Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

Tänä aamuna kävin sokerirasituksessa, arvot oli

paasto 4,5

1h 8,9

2h 7,9

 

Eli mun käsittääkseni ihan ok. Maanantaina on neuvola, sitten kuulen terkan mielipiteen, mut mitä oon tätä ketjua lukenut, niin noi ois ok lukemat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli testissä arvot: 5,1 10,3 ja 9. Eli jälkimmäiset arvot rajan yli. Kotona aluksi ei ollut mikään yli rajojen, mutta jossain vaiheessa noi paastot alkoi olla ongelma. Nyt sitten insuliinilla, vaan eipä tuo tunnu auttavan :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pitäiskö sun, eledee, lisätä sitä insuliiniannosta? Minä olen nyt päätynyt alun 6:sta 14:ään, ja tosiaan joku 60 yksikköä on vielä ihan normaalia. Ja kuulemma vaan se insuliininkäyttökyky elimistössä heikkenee, mitä pitemmälle raskaus menee. Lisäksi kandee kiinnittää huomiota pistämisaikaan. Kuulemma pitkävaikutteinen vaikuttaa noin 8-10 tuntia näillä annoksilla. Pistin toissailtana kokeeksi jo puoli kahdeksan, ei hyvä, aamulla vs 5,7. Eilen taas siirsin pistämistä lähemmäksi iltayhdeksää, niin arvo oli aamulla 5,1. Et siirryn nyt tuohon myöhäisempään aikaan, tätä ennen olen kahdeksan maissa pistellyt.

 

Nanutski - mulla on noi aamuarvot eli paastoarvot perinteisesti päin mäntyä, paitsi nyt insuliinin kanssa. Yleensä ruuan jälkeen luokkaa 5.jotain - 6.jotain, ei oikeastaan koskaan yli 7, ellen ole oikeasti syönyt jotain ruokavalioon sopimatonta. Olen kyllä jättänyt hiilihydraatit aikas vähille ihan tarkoituksella, eli tähtään mieluummin sinne 6 alkaviin lukuihin aterian jälkeen. Sf on ollut pieni, alle keskikäyrän, vaikka olen pullukka. Vauva on ultrauksen mukaan tässä kohtaa keskikäyrällä, aiemmin mainittiin siroksi. Oma painoni ei ole noussut yhtään, ekasta neuvolapunnituksesta olen keventynyt muutaman kilon.

 

Meillä siis tehtiin niin, että ensin täytettiin kotiseurantaa arvoista viikon ja sitten terkka lähetti sen äitipolille, jossa sitten arvioitiin hoidon tarve ja lähetettiin kotiin kutsu sinne. Yksittäisistä arvoista ei käsketty soittelemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla alkoi tuo aamun paasto kohoamaan yli sallittujen arvojen insuliinista huolimatta. Sain sitten äitipolilta ohjeeksi nostaa annostusta 12 yksiköstä 14 yksikköön. Iltaisin olen insuliinin pistänyt vähän ennen nukkumaan menoa siinä kymmenen tienoilla. Saas nähdä onko tuolla annostuksen nostamisella millaisia vaikutuksia sen näkee mahdollisesti jo huomen aamulla, mutta viimeistään kolmen päivän kuluttua pitäisi vaikutusken näkyä. Ja jos tuokaan annostus ei tehoa niin sain ohjeeksi, että voin itse nostaa annostusta vielä 16 yksikköön.

Edited by Vellamo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan mitä insuliinia käytätte? Pitkävaikutteisiakin on erilaisia ja toimivat hiukan erilailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla alkoi tuo aamun paasto kohoamaan yli sallittujen arvojen insuliinista huolimatta. Sain sitten äitipolilta ohjeeksi nostaa annostusta 12 yksiköstä 14 yksikköön. Iltaisin olen insuliinin pistänyt vähän ennen nukkumaan menoa siinä kymmenen tienoilla. Saas nähdä onko tuolla annostuksen nostamisella millaisia vaikutuksia sen näkee mahdollisesti jo huomen aamulla, mutta viimeistään kolmen päivän kuluttua pitäisi vaikutusken näkyä. Ja jos tuokaan annostus ei tehoa niin sain ohjeeksi, että voin itse nostaa annostusta vielä 16 yksikköön.

 

Ei auttanut ei.... tänään täytyy sitten nostaa tuota annostusta tuohon 16 yksikköön. Toivotavasti se auttaisi noihin aamun paastoarvoihin

 

Annnoj Mä käytän Protaphane nimistä pitkävaikutteista (n. 8-10 h) insuliinia ja tosiaan tänään aloitan tuolla 16 yksiköllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa,

 

mulla on sokerirasitus ensi viikolla ja ollaan heti sen jälkeen lähdössä matkalle, ei tiedä vielä kuinka pitkälle, ehkä max 2 viikkoa. Kuinka nopeasti ne tulokset tulevat? heti?

 

ja kuinka nopeasti teillä on ollut jatkohoitotapaamiset yms. tai kuinka pian olette alkaneet mittaamaan itse sokereita? Haluaisin reagoida mahdollisimman nopeasti jo RaDi päätöksen saan, mutta kai sentään voi kesälomailla..?

 

Mulla on jotenkin sellainen aavistus, että tässä ketjussa pyörin jatkossa. Ylipainoa on ja alkuraskaus meni hurjan pahoinvoinnin takia ruokavalion osalta niin pieleen. Nytkään en ole kyllä ennaltaehkäisevästi diettaillut mitenkään. Yleensä sokerit on ennen raskautta olleet ihanteelliset ylipainosta huolimatta, mutta tää raskaus onkin eri juttu keholle. Mä yritän hurjasti asennoitua järkevästi ja ilman tunnekuohuja. Mua pelottaa ainoastaan se kakkostyypin diabetes uhka. Mutta se nyt ylipainoisena lienee muutenkin. Suvussa ei onneksi rasitetta.

 

se litku lienee samaa kuin laktoosirasituksessa? ainakin siinä ohjelapussa mistä varattiin aika luki laktoosistakin. Sen olenkin jo pienenä kertaalleen tehnyt. Silloin auttoi kun piti nenästä kiinni ja joi vaan kerralla. Testissä eniten jännittää huono-olo. Se on hassua että tuollaista asiaa jännittää vaikka oksensin viisi kuukautta putkeen päivittäin. Mitä jos oksentaa kesken testin, joudutaanko se uusimaan? teen kyllä kaikkeni että sisällä pysyy.

 

varmaan kovasti tyhmiä kysymyksiä nämä. Taas kun vaan on edessä uusi asia raskaudessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ne tulokset näkyi koneella jo samana iltapäivänä, vaikka kehoitettiinkin soittamaan ja kysymään tuloksia neuvolasta vasta parin päivän kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, kiitos, eli ehkä kun kerron tarvitsevani ne pian, saankin ne ehkä pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heippa,

 

mulla on sokerirasitus ensi viikolla ja ollaan heti sen jälkeen lähdössä matkalle, ei tiedä vielä kuinka pitkälle, ehkä max 2 viikkoa. Kuinka nopeasti ne tulokset tulevat? heti?

 

ja kuinka nopeasti teillä on ollut jatkohoitotapaamiset yms. tai kuinka pian olette alkaneet mittaamaan itse sokereita? Haluaisin reagoida mahdollisimman nopeasti jo RaDi päätöksen saan, mutta kai sentään voi kesälomailla..?

 

Mulla tulokset oli tullu iltapäivään mennessä ja sillon mulla sattu just olemaan neuvolalääkäri, joka heti ne katto ja sitten passitti suoraan terkkarille, joka anto ohjeet mittaamiseen. Seuraavan kerran näitä mitattuja arvoja katsottiin seuraavassa neuvolassa eli 4 viikon päästä ja kun ne normaaleja olivat niin nyt vaan otan joskus verensokereita ja taas seuraavassa neuvolassa niitä katsotaan.

Ihan kyllä pystyt lomailemaan, soita vaikka omalle terkkarille kun saat tulokset ja tuloskethan saa kysyttyä terveyskeskuksesta tai terkkarilta suoraan. Jos arvot ovat koholla niin terkkari varmasti kertoo mitä on mieltä ja antaa ajan ja pyytää käymään jos pitää sokereita alkaa seuramaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kuulostaa siis ei niin kiireiseltä, hyvä hyvä :D

 

jotkut tähän raskauteen liittyvät jutut on niin kovin heti eikä kohta meininkiä niin rupesin sitten sitä miettimään jo etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Murielle, glukoosiliuos maistuu vähän cokiksen tapaiselta ja menee kylmänä alas ihan mukavasti. Jos oksentaa kesken testin, se joudutaan uusimaan. Tarkoitushan on, että kaikki 50 g glukoosia imeytyy. tsemppiä testiin ja toivotaan hyviä tuloksia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Murielle, glukoosiliuos maistuu vähän cokiksen tapaiselta ja menee kylmänä alas ihan mukavasti. Jos oksentaa kesken testin, se joudutaan uusimaan. Tarkoitushan on, että kaikki 50 g glukoosia imeytyy. tsemppiä testiin ja toivotaan hyviä tuloksia :)

 

Liuoksia on eri makuja, jossain tosiaan tota cokiksen makuista, mut esim. meillä se oli ihan vaan "sokerinmakuista", aika ätläkkää eikä mitenkään miellyttävää juoda, mut kyllä sen alas sai. Mulle ei tullut paha olokaan, mut kovasti ois mieli tehnyt juoda lasi vettä päälle, että sais sen sokerihuurretun olon pois suusta. Mitäänhän testin aikana ei saa juoda eikä syödä, joten piti vaan kestää.

 

Suosittelen muuten eväiden ottamista mukaan, että voi heti testin jälkeen syödä jotain pientä. Tai sitten käy vaikka kahvilassa, jos semmoinen lähellä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Murielle:

 

Mulla ruokavalioneuvonta ja vs-mittausopastus oli neuvolassa viikon päästä siitä, kun kävin rasituksessa ja tulokset selvisivät. Ruokavalionhan voi aloittaa vaikka heti, ei siitä haittakaan ole. Äitipolille sain passituksen sitten vasta noin 1,5 kk:n päästä.

 

Meilläkin oli sellaista kokismaista jääkylmää juomaa se sokerilitku, mutta ei hiilihappoa ;) . Hyvin sen sai juotua ja kylmänä se ei maistunut niin kovasti miltään. Kyllä siellä labrassa on varmaan kokemusta oksenteluista yms., joten osaavat neuvoa, jos sattuu jotain yllättävää.

 

Paitsi evästä, voi mukaan ottaa jotain luettavaa tai muuta ajankulua - pari tuntia kuitenkin siellä pitää istuskella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te ootte saanu nuo tulokset? Siis kun meillä kuulema otetaan vaan sormenpäästä pikanäyte kolme kertaa, ei suoninäytettä ollenkaan. Eli järkeilin että ne tulokset saa heti. Mutta kun osa sanoo että vasta seuraavana päivänä. Mitä siinä analysoidaan lisäksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän terkkarissa tässä Oulun kupeessa mittaussysteemi muuttui kevään aikana. Tammikuulla kun kävin viikolla 12 sokerirasituksessa niin se otti pikanäytteen sormesta ja tulokset sai heti. Mutta sitten huhtikuulla kun kävin viikolla 28 rasituskokeessa niin testi otettiinkin taipeesta ja lähti Ouluun tutkittavaksi. Mutta tulokset sai kuitenkin seuraavana aamuna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla otettiin eka näyte sekä sormenpäästä että taipeesta, kaksi seuraavaa vaan taipeesta. Sen ekan sain tietää heti, muut seuraavana päivänä. Tämä siis Vantaalla.

 

Ja siinä ekassa muuten oli eroa, sormenpäästä mitattuna oli 3,9 ja taipeesta mitattuna 4,3.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla ne tulokset näkyi koneella jo samana iltapäivänä, vaikka kehoitettiinkin soittamaan ja kysymään tuloksia neuvolasta vasta parin päivän kuluttua.

 

 

Miten koneelta voi nähdä jotain tuollaista tietoa :unsure:?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miten koneelta voi nähdä jotain tuollaista tietoa :unsure:?

 

Niin siis sairaalan/laboratorion tietokonejärjestelmistähän ne tiedot löytyy eli siihen viittasin tuolla "koneella". Samat tiedot menee neuvolankin systeemeihin.

 

Mun näyte otettiin HUS-laboratoriossa ja tiedän, että ne tulokset voi nähdä miltä tahansa HUS:in koneelta, jos vaan on oikeuksia katsoa, kun samassa verkossa koneet on. Neuvolaan soittamalla ne tulokset saa helpoimmin, jos siis ei malta odottaa seuraavaan neuvolakäyntiin asti, labrastahan niitä ei yleensä anneta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pupuliin, mä alotin kolmosesta dieetin heti. mut piti pistää rasitukseen jo rv 12-13 mutta mä oksentelin niin paljon että sain sen jättää väliin..nyt jos vielä raskaudun joskus niin menen tuohon aikasempaankin rasitukseen.

 

vellamo, mä pistin samaa insuliinia iltaisin, aloitusannos oli 10. lopulta pistin sitten jo 30 ja siinä vaiheessa ei paasto ollut vielä puhtaasti kurissa :blink: en tiiä kuinka korkealle olisi noussut jo poika ei olisi syntynyt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Insuliiniannostukset voi tosiaan kuulemma nousta aika korkealle. Muistelen, että se kätilö sanoin mulle, että jopa 60 yksikköä voi joutua pistämään.

 

No, olen nyt kaksi iltaa pistänyt tuolla 16 yksiköllä ja tänä aamuna paasto oli 5,1 eli jospa se siitä alkaisi taas tasoittumaan :) Toivottavasti huomennakin olis tuo aamupaasto ok, niin ei tarviis alkaa soittelemaan äitipolille taas.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin siis sairaalan/laboratorion tietokonejärjestelmistähän ne tiedot löytyy eli siihen viittasin tuolla "koneella". Samat tiedot menee neuvolankin systeemeihin.

 

Mun näyte otettiin HUS-laboratoriossa ja tiedän, että ne tulokset voi nähdä miltä tahansa HUS:in koneelta, jos vaan on oikeuksia katsoa, kun samassa verkossa koneet on. Neuvolaan soittamalla ne tulokset saa helpoimmin, jos siis ei malta odottaa seuraavaan neuvolakäyntiin asti, labrastahan niitä ei yleensä anneta.

 

Eihän itsellä ole oikeuksia katsoa omia tietoja tietojärjestelmästä...? Tai ei täälläpäin ainakaan ole. Labrasta ei niitä tuloksia tosiaan anneta. Mulla oli seuraavana päivänä normaali terkkarikäynti, jolloin sain tietää sok.ras.tulokset. Olisin töiden lomassa voinut ne itsekin tietty katsoa etukäteen, jos olisi valtuuksia mennä omiin tietoihin..

 

----

 

Tässä vähän omaa raskausdiabetes-tarinaani:

 

Syyt miksi "jouduin" sokerirasitustestiin oli ylipaino (BMI 27.5) ja sukurasitus (isovanhemmilla tyypin II diabetes).

 

Sokerirasitustestiä jännitin, koska olin kuullut kauhutarinoita oksentamisesta vessan seinille ym. Juoma ei ollut todellakaan niin pahaa mitä luulin sen olevan. Enkä oksennellut vessan seinille. Täällä pääsee 2 hengen huoneeseen makoilemaan pedille, lukemaan lehtiä ja katsomaan telkkaria. Oli oikein mukavat oltavat! :)

 

Mulla oli sokerirasitustestin tulokset:

0h 5.8 (5.3)

1h 12.9 (10.0)

2h 8.5 (8.6)

 

Eli kaksi arvoa ylittyi reippaasti. Samantien määrättiin dieetille ja verensokerimittari mukaan. Ensin riitti, että mittasin 3päivänä 4 mittausta (aamupaasto sekä aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen 1h), mutta 3 viikon omaseurannan jälkeen äitiyspolilla käskettiin mittaamaan joka aamu paastoarvo, koska ne oli hieman koholla (5.5-5.9). Siitä 2 viikon päästä diabeteshoitaja soitti ja kysyi arvoja. Paastoarvot pysytelleet parempina (alle 5.5 kaikki paitsi yksi 6.1 ylitys, jolloin olin syönyt illlalla vahingossa liian myöhään), mutta nyt ollaan taas keikuttu siinä 5.5 kohdilla. :( Painoa ei ole dieetin aikana tullut yhtään, laskenut 2 kiloa. Nyt alkaa rasittamaan jo tämä seuraaminen ja mittailu, mutta mitäpä sitä ei vauvan ja itsensä parhaaksi tekisi. :) Eikä tässä muutenkaan kauaa enää olla tässä tilassa (nyt rv35+0).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja oltiin sitten tässäkin kunnassa siirrytty tohon suoninäytteen ottoon. Että tuli sitten siedätyshoitoa siihen ihan kiitettävästi. Paastoarvo oli 3.9, sen mittasi sormenpäästä. Neste ei ollu pahaa, mutta siinä oli hiilihappoja mitä mun maha ei kestä. Viime viikolla join mehulla laimennettua limpparia pari desiä ja illan maha turposi ja oksetti ihan ku pahimmassa krapulassa. Onneksi neste pysy sisällä ja olokin siedettävänä. Nyt saa syödä, ihanaa.

 

Tulokset saan huomenna neuvolassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.