Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

jee! neuvolan terkkari katto mun sokerivihon alkuviikosta ja sanoi tulosten olevan niin hyviä, että voin pudottaa mittaukset yhteen päivään viikossa. :) toivottavasti arvot pysyvät edelleen kurissa, koska raskauden edetessä ne saattavat tosiaan kohota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi mua mietityttää.. Kun mulla vaihtelee päivät ihan täysin, toisena hyviä, ehkä yks poikkeeva ja toisena taas aamun paastosta lähtien ennen-arvot pielessä. Niin jos en katso joka päivä, niin mitä jos mittaileekin sattumalta vaan niinä hyvinä/parempina päivinä ja sit ne korkeet jää huomaamatta.. Eikö niistä sit oo haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tietenkin niistä mittaamatta jääneistä huonoista arvoista on haittaa. Eli ei voi laskeskella sillä tavalla, että kun tänään ei ole mittauspäivä, niin syönpäs litran jäätelöä ja puoli kiloa karkkia. :girl_wink: Arvojen pitäisi pysyä samanlaisina, jos ruokavaliokin on samanlainen päivästä toiseen. Kokeilemalla löytää parhaiten sen, mitä pystyy syömään, mutta tietenkin raskausdiabetesruokavalio on yleisesti avuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittaaminani päivinä on ruokavalio ollut sama ja rytmi myös, ja silti tullut ihan erilaisia arvoja, sillä tuo kysymys. En tienkään olettanut, että mittaamattomina päivinä kassitolkulla hiilareita :D

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla oli erityisesti aamupalan kanssa niin että vaikka se oli sama joka päivä, aina silloin tällöin aamupalan jälkeinen arvo olikin yli sallitun. Mulla oli pahoja unettomuusongelmia loppuraskaudesta ja totesin että jos edellisenä yönä olin nukkunut todella vähän niin silloin ainakin aamupalan arvo hyppäsi kattoon.

 

Ja onhan noita nähty että jotkut yrittää vaan saada mahdollisimman nätit arvot mittauksiin ettei joutuisi ottamaan insuliineja käyttöön. Että ihan hyvä jos ymmärtää että niin ei tule tehdä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa samanlaisella ruokavaliolla pitäisi siis tulla samanlaisia arvoja, mutta toki siihen vaikuttaa muutkin asiat niin kuin vaikka tuo Jaimeen mainitsema unettomuus. Myös liikunta tai se ,mitä on puuhastellut ruokailujen välissä vaikuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselenpä teiltä, kun olette experttejä ;).

 

Eli, esikoinen syntyi käynnistettynä 41+6. Painoarvio edellisenä päivänä oli 3700g. No, tyttöhän painoikin sitten 4600g. Mulle oli tullut raskauden aikana reilu 20 kg painoa, josta osa turvotusta, synnytys käynnistettiin alkavan raskausmyrkytyksen takia. Vauvan syntymän jälkeen yksi lääkäri väläytteli RaDin mahdollisuutta, sokerirasitustestiä mulle ei ollut tehty.

 

Nyt olen siis uudestaan raskaana, ja toi RaDi mietityttää. Pääsen automaattisesti sokerirasitustestiin esikoisen suuren koon vuoksi. Testi on tarkoitus tehdä rv 24-28. Mielestäni melko myöhään, mitä mieltä te muut olette? Entä mitä mieltä olette, kannattaisiko ruokavaliota yrittää rukata jo ennen mitään testejä, olisiko fiksua siirtyä RaDi-ruokavaliolle jo nyt? Kaikki ylimäräiset kilot putosi mulla n 3-4 kuukaudessa synnytyksestä, BMI ennen molempia raskauksia oli 21. Mielestäni syön suht terveellisesti ja monipuolisesti.

 

Kiitoksia, jos joku jaksaa vastailla, mietityttää kovasti tämän raskauden kulku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei siitä mitään haittaakaan ole, jos katsot vähän tarkemmin, mitä syöt. :) Odottavan äidin tulisi syödä normaalisti eli terveellisesti, ja periaatteessa raskausdiabetesruokavaliokin on sitä normaalia terveellistä syömistä, mutta hiukan tarkemmin seurataan kaloreita ja hiilareita. Millekään varsinaiselle dieetille en kehota ryhtymään, mutta jokainen terveellisesti syöty päivä on hyväksi. Jos sokerirasitustestistä kuitenkin saat puhtaat paperit, niin ei senkään jälkeen kannata pistää hommaa läskiksi. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tietenkään tarkoitus ei ole millään lailla läskiksi ruokailua heittää, ei ennen eikä jälkeen sokerirastitusen, oli tulos mikä hyvänsä. Yleensä syön esikoisen kanssa samaa ruokaa, eli tavallista kotiruokaa, paljon kasviksia. Lihaa syön melko huonosti, olen entinen kasvissyöjä, eikä liha kovin hyvin maistu edelleenkään. En kuitenkaan usko, että alan mitään kaloreita laskemaan tai hiilareita tarkkailemaan tässä vaiheessa vielä, herkkuja olenkin jättänyt jo vähemmälle. Luulen, että odottelen kuitenkin siihen rasitukseen asti, ennen kuin mitään radikaalia tuolle ruokavaliolle teen, koska mielestäni se koostuu hyvistä asioista (pasta ja riisi on tummaa, leipä täysjyvää tai ruista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli RaDi kanssa ja jouduin ihan insuliinille välittömästi rasituksen jälkeen, ei olisi kuulemma saanut edes tehdä rasitusta kun mulla oli jo paastosokeri niin korkea... Lapsen syntymän jälkeen insuliinia ei ole tarvinnut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan kellään kokemusta siitä että laitetaan RaDi-ruokavaliolle kun eka paastosokeri sokerirasituksella viikolla 14+6 on 5,4?

Arvot olivat 5,4 tunti myöhemmin 9,5 ja sitten 7,8. Eli kuulema jälkimmäiset hyvät ja paastoarvon raja on 5,3. RaDia siis ei ole, mutta dieettiä pitäisi noudattaa. Tosin ylipainoa löytyy kyllä minulta. Toinen testi tehdään viikoilla 24-28.

 

Rupesin miettimään, että normaalisti diabeteksen raja on 6? ja silloin kun toi testi tehtiin niin en nukkunut yöllä juuri lainkaan. Eli se voi vaikuttaa tuohon?

Edited by Sumu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausdiabeteksen rajat on matalammat. Kyllä mä katsoisin ainakin tarkemmin mitä suuhuni laitan, vaikkei virallisesti radi-dieetiä noudattaisikaan. Sä oot kuitenkin aika alussa, ja arvot tuppaavat kohoamaan loppua kohti. Jossain muualla olisit saattanut saada jo lievän dg:n.

 

 

 

 

 

Mä odottelen aikaa äippäpolille, pitäs tulla kuulemma 3vk sisään. Siihen asti koitan pysyä radi-ruokavaliossa ja mittailen sokereita. Eilenkin mittasin 4 ennen-arvoa, 3 oli pielessä. Jälkeen-arvot on edelleen oikein loistavat.

 

Mites jos mulle aloitetaan insuliinit, niin miten tiheät kontrollit on äippäpolilla? Onko joka kerta ultralla tsekkaus ettei lapsi ole muuttumassa jättiläiseksi? Mites synnytyksen jälkeen menee vauvan kohtalo? VOiko päästä vierelle ihan vaan verikoekontrolleille ja lisämaidon kanssa sit alkuun jos tarve, vai joutuuko melki automaattisesti tippaan jos äidillä ollut insuliinit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime raskaudessakin insuliinihoitoinen RaDi ja vauva vietiin lastenosastolle tarkkailuun ettei sokerit tipu, antoivat myös lisämaitoa että sokerit pysyy hyvänä koska oma maito ei kerkeä millään nousta niin nopeasti kun radivauva tarvitsi, normaalistihan annetaan pikkuhiljaa maitoa mutta omalle piti saada maitomäärät nopeaan suuriksi joten ei ollut toivoakaan että itseltä vielä tulisi. Koska oli jo 2. lapsi en ollut omasta maidonnoususta huolissani, tiesin että se kyllä tulee ja kun tulee niin sitten tulee tulvimalla, joten kannustin lisämaitoon ilman muuta. Mulla on niin karmeet kokemukset esikoisesta jolle piti yrittää väkisin syöttää eikä ressukka jaksanut hereillä edes pysyä, ihme että imetys kuitenkin lähti hyvin käyntiin kunhan sairaalasta silloin pois päästiin... :rolleyes:

 

2. lapsi oli lastenosastolla tarkkailussa n. 12 h ja kun totesivat arvot hyviksi, pääsi takaisin luokseni vierihoitoon. Tippaan siis ei joutunut kun arvot pysyi hyvinä (valmius siihen kyllä oli koko ajan) mutta täällä eivät päästä vierihoitoon osastolle jos on insuliinihoitoinen radi vaan viedään 2 h syntymän jälkeen suoraan seurantaan lastenosastolle. Minusta oli paljon helpompaa näin, oli esikoisesta karmeaa seurata sitä jatkuvaa verikokeiden ottoa pikkuruisesta kantapäästä... :( Nyt en itse nähnyt pahimpia, eikä mun tarvinnut yrittää väkisin itse syöttää hormonihuuruissani lasta jolle on pakko saada ruokaa masuun, joten mieli oli monta kertaa parempi siinä vaiheessa kun vauva tuli vierihoitoon :) Syyksi lastenosastolle vientiin sanottiin muiden muassa se että siellä keskitytään enemmän siihen vauvan vointiin kun ei tarvitse huolehtia samalla äidistä ja että siellä on paremmat valmiudet jos tarviikin laittaa sokeritippaan.

Voi olla myös vaihteluita sairaanhoitopiireittäin tuossa käytännössä, Koksissa menevät tuon mukaan.

 

Kontrolleja mulla oli viimeeksi n. kk välein sairaalassa, aina ultrattiin samalla, silloin radi löytyi paljon myöhemmillä viikoilla joten meni suoraan 1 kk kontrolleihin ja viimeinen tarkistus oli 2 pv ennen LA, jolloin tehtiin päätös käynnistyksestä ettei kasva liian suureksi. Samana iltapäivänä käynnistettiin ja lapsi syntyi karvan yli seuraavan vuorokauden puolella.

 

Nyt kontrolleja oli rakenneultran jälkeen 8 vkn päästä ja nyt on taas n. kk välein tarkistukset. Aina tosiaan ultraavat mutta mulla yksi syistä on sekin että kuulema APC-resistenssini (veri hyytyy liian helposti, perinnöllinen geenivirhe) aiheuttaa pienikasvuisuutta ja radi taas suurikasvuisuutta joten haluavat seurata tarkasti kasvua ja kehitystä. APC-resistenssiin tosin mulla on verenohennushoito joten ei välttämättä pääse vaikuttamaan kasvuun jarruttavasti, radi siis pääsee rauhassa kasvattamaan lasta.

 

Tälläkin kertaa kuulema käynnistetään jos ei omineen lähde syntymään ennen LA, olettaen tietenkin että kasvu näyttää siltä että lapsi kasvaisi turhan isoksi. Viimeeksi arvioitiin olevan lähellä 4 kg ja käynnistettiin, olikin 3,5 kg, hyvä juttu. Yritettiin lääkärin kanssa saada mahdollisimman iso arvo koska esikoiseni oli ollut ennenaikaisenakin jo 3 kg 700 g painava... Koska tämä tämänhetkinen raskaus tuntuu kasvavan yläkäyrillä, on todennäköistä että mennään taas käynnistyksen kautta. Saa nähdä.

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan kellään kokemusta siitä että laitetaan RaDi-ruokavaliolle kun eka paastosokeri sokerirasituksella viikolla 14+6 on 5,4?

Arvot olivat 5,4 tunti myöhemmin 9,5 ja sitten 7,8. Eli kuulema jälkimmäiset hyvät ja paastoarvon raja on 5,3. RaDia siis ei ole, mutta dieettiä pitäisi noudattaa. Tosin ylipainoa löytyy kyllä minulta. Toinen testi tehdään viikoilla 24-28.

 

Rupesin miettimään, että normaalisti diabeteksen raja on 6? ja silloin kun toi testi tehtiin niin en nukkunut yöllä juuri lainkaan. Eli se voi vaikuttaa tuohon?

 

Periaatteesa jos yksikin arvo on yli sallitun Radi-diagnosia tulisi antaa. Itse sain tuon radi-diagnoosin juurikin tuon saman paasto-arvon vuoksi vaikka muut arvot oli erittäin hyvät (paasto 5,44/1h 6,49 2h 5,82) Oletko saanut sokerimittarin kotiin? Jos olet kannattaa sokeriarvoja seurata ja sen mukaan noudattaa myös tuota Radi-ruokavaliota. Itselläni kotiarvot pysyneet hyvinä, myös tuo paasto <5,0 joten en nyt ihan hirveän tarkasti ole tuota ruokavaliota noudattanut. Mutta tietenkin heti jos arvot nousee, alan taas tarkemmin noudattamaan tuota radi-ruokavaliota...

 

Niin ja se piti vielä lisätä, että tosiaan raskauden aikana nuo rajat ovat matalammat. Multa otettiin muutama kuukausi ennen raskautumistani tuo paastoarvo ja kun se oli tuon saman 5,4 oli se vielä hyvä mutta sitten raskaana ollessa se olikin jo liian suuri...

Edited by Silkkis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maanantaina on neuvola ja siellä puhutaan lisää, tai ainakin saan ohjeet. Toivottavasti saan sen mittarin ainakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas täällä hei. Kahtena aamuna olen mitannut paastosokerin ja ne on ollut 3,9 ja 2,5.

Onko normaalia että ne on noi matalat? Vai diabetesta koska tippuu liian alas 12 tunnin paastolla?

Edited by Sumu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Päätin minäkin liittyä mukaan... Mulla ensimmäinen raskaus menossa, nyt rv 34+6 ja rd todettiin rv 26, kävin ensimmäisen kerran rasituksessa jo viikolla 16 ylipainon ja sukurasituksen takia mutta arvot olivat silloin normaalit. Toisella kerralla kaksi ensimmäistä olivat koholla ja 2 h arvo nipinnapin alempana kuin raja. Ruokavaliolla olen vielä selvinnyt, viime viikolla tehtiin sisätautilääkärin konsultaatio. Ensi viikolla olen menossa vastaanotolle selvittelemään mahdollista insuliinin aloittamista. Viime viikolla arvot (oikeastaan vain aamupaastot) olivat hieman koholla, korkeimmillaan 5,8. Koko aikana ongelmia ei ole ollut muuten kuin aamun paastossa ja aamupalan jälkeisissä, eikä niissäkään älyttömän usein. Nuo koholla olevat aamun paastot kestivät vain noin reilun viikon, kun olin flunssassa. Ne ovat oikeastaan olleet 4.6-5.4, sen jälkeen kun päätin vihdoin ja viimein kokeilla neuvolaterkkarin ohjetta yöpalasta. Eli syön n. klo 03 ruisleivän, ja arvot ovat tasaantuneet. Mielestäni liikunnan merkitystä ei todellakaan tässäkään "sairaudessa" saa unohtaa. Olen nimittäin saanut puolen tunnin liikunnalla aamupalan jälkeen arvot kuriin todella hyvin. Ja pysyvät lopunkin päivää todella hyvinä. Käyn joka päivä vähintään 30 min kävelyillä, eivät ole mitään kovavauhtisia todellakaan tällä selällä ja liitoskivuilla... girl_crazy.gif En olisi ikinä uskonut, että niinkin pieni asia vaikuttaa noin paljon... En aio kovin helpolla sitä insuliinia ottaa, jos vaan saan näillä keinoilla arvot pidettyä kurissa. Mieluummin pistän sen kellon soimaan yöllä. wink.gif Vaikka kyllä tuo yön pimeinä tunteina välillä girl_cry2.gif

 

SUMU, sinuna tarkistuttaisin mittarin neuvolassa.. On helppo tehdä. smile.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä poikkesin äippäpolilla dm-kätilön ja gynen juttusilla(rv21+5). Vauva on nyt n. viikkoa isompi kuin viikot. Mulla jatkuu nyt seurantalinja vielä hetken aikaa, sitten lähettelen arvot äippäpolille ja mietitään jatkoa. Kovasti koitetaan josko olisi apua pelkästä ruokavaliosta. Tosin dm-kätilö sanoi, että epäilee mun joutuvan joidenkin viikkojen päästä sinne inskojen aloitukseen. Mutta jos saan pidettyä arvot kuosissa, niin rv 32 olisi seuraava kontrollikäynti.

 

Osaako kukaan sanoa, miksi ihan saman aamupalan(klo 6) jälkeen on eripäivinä ihan eri arvo välipalalla (klo9) vaikka olisi välissä samanlainen töihinlähtö jne?

 

Töissä tulee liikuntaa kivasti kun juoksee paikasta toiseen ja vapaapäivinäkin olen sen 30min koittanut saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen raskaana viikolla 23.

BMI oli ennen raskautta 29 ja sukurasitetta on ja ikääkin löytyy yli 25 vuoden rajan.

Näillä kriteereillähän sain lähetteen sokerirasitukseen.

 

Näiden lisäksi mulla on sellasta "oiretta" ollut kuvioissa, että väsyn kovasti syömisen jälkeen. Tätä oli jo ennen raskautta, mutta kun paastoarvot oli työterveyslääkärillä ok, niin ei tutkittu enempää.

 

Rasituskoe piti kuitenkin keskeyttää, koska se juotava liemi oli niin karseaa, että se tuli ylös. Mä oksennan aika herkästi, jos joudun pakotettuna syömään jotain tosi pahaa/ällöä, enkä usko että pystyn yrittämään tuota rasitusta uudelleen.

 

Neuvolatäti on nyt sitä mieltä että seuraillaan ainoastaan paasto-arvoa (joka oli 5,1 eli hyvä). Kysyin kyllä, että olisiko mahdollista rasituksen sijaan mitata kotona arvoja ja tehdä ruokapäiväkirjaa, mutta tähän ei suostuttu. Oikeastaan mitään perustetta en saanut.

 

KYSYMYKSENI teille siis on:

 

- riittääkö pelkkä paastoarvojen seurailu harvakseltaan (seuraava kerta olisi vasta rv 30)

- kannattaisiko kuitenkin investoida itse ja hankkia se parinkympin mittari kotiin? Ja ottaa yhteyttä neuvolaan /NKL:ään jos niissä on jotain outoa? Mikä on outoa?

 

Jos kannattaisi mittailla himassa, niin miten, kuinka usein, mihin aikaan päivästä, pitkääkö olla tiukka ruokailurytmi...??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautalanka itse ehkä mittailisin muutamana päivänä viikossa paastoarvon sekä pääruokailujen (aamupala, lounas, päivällinen, iltapala) jälkeiset (1h) arvot. Mahdollisesti myös lounaalta sekä päivälliseltä ennen ruokailua -arvon. Tätä ehkä viikko-pari ja jos arvot kaikki ok, niin jättäisin asian sikseen.

 

Mittarin (aloituspaketin) hankinta ei itsessään ole kallista ei, mutta siinä paketissa tulee vain 10 liuskaa mukana ja uudet liuskat maksaa (mun mielestä) hirmusti itse ostettuna. Muistaakseni 50 liuskan paketti n. 30e.

 

Tuon aloituspaketin ehkä raaskiskin ostaa, mutta ennen ekaa mittauspäivää kannattaa jo noudattaa db-ruokavaliota muutaman päivän ajan. Säännölliinen ruokailu (aamupala-välipala-lounas-välipala-päivällinen-iltapala), hiilareiden tasaisesti jakaminen joka aterialle sekä lautasmallin raadollinen noudattaminen on toiminut mulla. Muutama päivä tätä ja sitten ne 10 liuskaa käyttöön, vaikka 5 liuskaa/pvä (mittaukset esim: paasto, aamupalan jälkeinen, lounaan jälkeinen, päivällisen jälkeinen, iltapalan jälkeinen / iltapalan jälkeisen liuskan käyttö ennen lounasta/päivällistä) välipäivä, ja toiset 5 liuskaa käyttöön. Täten saisi jo jonkinmoisen kuvan verensokereista db-ruokavaliolla. Parempi olisi tietysi vielä, mikäli pystyisi mittailemaan verensokereita nyt sillä itsellesi luonnollisesti ominaisella ruokavaliolla.. Ja mikäli niissä olisi vikaa, niin katsoisi mitä db-ruokavalio arvoille tekee.

 

Raja-arvothan ovat paasto 5,5 (eli 5,4 tai matalampi vielä sallittu) ja ruuan jälkeinen 1h arvo 7,8 (7,7 tai matalampi sallittu). Jos näissä arvoissa selittämättömiä heittoja useammin kuin kerran-kaksi, niin yhteydenottoa neuvolaan.

 

Tässä vähän mun ajatuksia, toivottavasti sait selkoa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rautalanka, onpas hölmö juttu ettet saa neuvolasta mittaria lainaksi. :(

 

Jos kuitenkin radiin viittaavia oireitakin on niin kyllä varmaan olisi hyvä kotona mittailla, eihän se paastoarvo anna oikein mitään viitettä aterianjälkeisistä arvoista.

 

Meilläpäin kotiseurannassa otettiin neljä arvoa päivässä - aamun paastoarvo, tunti aamupalan jälkeen, paastoarvo ennen lounasta/päivällistä, ja tunti lounaan/päivällisen jälkeen. Seuranta kesti viisi päivää ja ohjeissa oli että jos syö päivässä kaksi isoa ateriaa niin vaihtelisi sitten että välillä mittaa lounaan ja välillä päivällisen arvot. Ja jos syö arkena ja viikonloppuna erilailla niin silloin tietysti molempia pitäisi osua seurantajaksolle.

 

Tässä ketjussa oli aiemmin puhetta että joillekin oli sanottu että ateriat pitäisi olla samoihin kellonaikoihin joka päivä, mutta mulle ei ainakaan koskaan sellaisesta sanottu, joten saatoin mitata arkena paastoarvon esim. puoli kuudelta aamulla ja viikonloppuna vaikka kymmeneltä.

 

Ylempänä tosiaan jo kerrottiinkin sulle ne arvot joiden alle mittausten pitäisi olla. Meillä tuon kotiseurannan kanssa oli muistaakseni niin että jos sen viiden päivän aikana ylittyy kaksi arvoa tai enemmän niin tehdään uusi viiden päivän seuranta, ja jos ylittyy neljä arvoa tai enemmän niin silloin laitetaan lähete äitiyspolille.

 

Raskausdiabetesruokavalion noudattamisesta olisi varmasti hyötyä vaikka et alkaisi arvoja mittaamaankaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas, kirjaudutaanpa tänne sitten joukkoon. Olin aamulla sokerirasituksessa ja harmittavaisesti jäi hieman ilmaan roikkumaan että mikäs mun tilanne nyt sitten on. Tällaiset tulokseet siis sain.

 

Paasto: sormenpäästä 4,7 ja kyynärtaipeesta 5,33 < 5,3

1h: 7,32 < 10

2h: 5,63 < 8,6

 

Eli kyynervarresta mitattuna oli paastoarvo rajalla tai siis inan yli. Olin yllättynyt siitä kuinka suuri heitto oli sormen päästä ja kyynärvarresta otetuissa arvoissa. Huomenna on neuvola ja siellä kuulen varmasti lisää siitä mitenkä tästä nyt jatketaan. Neuvolantäti ohjeista syömään tuntia ennen neuvolaa ja otetaan sielläkin sitten kai testaus.

 

Jotenkin harmittaa että olisi sitten selkeästi yli raja-arvojen tai selkeästi alle, epätietoisuus ei sovi mulle :) Onneksi huomenna jo pääsen neuvolaan. Onko muilla ollut samanlaista tilannetta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emmiina, jos mä en ihan väärin muista, niin mulla taisi olla ihan sama tilanne ekassa raskaudessa. Eli eka arvo oli hitusen yli, muut ihan ok. Neuvolassa sanottiin että ei lasketa radiksi kun vain yksi arvo oli siinä rajalla, mutta sitten yhtäkkiä synnytystapa-arviossa sairaalassa rv36 lääkäri sanoi että kyllähän kaikki raja-arvotkin huomioidaan, ja siinä vaiheessa totesi että kyllä mulla se RaDi onkin.. Toivottavasti sä saisit kuitenkin huomisessa neuvolassa vähän selkeämpää infoa. girl_smile.gif

Edited by Bamselina

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.