Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

Eihän itsellä ole oikeuksia katsoa omia tietoja tietojärjestelmästä...? Tai ei täälläpäin ainakaan ole. Labrasta ei niitä tuloksia tosiaan anneta. Mulla oli seuraavana päivänä normaali terkkarikäynti, jolloin sain tietää sok.ras.tulokset. Olisin töiden lomassa voinut ne itsekin tietty katsoa etukäteen, jos olisi valtuuksia mennä omiin tietoihin..

 

Juu ei varmasti olekaan, en tarkoittanutkaan, että pitäisi itse mennä katsomaan (jos nyt on semmoisessa paikassa töissä), vaan siis että jos on menossa käymään vaikka äitiyspolilla jostain syystä, niin voi siellä kysyä tuloksia.

 

(osaanpas mä nyt ilmaista itseäni epäselvästi :rolleyes: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hermostuukohan neuvolatäti muhun jos yritän jo nyt iltapäivällä soitella ja kysyä olisiko tulokset tulleet...? Aamulla siis oli se rasitus.

 

Sen ekan tunnin aikana tuli varsin huono olo :(. Kylmää hikeä pukkasi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No, ei kai se neuvolantäti saa semmosesta hermostua. Luulisi, että on vaan mielissään, jos on itse kiinnostunut omista tuloksista ja hoidosta. Yleensä nuo rasituksen tulokset ovat valmiit seuraavana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yleensä nuo rasituksen tulokset ovat valmiit seuraavana päivänä.

 

 

Jospa malttaisin sitten huomiseen :)...Puhelinaika neuvolantädille kun on jo aamupäivällä niin parempi varmaan siihen puhelinaikaan sitten soitella...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis öö kirjoitin jo kertaalleen viestin, mutta se hävisi johonkin :huh:.

 

No, uusi yritys:

 

Terkka laittoikin minulle yllätyksekseni viestiä jo hetki sitten: "Sokerirasituksesi oli ok". Soitin vielä perään ja terkka sanoi arvojen olleen suorastaan erinomaiset.

 

Unohdin kysyä raja-arvot, mutta oletan niiden olevan samaa kuin muuallakin. Kopioin tähän raja-arvot Rowenan viestistä (ja siis lisäsin alkuun omat tulokset):

 

0h arvo 4.6 (5.3)

1h arvo 7.2 (10.0)

2h arvo 5.0 (8.6)

 

Näytteenottaja tosin mitä ilmeisimmin vähän sössi kun molemmissa taipeissa on nyt mustelmat (vaikka painoinkin pistokohtia Kauan) :mellow:.

Edited by dumb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heipulis, on niin pitkä ketju, etten jaksa kahlata kokonaan läpi...Tänään oli eka neuvola ja sain vähän ohjeita tohon ra diabeteksen ruokavalioon. Enemmänkin infoa olisin kaivannut :(. Mulla on siis BMI semmonen, että joudun sok.rasitus kokeeseen, ja haluankin ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia...Tämän sepustuksen jälkeen kysymykseni on se, että mitä te syötte välipaloiksi, kun hedelmiä ei saa syödä? Marjoja? Kiitos :)!

Edited by nappi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No en oikeastaan syö mitään välipaloja juurikaan, koitan syödä niin kunnolla aina ruokaa, et ei tule kovin pian nälkä. Oikeastaan minä syön aika paljon pähkinöitä välipalaksi, mulla on niitä töissä varalla, siis tyyliin suolapähkinöitä ja ilman suolaa olevia. Kotona saatan syödä ihan ruisleipää (siis tosiaan sellaista, jossa on vain ruista jauhona) ja reilusti päällysiä, iltapalaksi 1-2 hapankorppua, voita ja juustoa. Vähärasvaisuusohjeet olen jättänyt ihan kokonaan huomiotta, vedän ihan surutta rasvaa ja rasvaisia tuotteita. Paino laski alkuun ja on nyt pysynyt pitkään samoissa lukemissa.

 

Marjat eivät välttämättä toimi sen paremmin kuin hedelmätkään. Jotkut voivat kyllä syödä esim. rahkaa ja marjoja. Jugurtti voi nostaa helpommin verensokeria.

 

Jos on aikaa ja energiaa pieneen kokkaukseen, niin munakas tai keitetyt kananmunat sopivat myös välipalaksi.

 

Lisäys: Niistä ruokailuohjeista vielä semmoista, että kannattaa keskittyä siihen, että jättää ns. nopeat hiilihydraatit mahdollisimman vähille. Joissakin kunnissa on vielä sellaisia mun mielestä vanhentuneita ohjeita, että pitää suosia viljatuotteita yms. Suomalaisessa perusruokavaliossa tämä kaikki tarkoittaa siis suunnilleen sitä, että syö ihan vähän tai ei ollenkaan perunaa, tavallista pastaa, riisiä ja muuta leipää kuin ruisleipää. Myös puuro ja hedelmät nostavat verensokeria, samoin juoksevat maitotuotteet. Tietenkin kaikki sokeriset herkut pitää minimoida myös, samoin esim. tuoremehut. Herkut kannattaa syödä aterian päälle jälkiruuaksi, koska silloin ne eivät nosta vs:ia kovin radikaalisti.

Edited by ring

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ring:llä tossa olikin hyvät ohjeet. Mä kanssa olen heivannut nopeat hiilarit aikalailla kokonaan pois ruokavaliosta. Marjoja kyllä syön jonkun verran. Välipaloja en minäkään juurikaan syö. Ruisleipää voin syödä ja rahkaa silloin tällöin.

Vähärasvaisuus ohjetta en minäkään noudata, syön ihan reilusti rasvaisia juustoja (jos muuten sopivat raskausaikaan siis) ja välillä rasvaista lihaakin. Ei todellakaan ole nostanut verensokereita. Aikalailla karppi meiningillä siis syöden on sokerit pysyneet kurissa.

Paitsi ne hiton paastoarvot.

 

Insuliiniannosta olen jo nostanut ja ehkä se nyt alkaa hieman tehota.

 

Jos vauva ei tässä parin päivän sisään synny, niin edessä on käynnistys :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon taas huomannu omassa ruokavaliossa että nimenomaan rasva nostaa verensokeria. Siks oon jättänyt rasvan lähes kokonaan pois. Syön sokeria ihan normaalisti. Paastot on nyt ollu tosi hyvät ja ruoan jälkeisissä arvoissa ei koskaan ollu ongelmia. Mutta näin mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jaa, ompa mielenkiintoista! Ylesesti kai ajatellaan, että rasva ei vaikuta verensokeriin, koska siinä ei vaan ole sitä glukoosia, joka siis vaikuttaa verensokeriin. ACU taidat olla vieres, mut olisi kiinnostavaa kuulla, onko sulla siis radi todettu ja millaisia ruokavalio-ohjeita olet saanut ja millaisia noudattanut? Mitä tarkoittaa, että syöt sokeria "normaalisti", siis ihan sokerisokeria vai yleensä hiilihydraatteja sisältäviä tuotteita?

 

Mulla tuo rasvaisen syöminen liittyy lähinnä siihen, että jos vielä söisin vielä vähärasvaisestikin, niin paino putoaisi varmasti aikas paljon. Mikä olisi tietenkin yleisesti ottaen kivaa, mutta näin raskauden aikana ei tunnu musta kivalta ajatukselta, että laihtuisi tämän enempää.

 

Eledee, tsemppiä! :) Pianhan pääset tästäkin vaivasta sitten! Minä kävin varuiksi lukemassa tuota käynnistysketjua, ja ainakin mulle tuli sellainen kuva, että käynnistetty synnytys on ehkä rajumpi kuin tavallinen, mutta toisaalta aika nopea (kun se vaan saadaan ekaksi käyntiin...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lankesi myös RaDi-diagnoosi tällä viikolla. Rasituskokeessa kaksi ensimmäistä arvoa kohollaan. Nyt sit mittaillaan ja yritetään saada ruokavaliota kohdalleen. Meillä kuulema kutsutaan vuorokauden seurantaan sairaalalle. Oletteko muut käyneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ring - Kyllä vain minulla radi todettu. Tämä jo toinen raskaus ja edellisessä oli myöskin. En itekään täysin ymmärrä minkätakia mulla sokerit rasvasta nousee.. mulla lähinnä ongelma paastoarvoissa ja ruuan jälkeiset arvot ovat erityisen hyvät. Mulla semmonen käsitys että rasva vaikuttaa pidemmän ajan sokereihin (?) ja hiilihydraatti enempi niihin ruuan jälkeisiin... en tiiä oonko ihan hakoteillä mut näin mä aattelen. Mulle vaan sanottiin neuvolassa että hiilihydraattipitoista ruokaa pitäis vähentää ja kiinnitettävä huomio rasvoihin! Viime sokerisoitolla kätilö kehotti jättämään grilliruuan täysin pois kun nostaa arvoja. Nyt yritän päästä ravitsemusterapeutille niin saisin vähän käytännöllisempää ohjeistusta....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin tuohon rasva asiaan hieman kommentoida. Mun miehellä on 1-tyypin diabetes, ja hänelle on sanottu, että ruoka, jossa on paljon sekä hiilihydraattia että rasvaa (esim. pitsa) vaikuttaa verensokeriin pitkän aikaa. Tämä siksi, että rasva hidastaa sokerin imeytymistä ja siitä seuraavaa "sokeripiikkiä". Luultavasti siksi rasvainen ruoka vaikuttaa juurikin noihin paastoarvoihin, kun se sokeri hiljalleen imeytyy vielä pitkän aikaa syönnin jälkeenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmoittaudunpa minäkin tänne. RaDi diagnosoitu n. kk sitten ja nyt on sokereita ahkerasti mittailtu. Paastoarvot on pysyneet hyvinä, mutta tunnin arvot saattaa heitellä ihan jonkin verran. Tässä vaiheessa on ehkä jo vähän taisteluväsymystä ilmassa, kun ruokavalion ylläpitäminen tuntuu aivan valtavan raskaalta :( . Jotta arvot pysyisi kurissa, mun pitäisi syödä tosi vähän, ja siispä mulla on koko ajan nälkä. Parissa viime neuvolassa mulla onkin paino laskenut, tällä hetkellä BMI 23. Viimeksi laitettiin neuvolasta lähete äitipkl:lle vkon 36 synnytystapa-arviota varten, saa nähdä, missä vaiheessa kutsuvat.

 

Rasva-asiasta: Mä olen käsittänyt, että nykyään nimenomaan rasvan on ajateltu olevan diabeetikon ruokavaliossa haitallisempaa kuin sokerin, todennäköisesti juurikin tuosta Scarletin mainitsemasta syystä, ja siksi sokeritauti-nimi on suht harhaanjohtava Itsellänikin olen sen kyllä huomannut, että jos syön jotain makeaa, sokerit on tunnin kuluttua paljon maltillisemmat kuin jos syön jotain rasvaista.

 

Kukkamaa: Pahoittelut diagnoosista :( ! Täällähän protokolla on tosiaan näissä sokeriasioissa se, että jos rasituksessa on yksi poikkeava arvo, ohjataan omatoimisiin mittauksiin ja ruokavaliohoitoon, mutta jos kaksi tai useampi arvo on pielessä, niin sitten joutuu tuohon vuorokauden sokeriseurantaan. Sulle varmaan tulee kutsu ihan kohtapuoleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Satakunnassa en vuorokausiseurantaan joutunut, vaikka olikin 2 arvoa koholla sokerirasitustestissä. Ei kuulemma ole enää tapana. Synnytystapa-arvio on mulla vasta rv38+0...

 

 

Tsemppiä RaDilaiset !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, mulla toi rasvajuttu ilmeisesti toimii siksi, että en sitten todellakaan syö hiiilareita kuin hyvin rajoitetusti - voidaan puhua (hyvä)karppaamisesta. Mulla oli ilman insuliinia sillä lailla, et jos söin illalla kaks hapankorppua, aamuarvot olivat ruvella, jos taas yhden ne pystyivät yleensä hyvinä. Ruuan jälkeen taas huomaa selvästi arvoista, jos on syönyt paljon hiilihydraatteja. Niin pienestä se on kiinni - siis mulla.

 

Mut sen on kyllä huomannut niin ohjeista kuin näistä kokemuksistakin, että jokaisen elimistö reagoi omalla tavallaan eikä taudin vaikutusmekanismeja tunneta kovinkaan hyvin. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, eikä mitään sellaisia ohjeita kuin "syö näin, niin arvot ovat näin" voida antaa. Pitää vaan itse testata, mikä sopii ja mikä ei.

 

Tietenkin tällä tasolla kokemusten vaihto on tavallaan hedelmällistä, mutta tavallaan ei. Pitäisi päästä vertailemaan ihan kunnolla, mitä joku meistä syö ja kuinka paljon, ja miten syöminen vaikuttaa verensokeriin. Joo, mussa on tutkijan vikaa... :lol:

 

Jos vielä ACU täällä käyt, niin voisitko vaikka kertoa esimerkkejä, mitä syöt vaikka iltapalaksi ja millaisia paastoarvoja sulla sitten on. Voisi vaikka huvikseen kokeilla...

 

Ja Linealle tsemppiä, toivottavasti löydät hyvän ruokavalion. Kannattaa ainakin huolehtia siitä, etttä proteiineja on riiittävästi - ne pitävät nälkää.

 

Ja kommenttina, että sehän voi olla vaan hyväkin asia, että sokeri imeytyy pikkuhiljaa rasvan ansiosta eikä aiheuta verensokeriin piikkejä, jos vaikutusmekanismi tunnetaan ja sitä osataan käyttää hyväksi. Pelkät hiilarit taas voivat tasaantua nopeasti, mutta sitten voi olla nälkä taas pian. Mutta pahinta varmaan on syödä sellaista, jossa on sekä hiilareita että rasvaa, mutta ei proteiinia. Esim. sipsit ovat ainakin mulla pahiksia, mutta suolapähkinät eivät.

Edited by ring

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mut sen on kyllä huomannut niin ohjeista kuin näistä kokemuksistakin, että jokaisen elimistö reagoi omalla tavallaan eikä taudin vaikutusmekanismeja tunneta kovinkaan hyvin. Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, eikä mitään sellaisia ohjeita kuin "syö näin, niin arvot ovat näin" voida antaa. Pitää vaan itse testata, mikä sopii ja mikä ei.

 

Tietenkin tällä tasolla kokemusten vaihto on tavallaan hedelmällistä, mutta tavallaan ei. Pitäisi päästä vertailemaan ihan kunnolla, mitä joku meistä syö ja kuinka paljon, ja miten syöminen vaikuttaa verensokeriin.

 

Hyvin sanottu, Ring! Tuo on todellakin totta, että jokaisen elimistö reagoi omalla tavallaan. Ja oman vaikutuksensa tuo liikunta, joka myös vaikuttaa sokeriarvoihin (sanoi mun diabeteshoitaja ja käski liikkumaan mahdollisimman paljon kun taas neuvolalääkäri käski levätä suppareiden takia, vaikeeta noudattaa!! :D ). Kävin diabeteshoitajalla ravitsemusneuvonnassa rv31, ja muistan ahdistuneisuuneeni siitä, etten saanutkaan mitään suoria ohjeita mitä mun kuuluu syödä ja mitä ei. Mutta nyt kuukauden aikana olenkin tajunnut, että ei niitä "syö näin, niin arvot ovat näin"-neuvoja tosiaan voidakaan antaa. Perusasiat kävimme silloin läpi, josta olen mittailemalla huomannut miten mun sokerit käyttäytyy jos syön esim. iltapalaksi hedelmiä (aamupaasto kohoaa).

 

 

Voisin kertoa tämän aamuiset arvot ja syömiset vielä, vaikka ei tästä mitään apua kenellekään ole (ellei Ring tee tästä tutkimusta jos susta tutkijan "vikaa" löytyy :P )...

Aamupaastoarvo (9,5h paasto) oli 5.1. Aamupala: kahvi (mustana), 1 Reissumies (päällä Beceliä, 2 juustoviipaletta, 2 ohuen ohut keittokinkkuviipaletta, tomaattiviipaleita) sekä 1 AlproSoya-jugurtti. Tunnin arvo 6.4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu tosiaan rasva-asiaan mullakin se sanottavana, että esim. burgeri kyllä nostaa/nosti verensokereita, kun siinä on rasvaa ja hiilaria. Ne on mulla huono yhdistelmä. Mutta pelkällään rasva ei tuhojaan tee.

 

Meille tosiaan syntyi pieni neito viime pe ja tänään kotiuduin sairaalasta. Paastoarvo mitattiin siellä ja muutaman kerran muuten verensokerit multa ja olivat kaikki ok. Nyt siis tämä vaiva on ohi (ainakin hetkeksi!). Nyt aijon hetken syödä huoleti mitä mieli tekee ja sitten alan taas tarkkailla ruokavaliotani, jotta saan painon laskuun ja toivon mukaan ehkäistyistyä 2-tyypin diabeteksen tulevaisuudessa!

 

Ai niin ja vauvan sokereitakin tarkkailtiin, mutta olivat onneksi koko ajan hyvät, eikä radista ollut pikkuiselle seurauksia!

Edited by eledee

Share this post


Link to post
Share on other sites

3315g ja 49cm. Ihan normaalikokoinen vauva siis, ei onneksi nuo sokerit vaikuttaneet painoon. Edellisenä päivänä kokoarviossa arveltiin, että vauva painaa 3200-3300g, eli aika tarkka arvio :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa taas ja PALJON ONNEA ELEDEE pienen johdosta!

 

Sokereista siis jälleen asiaa.. Mulla kahdella siskolla on kans tä sama ongelma ja ollaan verrattu syömisiämme ja kummaksemme samat asiat meillä johtaa niihin lähinnä paastoarvojen nousuihin. Että musta tuntuu (jos mussa ois tutkijan ainesta) et sekin vaikuttaa et "mistä syystä" tavallaan RaDi on tullut. En tiiä mut omat päätelmäni tein. Meillä on tosiaan suvussa tää juttu ERITTÄIN vahva. Esimerkiksi meillä siskoksilla ei kenelläkään lainkaan ylipainoa.. mullakin ennen raskautta BMI 19. Eikä siskot paljoa häviä tuohon. Mut tosiaan ihmiset ei oo koneita eikä kaikilla nä asiat mee samalla tavalla. Mutta vertaillaan :)

 

noista iltapaloista.. oikeestaan en osaa sanoo mitää hirveen konkreettista, mut jos ruisleivän tai pari syön ilta kympin aikoihin aamupaasto on loistava. Mutta jos esimerkiksi syön iltaruuaksi jauhelihakastiketta aamupaasto on persiellään! Et tosiaan mulla tätä nykyä kaikki on vähänrasvaista ja niin on arvotkin pysyny aisoissa. Ihanaa...!! Jospa vielä ainakin muutaman viikon selviäisin ilman insuliinia. Karkkia syön nykyään enempi mitä edellisessä raskaudessa ja nyt paremmat paastot. Että näin mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin nyt oon sit uudemman kerran foorumin jäsen.. Tsemppiä kaikille radilaisille ruokavalion kanssa kamppailemiseen! :)

 

T.ACU

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtavaa ja kovasti onnea, eledee! Hieno juttu, että voitte molemmat hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulun siihen porukkaan, joilla hiilarit nostaa arvoja. Paastoarvojen kanssa mulla on ollut suurimmat ongelmat ja eilen illalla kokeilin sit, et söin vaan salaattia, savukalaa ja kermaviili-aurajuustokastiketta. Paljon. Aamulla sokerit vaan 5. Samoin päivällä yksikään arvo ei noussut yli 6 kun jätin leivät yms. syömättä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.