Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

^ No ei mulle ainakaan sanottu, että oma vikas, kun olet läski. Ylipaino lisää kenties riskiä, mutta ei suinkaan kaikilla ylipainoisilla on radia, joten ei voida sanoa varmasti, että se ylimääräinen laardi on syynä. Normaalipainoisilla ja hoikillakin on radia.

 

Tosi kurjaa, jos sulle on niin sanottu, ei ole kovin kaukonäköistä eikä kannustavaa - ja sekin vielä, että jos tilanne on jo käsillä, niin ei siinä enää auta etsiä syyllistä, vaan pitää hoitaa asiaa mahdollisimman hyvin. Olisi sekin, jos onnettomuuspotilaalle alettaisiin jankata sairaalassa, että ajoitkos päin punaisia, taisit mennä vähän vanhoilla vihreillä tjsp. :huh: Epäammattimaista käyttäytymistä mun mielestä.

 

Lisäksi sanottiin, että vauvaa ei ainakaan täällä kärrätä automaattisesti mihinkään pois äidin luota, vaan tilannetta seurataan ja toimitaan sen mukaan. Itse asiassa taidettiin sanoa niin, että mitä paremmin sokerit on tasapainossa, sitä epätodennäköisempää on, että tarvitaan mitään erityistoimenpiteitä synnytyksen jälkeenkään.

 

Kovasti voimia sulle, eledee, ja toivottavasti asiat etenevät mukavasti ja löydät positiiviisiakin puolia asiasta!

 

Lisäys: Kannattaa varmaan tuosta imetyshuolestakin avautua hoitajalle, hän varmasti osaa kertoa, millaisia käytäntöjä synnytyssairaalassasi on.

Edited by ring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eledee, meillä ei yksikään lapsista (ja niitä on kolme!!) ole radista huolimatta joutunut tippaan synnytyksen jälkeen. sokereita on seurattu tiuhemmin ja lisämaitoa tarjottu aluksi mutta muuten kaikki on mennyt ihan niin kun muillakin. älä murehdi sitä nyt ainakaan vielä!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei meilläkään kumpikaan lapsi joutunut mihinkään tippaan. Sokereita seurattiin ja lisämaitoa annettiin, niin kuin mamaliciouksenkin tapauksessa. :)

 

Ymmärrän kyllä, että tästä taudista syyllistää väkisinkin itseään. Mutta kun ei se ole oma vika. Radi voi tulla niille, jotka ei syö sokerinmurustakaan, liikkuvat ja ovat hoikkia, ja sitten on ylipainoisia epäterveellisesti eläviä, joille radia ei tule. Olet, eledee, kuitenkin jo niin pitkällä raskaudessa, että tämä homma on ohi ennemmin kuin huomaatkaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on molemmissa raskauksissa radi ja paino 50-60kg välillä.. et ei todella vaikuta lihavuus!! Enkä syytä siitä todellakaan itteeni että mulla on se.. kaikkeni oon tehnyt tässäkin raskaudessa, mutta onneksi ei vielä insuliinihoidolla.. tosin pahaa pelkään raskauden edetessä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokoarviossa osattiin kertoa, että normaalin kokoinen vauva on tulossa, eikä insuliinia ainakaan nyt tarvitse aloittaa.

Nyt on siis vähän parempi mieli! Toivottavasti selviän loppuun asti kunnialla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin ahdisti RaDi diagnoosi kovin. Ruokavaliolla pysyi onneksi jokseenkin kurissa. RaDi voi tosiaan tulla kelle vaan, ihan sama onko ylipainoa tai ei. Itse olen mallia pieni ja hoikka eikä meillä ole tietääkseni edes sukurasitteena diabetesta ja siksi shokki olikin aika suuri kun RaDi todettiin.

 

Vauvan sokerit mitattiin kolmeen kertaan synnytyksen jälkeen ja kun olivat aina hyvät niin muita toimenpiteitä ei tarvittu. Lisämaitoa sai, mutta siksi koska mulla ei maito koskaan noussut.

 

eledee - olet myös jo niin hyvillä viikoilla ettei kannata RaDia enää niin murehtia! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mamalicious, ootko alottanut kakkos- ja kolmosraskaudessa dieetin heti alkuviikoilla vai vasta myöhemmin? Mua askarruttaa aihe jo etukäteen, hiukan ahdistaa kun dieetti on niin tiukka...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedättekö miksi raskausaikana tuo paastoarvon raja on noin pieni? Kun normaali viitearvon ylärajahan on käsittääkseni 6,1 tai 6,0 tai jotain sinnepäin. Pohdin vaan, kun mulla on ainakin mitattu joskus vuosi sitten paastoarvo ja se oli 5,6. Silloin siinä ei nähty mitään ongelmaa. Pitääköhän tässä nyt huolestua vielä raskausdiabeteksestäkin..? Kuulun pienen riskin ryhmään ja mua ei käsittääkseni laiteta neuvolan kautta automaattisesti sokerirasitukseen. Pitäisiköhän soittaa neuvolaan ja pyytää lähetettä? Nyt on siis menossa rv 19.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kysyin tota juttua diabeteshoitajalta, ja vastaus oli se että maksa toimii jotenkin erilailla raskausaikana ja siksi raja-arvo on pienempi. Tarkempaa vastausta en saanut. Ja kyllä mä pyytäisin lähetteen jos yhtään huolettaa, parempi tietää jos on sairastunut ja jos ei niin sittenpä tietää senkin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vastauksesta! Mä soitinkin tänään neuvolaan ja kysyin pääsisinkö rasitukseen ja pitäisikö mun olla huolissani. Hoitaja meinas, että katsellaan sitten kahden viikon päästä, kun meen muutenkin käymään siellä. Että ei nyt välitöntä hätää olis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä kysyin tota juttua diabeteshoitajalta, ja vastaus oli se että maksa toimii jotenkin erilailla raskausaikana ja siksi raja-arvo on pienempi. Tarkempaa vastausta en saanut. Ja kyllä mä pyytäisin lähetteen jos yhtään huolettaa, parempi tietää jos on sairastunut ja jos ei niin sittenpä tietää senkin!

 

Ihan uteliaana kyselen, että tarkoititko haimaa kun puhuit maksasta? Haimahan tuottaa insuliinia, joka taas säätelee verensokeria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eikös tuolla aiemmin ollut puhe, että aamusokeri voi olla koholla, koska maksa kuvittelee yöllä olevansa nälkäinen ja alkaa tehdä rasvasta sokeria? Jos se terkkari tarkoitti jotain tuollaista? nimim. liian kauan anatomian ja fysiologian opinnoista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siis hoitsu kyllä puhui nimenomaan maksasta, ei haimasta. Mutta en sitten tiedä oliko se ihan vaan lipsahdus, kun en itse asiaa niin hyvin tunne.

Ja tuo Pupuliinin toteamus ainakin on tosiaan noin, että maksa tekee sitä sokeria öisin radilaisilla helpommin kuin muilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kun vastasitte. Tosiaan maksahan sokeria tuottaa, ja se haima taas insuliinia. Varmasti hoitaja on puhunut ihan asiaa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin se sitten iltainsuliini kuitenkin mulle napsahti. Nyt on tosin sen jälkeen ollut edelleen paastoarvot korkealla. Jopa korkeammalla kuin ennen insuliinia. Arvauksia mistä voisi johtua?

Te, jotka olette insuliinille joutuneet, niin paljonko joudutte sitä ottamaan?

Mulla on nyt 8 yksikköä, joka ilmeisesti on kuitenkin liian vähän kun edelleen on noi arvot kohollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle selvisi torstaina polillla, että noi aloitetaan todella pienillä annoksilla. Kuulemma voi olla jopa 60 yksikköä / kerta :o ! Mulla aloitettiin 6:lla ja nyt testataan 12:ta, mutta voi hyvin olla, että nousee. Mulle annettiin ohjeeksi, että vähintään kolme päivää aina samalla ja jos ei tepsi, niin voi nostaa 2 pykälällä.

 

Mulla nosti noita arvoja alussa se, että söin sitten enemmän illalla, kun kerran pistinkin. Mut eihän se sitten sillain toiminutkaan. Et nyt koitan syödä vaan vähän illalla sitten kumminkin. Ja kannattaa sitä pistämisaikaakin vähän vekslata, et mikä toimisi parhaiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä teillä on insuliinin kanssa olleet paastoarvot? Ja mitä ennen insuliinin aloitusta? Raja-arvohan on 5.5?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on noi arvot nyt olleet 4,8-6,0 välissä. Ihan sama kuin ennen insuliinin aloitusta. Ei siis mitään hyötyä nähtävissä. Syönyt olen samalla tapaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iltainsuliinit napsahti sitten minullekin. Aluksi olin todella maani myynyt ja ahdisti kovasti koko ajatus, mutta nyt kun näyttää siltä että insuliini tehoaa on mielialakin parantunut kummasti.

 

Mulla aloitettiin insuliini viime keskiviikkona ja annostus on 12 yksikköä. Kätilö sanoi, että tarkkaillaan nyt tällä annostuksella ja nostetaan tarpeen vaatiessa. Annokset voivat tosiaan olla jopa 60-80 yksikköä. Toivottavasti pärjään tuolla pienellä annoksella, eihän tässä nyt olisi enää kovin montaa viikkoa jäljellä.

 

Ennen insuliinia mun aamun paastot oli semmosta 5,6-6,0 välillä. Nyt insuliinilla ne ovat pysyneet siellä 4,6-5,2 välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarttis pikaista apua! Mulla on huomenna sokerirasitus, klo 8 meen labraan. Tässähän on se paasto sitten, ohjeen mukaan klo 20 jälkeen ei saa syödä mitään. Mut mähän tietenkin autuaasti unohdin (!) koko jutun ja söin iltapalaa vasta yhdeksän maissa.

 

Eli mitäs nyt sit, meneekö koe mönkään tän yhden tunnin takia? Kannattaako mun sinne mennäkään ollenkaan ja näyttääkö se arvo tän takia liikaa vai liian vähän, jos oonkin ollut 11 tuntia syömättä 12 sijaan? Vai pistääkö ne mut istumaan tunnin aulassa ja aloittavat testin vasta klo 9 (mikä ois aika hankalaa sen kannalta, että pitäis vielä töihinkin mennä)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kannattaa ehkä soittaa aamulla ja kysyä niidne mielipidettä. Ainakin kun mä kävin, tuntuivat aika tiukoilta tuon aikarajan suhteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ meidän neuvolassa taas ohjeistus oli että 10 tuntia syömättä riittää raskaana oleville. Ärsyttää miten nää vaihtelee paikkakunnittain. Mulla siis ensi keskiviikkona testi klo:8 ja terkkari sanoi että ennen ilta kymmentä kun syö niin riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en soitellut minnekään, menin paikalle klo 8 ja kysyin siellä ja kyllä se testi otettiin. Ei siinä mitään ongelmaa, kun kuitenkin tuli reilusti yli 10h täyteen.

 

Nyt sitten vaan tuloksia jännätään. Ainakin se pikatesti, jonka se teki heti alkuun siitä paastoverestä, oli normaali, 4,8. Tietenkin se ei ole tarkka arvo, vaan tarkat tulokset tulee vasta myöhemmin, mut noin suuntaa-antavana vaikuttais hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans nyt sitten kuuluun tähän raskausajandiabeetikoihin <_< mulle tehtiin sokerirasitus hetki sitte ja paasto arvo oli 5.5 niin heti jouduin seurantaan. Nyt Maanantain neuvolassa mitattiin sf mittaa ja se on kuulemma iso. Terkkari sano et jos jatkaa tuohon malliin kasvua niin pääsen asikaisemmin koko arvioon sairaalaan, muuten lähete sinne olis tullu rv 36.

 

Minkälaisia arvoja teille muille on tullu sokerirasituksessa ja mitäs lukemia ootte kotona saanu?

Mulla kaikki arvot mitä oon mitannu kotona on ollu joko alle sen 5.5 tai syönnin jälkeen alle 7.8. Neuvolaan pitää kuulemma heti soittaa jos paasto tai tuo syöty arvo on yli sallitun.

 

Oon ihan mielissäni että vauvan kokoa nyt kuitenkin seurataan ettei kasva ihan älyttömän isoksi ja toinen helpotus oli se ku terkkari sano et meidän sairaalassa on nykyään sääntö ettei yli 4500g painoista vauvaa tartte enää synnyttää vaan sitte menee automaattisesti sektioon..en kyllä ihan heti tuota usko..

(Äitini on joutunut pikkuveljeni synnyttämään alateitse tuolla samaisessa sairaalassa ja siitä nyt on 6vuotta ja veljeni oli 3 viikkoa aikasessa ja koka pojalla oli silti 5175g 55cm..äipällä kun oli kans koholla sokerit..silloin kyllä oltiin ehdottomia siitä että normaalisti pitää syntyä eikä mitään leikkauksia..siksi ehkä vähän skeptinen tuon uuden säännön suhteen..en usko ennen ku näen..toivottavasti kuitenkin oma vauva on normaalin kokoinen ja saan synnyttää normaalisti.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.