo jäi että vertaistukea tarvin ja rutkasti. Tämä ketju on ihana ja oon sen kahlannut nyt läpi näinä iltoina. Raskausviikkojahan täällä on nyt 26+4.

 

Kotona oon nyt seurannut erityisesti paastoja ja yhden vuorokausikäyrän otan tänään aina 1h ruuan jälkeen. Heti eilen oli paasto ylitse 5.6 mutta tänään vain 5.1 Sen oon huomannut että otan paaston nyt joka aamu vaikka terkka pyysi 3krt/viikko että näkisin mikä siihen nyt vaikuttaa. Ihan salatiedettä näyttää olevan! :)

 

Itsellä olikin sukurasitetta ja reilusti kun tämä puheeksi tuli ja mua jäi mietityttämään olisiko esikoisen aikana jo ollut häikkää sokereissa. Sokeria ei vain koskaan ollut pissassa ja painoindeksi oli juuri alle joten ei mua koskaan testattu sokerirasituksella. Vauvan sokereita kyllä testattiin ja sai lisämaitoa kun vierihoitoon päästiin ja oli sitten yön lämpölampun alla. En ole ollut edes tietoinen että mummallani ja hänen sisaruksilla usealla 2.tyypin diabetes. Tosin mummalleni maistuu alko joten ei tekemisissä koskaan ole ollut eikä liioin sairauttaan hoida koska ei lääkäriin halua. Täältä kuitenkni rasitetta tulee.

 

Neuvolaan täytyisi jaksaa antaa palautetta tuosta käytöksestä. Itelle tuli niin paska olo keskiviikosta kun suoraan sanottiin syylliseksi ja oikein epäonnistujaksi. Mietityttää vaan josko tätä sokeriongelmaa olisi ollut taustalla jo pitempään kun ei laihtuminen ole onnistunut koskaan ja nuo esikoisesta jääneet kilot eivät karisseet millään. Ruokavalio on nyt parempi kuni koskaan koska syön säännöllisesti kun neiti 1v 2kk syö ja liikunta on lisääntynyt huimasti koko perheellä kun on lapsia ja säännöllliset ulkoilut ja muut puuhat. Mäö ono ollu pirun ylpeä kun nyt ei oo näyttänyt painoa tulevan vaan ono vanhoja kiloja karistanut. Sitten kaadetaan koko paska mun syyksi! Eilen vasta tajusin ettei oikeasti varmaan 1.tyypin diabeeteksesta potilasta syytetä, ja eikö ylipaino oo vaan yksi riskitekijä. Ei kaikilla ylipainoisilla oo tätä?

 

Anteeksi purkautuminen mutta tuntuu että monen päivän ajatukset pääsee vihdoinkin vapaalle.. :)

 

Toivon että pysyisi nuo aamuarvot nyt ihan syömällä kurissa. :) kaikki jaatukset ja kommentit on enemmän kuni tervetulleita!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa joukkoon pikkuinen! Mulla periaatteessa sama juttu, vielä on kaikki mittausarvot olleet reilusti raja-arvojen alla, mutta katsotaan miten tää kehittyy. Tosi kurjaa tuollainen syyllistäminen ja ehdottomasti annat neuvolaan palautetta. Mä onneksi olin lukenut tän ketjun läpi jo ennen rasitukseen menoa ja terkka suhtautui asiaan tosi hyvin, joten olen onneksi säästynyt neuvolan saarnalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päätin nyt rekisteröityäkkin tänne jotta saa tätä asiaa työstää ja ajatella.. :) Ihana oli kaikenlaisia tarinoita. Yleisesti taitaa olla petrattavaa noilla neuvolatädeillä tähän asiaan liittyen! Ihanaa että edes sinä oot saanut asiallista kohtelua.

 

Luinkin tuosta paastoarvon heittelystä. Voihan olla että myöhemmin tapahtuu jotain muissakin arvoissa mutta nyt näyttää loistavalta eikä tosiaan halunnut terkka kun yhden vuorokausikäyrän tältä 2vkolta. Huoli nousi eilen heti aamusta pintaan kun todella itse huomasin että paasto oli jälleen 5,6 kuten rasituksessakin. Siihen asti olin oikeesti uskotellut itelleni että mokasin jotenkin rasituksessa tai että he mokasivat.

 

Mitenkäs tuo raja nyt on kun terkka puhui 5.5 mutta tässäkin ketjussa jollakin puhuttu 5.3?

 

Silloinhan tuo olisi reippaasti yli. Mitenkäs ne joilla paasto on normaali? Mikä on lukema silloin? Mietin vaan pitäiskö sekin olla edes joskus nelosella alkava? :) Sen verran kyllä tää asia nyt kiinnostaa että mittailen paaston joka aamu. Nythän terkka sanoi antavansa armon aikaa ja saan syödä tavallisesti ja näkee vähän mikä sitten vaikuttaa.. Ainakaan mitään selvää eroa en keksi noissa kahdessa iltapalassa. Keksittekö te?

 

Edellis iltana; Reipas lautasellinen makaronisalaattia (makaroni,juusto,balkanmakkaraa,suolakurkkua ja omenaa paloiteltuna, ei mitään sörsseliö seassa) Aamulla paasto tosiaan 5.6.

 

Eilen iltana sitten sama mutta salaattia ehkä desi, kaksi klementtiiniä ja mukillinen glögiä. (sokeriahan glögissä oli mutta aattelin että testaillaan kun kerran näin sanottiin.) Paastoarvo sitten aamulla 5.1 Mikä nyt oli sitten paremmin?

 

Anteeksi jos tyhmiä pohdin mutta vielä tässä vaiheessa kaikki niin uutta ja hämmentävää. Täytyyhän tämäkin asia opiskella. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ymmärtänyt niin että sokerirasituksessa paaston raja-arvo oli 5,3, mutta kotiseurannassa sitten 5,5. Mulla oli rasituksessa paastoarvo 5,33 eli ihan rajalla. Kotona se olikin sitten 3,7. Ja jos oikein oon ymmärtänyt niin välttämättä pelkästään iltapala ei vaikuta siihen paastoarvoon vaan myös päivän muilla syömisillä on merkitystä, samoin kuin kellonajoilla, nukkumisella etc. Ja järjen mukaanhan nää ei valitettavasti taida aina mennä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soititko Emmiina tänään neuvolaan? Tosi alhaisia on kyllä noi sun arvot, ja kai sekin on jonkinlaista diabetesta (?) että arvot on kovin alhaalla. Mulle silloin sanottiin että se 5 on aikalailla ihanteellinen sokeriarvo ja kun mulla oli pitkäkestoinen insuliini iltaisin niin seurattiin ettei aamuarvot olis alle 4.5. Alle 4:n arvoista sanoivat että silloin pitäisi jo syödä jotain nopeasti sokeria nostavaa.

 

Pikkuiselle tervetuloa! Tosiaan ne eri raja-arvot johtuu siitä että sokerirasitusnäyte otetaan suonesta ja kotona arvo otetaan sormenpäästä. Olit jo lukenutkin tän ketjun, ja täällä on ollutkin paljon puhetta siitä että siihen aamun paastoarvoon on kyllä tosi vaikea vaikuttaa omilla syömisillä. Mä kokeilin silloin kaikenlaista mutten huomannut että syömiset vaikuttaisi. Enemmän tuntui vaikuttavan oliko harrastanut liikuntaa edellisenä päivänä ja oliko saanut yöllä nukuttua mutta raskauden edetessä ei nekään tekijät enää auttaneet muuta kuin aamupalan jälkeiseen arvoon. Ja sama se on noissa aterian jälkeisissä arvoissakin. Vaikka söin lähes joka aamu saman aamupalan niin joskus arvo oli tunti sen jälkeen 6.5 ja joskus 8.7... :rolleyes:

 

Tosi kurja että sua on neuvolassa syyllistetty. Mä silloin viime talvena kovasti yritin kanssa selvittää että mikä tuohon radiin vaikuttaa ja kyllä se mun käsityksen mukaan vaan "tulee jos on tullakseen". Mun ymmärrys on että painoindeksin perusteella testautetaan lähinnä siksi että paino saattaa viitata siihen että olisi ollut epäterveelliset elintavat ennen raskautta, mikä ei luonnollisestikaan pidä paikkaansa. Perintötekijöiden ymv lisäksi vaikutusta voi olla kai jonkin verran raskautta edeltävillä ruokailu- ja liikuntatottumuksilla. Mutta mä taas en löytänyt mitään viitteitä siihen että raskaudenaikaisilla ruokatottumuksilla voisi vaikuttaa radin puhkeamiseen, mikä taas on ristiriidassa sen kanssa että jos on radi-riskiä kehoitetaan noudattamaan radi-ruokavaliota jo alusta lähtien. Tiedä näitä. :rolleyes:

 

Tervetuloa myös Tiikeriemolle! Onneksi se äitiyspoliseuranta on kuitenkin tosi hyvää, jos vauva kasvaa edellisiä isommaksi niin on kuitenkin tosi suuri todennäköisyys että se huomataan. Mun ymmärryksen mukaan vauvan sokereihin synnytyksen jälkeen vaikuttaa ennenkaikkea äidin sokerit synnytyksen aikana. Eli kannattaa silloin vaan seurata niitä tosi tarkkaan ja pyytää sokeritippaa tarvittaessa. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiikeriemo, tutun kuuloista! Mulla menossa myös 2. insuliinihoitoinen raskaus, eka meni dieetillä joka katkesi lyhyeen, kun huomattiin niin loppuvaiheessa ja vauva syntyi 3 vk etuajassa (painoi silti jo 3700 ja risat), viime synnytyksessä mulla oli sokeritippa koko synnytyksen ajan ja vauva sai lisämaitoa heti alusta lähti. Esikoinen kellastui koska 13 vuotta sitten ei suostuneet helpolla lisämaitoa antamaan ja esikoinen oli tyypillinen sokerivauva, iso ja väsynyt eli ei jaksanut omineen syödä. Minä taas en osannut vaatia lisämaitoa kun ei ollut kokemusta (eikä silloin hoidettu radiakaan niin huolellisesti kuin nykyään) ja vauvakin oli tosiaan etuaikainen... pari pv oli sinivaloissa siis esikko.

 

Toinen selvisi ilman valoja, eikä joutunut lastenosastolla sokeritippaankaan, kävi arvojen tarkkailussa lastenosastolla puoli vuorokautta (vietiin suoraan synnäriltä 2 h ikäisenä lastenosastolle, Koksin tapa insuliinihoitoisissa radeissa) ja kun arvot oli hyvät niin tuli vierihoitoon saman vrkn aikana. Keltaisuus kävi lähellä muttei tullutkaan päälle, lisämaidot yms. riittivät pitämään poissa. Ja oli tietty lähellä LA, käynnistettiin 39+5 ja syntyi 39+6 eli paremmat valmiudet oli toipua itse. Toinen myös kasvoi hitaammin kuin tämä viimeisin raskaus...

 

3. raskaus on nyt menossa 34+6 ja mulla on tällä hetkellä tilanne että pistän illalla pitkävaikutteista 14 y n. klo 21.00 ja aamulla paasto on ok, karvan alle 5.0 mutta jos syön esim 2 leipää niin vaikka pistän 12 y pikainsuliinia (+ aamuannos pitkävaikutteista 10 y) , saattaa 1h arvo olla jopa lähelle 10 :blink:

Tänä aamuna kokeilin jo 14 y joten huomenna sama kokeilu, 2 leipää ja 14 y, jos sitten pysyisi kunnossa. Jostain ihmeen syystä mulla tuo aamiaisarvo loikkaa kattoon mitä lähemmäs LA lähenee... :( eli täälläkin oma insuliinintuotanto on hurjasti huonontunut edellisestä raskaudesta...

3. lapsi myös kasvaa valmiiksi yläkäyrillä joten voi olla että tämä käynnistetään myös reilummin ennen LA toisin kuin edellinen, ainakin tulen kovasti puhumaan asian puolesta, varsinkin kun vauvan pää on arvioitu olevan jopa 4 vk edellä rv, joten voi tehdä kovasti tiukkaa... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään olen syönyt normaalisti. Jättänyt kaikki superherkut pois, mutta juonut teen sokerilla ja syönyt jogurttia. Liuskoja sai lisää vasta päivällä että aamun mittaukset puuttuu. Olo ollut jo melko normaali, mutta vasta iltapala maistui normaaliin tapaan. Syönythän olen kokoajan ja nälkä on ollut, mutta vasta ruokahalua oli ekan kerra mittausten alkamisen jälkeen tänään iltapalalla ja sitähän sitten maistui.

 

Neuvolaan soittelin ja jatketaan mittauksia. Terkkari halusi varmistaa ettei mittaustulokset johtuneet liuskoista ja toisaalta myös että voinko lisätä just jogurttia etc. ruokavalioon. Jos huomenna on aamun paastoarvo kunnossa, niin pidän ruokavalion itselle tyypillisenä ja lisään myös palan banaanikakkua ja vaikka pannaria päivän menuseen ja mielenkiinnolla katson että miten ne arvot sitten käyttäytyy.

 

8:20 klementtiini

9:15 maksamakkaraleipä ja sokeroitu tee

10:05 omena

11:40 keitetty maissi oivariinilla

12:15 luojan kiitos viimeinen jämäpala lasagnettea ja rasvatonta raejuustoa

13:15 1h lounaasta 4,1 < 7,8

13:55 pinjansiemen-fetasalaatti

14:40 jogurtti ja maissimuroja

17:00 hernekeitto ja näkkileipä

Piipahdus saunassa

18:00 1h päivällisestä 4,8 < 7,8

18:45 sokeroitu tee, maksamakkaraleipä ja 3xpaahdettu ruisleipä (voi+juusto) Päivän eka ateria joka maittoi hyvin.

19:45 1h iltapalasta 5,0 < 7,8

20-21 ja 22-> Lanttutikkuja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei taas!

EMMIINA, nuo sinun sokeriarvot ei kyllä kovin diabeettisilta vaikuta. Enemmänkin ovat malahkoja. Kannattaa muistaa että vauvalla on aina n 1 yksikön matalammat sokerit kuin äidillä veressä, eli jos sulla on 3,6 niin vauva raukka joutuu tulemaan toimeen 2,6 sokereilla, eli ei kovin kaksista ole. Tarkoitan tällä sitä, että syö ihan kunnolla ja siittävä määrä kerralla, pyri aterian jälkeen n 5-6 vrensokereihin koska ne laskee siitä herkästi kuitenkin. Huomatkaa että raskausviikkojen lisääntyessä sokeriaineenvaihduntakin muuttuu, ja jos on raskausdiabetekseen taipuvainen, niin yleensä 30+ viikoilla alkaa ongelmat näkyä.

 

Pikkuiselle kanssa tsemppiä täältä, sano sille neuvolan terkalle että pidät ruokapäiväkirjaa ja näytä mittaustulokset. Huomauta myös siitä että raskausdiabetes on tosiaankin ilmeisesti enemmän geneettinen ominaisuus ja aiheesta tehdään tälläkin hetkellä tutkimusta monikeskustutkimuksena (minä ja vaavi osallistutaan mm tutkimukseen). Mullakin on sukurasitetta ihan riitävästi. Ja näköjään kun ikää tulee ja raskauksia on takana, tauti aina vaikeampi.

 

Sleeping Sun, tsemppiä sulle kanssa kovasti. Luulen että mulle aloitetaan kanssa pitkä insuliini aamuun kun ensi viikolla menen äitipolille. Mulla on kanssa tuo aamu ihan älytöntä, ajattelin nyt alkaa kokeilemaan että syön aamupalan ihan pienissä osissa vaikka ruisleivän kerrallaan tai hedelmän tai vähän puuroa ja vähän päästä hedelmän. Mitään nopeaa ei aamulla kärsi syödä, se on tullut selväksi. Ja kun tosiaan tietää että tämä homma vain hankaloituu loppua kohti. Tänään nukuin pitkään ku väsytti ihan sikana. Paasto 5,0 klo 11 siis oli tämä mittaus.... Aamupalaksi 2 ruispaahtoleipää + vähän jugurttia litran paketista (oisko ollut reilu desi, ehkä 1,5dl. Pistin 10ky nopeaa ja tunnnin päästä verensokeri 9,7.

 

Ai että oli taas onnistunut olotila. 2 tunnin päästä ruokailusta sokeri edelleen 7,6. Eli pitkän tarvin koska oma insuliini ei riitä palauttamaan sokereita aterian jälkeiselle tasolle edes lyhytvaikutteisen kanssa.

 

Tosi turhauttavaahan tämä on. En jaksa liikkua kun supistelee ja selkä tulee kipeäksi eli liikkumiset on ihan arki touhuilua kotona. Tänään siivottiin eli siihen meni vähän energiaa. Jaksoin sentään vähän siivoilla miehen avuksi :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran vielä tuli mieleen...

Sleeping sun: mulla on kaikki käynnistetty 38+0-38+2 eli kunhan 38 on täynnä. Sitä ennen eivät mielellään käynnistä koska insuliinihoitoinen raskausdiabetes hidastaa keuhkojen kehitystä ja haluavat olla varmoja siitä että keuhkot ovat kypsät. Täällä OYS:in alueella eivät ainakaan herkästi lähde lapsivesinäytteestä sikiön keuhkojen kypsyyttä mittaamaan. Vaikka sekin on mahdollista kyllä.

Sulla ei ole onneksi montaa viikkoa enää siihen että saat nyytin syliin! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Itse olen henkisesti valmistautunut synnyttämään nelikiloisen vauvan, vaikka meillä kaikki ovat olleet sen alle, isoin 3680g, tosiaan 38+0. Mutta sitä ei tiedä miten nyt lähtevät käynnistämään, ja tämä varmasti kasvaa isommaksi kun nämä sokerit ovat näin vaikeasti hallittavissa tai siis hallitsemattomissa jos tarkkoja ollaan.

 

On se vain niin epäonnistunut olo itsellä vaikkei hirveitä voi tehdä. Yritän nyt huomisesta tuota 1 leipä aamulla hommaa ja siihen kaveriksi vaikka porkkana, jos se lisäkuitu hidastaisi verensokerin nousua? Vaikka enemmän uskon sen olevan hormonaalinen asia kuin ruuasta kiinni.

 

Mulla ei ole paastosokerit koskaan nousseet yli rajojen ennen kuin joskus 35 viikon tietämillä. Nyt voi toki käydä toisin senkin suhteen. Sekin on tosiaan hormonaalinen asia, vaikka iltapalan jälkeen verensokeri olisi ok, voi paasto olla koholla koska yöllä maksa vapauttaa sokereita ja kortisolia erittyy aamuyöstä ja kaikkea muuta kivaa jonka vuoksi verensokeri nousee eikä laske jos oma insuliinin tuotanto on häiriintynyt.

 

Tsemppiä kaikille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen raskaana viikolla 23.

BMI oli ennen raskautta 29 ja sukurasitetta on ja ikääkin löytyy yli 25 vuoden rajan.

Näillä kriteereillähän sain lähetteen sokerirasitukseen.

 

Näiden lisäksi mulla on sellasta "oiretta" ollut kuvioissa, että väsyn kovasti syömisen jälkeen. Tätä oli jo ennen raskautta, mutta kun paastoarvot oli työterveyslääkärillä ok, niin ei tutkittu enempää.

 

Rasituskoe piti kuitenkin keskeyttää, koska se juotava liemi oli niin karseaa, että se tuli ylös. Mä oksennan aika herkästi, jos joudun pakotettuna syömään jotain tosi pahaa/ällöä, enkä usko että pystyn yrittämään tuota rasitusta uudelleen.

 

Neuvolatäti on nyt sitä mieltä että seuraillaan ainoastaan paasto-arvoa (joka oli 5,1 eli hyvä). Kysyin kyllä, että olisiko mahdollista rasituksen sijaan mitata kotona arvoja ja tehdä ruokapäiväkirjaa, mutta tähän ei suostuttu. Oikeastaan mitään perustetta en saanut.

 

 

Heippa Rautalanka!

Minulle on tehty tasan 1 sokerirasitus tässä raskaudessa viikolla 14, arvot täysin normaalit, vielä oikein matalat (4,9/5,1/4,4)

mutta sain sokerimittarin ja aloin mittailla 2x viikossa verensokereita paasto, aamupalan jälkeen 1h, lounaan jälkeen 1h ja ennen päivälistä sekä päivällisen jälkeen 1h. N viikolla 20 arvot alkoivat nousta ja viikolla 25+ piti aloittaa insuliinit. Ja nyt olen tosiaan 29+2 ja varmaan aloitetaan ensi viikolla pitkävaikutteinen insuliini ateriainsuliinin lisäksi.

 

Eli pointtini on se, ettei varhain tehty sokerirasitus kerro välttämättä siitä, onko raskausdiabetes kehittymässä. Mulle se oli selvää että se kehittyy koska 3 RaDi raskautta takana, joista 2 insuliinihoidolla.

 

Ekassa raskaudessa pitää seurata vain oireita ja todeta raskausdiabetes niiden mukaan jos ei voi rasitusta jostakin syystä tehdä. Yksi hyvä vaihtoehto on, että nautit ennen neuvolaan menoa runsaan aterian, jolla syöt jotakin nopeasti verensokeria nostavaa (esim vaaleaa leipää, juot tuoremehua juomaksi tms) ja syöt sis kunnon aterian perunaa/pastaa, leipää yms ja pyydät terkkaria mittaamaan sinun verensokerin vastaanotolla tunti ateriasta. Jos se on koholla yli 7,8 niin kyllä terkkkarin pitäisi silloin laittaa sinut eteenpäin raskausdiabetes epäilynä. Myös monilla on pissassa sokeria mikäli verensokerit ylittää 8. Eli jos on sokeria virtsassa eikä rasitusta ole mahdollista tehdä, pitäisi saada mittari kotiin verensokereiden seuraamiseksi.

 

Todella outoa että terkkarisi suhtautuu noin välinpitämättömästi tilanteeseen. Vaadi päästä neuvolalääkärille ja kerro siellä oireistasi. Kaikkien etu on että raskausdiabetes todetaan ja hoidetaan mahdollisimman hyvin ja ajoissa.

 

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Palautin ruokavalion omaksi normaaliksi perjantaina ja heti parani olo ja arvot. Lauantaina herkuttelin ja kokeilin että miten se vaikuttaa sunnuntain paastoon, hienosti oli sekin raja-arvojen alla. Tällaisilta näyttää siis mun syömiset ja mittaukset. Maanantaina sitten kuulee miten jatketaan. Itsellä vahva fiilis että se ylitys johtui vaan YLENPALTTISESTA herkuttelusta, mutta aattelisin että jos mä olisin neuvolantäti ja toki muutenkin, niin voisin jatkaa silloin tällöin tota aamupaaston mittaamista että jos siinä alkaa tapahtumaan viikkojen kertyessä jotain muutosta. Muuten voinen jatkaa melko normaalisti syömistä.

 

pe

 

8:10 klementtiini

9:15 maksamakkaraleipä ja sokeroitu tee

10:05 omena

11:40 keitetty maissi ja oivariini

12:15 lasagnette ja rasvaton raejuusto

13:15 1h lounaasta 4,1 < 7,8

13:55 pinjansiemen-fetasalaatti

14:40 jogurttia ja muroja

17:00 hernekeitto ja näkkileipä (voi+juusto)

10 min saunassa

18:00 1h päivällisestä 4,8 < 7,8

18:45 tee sokeroituna, maksamakkaraleipä, 3 paahdettua ruisleipää (voi+juusto) Ekaa kertaa mittauspäivien aikana ruoka maistui hyvin!

19:45 1h iltapalasta 5,0 < 7,8

20-21, 22 -> lanttutikkuja

 

la

 

9:15 aamupaasto 3,8 < 5,5

9:15 klementtiini

10:15 sokeroitu tee, 2xmaksamakkareleipä, banaanikakku viipale

11:15 1h aamupalasta 4,8 < 7,8

12:25 peruna, jauhelihakastiketta + 2 x joulupipari

13:25 1h lounaasta 4,7 < 7,8

15:10 banaani

18:05 kana-feta-pinjansiemensalaatti + pannukakku x 2 ja hilloa reilusti + lasi mehua

19:05 1h päivällisestä 4,8 < 7,8

20:10 joulupipari

21:45 sokeroitu tee, 2 x paahdettu ruisleipä (voi+juusto) ja joulupipari

22:45 1h iltapalasta 4,6 < 7,8

00:00 joulupipari ja lasi mehua

 

su

 

10:05 herkuttelupäivän jälkeinen aamupaasto 4,3 < 5,5

11:20 sokeroitu tee, 2 x maksamakkaraleipä ja omena

12:20 1h aamupalasta 3,9 < 7,8

13:40 1/2 pissa (kinkku, tonnikala, katkarapu, ananas)

14:40 1h lounaasta 4,6 < 7,8

Share this post


Link to post
Share on other sites

EMMIINA kuulostaa tosi hyvältä, ihan normaalit on nuo sinun verensokerit. Syö vain entiseen malliin.

 

Minäkin pysyin syömään vielä n 20 viikolla jotakin pullaa/pannaria/lettua yms ilman sokeripiikejä aterioiden yhteydessä jälkkärinä mutta nyt tosiaan tilanne on muuttunut viikkojen ja hormonien karttuessa.

 

Sain eilen pidettyä sokerit viiterajoissa (tosin ateriaa ennen en päässyt tavoittteeseen mutta aterian jälkeiset oli kaikki hyviä) kun söin tosi pikku hiljaa ja vähän kerrallaan n tunnin välein pistäen kaikille aterioille lyhytvaikutteista insuliinia aika reilusti.

Eli tämän viikon tulen varmaan toimeen näin mutta selväähän se on että tarvitsen myös sen pitkävaikutteisen insuliinin.

 

Tänä aamuna mulla oli paastokin 4,0 mutta se tosiaan johtuu varmasti tuosta järettömästä lyhytvaikutteisen määrästä minkä eilen pistin, koko päivän saldo oli 39KY elikkä ihan sikana, kun ajatttelee että normaalisti tyypin 1 diabeetikko pistää aterioille sen verran mitä syö hiilihydraatteja, eli n 25-30 yksikköä päivässä. Ja sekin on reilusti arvioitu.

 

Mutta näin mennään, ja Emmiina hyvä tosiaan muistaa että tilanne voi muuttua viimeisellä kolmanneksella, silloin varmaan kannattaa taas ottaa mittauskierroksia käyttöön. girl_smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soittelin neuvolaan. Olivat sitä mieltä että jatkan mittausta vielä kahtena päivänä viikossa ja pysyn RaDi-dietillä. En aatellut kovin tiukkaa diettiä vetää, mutta pysytellään niistä herkuista vieläkin erossa. Itse aattelisin että pelkät paastoarvot riittää, saa nähdä siirrytäänkö jossain vaiheessa siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aiemmin kirjottelinkin pitkän pätkän tarinaa ja sitten sormi osui johonkin näppäimeen ja *humps* sinne meni bittiavaruuteen ja sivut hyppäsi n. 5 sivua taaemmas siitä sen hetkisestä sivusta... :girl_cry2::skilletgirl::angry:

 

 

Tiikeriemo, kiva kuulla kokemuksistas, näitä kun ei ihan jokapäivä kuule, varsinkaan niin että on sama tilanne eli useemman kerran insuliinihoitoinen radi. Jossain terveyssivuilla oli juttua siitä että insuliinihoitoisen radin tilanne on loppuraskauden ja synnytyksen suhteen sama kuin I tyypin diabetikolla. Ystävältäni (I tyypin diab) kyselinkin tuossa viimeeksi nähdessä että koska hänen leikkauksensa tehtiin. Molemmat lapset oli siis leikkauksella koon takia otettu tasan 37+0, esikoista oli yritetty käynnistää 36+risat ja synnytys oli pysähtynyt joten oli menty leikkaukseen. Hänellä tosin oli jo ollut raskausmyrkytysepäily eli olivat ekassa sen takia lähteneet käynnistämään noin aikaisin...

 

Mä yritän vahvasti saada noita Koksissa käynnistämään tuossa viim. 38+ koska tää vauva tosiaan on arvioitu isokokoiseksi, toisin kuin edellinen, varsinkin tuo 4 vk edellä oleva päänympärys mua häiritsee, itekin oo varautunut sellaiseen n. 4 kg vauvaan, tyytyväinen oon jos pienempi tulee mutta jos on kovin iso pää niin se voi aiheuttaakin jotain vauvalle synnytyksessä (tietty itsellekin mutta eniten oon vauvasta huolissaan) jos ottavat liian pitkään sen käynnistyksen kanssa... :(

 

 

Mullekaan tuo varhain tehty sokerirasitus ei kerro mitään, mulla on arvot ihan ok (paitsi nyt tässä raskaudessa oli paastoarvo rajalla, radi-diagnoosi tuli) mutta silti loppuraskaudesta tilanne levähtää ihan käsiin... :girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

EMMINA: ne varmaan haluaa juuri nähdä viikkojen vaikutuksen sokereihin ja muutenkin pidemmällä välillä noita arvoja. Mutta kaiken kaikkiaan sullahan on olleet tosi hyvät (alhaiset) sokerit, eli ihan huoletta voit (ainakin vielä) olla suht normalilla ruokavaliolla, eli ei tarvitse ihan joka suupalaa miettä ja voi välillä ottaa sitä jälkkäriäkin.

 

Sleeping Sun: Voi hitto että se ketutttaa jos häipyy pitkä viesti avaruuteen. Yritä silti jaksaa kirjoitella kuulumisiasi! Siitä vauvan pään koosta vielä; raskausdiabeteshan kasvattaa vauvaa lähinnä vartalon ympäriltä eli vauvat on "pulskia" eikä niinkään luisia mittoja. Toki voivat olla pidempiäkin kuin muut vauvat mutta lähinä se on geneettinen asia. Siksipä synnytyksessä on yleensä ongelmana se, että vaikka vauvan pää mahtuisi hyvin syntymään, voi vartalolla ja hartioissa tehdä tiukkaa, ja siksi Erbin pareesia esiintyy diabeetikoilla enempi. Nyt puhutaan siis 1 tyypin ja insuliinihoitoisista diabeetikoista, joita voi siis täysin verrata keskenään. Hoito ja seuranta loppuraskaudessa ei poikkea toisistaan mitenkään tyypin 1 diabeetikon ja insuliinihoitoisen RaDi:n kohdalla. Eli siinä mielessä sulla on hyvä tilanne, jos vauvalla on kookas pää, se joko mahtuu syntymään eli laskeutuu ja kohdunsuu avautuu ja synnytys etenee hyvin tai sitten synnyys pysähtyy ja tekevät sektion. Eli ei tarvitse pelätä sitä mahtuuko vaiko eikö, koska se pää ei todellakaan laskeudu jos se ei mahdu.

Mulla on itsellä lantion yläaukeama hiukan ahdas, keskimmäinen yritti tulla avosuisena maailman eli siis kasvot edessä eikä mahtunut, jäi 5cm junnaamaan vaikka kuinka oli tipat täysillä ja kalvot puhkaistu (ja mulla epiduraalikatetri irti, arvatkaa huusinko kivusta) ja sitten vasta kun ymmärsi kääntyä takaraivotarjontaan ja sain spinaalin (joka taivaallisesti vei kaikki tuskat pois) poika syntyä pullahti tunnissa maailmaan. Eli olivat leikkaus valmiudessa että jos se ei käänny mennään sektioon, mutta onneksi tajusi kierähtää. Olin sillai kontillani sängyllä ja nojailin säkkituoliin ja heijasin siinä, sekin varmaan auttoi löytämään vauvaa asennon.

 

Joo, menipä taas kauhukertomusten puolelle :girl_to_take_umbrage2: ei ollut tarkoitus, ja tosiaan tuossa meidänkin tapauksessa (joka on kamalin synnytykseni juuri tuon kivun hoidon pieleen menemisen ja tunteja kestäneen täysillä supistelun luuta vasten takia) oli loppu onnellinen ja olin tosi tyytyväinen että saatiin poika ulos alakautta. En missään nimessä haluaisi tätä viimeistäkään sektiolla synnyttää, on se kuitenkin niin työläs toipua isosta leikkauksesta.

 

Mun omat sokerit on olleet ihan ok nyt, aamupaasto oli taas 5,3 eli ihmeen korkea minulle, mutta taas söin "pikku aamupalan" ja toisen juuri äsken niin näyttää sillä pysyvän sokerit aisoissa. Ja toki kaikkea nopeasti imeytyvää pitää välttää. Ostin maustamatonta jugurttia ja siihen olen laittanut marjoja, ja vähän tavallista sokeria kun makeutusainetta ei talossa ollut.... niin se on ihan hyvää eikä nosta sokeria kuten tavallinen jugurtti. se on mulla aamusta ihan fiasko jos erehdyn edes sellaisen actimel juoman juomaan niin sokerit on 10.

 

Lähi Siwassa oli myös ihania nellie dellies sokerittomia salmiakkeja. Olen niin turvoksissa etten saisi syödä kyllä mutta kun se auttaa mulla päänsärkyyn niin ihan pikkusen syön kuitenkin. Onneksi jotain sokerittomiakin on tarjolla. Viimeksi kun olin ihan karkki lakossa raskauden niin söin sitten synnytyksen jälkeen itseni siihen kuntoon että painoin puolen vuoden päästä saman verran ku synnyttämään lähtiessä... Imetys ei ole mulle koskaan mikään ihme laihdutus keino ollut, toki vähän raskauskiloja putoaa jos syön normaalisti ja kulutan normaalisti, mutta jos vedän karkkipussin illassa niin ei.:girl_wink:

 

 

Menipä taas vähän ohi. Kirjoittelemisiin! Palaan ompelukoneeni ääreen, eilen sain aikaan ihania bambu college/joustofrotee pyllypyyhkeitä joita voi hyvin käyttää myös kestovaipan imuina sekä kestoliivinsuojia :grin: ihanan oranssi vihreitä, tosi retroja :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päiviä! :)

 

Täällä sairastettu lauantaista lähtien ja meidän pikku neiti alkaa olla voiton puolella mutta äiti ja iskä... :( Ei voi sanoa kuin voihan räkä!

 

karua sanoa mutta on ajatuksia herättäävää lukea teidän kokemuksia joilla useampi radi-raskaus takana. Toisaalta kauhistuttaa mitä noi sokerit vielä voi keksiä raskauden edetessä. perjantainahan otin sen neuvolan haluaman yhden vuorokausikäyrän ja ne sokerit ainakin täysin ok. paastoarvoja manailin että alkaakohan koskaan nelosella ja sieltähän se toissa aamuna pärähti 4.9 :) Nyt on tosiaan 1/6 ollut rajan yli ja mittialen omaksi ilokseni paastoja joka aamu kun en yhtään ymmärrä mikä sen maagisen suuren numeron 5.6 mulla tekee.. Eipä mun tarvi toisaalta ymmärtää jos kerran muuten arvot pysyy matalalla..

 

Normaalia omaa ruokavaliotani oon noudattanut mutta herkut nyt pannassa. Miehen kanssa ollaan herkkulakkoa suunniteltu ja nyt voisi sen toteuttaa vauvankin parhaaksi. :) Kuullostaa vain niin meikäläiseltä tuo tiikeriemon stoori.. Kyllä mies roudaa kanttiinistä vaimolle herkkuja kun on pallero pihalla. :D :D Ihanteellisintahan ois nyt kunnostautua ja jatkaa samaa terveellistä elämää jatkossakin.. mutta mutta... ;)

 

Perjantaina vuorokausi käyrää mittaillessa (vain joka ruuan jälkeen 1h) ajattelin lämmöllä jokaista joka ottaa arvoja monta kertaa päivässä. Kyllä siinä äkkiseltään sormenpäät huusi apua! Ja arvoja tuli otettua kuitenkin vain 6 kappaletta päivän aikana..

 

Tällästä lööperiä täältä. Toisaalta toivon että pääsisin juttelemaan oikein jonkun diabeteshoitajan kanssa vaikka sittne sinne äippäpolille koska neuvolassa tuntuu oelvan aika tietämätön täti. Voipi vain olla ettei tän kummempaa tarvita jos kurissa pysyy!

 

Katsellaan!

 

Niin mutta vielä, esikoisesta en saanut minkäänlaista painoarvioita ollenkaan. rakenneultrassa todettiin vain että vastaa viikkoja ja paino mitattiinkni vasta kun pihalle pullahti. :) Pääsenkö tässäkään arvioon mikäli sokerit sattuisi pysymään näin? Vai pääseekö radi.odottaja aina? Kokemuksia/käytöntöjä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D Pikkuinen, sori, tarkotus ei oo pelotella, toivottavasti tulee jossain vaiheessa sellanen olo että ihanaa, asiat vois olla noinkin, eikä ne omalla kohdalla ole...! :)

 

Mullakin vaikka on kaikkea tuota mietittävää jne. ja on 3. radi-raskaus niin silti oon päässyt suhteellisen helpolla, aina on radi hävinnyt synnytyksen jälkeen, yhdellekään lapselle ei oo käynyt vielä mitään vaarallisempaa, sokerit on insuliineilla pysyneet inhimillisenä koska pitkä sokeri näyttää hyvältä. Mulla on usein auttanut kun oon kuullut millaista elo on ihmisillä joilla on ihan kunnon II tyypin diabetes tai I tyypin diabetes, silloin oma tauti asettuu oikeisiin mittasuhteisiin eli ei niin kamalaa ookaan enää :)

 

Esim. jos mulle tuntuu 16 y illalla pitkävaikutteista insuliinia isolta määrältä niin kun kuulin mitä II tyypin diabetikkoäitini joutuu pistämään illalla niin tulipa hiljaista... hänellä määrä on 70 y :blink:

 

Tiikeriemo, mulla oli esikoisesta selkeesti se vartalonympärys suuri, arvioitiin n. vk aiemmin kiloa pienemmäksi... olikin sitten 3 vk etuajassa syntyessään tosiaan jo 3700 g :girl_haha: Pää taisi olla ihan sopusuhtainen. 2. lapsella oli mittaa 52 cm eli pituutta oli kertynyt mutta paino oli nätit 3,5 kg. Nyt taas näyttää siltä että reisiluu on 1 vk edellä, vartalonympärys 2 vk edellä ja päänympärys 4 vk edellä. Jos saan seuraavalla kontrollikäynnillä sen lääkärin joka mittaa kunnolla eikä yritä mahduttaa isoa vauvaa mahtumaan käyrille paremmin (niin kuin se erikoistuva ulkomainen naislääkäri joka viimeeksi oli...) niin selviää enemmän, nuo kun on mittoja n. rv 28+ tai aiemmin.

 

Iso osa kertomastasi onkin tuttua entuudestaan, tullut paljon selvitettyä asioita kun on suurimman osan elämästään tiennyt että diabetes tulee jossain vaiheessa mitä todennäköisimmin, se on vaan ajan kysymys, sukurasitus on niin voimakas. Ja kun radi on seurannut joka raskauteen ja PCOkin löytyy niin tällä hetkellä on vaan tyytyväinen mitä useemman vuoden oon vielä ilman diabetestä :D Välillä vaan tuntuu että täällä ei noi lääkärit aina ota yhtä tosissaan kaikkea, eikä mua yhtään lohduta että toisen ystäväni hoitovirhejuttu meni juuri läpi tän samaisen paikan synnytyksestä, olivat siis venyttäneet ponnistusvaihetta (erikoistuva lääkäri ei tehnyt ajoissa päätöstä käyttää imukuppia ja venyttivät ponnistusvaihetta vuoronvaihdon yli) vaikka oli ongelmia ja imukuppivalmius, lopputuloksena lapsi elvytettiin ja lennätettiin Lastenklinikalle, muutoksia aivoissa 4 h ikäisenä ja diagnoosi "vaikea synnytyksen aikainen hapenpuute"... ei herätä luottamusta ainakaan lisää, varsinkin kun monesta asiasta itsekin saanut tapella ja itse ottaa selvää kun ei voi olla varma että kaikki otetaan huomioon.

 

Ettei liian helpolla päästäisi niin mulla on radin lisäksi vielä APC-resistenssi eli perinnöllinen taipumus veritulppiin, oon hepariinihoidolla, joten se vaikuttaa myös mahdollisiin kivunlievitys/leikkausmahdollisuuksiin. (spinaali/epiduraali voidaan antaa jos edellisestä hepariinipistoksesta on 12 h) Sinänsä tasapainottavaa on se että APC hidastaa vauvan kasvua ja radi nopeuttaa joten molemmat hoitotasapainossa saattaa tulla ihan sopusuhtaista... :girl_impossible:

 

 

Mulla on eka synnytys mennyt luomuna, käskivät oottamaan kotona kunnes ei enää kestä olla, joten kun tultiin sairaalaan niin olikin sitten jo 9 cm auki. Esikoinen syntyi 1 h 20 min myöhemmin sairaalan ovelle tulosta, kivunlievitystä ei siis kerennyt saamaan. Toka käynnistettiin ja siinä vaiheessa kun todettiin että nyt on lähtenyt käyntiin, olin avautunut 4 cm ja lähdin siirtymään alakertaan synnytyssaliin oli alakerrassa avautuminen edennyt jo 6 cm ja spinaali kerettiin juuri ja juuri antaa. Tokan synnytyksen kokonaiskesto 2,5 h.

Oon varautunut että jos tää mahtuu tulemaan ihan ok niin saattaa tulla taas vauhdilla, joko kerkeevät antamaan kivunlievitystä tai sitten ei... mut ainakin tiiän etukäteen että ilmankin oon selvinnyt eli eloon jään vaikka koskisikin sitten :)

 

Mutta oon ollut tosiaan onnekas synnytysten suhteen, ne ovat olleet nopeita, helppoja ja vauvat ovat voineet hyvin eikä sokeritippoja yms. oo vauvoille tarvittu, ja oon itse kokenut synnytykseni hyviksi kokemuksiksi, en siis ole koskaan voinut ketään pelotella synnytyksillä koska en ole ite niitä kokenut kamaliksi.

 

Radissa on se hyvä puoli että yleensä siihen kerkeää tottumaan raskauden aikana ja asiat pahenee pikkuhiljaa jos on pahetakseen joten mä en vieläkään koe että oma radi olisi mikään ihan kamalan vaikea hoitaa tai muuta (lohdutuksena siis Pikkuselle), sokereiden mittaamiset, hiilareiden laskemiset, pistämiset yms. oppii kuitenkin matkan varrella ja mikä on tuttua, ei enää tunnu vaikeelta ja hankalalta. Mä koen ainakin ison osaa elämäni jopa helpommaksi tän "hankalemman" radin kanssa, mulla oli suuria vaikeuksia pelkällä ruokavaliolla, nyt elämä on helpompaa vaikka joutuukin mittailemaan enemmän ja on tärkeempää pitää vahtia insuliinin ja syömisten rytmittämisestä. Kaikkeen tottuu, onneksi! :lipsrsealed:

Mahdollinen diabetes joskus myöhemmin ei myöskään tunnu enää ihan kamalalta kun tietää että kyllä sen kanssa pystyy elämään suht normaalia elämää ;)

 

Huh huh. Tulipas oikein novelli... skipatkaa ketkä ei jaksa lukea :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ainakin jaksan lukea!

 

Sleeping Sun, tuo sinun APC resistenssi ja hepariinihoito kuulostaa kyllä ikävältä lisältä. Mulle tuli synnytyspelko keskimmäisen synnytyksestä, kun ei se esikoisen synnytyskään mikään helppo ollut, multa pantiin epiduraali kiinni, ja ponnistin tunnin hirveissä tuskissa ja repesin peräaukkoon asti.... Aivan järkyttäviä juttuja mutta siis kuitenkin olen selvinnyt niistä peloista koska kolmosen synnytys oli niin ihanan rauhallinen, kivuton ja hallittu. Radiossa soi DireStraitsin (anteeksi varmaan väärin kirjoitettu :) ) Brothers in arms ja tosiaan poika tuli kahdella työnnöllä spinaalissa ja 6h koko synnytys.

 

Mutta jos tietäisin etten saa kivun lievitystä ja synnytys olisi pakko käynnistää ja kalvot puhkaistaisiin yms niin mua pelottaisi tosissaan. Toki sillä ilokaasullakin saa itsensä jonnekkin tajunnan tasolle jossa se pahin kivun terä on poissa, mutta nuo käynnistykset on aika hirveitä kuitenkin, varsinkin jos väkisellä kovin epäkypsältä kohdunsuulta lähdetään.

 

Olisi ihanaa päästä tämä viimeinen synnytys kokemaan luomu käynnistymisenä! Mutta kaikki riippuu omasta ja vauvan voinnista tietenkin, miten päätetään toimia. Itseä helpottaisi joku sellainen takaraja suunnitelma esim että jos vauva on vaikka +1 kasvukäyrillä ja odotetaan että 4kg niin vaikka 39+0 olisi se käynnistyspäivä sovittuna ja siihen asti voisi odotella jos itsekseen tulisi.

 

Omat sokerit olleet aikas raiteillaan nyt kun pistän lyhytvaikutteista runsaasti ja syön vähän kerrallaan. Mutta aamulla oli paasto jostaki syystä minulle "hurjat" 5,5 ja sihen ei auttanu sitten 7 ky lyhyttä aamupalalle jossa oli vain 1 ruisleipä ja maustamatonta jugurttia +mustaherukoita+makeutusjauhetta vaikkei noissa yhteensä ole ku joku 30g hiilareita, silti oli sokeri 7,7 tunti aamupalasta.

 

Mutta Pikkuinen tosiaan kaikkeen tottuu kun se on väliaikaista, ja tämä raskaana oleminen on muutenkin niin saakutin raskasta että ihanaa että jossakin saa purkaa omaa napaansa girl_haha.gif ja kuitenkin kaiken sitä kestää kun vain saa sitten sen käärön syliin, on se vaan NIIN ihanaa sitten! Sleeping sun, olen kateellinen kun sulla on niin lähellä synnytys, eilen tuskailin kaupassa turvonneiden jalkojen kanssa kärryyn nojaillen 1m/minuutissa vauhtia edeten ja koski niin pirusti joka helkutin paikkaan, etten kestä tätä enää kuukauttakaan, mutta onneksi nyt aamulla on taas sulaneempi ja leväneempi olo, yöksin oli ihan siedettävä.

 

Kirjoittelemisiin!grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.