Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

Tays ei käynnistä RaDi-vauvoja etukäteen mikäli äiti ei ole joutunut pistämän insuliinia. Tai näin homma ainakin meni vielä kaksi vuotta sitten, nykyinen käytäntö voi taas olla jo jotain ihan muuta.

Joo ja tänä keväänä pari lääkäriä sanoi mulle ettei insuliinihoitoisiakaan käynnistetä ennen kuin 41+0 ellei vauvan koko ole oletettavasti suuri tai muuta syytä käynnistää.

 

Mä menin sokerirasituksesta suoraan töihin, olo oli ihan normaali. Viimeiset puoli tuntia rasituksesta mulla oli vähän heikko olo. Kokeesta sai mukaan pari suklaata ja kävin ostamassa sämpylän työpaikan kahviosta. Sen jälkeen ei enää muistanut koko kokeessa olleensakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tosiaan on sanonut jo kaksi lääkäriä sairaalassa, että jos RaDi-vauva halutaan aiemmin pois mahasta, on ainut vaihtoehto sektio. Perustelevat sillä,että jos käynnistetty synnytys pysähtyykin syystä tai toisesta, niin olisi huono juttu.... Mutta voihan tavallinenkin alatiesynnytys pysähtyä! Vähän masentavaa, kun esikoinen on kuitenkin tullut alateitse hyvin. Olisiko syytä sillä, etten ole yliopistollisen sairaalan asiakas?

 

Ja rasituksen jälkeen olin minäkin ihan toimintakykyinen, ei mitään ongelmaa tosin olin vapaalla, mutta olisin selvinnyt töistäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas outoa puhetta nuo sektioajatukset. Mun molemmat lapset on tulleet käynnistetyllä synnytyksellä tähän maailmaan eikä kukaan ole sanonut halaistua sanaa sektion mahdollisuudesta. En tiedä, onko sitten hepatogestoosi jotenkin "isompi asia" kuin raskausdiabetes ja se on tavallaan mennyt tuossa päätöksenteossa edelle?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka tarkkoja tuloksia olette saaneet kotimittareilla?

 

Mä mittasin juuri samasta veripisarasta ihan peräkkäin arvot 10.5, 9.2, 8.2 ja 8.8. Ikinä ei ole ollut noin korkeita lukemia ja eroakin suurimmillaan 2,3 yksikköä. Nyt en ihan kyllä jaksa luottaa tuon kojeen numeroihin, paitsi että liian korkea sokeriarvo joka tapauksessa.

Edited by Puutiainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en ole ikinä mitannut samasta pisarasta useampaan kertaan. Eihän siitä edes riitä verta useampaan mittaukseen - tai ainakaan mulla ei riittänyt. Jos taas "pumppaa" sitä verta siihen lisää eli sormilla painelee, että verta tulisi lisää, niin sitten siihen kerääntyy jo kudosnestettäkin mukaan, jolloin tulos ei ole luotettava (toisin sanoen liian alhainen tulos). Mä pitäisin ensimmäistä mittausta luotettavimpana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mittarin ohjeissa kyllä opastetaan, miten pisaraa saa suurennettua ilman noita haittavaikutuksia. Pitää siis hieroa sormea pidemmältä kohti sitä pistokohtaa, ei puristaa pistokohdan ympäriltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin, että juuri eka pisara pitää pyyhkäistä pois, koska pisto aiheutta kudosnesteen erittymisen haavaan. Jos aikoo mitata kokeeksi useita mittauksia, pitääkin tehdä aika iso reikä, että muodostuu tarpeeksi iso veripisara. Toisinaan kummastuttaa saatu sokeritulos, ja kun useimmiten nuo uudet mittaukset heittävät aika paljon, kummastuttaa yhä enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Insuliinia pistävät: millaisia määriä pistätte (insuliinistahan kai puhutaan aina yksiköissä) ja kuinka usein päivän aikana? Mihin vuorokauden aikaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime raskaudessa insuliinit loppuraskaudessa, aluksi pistin muutamaan yksikköä pitkävaikutteista insuliinia iltaisin koska paastoarvot oli aina koholla aamuisin, sitten niitä nostettiin sitä mukaa kun vaikutus aamuarvoihin väheni, lopussa oli jo jotain lähemmäs 16 yksikkö illlalla ja 8 yksikköä päiväsaikaan.

 

Synnytysarvioissa kävin ja 2 päivää ennen laskettua aikaa synnytys käynnistettiin. Lapsi syntyi 39+9 ja painoi 3530 g ja oli 52 cm pitkä eli aika hyvin oli pysyneet kurissa sokerit! Ainakin verrattuna esikoiseen 11 vuotta aiemmin kun oli pelkkä ruokavaliohoito ja RaDi huomattiin ihan liian myöhään. Silloin synnytys käynnistyi itsekseen ja lapsi syntyi 36+6 ja painoi 3710 g ja oli 48 cm pitkä, vaikka olikin siis 3 vk etuajassa. En edes uskalla ajatella paljonko olisi painanut jos olisi ajallaan syntynyt....

 

Kysyin Koksista nyt tässä raskaudessa miten nykyään tekevät tuon insuliinin ja käynnistyksen kanssa ja sama käytäntö täällä edelleen eli LA lähellä insuliinihoitoinen raskaus käynnistellään. Hyvä juttu koska 2 aiempaakin on helposti syntyneet alakautta joten mitään sektiota en itse haluaisi 3. lapselle. Mutta onneksi se ei siis täällä tapana olekaan.

 

Olen tässä raskaudessa käynyt jo ekassa sokerirasituksessa, 16. raskausviikolla, nyt oli kaikki muut arvot ok mutta tuo paasto oli juuri sen rajan eli 5,3. Sen etukäteen tiesinkin koska mulla ei koskaan mene paastoarvo läpi, paitsi jos herään mielettömän aikaisin ja mittaan silloin, muuten elimistö aina nostaa aamuksi sokeria kun tippuu yöllä liian alas... Mutta siis sokerirasituksesta, otetaan uudestaan 10 vkn päästä ekasta ja voi olla että siinä vaiheessa alkaa arvotkin olla huonommat, aina loppua kohden mulla tuo oma insuliinintuotanto vähenee reilusti... :(

Toistaiseksi seuraillaan ja yritän syömisiä tarkkailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin saan nyt sitten liittyä tänne. Äh, yhtään ei huvittaisi tarkkailla koko ajan, mitä saa syödä ja mitä ei, mikä nostaa omassa tämänhetkisessä ruokavaliossa sokeriarvoja, ja mitä pitäs välttää eniten. Syön ihan normaalisti, mutta silti arvot on liian korkeat, enkä kuulu yhteenkään ns. riskiryhmään... :girl_sigh:

Tänään aloitin virallisen mittauksen ja paastoarvo oli hyvä, 4,9 (vai onko se hyvä? ihan ok kai) ja sit aamupalan jälkeen 8.6. Söin kaksi ruisleipää kinkulla, juustolla ja kurkulla, jugurtin (joka oli varmaan se pahin...?) ja sit viinirypäleitä. Ja vettä join.

 

Ajattelin huomenna aamulla jättää pois juuston ja jugurtin ja syödä vaikka banaanin ja vaikka luonnon jugurttia mansikoilla. Katsotaan mitä sitten tapahtuu....

 

Onko teillä viisailla ja kokeneilla vinkkejä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoitko Millaliina leivän päälle margariinia ? Kannattaa laittaa eikä ainakaan juustoa kannata jättää leivän päältä pois. Kuidut, proteiini ja rasva vähentää sitä sokerin nousua, kuidut ei taida vaan oikein yksinään riittää.

 

Joku kyseli insuliinin pistämisestä. Minä pistin loppuraskauden ajan 10 yksikköä Protaphanea (toivottavasti kirjoitin oikein, siitä loppuraskaudesta tuntuu olevan jo ikuisuus aikaa :girl_haha:) iltaisin. Aloitin kuudella yksiköllä ja kymmeneen piti nostaa ennen kuin paastoarvo oli kunnossa. Viimeisillä viikoilla näytti jo siltä että insuliinin käyttö lopetettaisiin tai annosta laskettaisiin koska arvot alkoi tippua liiankin mataliksi, mutta lopulta pysyin kuitenkin tuossa 10 yksikössä raskauden loppuun asti.

 

Ja vähän omaa napaa: Koska minulla oli insuliinihoitoinen radi, kävin 3 kk synnytyksen jälkeen uudelleen sokerirasituksessa. Paastoarvo oli 5.1 (raja-arvo 6.0) ja kahden tunnin arvo 4.7 (raja-arvo 7.7). Eli toistaiseksi arvot on ihan ok. Kävin myöskin keskusäitiysneuvolan terveydenhoitajan luona juttelemassa, siellä katsottiin ruokailutottumuksiani mutta ei niistä löytynyt moitteen sijaa, margariini kehotettiin vaihtamaan 60-prosenttiseksi (nyt käytän 40-prosenttista) vähintään siinä vaiheessa kun lapsikin alkaa sitä käyttämään.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei vaan!

 

Jaimee: Joo, käytän voita (60% Becel) joka leivällä. Inhoan kuivaa leipää. :girl_smile: Ihanaa kuulla, että juustoakin kannattaa käyttää,m en olisi halunnutkaan siitä luopua. :girl_wink: Ja nyt tänään hyvän ruoan jälkeen tunnin jälkeinen arvo oli 7.3. Eli alle rajan. Sitten illalla söin taas samanlaiset leivät kuin aamulla ja tunnin päästä kokeilin mitata arvot, niin oli taas sen 7.3. Äitini auttoi mua tänään hiukan ymmärtämään, millaisia ateroita kannattaa syödä ja siitä oli aika paljon apua. Nyt tajuan jotenkin koko jutun paremmin. Toivon, että arvot pysyy hallussa pelkällä ruokavaliolla. Itselläni on ollut ehkä liian suuret annokset liian harvoin ja liikaa hiilareita yhdellä annoksella.

 

Mutta katsotaan miten tää etenee... Kiva, kun teiltä saa apua tarvittaessa. :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiva kuulla että arvot näytti paremmilta! Mä söin radi-aikana joka aamu tasan samanlaisen aamupalan mutta aina välillä ne sokerit vaan meni yli. Itse diagnosoin että niihin vaikuttaa niin moni juttu - onko liikkunut edellisenä päivänä, onko ollut unettomuutta edellisenä yönä ym ym ym. Hyvä että olet saanut äidiltä neuvoja. Tosiaan rasvaa tai proteiinia kannattaa aina syödä hiilareiden kanssa (mulle mm. neuvottiin että aamupuuroonkin kannattaa lisätä voisilmä vaikkei sitä normaalisti tekisi) ja valkoista jauhoa ja sokeripitoisia juttuja (& mahdollisesti hedelmiä ja jogurtteja yksinään) kannattaa välttää.

Edited by Jaimee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua varoitettiin erityisesti viinirypäleistä ja tuoremehuista diabeteshoitajan toimesta, nostavat hyvin äkkiä verensokeria.

 

Mulla oli aamupala silloin yhdessä vaiheessa pieni ruisleipä tuorejuustolla ja salaatilla, kurkulla ja tomaatilla + leikkele, lisäksi vettä, kuppi mustaa kahvia ja esim. raejuustoa (paljon protskua eikä nosta sokereita). Ruisleivässä on paljon hiilihydraatteja muttei nosta yhtä nopeaan verensokeria kuin valkoinen leipä. Mulla kaikki maitotuotteet (tarkoittaen maitoja ja jogurtteja/viilejä tms.) nosti tosi helposti sokereita, joten leivän, perunan, riisin, pastan, hedelmien ja sokereiden lisäksi ne olivat reilusti rajoitettavien listalla.

 

:D periaatteessa karppi-ruokavalio mutta isommilla hiilarimäärillä... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, käytän voita (60% Becel) joka leivällä. Inhoan kuivaa leipää. :girl_smile:

 

Joidenkin lähteiden mukaan Beceliä ei tulisi käyttää raskauden aikana.

 

Tsemppiä ruokavalion kanssa! Itsekin painiskelen aamupalakysymysten kanssa parhaillaan... :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun aamupala oli kaura-ruispuuroa, vehnäleseitä, margariinia, raejuustoa ja mustikoita/mansikoita/omenasosetta. Diabeteshoitaja kysy että haluanko mä väkisin syödä puuroa ja joo, kyllä halusin. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joidenkin lähteiden mukaan Beceliä ei tulisi käyttää raskauden aikana.

 

 

Joo ei kaikkia Becel-tuotteita suositellakkaan, mutta tuo on ihan sallittua. Ei ainakaan missään mainita, että ei tulisi käyttää, mutta joissain niiden tuotteissa kuitenkin on varoitus. Vissiin ne ProActive-tuotteet on sellaisia, mitä ei suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun aamupala oli kaura-ruispuuroa, vehnäleseitä, margariinia, raejuustoa ja mustikoita/mansikoita/omenasosetta. Diabeteshoitaja kysy että haluanko mä väkisin syödä puuroa ja joo, kyllä halusin. :girl_haha:

 

Työpaikan takia olen itsekin tottunut syömään aamupuurot, mutta nyt pieni annos ruispuuroakin nosti sokerit niin tähtitieteellisiin lukemiin (vaikka oli se voisilmäkin), että pitänee tosta luopua. *huoh*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin ihan innoissani, kun söin eilen semmosen koko-kulhollisen (S-koon, jos joku tietää) sipsiä ja dippailin niitä, niin arvot oli tunnin päästä vain 6.3. Ihanaa, saan siis joskus syödä sipsiä. :girl_crazy: Luulin, että ne nostais ihan hirveesti lukemia, mutta ei nyt ainakaan eilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla sitten arvot olivat koholla sokerirasitustestissä ja ensi viikon torstaina olisi aika terveydenhoitajalle (eli aletaan seurata arvoja kotona ja lisäksi ruokavalio tulisi muuttaa). Nyt kaipaisin ihan konkreettisia neuvoja ruokavalioon eli mitä saa ja ei saa syödä? Mitä syötte välipaloina? Minun pitää syödä aika usein koska pahaolo tulee heti jos ruokailuun tulee liian pitkä tauko, yleensä töissä olen syönyt hedelmiä ja leipää, mutta entäs nyt jos ne eivät sovikaan. Voisitteko kirjoittaa esimerkkejä päivänne ruokailuista?

 

Olo on jotenkin niin surullinen koska muutenkin koko raskauden ajan ollut koko ajan jotain ongelmia, minun pitää jo nyt käydä sairaalassa usein seurattavana. Nyt sitten vielä tämä, pelottaa aivan älyttömästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on usein aamupalaksi esim. raejuustoa puoli purkkia, pala leipää, mustaa kahvia. Voi olla jogurttikin ja kunnon siivu leikkelettä siihen leivän päälle. Aamupala nostaa mulla helposti sokereita joten jos kovin monta leipäpalaa syö niin tuntuu heti sokereissa.

 

Pienen aamupalan jälkeen on jo 2 tunnin päästä päiväruoka-nälkä joten silloin syön ihan normaalin aterian, mitä nyt on silloin tarjolla, pyrin vain rajoittamaan etten söisi ihan älytöntä määrää pastaa/perunaa/riisiä. Olen usein ottanut kastiketta vähän enemmän ja pyrkinyt ottamaan myös kasviksia enemmän.

 

Välipalana olen saattanut syödä jonkin hedelmän, yhden.

 

Periaatteena on se että välttelisi niitä suurimpia hiilihydraattien sisältäjiä, samoin rasvapommeja ja söisi pieniä annoksia kerrallaan päivän varrella. Käytännössä sitten sokerimittarin kanssa huomaa mitkä ovat itselle ne suurimmat sokerin nostajat, monella myös maitotuotteet (maidot, jogurtit, ei juustot & rahkat) nostavat verensokereita joten esim. itse jaan päivän 6 dl maitoa 2.lle aterialle; kummallakin iso lasillinen. Muulloin päivän aikana pyrin välttämään...

 

Monessa ruuassa perunaa/riisiä/pastaa pystyy korvaamaan kasviksilla, ainakin osittain. Olen joskus tuunannut perunaa ja kastiketta ottamalla vain yhden perunan ja lisäämällä kastikeeseen runsaasti pakastevihanneksia. Vaikka jotkin kasvikset sisältävät reilusti hiilihydraattia (maissi ja hernekasvit esim.) niin itselle diabeteshoitaja ainakin sanoi että RaDin hoidossa ne lasketaan kasviksiksi jos kohtuullisesti/normaalisti käyttää.

 

Karkkia, pullaa, piparia, sipsejä, vanukkaita, limsaa, mehuja (myös tuoremehuja) ja suuria määriä hedelmiä pyritään välttämään. Limsaa jos on pakko ottaa, voi valita sokerittoman version, vaikka yletöntä limsan kittausta käsketäänkin välttämään, hämää elimistöä luulemaan että sokeria on tulossa... ;)

 

Proteiinin ja kasvisten määrää lisäämällä saa jo paljon aikaiseksi ruokavalioon!

 

Mulla ainakin todella hyvin diabeteshoitaja neuvoi noita syömisiin liittyviä, älä siis huolehdi liikaa, siksihän sinulla se aika sinne terkkarille on että saisit hyviä neuvoja! :) Katsotte sitten yhdessä ja muista kysellä ne asiat mitkä eniten mieltä painaa :)

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tosiaan niitten sokerittomienkin limsojen kanssa saa (ainakin jotkut) olla tarkkana. Mä testasin raskausaikana että mulla sokeritonkin limsa nosti sokereita. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh, oon ihan tylsistynyt noista sokereista. Viime viikolla arvot alkoi niin hienosti pysyä kuosissa, mutta nyt ei aamupala meinaa pysyä alle arvojen. IHAN TYHMÄÄ.

 

Söin alkuviikosta aamupalaksi jopa karjalanpiirakan ja hyvin pysyi alle arvojen ja nyt ei! Ihan hölmöä.

 

Joudun varmaan jatkotarkkailuun sitten äitiyspolin puolelle ja siinä sitä sitten ollaan pian piikittämässä insuliinia. :girl_to_take_umbrage2:

 

 

Tuli tässä jälkeenpäin mieleeni, että oletteko te, jotka olette insuliinia pistäneet, niin joutuneet pistää sitä vielä imetysaikanakin? Anteeksi, jos tästäkin asiasta on täällä jo puhuttu, mutta olen laiska, enkä jaksa lueskella montaa sivua ja etsiä. Vai onko teillä heti sokerit palautuneet normaaleiksi?

Edited by Millaliina

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.