Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

...2 h aterian jälkeen ja aamulla otan paastoarvon.

 

Tässä yksi mun esimerkkipäivä:

 

Paastoarvo: 4,3

 

Aamupala: maustamatonta ja rasvatonta jogurttia 2 dl, hiukan sokeroimatonta hedelmäsosetta, 2 ruispuikulaa, teetä

-> VS 4,0 (2 h)

 

Lounas: ruispuuroa 2-3 dl, 2 keitettyä kananmunaa, rasvatonta maitoa 2 dl, kurkkua

-> VS 4,9 (2 h)

 

Välipala: nektariini, ruisleipä, keksi

 

Päivällinen: kasviskeitto 2,5 dl, rasvaton maito 2 dl, 2 täysjyväruisleipää, sulatejuustoviipale (5 %)

-> VS 4,5 (2 h)

 

Iltapala: mansikkarahka 2 dl (rahka + vispattava vaniljakastike 9 %), täysjyväsämpylä, kurkkua, salaattia, tomaattia, paprikaa, teetä

-> VS 4,5 (2 h)

 

 

Hyvin samanlaiselta näyttää mun normi-päivän ruokavalio! Paitsi, että keksiä en voi kyllä syödä... se taas huudattaa mun mittaria heti! :lol: Ja hedelmänkin syön välipalana aika harvoin. RUISpuuroa voin toki syödä kun se on maustettu aspartaamilla, mutta ns. vaaleat puurot oon jättänyt ihan suosiolla pois.

 

Paasto-arvo on mulla aina ollut hyvä... 4.jotain ja tälläisten aterioiden jälkeen 1 tunnin kuluttua 6.jotain. Mun seuranta on ollut aina paasto-arvo, ennen ruokaa ja tunnin päästä ruokailusta. Jos oon mitannu jostain syystä korkean 1 h arvon, oon ottanut siitä vielä tunnin päästä, niin verensokeri on ollut aina hyvä. Eli eivät pysy sokerit mullakaan ainakaan kovin kauaa korkealla jos nousemaan pääsevätkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo onkin jännä, että joissain paikoissa ohjataan mittaamaan 1 h päästä aterian jälkeen ja toisissa 2 h jälkeen. En sitten tiedä, onko mitään väliä sillä, mitä arvoja on saanut rasitustestistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kysäistä, että mitä teidän vs on kun mittari "huutaa"?

 

nimim.utelias :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulla se "huusi" paato-arvoissa 6-8 ja aterianjälkeisissä joskus jopa(?) 9. mutta lähinnä nuo paastoarvot oli mulla se ongelma, aterian jälkeiset "huusi" vaan jos vedin jotain sokeroituvaa ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut edellisen raskauden jälkeen (2 päivän päästä synnytyksestä) korkeimmillaan 9,7. Raskausaikana sain lukeman 10,0, mutta siihen vaikutti saamani kortisoni. Tässä raskaudessa mittasin ihan piruuttani ilta-arvon, vaikka olinkin napostellut pari kourallista sipsejä leffaa katsoessa. Silloin sain 8,3, mutta sitä ei voi oikein laskea, kun syönnistä ei ollut kulunut kuin maks. 45 min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kysäistä, että mitä teidän vs on kun mittari "huutaa"?

 

nimim.utelias :)

 

Mä siis tarkoitan tällä "huutamisella" verensokeriarvoja, jotka menevät ns. sallitun rajan yli! Paastoissa ei ole ollut ongelmaa, ovat pysyneet alle 5.5 ja aterian jälkeiset sokerit ovat olleen korkeimmilaankin hieman alle 10.0, mutta kuitenkin yli 7.8. Jos mun mittari ihan kirkuu niin sokerit on silloin varmaan jotain 9 alkavia! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuh, ymmärsin kielikuvan.

:) Mulla itselläni on tyypin 1 diabetes ja siksi olen kiinnostunut teidän verensokeriarvoista. Mulla kun on joka päivä joku arvo yli 10. Ja en vielä siitä kauheesti kauhistu. Sitten kun alkaa olla 15 ja yli niin rupee ahdistamaan. Mutta niinkun on todettukin; ei 1 tyyppiä ja raskausajan diabetestä voi verrata keskenään. Täytyy vaan sanoa, että onneksi teillä tuo vaiva loppuu synnytykseen.

Jaksamista teille kaikille!! Ja jos haluatte niin tuolla odotusklubeissa on ketju meille kaikille diabeetikkoäideille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä en usko, että mulla loppuu, ellen vedä tosi tiukkaa dieettiä koko ajan. Sen verran hyvät mahdollisuudet on sairastua myöhemmin 2 tyypin diabetekseen. :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadda : Totta, kai noin puolet raskausdiabetestä sairastavista saa typin 2 diabeteksen riesakseen lähivuosina raskauden jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä huippu ketju ja hyvä, että tänne on tullut paljon vastauksia. Taidanpa karsia vähän ruokavaliota ennen kuin todetaan radi.

 

Ennen raskautta söin aika pitkälti niin, että lihaa + salaattia ja kastike salaatin päälle (salaatinkastikkeista en tykkää). Sitten kun se huono olo tuli, niin salaatti vaihtui perunoihin :/. Ja kyllä sen jo huomaa olotilassa - väsymyksenä. Nyt kun on taas pystynyt palaamaan normaaliin, ja nyt kun alkoi uusi viikkokin, niin voisi taas yrittää karsia, vähän kerrallaan. Perunat lähtee siis tänään. (Riisiä ja pastaa ei muutenkaan tule syötyä). Pari vuotta kesäneen laihdutuksen takia roskaruoka, herkut ja vaalea vilja on ollut poissa ruokavaliosta jo pitkään. Mutta kun tuon perunankin vaikutuksen todella huomaa, niin se ei taida mulle sopia.

 

Sinällään kyllä kiinnostaa tuo sokerirasituskin, kun mistä sitä tietää, mitä olen saanut liikakiloillani aikaan, koska mitään (paitsi verenpaine) ei olla selvitetty. On se diabetes"tuomio" tullut aika monelle kaverille yllätyksenä (niinkuin keliakiakin). (Lisäys: kiloja tosiaan OLI semmoiset 70 liikaa vielä 2 vuotta sitten eli noilla kiloilla nyt voi saada aikaan vaikka mitä - BMI:kin olisi kohdassa "sinun pitäisi olla jo kuopattu", jos sellainen kohta olisi :huh:)

 

(Lisäys: Ennen kuin joku huomauttaa, että väsymys johtuu raskaudesta, niin ei, se on mennyt jo ohi ja väsymyspäivät on kyllä juuri ne päivät, kun on syönyt liikaa huonoja hiilareita :).)

Edited by heko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut kertaakaan virtsassa sokeria, vaikka rasituksessa arvot olivatkin koholla. Ja mitä ruokavalioon tulee, niin mun ruokavalio koostui lähinnä proteiinista, kasviksista, marjoista ja rasvasta. Puuro veti sokerit yli 11, ei auttanut edes voisilmä. "Ruis"leipä nosti sokerit myös huimasti, mutta oikeaa rukiista leipää pystyi syömään vähäsen vaikka ruoan kanssa ilman sokerinnousua. Kuitua saa kyllä kasviksista ihan riittävästi, ei siihen viljatuotteita tarvita. Mulla oli siis sokeristuvat ruoka-aineet aikalailla minimissä, joten siksipä kotimittausarvot olivat ihan hyviä eikä tarvittu insuliinia. Rasituksessa tietenkin arvot pompsahtavat, kun elimistö tungetaan täyteen sokeria. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, eipä nuo arvot kovin isoilta tunnu minunkaan silmään. Mä testailin mun sokereita kun mulla oli sellainen kolmen vuorokauden seuranta ja kerran sitten olin yhden isomman karamellin verran ilman insuliiniä niin vs oli karkin syönnin jälkeen 9.9 ja ennen sitä 5.3. Ihmettelivät tayssisakin miten noin paljon pomppaa yhden ainoan karkin jälkeen. Mulla on siis kakkostyypin diabetes johon sairastuin teini-iässä ja olen insuliinihoidolla ollut jo monta vuotta. Oikeastaan vuoden verran alussa yritettiin muita hoitoja jotka eivät tuottaneet tulosta.

 

Normaalisti paastoarvo on siinä 5 paikkeilla ja ruuanjälkeiset arvot pyörii 8-10 välillä. Ja nämä siis insuliinin kera. Joskus jos innostuu syömään jotain jossa on korkeet hiilihydraatti pitoisuudet sokerit saattaa nousta aina 23 saakka. Useimmiten 15-17 tuollaisten syömisten jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitä arvoja tarkoitat (ensimmäisessä lauseessasi)?

 

Mä ajattelen niin, että verensokeri on liiaksi koholla silloin kun lukema ylittävät annetut ohjearvot eli paasto yli 5.4 ja tunti ruokailun jälkeen yli 7.7. Näin ei "normaalissa tilassa" tapahdu, koska elimistön oma insuliini hoitaa asian. RaDi on kuitenkin erilainen sairaus kuin tyypin 1 tai 2 DM kumpikaan, näin mulle kerrottiin Tays:ssa... vaikkakin RaDi:n jälkeen on suurentunut riski sairastua myöhemmin elämässään tyypin 2 diabeteekseen. Ruokavaliohoitoisessa RaDi:ssahan oma insuliini toimii osittain riippuen siitä millä tavalla kenelläkin ne raskaushormonit asiaan vaikuttavat, joten silloin pärjätään ilman insuliinia tarkan ruokavalion kanssa ja "ärsyttämättä" verensokereita liikaa sokeristuttavilla ruuilla (eli niillä, jotka on omalla kohdallaan sellaiseksi todennut), jotta ei insuliinihoitoon tarvisi alkaa. Hyvällä ruokavaliolla verensokeri pysyy alhaisena eikä verensokeri välttämättä kohoakaan kovin korkealle jos oma insuliinin tuotanto kuitenkin pelaa edes jonkin verran... toisilla paremmin ja toisilla huonommin. Mulla taitaa olla ihan päivästäkin kiinni! :rolleyes:

 

Ja jos insuliinihoitoon on jouduttu RaDi:ssa tai näissä muissa DM-muodoissa, verensokeriarvot varmasti nousevatkin huomattavasti korkeammiksi kun se oma insuliinintuotanto on todennäköisesti siinä vaiheessa kokonaan stop. Eli siksi ruokavaliohoidon ja insuliinihoidon kanssa erot verensokereissa voi olla huomattavatkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sokeriarvoja tarkoitin. Mielenkiintoista että teille on annettu noinkin pieniä raja-arvoja sokereista sillä käypähoitosuositus sanoo seuraavaa:

 

 

Raskausdiabetekseksi tulkitaan yksi tai useampi poikkeava arvo glukoosirasituskokeessa 16.

  • Diagnostiset glukoosin pitoisuudet laskimoplasmasta ovat paastoarvo ≥ 5.3 mmol/l, tunnin arvo ≥ 10.0 mmol/l ja kahden tunnin arvo ≥ 8.6 mmol/l 17.

Muokattiin nyt vielä kerran ku olin liian hätänen. Eli tossa on noi raskausajan diabeteksen tulkintajutut.. Eli hieman pienemmät arvot kuin normaalisti.

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis lukemista lähinnä tarkoitin noita 4-6 paastoarvoja ja sitten ruokailun jälkeen 4-7. Toki olihan joukossa muutamia jolla oli isompiakin arvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä mainita, että tyypin 1 diabetes hoidetaan aina insuliinilla nykyään. Ja ymmärtääkseni radissa on kyse insuliinresistenssistä, ei siitä etteikö insuliinitoimintaa enää olisi. Vai?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mäkin olen ymmärtänyt, ettei RaDissa oma insuliinintuotanto lopu, vaan ainoastaan heikentyy raskauden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä mainita, että tyypin 1 diabetes hoidetaan aina insuliinilla nykyään. Ja ymmärtääkseni radissa on kyse insuliinresistenssistä, ei siitä etteikö insuliinitoimintaa enää olisi. Vai?

 

 

^ Mäkin olen ymmärtänyt, ettei RaDissa oma insuliinintuotanto lopu, vaan ainoastaan heikentyy raskauden vuoksi.

 

 

^ Näin on minunkin mielestäni. Enkä ainakaan ole koskaan kuullut, että tyypin 1 diabetestä hoidettaisiin pelkällä ruokavaliolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mä en usko, että mulla loppuu, ellen vedä tosi tiukkaa dieettiä koko ajan. Sen verran hyvät mahdollisuudet on sairastua myöhemmin 2 tyypin diabetekseen. :mellow:

 

 

Nadda : Totta, kai noin puolet raskausdiabetestä sairastavista saa typin 2 diabeteksen riesakseen lähivuosina raskauden jälkeen.

 

 

Mulla oli radi ekassa raskaudessa (saattaa olla nytkin mutta en 100% varma kun en oo suostunut sokerirasitukseen vaan seuraillaan paastoarvoja ja hoidan ruokavaliota omatoimisesti) ja sen verran silloin säpsähdin että muutin ruokailutottumuksia aika radikaalisti ja pysyvästi. Vaikka olen lihonutkin välissä, ei 2 tyypin diabetes pamahtanut ainakaan näinä 11 vuotena mitä raskauksien välissä oli. Toivon että tällä kertaa muutetut elintavat lykkäisivät diabetestä uudelleen hamaan tulevaisuuteen, melkoisella varmuudella voin sanoa että sen kuitenkin jossain vaiheessa elämää saan, on niin rankat sukurasitteet ja nuo omatkin riskitekijät...

 

Sain 15 tulokseksi, vuosi sitten oisin ollut tuolla yli 20, mutta skarppasin taas viime syksynä ja paransin tapojani

 

http://www.diabetes.fi/testit/riskitesti/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taustalla vielä lueskelen, saa nähä pitääkö tänne myöhemmin tulla kirjotteleen omakohtaisia kokemuksia.

 

2 viikkoa sitte kävin eka kerran neuvolassa, ja th kysyi onko ollu koskaan ongelmia vs-arvojen kans. Mie siihen että ei tiettävästi, että verikoe kontrolleja otettiin kyllä puolessa kuussa ku oli työterveys tarkastus, ja paastosokerit oli tasan 5, ite olin sitä mieltä että sehän on hyvä, ja ihan viitteissä. Terveydenhoitajakaan ei varsinaisesti ollu sitä mieltä että se kohollaan olis, mutta LKS on kuulema antanut aika tiukat kriteerit vs-arvoista, siis raskaana oleville. (Jäi kyllä kysymättä että mitä ne on ne kriteeri arvot..)

 

No kuiteski, ens kerralla ku on neuvola, eli 25.8., niin sillon mitataan vs. Elikkäs syönti tuntia ennen neuvolaan menoa ja katotaan sit mitä mittari näyttää. Hyvähän sitä on seurata, onhan mulla tuo BMI:ki aikas korkea...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sain 15 tulokseksi, vuosi sitten oisin ollut tuolla yli 20, mutta skarppasin taas viime syksynä ja paransin tapojani

 

http://www.diabetes.fi/testit/riskitesti/

 

Mä sain tuosta testistä 8 pistettä eli ruokavalioon ja liikuntaan pitäisi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Se on kuitenkin jännä, että tuossa testissä noita koskevista kysymyksistä sain 0 p. molemmista eli sen kohdan pisteet ei vaikuta lopputulokseen. Eli hyvästä ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta mulla on mahdollisuus sairastua 2 tyypin diabetekseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä sain tuosta testistä 8 pistettä eli ruokavalioon ja liikuntaan pitäisi kiinnittää vielä enemmän huomiota. Se on kuitenkin jännä, että tuossa testissä noita koskevista kysymyksistä sain 0 p. molemmista eli sen kohdan pisteet ei vaikuta lopputulokseen. Eli hyvästä ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta mulla on mahdollisuus sairastua 2 tyypin diabetekseen.

 

Ja mä sain 5 pistettä, vaikka ruokavaliossa ja liikunnassa olisi parannettavaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Josko joku kokeneempi osaisi vähän valaista, kun olen aika uusi tämän asian kanssa. Eli sokerirasituksessa todettiin kohonneita arvoja ja joudun nyt seuraamaan sokereita kotona. Hassua mielestäni on, että seurantaa tehdään aamupalan ja päivän pääaterian yhteydessä ennen ja tunti jälkeen syömisen. Tuntuu siksi oudolta, että periaatteessahan illalla voi tulla pisteltyä vaikka mitä sokereihin vaikuttavaa eikä se sitten näy ns. missään. En siis tarkoituksella yritä "huijata" tuloksia, mutta kun ei vielä ole kokemusta siitä, mikä itsellä sokereita normaalisapuskoista nostaa niin... :huh:

 

Toinen kysymys: seurantaa on nyt viikon verran ja jos vain 1 arvo ylittää tavoitteen, seurantaa ei tarvitse jatkaa. Ja mitäs sitten? Yritän muistaa syödä fiksusti, mutta onko kaikki makeat edelleen pannassa loppuraskauden? :blink: Esim. tänään aamupalan jälkeinen arvo kipusi hiukan yli tavoitteen, kun menin syömään muutaman mansikan (ehkä 4-5 ilman sokereita yms.) raejuustoni kanssa, onko kaikki tuollainenkin oikeesti sitten kiellettyä loppuajan?

 

"huvittavaa" tilanteessa on se, ettei ollut edes mitään varsinaista syytä sokerirasitukselle, vaan terkkari vain kysyi, haluanko mennä. Näköjään hyvä että kävin, mutta aika yllätyshän tää oli...

Joopa joo, oon aika pihalla koko touhusta, koittakaahan kestää... :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.