Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

Päiviä! smile.gif

 

Täällä sairastettu lauantaista lähtien ja meidän pikku neiti alkaa olla voiton puolella mutta äiti ja iskä...Niin mutta vielä, esikoisesta en saanut minkäänlaista painoarvioita ollenkaan. rakenneultrassa todettiin vain että vastaa viikkoja ja paino mitattiinkni vasta kun pihalle pullahti. smile.gif Pääsenkö tässäkään arvioon mikäli sokerit sattuisi pysymään näin? Vai pääseekö radi.odottaja aina? Kokemuksia/käytöntöjä?

 

 

Pikaista paranemista flunssasta! Täällä vähän kurkkukipua yrittää mutta toivotaan ettei tule päälle!

 

Täällä meilläpäin (OYS piiri) on sellainen käytäntö, että pelkällä ruokavaliolla olevat käy kerran vain lääkärillä painoarviossa n 38 viikolla. Oulussa keskusäitiysneuvola tekee arvion (siis keskusäitiysneuvolassa oma gynekologi), ja kauempaa lähettävät OYS äitipolille. Mutta insuliinihoitoiset on koko ajan OYS äitipolin seurannoissa. Kuten myös siis minä. Ja kalliiksi tulee. 27,50e kerta ja parin viikon välein alkaa kontrollit kohta, seuraava on jo perjantaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneks mulla tuo APC-resistenssi ei aiheuta muuta kun tuon ennakoivan hepariinihoidon, olen itse siis säästynyt veritulpilta ja kun olen osannut vaatia niin olen saanut tuon verenohennushoidon ajoissa raskauden ja synnytyksen ajaksi :) Ei siis aiheuta sen kummempia toimenpiteitä kuin päivittäisen napapiikin pistämisen ja 2 x on otettu hyytymisarvot raskauden aikana, ensin oli liian paksua ja nostettiin annostusta, nyt on kohdallaan arvot. Muuten tuo ei onneksi muistuta olemassaolostaan hirveemmin, paitsi juuri tuo että kun synnytys koittaa, pitää muistaa koska on ottanut viimeisimmän Klexane-piikin koska eivät voi selkärankaan pistää jos on tuoreeltaan otettu hepariini alla.

 

Viimeeksi sain spinaalin ja oli tosi ihana ja toimiva kivunlievitys :lipsrsealed:

 

Ilokaasu ei mulle käy, lakkaan hengittämästä ja joutuivat esikoisen synnytyksessä läpsimään hereille kun hengitys pysähtyi. No, ylläri, mulle jäi aikamoiset painajaiset siitä kun loikkasin vielä 2 vkn päästä hereille sängystä huudahtaen kun näin unta että hengitys oli pysähtynyt... :girl_haha: En sitten oo huolinut ilokaasua sen jälkeen...

 

Mulla koskee toki synnytys mutta ei mitenkään aivan sietämättömästi, kipukynnys on vissiin aika korkea, en oo kokenut yhtään synnytystäni kivuliaaksi ja kamalaksi joten en osaa itse pelätä itse synnytystä/kipuja, toki rankkaa tulee olemaan mutta onneksi ei se varsinainen synnytys ole se kamalin osa, mulla enemmän ennakkoluuloja ja pelkoa suuntautuu sinne lapsivuodeaikaan, mulla on niissä ollut huono tuuri ;)

Esikoisen aikana sain rintatulehduksen jo osastolla, tokasta tuli kohtutulehdus ja palasin kotona vietetyn vknlopun jälkeen takaisin synnyttäneiden osastolle antibioottitippaan n. 5 päiväksi...

Mun neuvolaterkka sanookin mun pessimistiksi mutta kun oon ollut varautunut vastoinkäymisiin niin on ollut sellainen olo noista jutuista että pahemminkin voisi olla. Jännityksellä ootan että mitä tällä kertaa...? :girl_haha: Mun säkällä jotain taas tapahtuu... kun ei ois mitään kamalaa, kovasti toivon etukäteen...! :)

 

Mulla oli n. kk sitten aivan kamalan kipeä vatsa ja selkä ja nyt kun olin jo alistunut että voi hitto, joutuu olemaan kipuinen loppuraskauden niin nyt onkin yhtäkkiä helpottanut olo... :girl_impossible: Ei koske enää niin kamalasti ja vaikka meno on hidasta, vaappuvaa, eikä aina niin kivutontakaan niin ei sentään ihan samanlaista kun vielä joku aika sitten. Nyt taas tuntuu että jäljellä olevan ajan voisi hyvinkin kestää!

 

En oo vielä kunnolla ajatellut että vauva on täällä ihan kohta... pitäisi meinaan saada remontti valmiiksi koska kaikki vauvan tarvikkeet ja tavarat on pahvilaatikoissa, puhtaina tosin mutta silti ne täytyisi kaivaa esiin ja sitä ennen pitäisi päästä uuteen makkariin ja olohuoneeseen muuttamaan. Enää lattia, listat ja sähköt olkkariin niin sitten päästäisiin tavaroita siirtämään! Vaikka tiedän ettei ole maailmanloppu jos vauva onkin aiemmin täällä (esikoinen on tuotu muuttolaatikoiden keskelle kun syntyi niin ennalta arvaamatta ajoissa) niin olisihan se kiva kun olisi edes tavarat saatu oikeesee huoneeseen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleeping Sun: tutulta kuulostaa tuo remontti homma :girl_sigh: meillä on ollut vessa/kylppäri remontti (onneksi on kaksi kun isossa talossa eletään) kesken jo yli puoli vuotta. En tiedä saadaanko sitä valmiiksi edes siihen ku vauva syntyy. Siellä pitäis lähinnä asentaa allaskaappi+käsienpesuallas, roiskeseinä (siellä on pieni kylpyamme) ja saumata koristemosaiikit jotka on laitettu laatoituksen päälle pinta asennuksena. Mutta pissalla käyn siellä ahkeraan öisin ja lapset kylpevät pari kertaa viikossa joten täysin käytössä se silti on :girl_crazy:

 

Vauvan vaatteet on mulla pesemättä ja laittamatta. Ajattelin nukuttaa aluksi pinnasängyssä vaunun kopassa, kun noissa käytettynä löytyneissä ihanissa emmaljungissa on tosi jämäkkä ja tilava vaunukoppa. Ja varmaan ulos ei päästä ihan heti tammikuussa. Noita kankaita en ajatellut pestä kun ovat niin siistit, mutta patjan pesen. Muuten mulla on pinnasänky sivuvaununa mutta ihan vastasyntyneen kanssa en uskalla nukuttaa vieressä kun meillä on tuo 3,5v vielä lisäksi joka nukkuu vieressä. Tarkoitus olisi saada hänet siirtymään isin puolelle runkopatjasänkyyn joka tulee kiinni meidän sänkyyn kun vauva syntyy tai jo ennen sitä. Vaan kun äiti on niin TÄRKEÄ nyt ettei voi nukkua muuten ku äitin poskea vasten (ahdistaa aina välillä) mutta minkäs teet. Olen niin pehmeän linjan kasvattaja etten raski huudattaa ja pakottaa toista pois, kun kuitenkin sitten ku vauva syntyy joutuu vähemmälle läheisyydelle pakostakin.

 

Kävin äitipolilla. Eivät pitäneet minun sokereita kovin huonoina. Vaikka siis lähes joka päivä on ylityksiä tullut, mutta ei kuulemma pahoja. Täällä ei pitkää sokeria mitata. Diabeteshoitaja ja synnytyslääkäri hoitavat, eli siis sisätautilääkäriä en tapaa.

Aloitettiin kuitenkin pitkä insuliini Protaphane 2Ky iltaan (ihan mini annos nyt aluksi ja sitä nostaen) sillä ei ole vielä 2 illan kokemuksella ollut muuta vaikutusta kun se, että aamupalalla kärsii nyt syödä vähän paremmin, eli ei tarvitse kikkailla niin älyttömästi. Ja se kyllä helpottaa elämää kummasti! Paastot on pysyneet ihan samoissa, vaikka nyt viikonloppuna olenkin nukkunut pidempään katsotaan mitä ne sitten arkena on.

 

Ja mikä tärkeintä, vaavi kasvaa edelleen keskikäyrällä! Mulla on tuo jatkuva migreenin estolääke menossa, joka teoriassa voi kasvuun vaikuttaa. EN tiedä onko sillä merkitystä. Mun pitää se kuitenkin lopettaa 4viikon pästä, joten jo 2 viikon päästä vähennän annoksen puoleen, että ei tulisi yhtäkkistä lopetusta. Kuitenkin tuo migreeni edelleen vaivaa. Viime viikolla oli ke-to yönä tosi kova särky, meni ohi vasta kovalla lääkityksellä ja kylmällä jää kallella kahta puolen kalloa. :girl_sad:

 

 

Puhuttiin myös käynnistyksestä ohimennen. Lupasi tämä lääkäri että viimeistään 39+ synnytän. Eli siihen asti katsotaan miten tilanne etenee. Jos siis voin hyvin/ei tule lisää komplikaatioita/vauva ei ala kasvaa liikaa/migreeni pysyy hallinnassa yms.... eli onhan tässä sata muuttujaa pelissä mutta HELPOTTI tietää että ei ainakaan yli lasketun ajan tarvitse yrittää kärvistellä tämän olon ja elon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa hyvältä nuo suunnitelmat! Ja hyvä että sanoivat etteivät yli päästä LA, mullakin se toi helpotusta paljon :) Mulla on ollut myös noita ylityksiä arvoissa mutta noin muuten on olleet aika hyvä kuitenkin ja tuntuikin tosi hyvältä kun viimeeksi sanottiin että ihan hyvät nää arvot on olleet olosuhteet huomioon ottaen.

 

Oikeestaan mulla on nyt vasta ihan tässä loppuraskaudessa ruvennut enemmän arveluttamaan tuon vauvan koko, aiemmin ei ollut mitään hätää sen suhteen. Toivottavasti ei nyt parina viimeisenä viikkona kasvaisi ihan kamalasti tai sitten voisi synnytys käynnistyä itsekseen vähän aiemmin :girl_wink:

Viimeeksi olikin niin ihana kun tiesi että keskimmäinen kasvoi koko ajan keskikäyrillä niin ei ollut niin huoli.

 

Eiköhän tää tästä, tiistaina on seuraava äp-käynti, sen jälkeen diabeteshoitajalle, tietää taas vähän enemmän tän hetken tilannetta sitten.

 

Ja remonttikin edistyi vknloppuna, lauantaina saatiin lattia tehdyksi joten siinäkään ei ole enää suuria hommia jäljellä! Ihanaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä ei nyt ihan tänne kuulu mut kysympä vaan eli te joilla on todettu RaDi niin oletteko saaneet vakuutuksen syntymättömälle vauvalle? Mulla esikoisesta paastosokeri nousi ja nyt keskiviikkona pitäis mennä ekan kerran sokerirasitukseen tästä toisesta ja mietin et jos RaDi todetaan niin saadaanko me sit enää vakuutusta (meillä vakuutukset Tapiolassa) vai pitäiskö käydä hakemassa se jo ennen rasitusta. Tosin viikkoja on niin vähän niin tuntuu hullulta mennä hakemaan sitä vakuutusta jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin vakuutus jo heti np-ultran jälkeen. Ja ihan hyvä, että niin, tiä sitten miten olis käyny dg jälkeen.

Mulla nyt Protaa 8ky aamuin illoin. Heti iskojen alotuksen jälkeen alko nuha, joka jatkuu edelleen.. eli ihan just 2vk.. Keskiviikkona olisi seuraava ä-poli aika, ultra ja dm-kätilö.

 

MÄ en käsitä noita arvoja. Aamulla parempi paastoarvo jos illalla syönyt jotain herkkua myöhään ja jos paasto jaa pitkäksi/illan viimeinen syötävä ollut ns radiruokaa, niin aamupaasto huonompi. Mutta kaikkiaan inskoen kanssa paremmat arvot. Kiva kuulla mitä mahtaa olla lapsukaisen koko ultrassa.

 

Oletteko huomanneet flunssan vaikutusta sokereihin? Ykköstyypissähän se vaikuttaa heti.. Entä oletteko huomanneet vaikuuttaako sokerit esim supisteluihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa Heidi ja Kyllikki!

 

Minä en ole saanut ikinä lapsivakuutusta etukäteen. Emme tosin ole sitä "tosissaan" hakeneetkaan mutta ainakin tuossa Tapiolan vakuutuskirjeessä luki että jos on raskauskomplikaatioita (joka raskausdiabetes luonnollisesti on) niin tervetuloa uudelleen kun vauva on 2kk ja todettu terveeksi!

Pitää vaan toivoa ettei ennen 2kk ikää tule MITÄÄN eli siis pitää olla neuvolakortti ihan puhdas, jos valittaa neuvolassa esim ihottumasta/kertoo että perheessä on atopiaa voivat evätä KAIKEN mikä liityy ihosairauksiin. Meillä oli keskimmäisellä YKSI korvatulehdus 7viikon iässä niin korvatulehduksia ei sitten korvattu :girl_to_take_umbrage2: ja luonnollisesti oli korvakierrelapsi, eli otti jonkun verran koteloon. Mutta pääsimme julkisella puolella silloin putkitukseen, tk:n oma korvalääkäri putkitti ihan paikallis puudutuksessa kun poika oli 8kk. Ja siihen loppu 2kk putkeen kestänyt tulehdus. Vähän OT mutta hyvä tietää jos vakuutusta harkitsee että kannattaa olla aika "pitkämielinen" eikä joka näpystä mennä esim tk:hon (en nyt tietenkään tarkoita ettei sairasta lasta pitäisi hoitaa) vaan että tuo 2kk on kriittinen aika ja eväävät kaiken vakuutuksen ulkopuolelle mitä on ollut.

 

SOKERIT pomppaa kyllä jos on kunnon flunssa päällä. Ja supistukset taas laskee sokeria jos on kunnon suppareita. Mulla kävi viimeksi niin, että mulla alkoi 37 viikolla supistaa säännöllisesti yksi kaunis sunnuntai ilta ja ne oli sen verran napakoita että sokeri laski alle 4. Olin tietysti ehtinyt pistää kaikki ilta-insuliinit yms.... No mulle oli muutenkin sanottu että tule heti käyrälle jos alkaa säänöllisemmin supistaa un vauvalla oli vähän vettä ja napanuoran puristumisen pelkoa, niin lähdin sairaalaan. Siellä sain sitten soppa yms (toki olin kotona tankannut lähtiessä ja seurailin sokereita. Supistukset laantui 3-4cm kohdalle, mutten uskaltanut lähteä kotia enää. Olin sen loppuajan sitten sairaalassa seurannassa siihen kun synnytin, kun siinä oli kaiken laista häikkää ja pelkoa enkä halunnut ottaa riskiä mistään. :girl_mad:

 

Mua aina pelottaa ne loppuajat tosi paljon kun insuliinihoitoisessa raskausdiabeteksessa on se riski että vauvalle voi tulla hapenpuutetta loppuraskaudessa. Käsittääkseni se on tosi harvinaista ja liittyy lähinnä siihen jos sokeritasapaino on huono, vauva iso ja menee vielä yliaikaiseksikin. Mutta siksihän ne seuraa niin tarkkaan ja käyrittää loppuajat viikoittain. Onneksi ei ole vielä koskaan mitään sellaista ollut, mutta se on sen verran vakava asia että pelottaahan se. Pitää toivoa vaan että saa pidettyä tasapainon ja onneksi on hyvässä hoidossa ja seurannassa, eikä raskautta päästetä yliaikaiseksi. :lipsrsealed:

 

 

Sleeping Sun: kiva kuulla että saitte lattian paikalleen! Meille laitettiin tähän vanhaan taloon n vuosi sitten laminaatit koko alakertaan. On tässä jo koloja ja naarmuja kun lasten kanssa elää, vaikka on kuinka julkisten tilojen kulutusta kestävää :girl_haha:

 

Olen yrittänyt etsiä meille kotiapua/siivous/kodinhoito/lastenhoito apulaista. Tosi vaikeaa löytää. Mutta toivossa on hyvä elää. Mun mies on niin paljon töissä ja vielä opiskelee työn ohella etten millään jaksa yksin huolehtia tästä taloudesta tässä tilassa. Ja olisi ihanaa päästä miehen kanssa vaikka elokuviin ennen vauvan syntymää, kun se on sitten 100 kertaa vaikeampaa (kukaan ei halua hoitaa vastasyntynyttä + 3 ylvilkasta 3-8vuotiasta)

 

On me suunniteltu sellaistakin että palkintona tästä rankasta syksystä lähdettäisiin keväällä miehen ja vauvan kanssa pitkäksi viikonlopuksi jonnekki eurooppaan viikonloppulomalle ja jätettäisiin isot mummolaan hoitoon. Saa nähdä tuleeko siitä mitään ja raskiiko sitä. Mies ehdotti ensin että kahdestaan, ja minä sille että HALOO hei, vauva saa kesällä muuta ruokaa ku tissiä, enkä viikonloppua tule toimeen ilman vauvaa (se olisi silkkaa kidutusta molemmille) joten kyllä se on ihan tarpeeksi romanttinen viikonloppu "lähes kahdestaan" jos on yksi nyytti mukana joka ei paljoa vaadi versus että on 4 lasta 24/7 hoidettavana :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

PAASTOSOKERISTA vielä sen verran että mulle diabeteshoitaja viimeksi sanoi, että kannattaa syödä se myöhäinen iltapala ihan sen paastosokerin takia, selitti että jos verensokeri tunnin päästä iltapalasta on esim jotain 5 päälle, niin esim ruisleipä on ihan hyvä syödä, niin on elimistöllä yöllä poltettavaa ja verensokeri pysyy tasaisempana. Muuten hormonien ansiosta sokeritaso pyrkii nousemaan aamuyöstä ettei sokeri menisi liian matalalle. Eli pitkä paasto ei tasaisen verensokerin takia ole siksi hyvästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakuutuksesta: Mä oon ymmärtänyt jopa niin että jos edellisessä raskaudessa on ollut radi niin seuraavassa ei saa vakuutusta. Mutta en ole 100-prosenttisen varma. Järkeenkäypää se kuitenkin olisi koska radi taitaa olla kyllä tosi yleinen uusiutuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedoista! Täällä on nyt sitten hommattu vauvalle vakuutus ja ei haittaa vaikka sokerirasituksessa tuliskin huonot arvot. Vakuutus on joka tapauksessa saatu.

Edited by Kyllikki79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulumisia...

 

HbA1c oli noussut takaisin 5.8 eli sokerit on nousseet, eihän tuo mikään paha vielä silleen ole mutta... huomaa hyvin että viime aikoina on ollut vaikeuksia pitää sokereita kurissa... :(

 

Kävin tänään äitiyspolilla, vauva painaa jo 3580 g ja seuraava käynti sovittiin ensi viikon torstaiksi rv 37+5, toiveissa siis että silloin käynnistellään jollei nyt satu niin että osasto on tupaten täynnä, siinä tapauksessa siirretään viikonlopun yli käynnistystä. Käyrillä käväisen ylihuomenna ja maanantaina.

 

Eli nyt vaan toivomaan että käynnistys alkaa reilun viikon päästä niin ei vauva kerkeisi enää kamalasti kasvaa, tällä hetkellä näyttäisi että mahtuu hyvin syntymään jos aikataulu pitää! :lipsrsealed:

 

Diabeteshoitajan kanssa sovittiin että nähdään seuraavan kerran vasta synnyttäneiden osastolla ja sain ohjeet jo sokereiden seurantaan osastolla oloa varten.

 

Parin viikon sisällä pitäisi toivon mukaan olla pikkuherra sylissä :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla todettiin myös RaDi alkuraskaudessa tehdyssä rasituksessa. RaDia sairastin myös esikoista odottaessa. Arvot olivat muuten täysin normaalit, mutta paastoarvo oli raja-arvo. Diagnoosina kuitenkin RaDi ja sillä sipuli. Verensokerit pysyivät pääsääntöisesti hyvinä n. rv 25 asti, mutta sen jälkeen alkoi olla useammin korkeita arvoja. Ensin yritin ruokavaliolla kuten esikoisen aikana pärjäilin... ruokavalio oli todella niukka ja tiukka, joten olin melko nälissäni koko ajan. Tässä raskaudessa "nälkiintymiseen" puututtiin äitiyspolilla ja sain ajan sisätautilääkärille, joka määräsi mulle tablettihoidon (Glucophage 500mg) insuliinin sijaan. Olin yllättynyt, mutta toisaalta helpottunut. Nyt kun olen seurannut sokereita lääkityksen ohella ja viilannut annokset kohdilleen (aamulla 1 tbl ja illalla 2 tbl), on sokerit pysyneet jälleen pääsääntöisesti hyvinä ja olen voinut syödä normaaleita annoksia aterioilla. Lääkkeet sallivat ajoittain herkutteluakin, mutta toki pitää edelleen hiukan miettiä mitä kerralla syö ja kuinka paljon. Kylläiseksi tulen kuitenkin ja se on pääasia! Vauvan kasvua on seurattu tiiviisti ja ainakin vielä hän on viikkoja vastaava ja "sutjakka vauva" kuulemma! Totuus selvinnee sitten tuonnempana! :D

 

 

 

Vakuutuksesta: Mä oon ymmärtänyt jopa niin että jos edellisessä raskaudessa on ollut radi niin seuraavassa ei saa vakuutusta. Mutta en ole 100-prosenttisen varma. Järkeenkäypää se kuitenkin olisi koska radi taitaa olla kyllä tosi yleinen uusiutuja.

 

Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmia saada tälle toiselle lapselle syntymättömän lapsen vakuutusta vaikka täysin rehellisesti ilmoitin edellisen raskauteni RaDista. Lisäksi tässä raskaudessa RaDi oli jo todettu ennen kuin haettiin vakuutusta. Täysin samoin ehdoin vakuutus saatiin. Ymmärsin virkailijan puheesta, että tämä meidän vakuutusyhtiö katsoo asian niin, että RaDi ei vaikuta niinkään lapsen terveyteen vaan äidin, jolla on RaDiin sairastuttuaan suurempi mahdollisuus saada aikuistyypin dm, joten RaDi vaikuttaisi ennemminkin äidin omiin vakuutuksiin.

 

 

 

Tässä muuten yks vinkki RaDilaisille!! Uotilan Pälkäneen aito RUISlimppu, jossa on sokereita vain 0,1g ja hiilihydraattia leensäkin vain 7,3g. Mun leivälle herkät sokerini kestävät huomattavan hyvin tätä leipää! Samoin kuin sokerini kestää laktoositonta maitojuomaa paremmin kuin tavallista maitoa... tavallista maitoa ei siis juuri lainkaan!

 

 

 

 

uotilan_maalaisruis_400.png6408430000241-i.jpg

 

 

 

 

 

Tsempit kaikille RaDilaisille!!! :lipsrsealed:

 

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleeping Sun: tsemppiä käynnistykseen!!!! Mahtavaa että saat homman päätökseen! Ja hienoa ettei vaavi ole tuota isompi, maksimissaan kai ne viikossa 300g kasvaa diabeetikoillakin, eli olisi alle 4kg kun syntyy!

Tsemppiä sokereiden kanssa taisteluun viime metrit, että vauvalla olis sokerit hyvät kun syntyy!

 

Kiitoksia leipä ja maito vinkeistä!

Minä en juo maitoa pelkästään, vain kahvissa ja muroissa, joita nyt ei kyllä juuri kärsi syödä.

 

Mulla meni tänään vähän överiksi. Kun antaa pirulle pikkusormen, se vie koko käden....

Olen tosi pettynyt itseeni. :girl_to_take_umbrage2:

 

Olen kahtena iltana nyt syönyt enempi ja jotakin "sokerisempaa" illalla ja sokerit on sallineetkin sen ja aamupaastot ovat olleet aiempia parempia.

 

Nyt mulla on täällä 2/3 muksua sairana kotona ja tokaluokkalainen halusi että paistetaan lättyjä jälkkäriksi. Vedin sitten lätyn hillolla ja jätskillä jälkkäriksi, ruokakin oli EI NIIN TERVEELLISTÄ maksaronia+kalapuikkoja. Mutta kun piti saada lapset syömään jotaki kun ovat sairaina.

 

Niin nyt oli vielä 1,5h ruokailusta verensokeri 9,1.... Vaikka pistin reilun annoksen insuliinia.

 

Prkle miksi sitä pitää olla niin tyhmä ja liha on heikko??? Vaikka ei se nyt kerta nousu (joita kyllä on muutenkin ihan tarpeeksi vaikka noudattaa diettiä...) mutta sitä on kuin alkoholisti tuon sokerin suhteen ettei pysty olemaan syömättä jos muut syö. Mies kantaa lapsille koko ajan kaupasta suklaata yms herkkuja. Ja minä kuolaan vieressä. :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ainakaan ollut mitään ongelmia saada tälle toiselle lapselle syntymättömän lapsen vakuutusta vaikka täysin rehellisesti ilmoitin edellisen raskauteni RaDista. Lisäksi tässä raskaudessa RaDi oli jo todettu ennen kuin haettiin vakuutusta. Täysin samoin ehdoin vakuutus saatiin. Ymmärsin virkailijan puheesta, että tämä meidän vakuutusyhtiö katsoo asian niin, että RaDi ei vaikuta niinkään lapsen terveyteen vaan äidin, jolla on RaDiin sairastuttuaan suurempi mahdollisuus saada aikuistyypin dm, joten RaDi vaikuttaisi ennemminkin äidin omiin vakuutuksiin.

Ok hyvä juttu että olin väärässä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hellurei!

 

Tsempit käynnistykseen, voikun täälläkin jo odotetaan vauvaa kotiin! Pian siellä tuoksuu pikku käärö. :)

 

Täällä mennään normaalilla syömisillä ja paastot ihan kohdillaan. Neuvolasta soitti torstaina arvoja ja hyvältä kuulemma kuullostaa. Nyt paastoja vain 3krt/viikko ja kuulemma sillon tällön voi napsaista 1h ruuasta.

 

Hieman hämmentää kun niin kamala metakka tästä tehtiin ja huolestutettiin ihan kamalasti. Kummastuttaa myös että edelleen sanoivat yksityiseltä lääkäritalolta että ihan normaali oli lukema kun kerran plasmasta otettiin ja eivät ymmärrä neuvolan hössötystä. On hieman kumma olo että kuinka tässä nyt äitiä viedään..

 

Pääasia että sokerit pysyy näin hyvinä, ja onpahan tuo meidän perheen karkin mässäilykin tässä sivussa loppunut. :) Ei siitä haittaakaan ole!

 

Hyviä vointeja kaikille, yritän poikkeilla enempi kunhan kerkiää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mur, eivät suostuneet tänään käynnistämään... eli maanantaina kuulema 100 % varmuudella vaikken kyllä noihin lupauksiin luotakaan... :skilletgirl:

 

Järkätään taas lapsienhoito uudestaan...

 

Jos nyt maanantaina pääsisi aloittamaan toivon mukaan, tänäänkin tuolla alimittaja erikoistuvalla lääkärillä oli jo pään mitat täysiaikaisen, jos alimittaaja saa moiset lukemat niin mitäköhän muut lääkärit saisi...? Mietityttää vaan...

Pää ei ole laskeutunut ja kokoarvio 3,8 kg (voi siis olla enemmänkin) tuomio oli että 38+ pitää olla täynnä ennen kuin aloitetaan, 3 päivää kuulema sinne tänne ei haittaa... Paitsi että maanantaihin on 4 päivää ja se on puoli viikkoa... :angry:

 

Huoh. Skipatkaa, mua vaivaa raskauden loppuajan krooninen potutus tällä hetkellä. Ärsyttää ja varsinkin tän päivän käynnin jälkeen... päätin olla mahdollisimman tiiviisti kotona viikonlopun etten joudu näkemään ketään, oon kuitenkin vaan epäsosiaalinen ja lauon kommentteja mitä katuisin jälkeenpäin :rolleyes:

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Sleeping Sun, ymmärrän hatutuksen täysin!

Yritä nyt saada levättyä viikonloppu, meditoi synnytys fiiliksissä.... Harrastakaa 3 s:n teknikkaa jos jaksat niin jospa se olisi helpompi sada käyntiin (ja vauvakin laskeutuisi ennen maanataita).

Kovasti tsemppiä maanantaihin ja virtuaalista voimaa, onnea ja tehokkaita supistuksia ja hyvää kivun lievitystä!

 

Toivottelee tikruemo jolla on vielä 6 viikkoa ko asiaan aikaa... Toivottavasti pysyy pälli ja kroppa kasassa siihen asti!

 

Tule heti kertomaan miten meni ja kuulumiset kun ootte kotiutuneet! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaahas joudun kuitenkin siirtymään myös tänne. Sokerirasituksessa paastoarvo oli 5.3 ja muut olivat ok, (Näin oli myös esikoista odottaessa) joten ens viikolla saan mittarin. Käyn paremmalla ajalla tätä ketjua läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teretulemast Kyllikki!

 

Äitipolikuulumisia....

Protaphanea pitää alkaa pistämään myös aamuun. Aloitetaan rauhassa 2Ky, illassa sitä menee nyt 4 ja nostetaan 6Ky.

Vauva kasvaa keskikäyrällä. Tosin pää+vartalo oli +1viikko mitä raskausviikot. Että luottamusta ei hirveästi ole siihen että tämä mikään PIENI olisi, samaa rataa meidän keskimmäisen kanssa joka on ollut katraan suurin, 3680g syntyi 38+0.

 

Mutta muutakin komplikaatiota pukkailee. eli verenpaineet oli uhkaavasti nousussa 78/140. Eli nyt pitää verenpainettakin seurata kerran päivässä, eikä saa nousta yli 90/140. Ennen joulua pitää pyörähtää sairaalassa näytillä, haluavat katsoa tilanteen.

 

:girl_cry2: tää menee NIIN samaa rataa kuin esikoisen odotus.... Turvotusta oli nyt kertynyt viikossa 2,5kg... Eli esikoinen käynnistettiin 38+2 raskausmyrkytyksen takia (ei käynnistynyt aiemmin). Olin viimeisen reilun viikon sairaalassa kun oireet oli niin pahat, että vaan oksensin ja nukuin... ja olin niin turvoksissa että paino putosi -20kg 2 viikon aikana synnytyksen jälkeen.

 

Miksi tämä on näin helppoa tämä raskaana oleminen???? :girl_crazy: Tahtoo sterilisaation sitten kun on se ihana tuoksuva käärö turvallisesti maailmassa. Kaiken se kestää vain ja ainoastaan päämäärränä että täällä tuhisee tammikuussa käärö. Syö tissiä ja nukkuu lampaantaljalla takkatulen loimussa.

 

Ja äiti saa vetää suklaata ihan rauhassa vieressä :girl_sigh:

Tsemppiä kaikille kanssamatkustajille. Tämän junan päämäärä on pysyä veturin perässä vuoden 2011 puolelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa, kappas. Tälläinenkin löytyi.. Napsahdin sokerirasituksessa kiinni raskausdiabeteksestä, ekat kaks arvoa oli liian korkeat mut se kahden tunnin arvo oli ihan ok. Pääsin nyt sit ruokavaliohoidolle ja mittaan aamuarvot 3x viikossa ja kerran viikossa 8 mittausta.

Tähän mennessä kotimittaukset on kaikki ollu hienosti arvojen sisäpuolella. Varmaan auttaa se, että oon yrittäny syödä säännöllisesti. Heti huomaa jos ruokavälit venähtää niin arvot alkaa nousta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa arvoitus!

Ollaankin tuttuja helmikuun helmistä!

Mulla pysyi esikoiselta hyvin ruokavaliolla sokerit myös kurissa. Seuraavalta piti ottaakkin sitten insuliinit jo 26 viikolta käyttöön. Tää on sellainen riesa että pahenee aina raskaus raskaudelta. :skilletgirl:

 

Tosiaan kannattaa muistaa syödä säänöllisesti. Loppuraskaudessa on "helpompaakin" pienet annokset ja usein. Kunhan muistaa ottaa vaikka jonkun hedelmän mukaan aina jos lähtee jonnekkin asioille ettei ruokavälit veny. 3h välein olisi hyvä syödä, sanoi mun diabeteshoitaja. Tosin ei sitä ihan tunnin tarkka itsekkään jaksa olla.

 

Mulla kun on nuo insuliinit, niin sitä pistämistä ja sokerien kyttäämistä on ihan riittävästi. Onneksi tämä loppuu (toivottavasti) synnytykseen. 10% sairastuu diabetekseen 5 v kuluttua synnytyksestä joilla on ollut insuliinihoitoinen RaDi. Mulla on ekasta insuliinihoitoisesta nyt reilu 6v aikaa. Toivon etten sairastu nyt.

Vaikka tällä hetkellä elo on samanlaista kuin tyypin 1 diabeetikolla, omaa insuliinin tuotantoa ei juuri ole.

Pistän siis pitkävaikutteista insuliinia aamulla ja illalla ja joka kerta kun syön lyhytvaikutteista insuliinia. Ja verensokeria mitataan joka päivä paasto+tunti ruokailusta+ pääaterioita ennen.

 

Mutta kyllä tähän tottuu kun sen tietää miten se menee. Vauva mulla kasvaa onneksi ihan keskikäyrällä vielä. :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun sokerit on nyt ihan hassuja. Arvojenhan pitäs huonontua viikkojen edetessä..

 

Mulla mennyt nyt 10ky aamuin illoin protaphanea.

Unohdin toissapäivänä pistää aamu-protan, 10 ky. No koko päivän oli arvot loistavat girl_impossible.gif , illalla sitten laitoin 8ky ja sama eilen. Tänään aamulla sitten 6ky ja edelleen loistavia arvoja.. Onko tää joku suvannevaihe ennen kun vs:t nousee kohisten? Mitenkään en ole ruokavaliota muuttanut tässä viimeisen parin viikon aikana.. Outoa.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitys tilanteeseen, synnytys käynnistettiin maanantaina 13.12. Cytotecilla, ei kummampaa vaikutusta, supistuksia mutta epäsäännöllisiä ja suht kivuttomia. Sain nukahdettua puolenyön maissa ja heräsin siitä 3.50 pieneen napsahdukseen mahassa, hetken ajattelin että olin uneksinut mutta kun vähän liikahdin, rupesivat vedet lorisemaan :lol:

Poika syntyi sitten klo 11.02, samalle päivälle isosiskonsa kanssa, laitoin synttärionniteluviestiä isosiskolle synnytyssalista hänen syntymäaikaansa :girl_haha: Eli kerkesi sitten täyttää vuosia ennen veikan syntymää ;)

 

Poika painoi lopulta vaan 3600 g ja oli 51 cm pitkä joten erittäin hyvä näin! Pää oli tosiaan isompi, py oli 36,5 cm mutta hyvin mahtui tulemaan, tällä kertaa ei eppariakaan leikattu ja vaan pari tikkiä laitettiin pikkuseen repeämään. Vauva syntyi hissukseen eikä rytinällä niin kuin sisarensa ja selvisi lastentehon reissustaankin ilman sokeritippaa, vaikka lähellä kävi kerran, oli onneksi niin nälkäisenä samalla pullon kimpussa että hoitajat konsultoivat lääkäriä joka oli verensokerirajan asettanut että odotetaanko vielä tämä syöttä ja katsotaan sitten uudestaan eikä laitetakaan vielä tippaan. Seuraavalla syötöllä arvot olikin jo erinomaiset! :) Onneksi siis käynnistettiin nyt, vauva oli sopusuhteinen ja toipui tosi nopeaan ja hyvin, olisi kerennyt olla paljon isompi lähempänä LA koska nytkin oli isompi mitoiltaan kuin keskimmäinen joka syntyi 39+6 ;)

 

Oma olo oli sairaalassa tosi hyvä, istua pystyi heti ja jaksoin kävelläkin 8. kerroksesta 1. kerrokseen ja talon ihan toiseen päähän itse eikä mukana olleeseen pyörätuoliin tarvinnutkaan turvautua, oli varalla siis. Todettiin siinä samalla että kerran vointi on hyvä ja jaksaa liikkua niin saan mennä ilman saattajaa aina suoraan lastenteholle :) Ekana päivänä hoidin 3 kertaan pikkuista, imettämään pääsin kerran, onneksi, piti niitä sokereita tarkkailla ja jos oli liian alhaalla niin annettiin suoraan pullosta ekana lisämaito. Seuraavana aamuna oisin saanut mennä klo 11 osastolle hoitamaan (aamuisin kierrot joten tehon puolelle ei pääse ennen sitä) mutta mulle tultiinkin sanomaan jo 10.30 että poika on saapunut vierihoitoon :lipsrsealed:

Lopulta säästyttiin syöttöpunnituksiltakin kun annettiin aina imetyksen päälle lisämaitoa ja tarkkailtiin oloa, sokerit pysyi hyvinä joten muutaman lisämaitokerran jälkeen päästiin pelkkään imetykseen.

 

Omia sokereita seurailen nyt sitten kotona (ja prkl unohtuvat koko ajan kun oon kerennyt saada kohtutulehduksen johon on antibiootit ja ruokahalukin on aika olematon...) ja jälkitarkastus on Koksissa, sekä sokerirasitus on varattuna tammikuulle omaan terveyskeskukseen. Insuliinit onneksi saivat jäädä, diabeteshoitaja vieraili luonani osastolla ja sovittiin jatkosta samalla. :)

 

Tiikeriemolle suuret kiitokset onnitteluista, luin ne osastolla joten en kerennyt vastaamaan heti ja nyt on ollut sitten tuon tulehduksen takia pää täynnä muuta niin meinasi unohtua! :lipsrsealed:

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Spleeping Sun! Ihanaa että sulla meni synnytys hyvin ja vauva voi hyvin!!!! Tosi kurjaa vaan tuo kohtutulehdus, tiedän, mulla on kahdesti ollut....

Kävin vakoilemassa aikani kuluksi joulukuisten ketjusta sun kuulumisia heti kun olit päivittänyt triggeriin että olet synnyttänyt :ph34r:

Olen tässä sairastellut reilun viikon, ja ei ole muuta elämää kuin vaukkarit....:blink:

 

Ihanaa joulua teille ja pikaista toipumista!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun sokerit on nyt ihan hassuja. Arvojenhan pitäs huonontua viikkojen edetessä..

 

Mulla mennyt nyt 10ky aamuin illoin protaphanea.

Unohdin toissapäivänä pistää aamu-protan, 10 ky. No koko päivän oli arvot loistavat girl_impossible.gif , illalla sitten laitoin 8ky ja sama eilen. Tänään aamulla sitten 6ky ja edelleen loistavia arvoja.. Onko tää joku suvannevaihe ennen kun vs:t nousee kohisten? Mitenkään en ole ruokavaliota muuttanut tässä viimeisen parin viikon aikana.. Outoa.

 

 

 

 

 

Veikkaan sitä suvantovaihetta. Ja pitkävaikutteisen kanssa ei näytä ainakaan itselläni 2-4 yksikön heitot olevan kovin merkityksellisiä. Mulle itselle aloitettiin päivä protaphan ateriainsuliinien ja illta protan lisäksi, ja nyt olen nostanut sen jo 6 yksikköön, eikä silti selkeitä paranemisia tai ateriainsuliinien vähenemisiä ole tapahtunut. Eli siis minussa on kovasti insuliiniresistessiä (insuliini ei vaikuta) tässä hormonilastissa.

 

Olen myöskin flunssassa ja luulen sen vaikuttavan sokereihin nostavasti. Vaikka en juuri mitään ole syönyt kun on niin paha olla, silti sokerit koholla/samoja kuin ennenkin. Toki laskevat matalemmalle kuin ennen päivä protan aloitusta, eli siinä mielessä jotain muutosta.

Jospa se kinkku maistuisi kuitenkin hyvältä aattona. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.