Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

^ Mikä synnäri?

 

Oma arvo meni yhdellä yli paastolla (5,3) ja neuvola Ei laittanut papereita eteenpäin sillä hänen mielestään ei ollut vielä diabetes.

Kuitenkin kun tammikuussa kotimittauksella paastoarvo oli 5,6 hän laittoi paperit kättärille niin kutsu tuli jo samalla viikolla.

 

Edit: Mulla on sokerit tippunut, kaikki arvot ihan itsestään. Iltapala on edelleen kaksi Uotilan leipää juustolla ja voilla, sekä maidolla. Maito ei ole koskaan nostanut mulla aterialla sokereita. Mutta nyt siis paasto on viikko viikolta tippunut ja nyt on ollut 4.0-4.2 ja aamupala sama kuin iltapala niin 5,8 keskimäärin. Aterioiden välillä sokerit tippuu neljään ja syömisen jälkeen on kutosta tai vitosta, mutta ei yli seiskaa. Siihen tosin vaikuttaa etten syö riisiä/pastaa/perunaa, ruoan lisäkkeenä on aina kasviksia.

Edited by Sumu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättäri.

Sinänsä sama mulle menenkö sinne jutskaamaan vai en, kunhan saan kotiin ne liuskat, että voin itse mittailla sokereita. Se on mulle tärkeintä, että huomaan jos jokin oleellisesti muuttuu ts. sokeriarvot huononee.

 

Mulla Sumu kanssa about noilla viikoilla esikoisen kanssa itsekseen tippui noi arvot. Eli ne vähän elää raskauden eri vaiheissa. Toivotaan kuitenkin, että sulla ne pysyy loppuun asti hyvinä.

 

Mun tieteellinen koe jatkuu, eilen protskupitoinen iltapala ja aamuarvo 4.3. Jee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eledee: Jäi osa aikomasta tekstistä pois. Diabeteshoitaja siis siellä käydessäni oli sitä mieltä, että olisi pitänyt jo silloin sokerirasituksen tuloksesta mennä sinne. Vaikka oli vain yhdellä yli. Eli siis hoitajan mielestä oli väärin neuvolalta etteivät laittaneet papereita eteenpän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mähän en päässyt missään vaiheessa mihinkään diabeteshoitajalle tai jatkoseurantaan. rasituksessa oli tunnin arvo yli rajan ja kotiseurannassa sain alle kymmenen poikkeavaa arvoa koko aikana. pahiten sokerit (ja ainoan kerran) heitteli flunssassa. onneksi sain kotiin mittarin ja liuskoja niin paljon kuin halusin, että seurasin itsekseni sokereita.

 

vaikka toisaalta luotinkin kotimittauksiin ja omiin tuntemuksiini, niin olisin halunnut raskausdiabetekseni otettavan vakavasti. ainoa kerta, kun se huomioitiin, oli syntymän jälkeen vauvalle tarjottuna lisämaitona. vauva oli ihan normaalikokoinen, joten eiköhän radini ollut lievä ja täysin hallinnassa. lisästressiä se kuitenkin näin ei-seurattuna aiheutti. suosittelenkin kinuamaan lisäkontrolleita, että ei tarvitse itsekseen arpoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista verensokerimittareita. Kuinkahan luotettavia ne tulokset on? Tänään aamulla mittasin paaston ja se oli hukea 6.7. Ajattelin, että EI VOI PITÄÄ paikkaansa ja mittasin sekunnin päästä uudelleen samasta verestä. Nyt tulos 4.6... WTF? Kumpaan noista nyt sitten voi luottaa?

Mulla oli myös esikoisen raskaudessa tätä ongelmaa, että kaksi mittausta peräkkäin antoi ihan eri tulokset. Onko muille käynyt näin? Ja nimenomaan siis noissa paastoarvoissa.

Diabeteshoitajalta kun sitä kysyin, niin eipä tuo osannut sanoa juuta eikä jaata asiaan.

 

Sumu: jos yksi arvo on yli, niin lähetettä ei tehdä, jos kaksi niin tehdään. Outoa jos radihoitsu on sulle muuta puhunut. Ja tosiaan mun lähetehän tyrmättiin, koska oli vaan yksi arvo yli.

 

Mua ei niin ahdista, etten pääse diabeteshoitajan luo, koska homma on jo tuttua juttua, mutta oli kyllä hyvä että silloin esikoisen kanssa pääsi. Ja käsittääkseni pääsen silti synnytystapa-arvioon myöhäisemmillä viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin kuitenkin vielä sähköpostia radiel hoitsulle, että pitäisikö mun nyt kuitenkin mennä sinne diabeteshoitajan juttusille ja se oli edelleen sitä mieltä, että pitää ja lähetteen käsittelyssä ollut virhe. Noh nyt sitten diabeteshoitaja soitti, mutta ei tarvitse mennä tapaamaan, ellei arvot huonone. Eli kotona seurailen edelleen ja lähetän vaan tulokset sitten diabeteshoitajalle. Ihan ok toimintatapa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa outoa ja varsin erilaisia nää käytännöt diabeteshoitajalle lähetteen laittamisen kanssa. Mulla oli tosiaan vain paastoarvo yli rajan ja välittömästi lähti neuvolasta lähete. Olisko sitten runsas ylipaino ollut se toinen "raja". Vai onko diabeteshoitaja sitten eri asia kuin diabeteskätilö? Minä kävin diabeteskätilöllä ja samaan syssyyn ravitsemusterapeutilla.

 

Sumu, oot saanu aamuarvot pysymään kuosissa karppaamalla? Mä kun oon ymmärtänyt, että karppaaminen useimmilla nostaa niitä sokeriarvoja luonnostaan. Elimistö purkaa sokerivarastot tms, en aivan täysin ymmärrä. En oo siis itse uskaltanut just sen aamusokerien nousun pelossa alkaa karppaamaan, vaikka TIEDÄN, että karppaaminen vaan sopii mun kropalle kaikin puolin paremmin kuin hiilarimössöjen puputtaminen. En vaan halua joutua insuliinille sen takia, jos sokerit nouseekin karppaamisen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla lähti lähete ilman rasitustakin, joten meillä näytti ylipaino ja sukurasite olevan raja.

 

Aamulla olin toisessa rasituksessa ja ainakin paastoarvo oli laskenut aikaisemmasta 6,4:stä 5,3:een. Toivottavasti litkun jälkeisetkin arvot ovat ok, kotimittauksissa ne ainakin ovat aina olleet paremmat. Kotimittaus näyttää muutenkin olevan aika pätevä, koska mittasin aamulla kotona saman tuloksen 5,3.

 

Mulla on nyt ollut muutama aamuna paasto 5,7, mutta eilen söin kun erittäin proteiinipitoisen iltapalan se vaikutti mulla alentavasti paastoarvoon. Toivon nyt, että en joutuisi insuliinille, mutta eipä sille sitten mitään voi jos joutuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kanssa proteiinipitoinen iltapala on auttanut paastoarvoihin.

 

Ihan ihmeellisiä tosiaan nuo käytännöt, koska mulla on todella paha sukurasite ja BMI n. 28. Mut juu nyt kuitenkin siis ole yhteydessa diabeteshoitajaan...tai voi se olla kätilökin, en ole ihan varma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hannainen: Joo, karppasin muuten mutta söin ilta- ja aamupalaksi 100% ruisleipää. Ruoan jälkeiset sokerit eivät koskaan nousseet sallitun rajan, aamupalan sokerit eivät nousseet ja paastosokeri oli koko aikana 5 krt koholla.

 

Eledee: Mulle kävi noin kerran, mittari väitti aamupalan jälkeen sokerien olevan 4,1. En uskonut ja tein toiseen sormeen jäljen ja oli 9.8, noh en sitäkään uskonut koska niin ei ollut tapahtunut ja mittasin kolmannen kerran ja se oi 7.2.

 

Minun synnytys käynnistettiin 38+0, syynä ettei tiedetty minkä kokoinen lapsi oli tulossa ja korkea verenpaine. Lapsen painoarviot heitteli tosi paljon joka krt.

Minulla oli etuseinäistukka ja se häiritsi tosi paljon kuvalaatua.

Poika syntyi seuraavana päivänä ja pituutta oli 49 cm ja paino 3734 g. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Sumu pojasta! Ei se nyt ihan mahdottoman kokoinen ollut! Vaikka tietty jos ois saanut olla mahassa loppuun asti, niin ois ollut isompi.

Mutta tossa sen näkee, että vaikka arvot on hyvin kurissa, niin voi tulla isompi lapsi ja osalla tietty tulee vaikkei koko radia oliskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia eledee, ja juu olen samaa mieltä koosta.

 

Äh, siis ihan en täyskarpannut. Esimerkiksi voilla ja rasvoilla en lätrännyt niin paljoa kuin karppauksessa pitäisi. Muutenhan raskaudenaikainen verenpainetautini olisi tykännyt tosi paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen nyt viime aikoina syönyt ihan mitä vaan mikä maistuu ja makeaakin oon uskaltanut syödä, sillä oon todennut ettei oikeastaan MIKÄÄN ruoka-aine ole nostanut mun sokereita liian ylös. Yhden ainoan kerran tän kuukauden mittailun aikana on aamuarvo ollut 5,5, muulloin sen alle. Aterianjälkeiset arvot on myös olleet hyvät. Näin jos jatkuu niin insuliinille en joudu. Painokaan ei ole toistaiseksi noussut. Käytän siis ihan oikeaa voita leivällä ja ruuanlaitossa enkä muutenkaan valitse rasvattomia vaihtoehtoja muussa paitsi piimässä. Joten itse ainakin toistaiseksi viittaan kintaalla näille "vältä rasvaa, syö ruisleipää" -suosituksille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei mullakaan rasvat ole nostaneet sokeriarvoja. Musta on todella outoa, jos joku väittää että nostais. Eiköhän sillä, että niitä vältellään pyritä välttämään just turhaa painonnousua.

Mut joo, siis itsekin käytän voita ja kermaa, eikä ole mun kohdalla ongelma. Ennen raskautta kun laihdutin, niin käytin silti ihan rasvaa ihan reippaasti.

 

Sokeria mä yritän vältellä ja sillä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitetaanpas tänne pohdintaa, kun oon itse aika pihalla tilanteestani... Eli mulla rv26 sokerirasituksessa arvot rajoissa, mutta omaan silmään aika korkeat silti (4,9/8,7/8,3). Neuvolassa terkkari sanoi ettei mitään huolta kun rajoissa pysyivät, ja lekuri kehotti seurailemaan syömisiään. Vähensinkin etenkin makeansyöntiä tuossa vaiheessa aika lailla. Kontrollointiin taipuvaisena kuitenkin aloin itse harvakseltaan mittailla sokereitani, ja alussa ne olivatkin ihan ok, nousten vajaaseen seiskaan jos söin jotain herkkua aterian päätteeksi. Puolitoista viikkoa sitten sain jo 7,2 (1h arvo) syötyäni pari palaa tummaa suklaata, joten päätin jättää makeansyönnin tyystin pois. Vehnähöttöleipiä yms. en syö muutenkaan. Tuon jälkeen on ajoittain ollut väsähtänyt ja heikko olo syömisen jälkeen, joten viime perjantaina mittasin sokerit ihan normaalin terveellisen aterian jälkeen (tummaa riisiä, kalamureketta, salaattia, vettä), ja 1h arvo oli 7,8... Eilen söin lautasellisen itse tekemääni kasviskeittoa ja pari pikkuista ruisleivänpalaa (100% ruista, hiilarit 29%) vihanneksilla, ja tunnin arvo 9,7. Paastoarvo nyt aamulla 4,5, eikä aamuarvoissa tosiaan aiemminkaan ole ollut ongelmia.

 

Olisko kellään nyt vinkkejä, mitä uskaltaisin syödä tämän loppuajan etten tapa itseäni nälkään, ja mieluusti tietenkin niin että ruokavaihtoehtoja olisi enemmän kuin pari (viikkoja kuitenkin pahimmillaan vielä kymmenisen jäljellä)? Punaista lihaa en syö, joten onko ainoa kokeiltavissa oleva ateriatyyppi kana/kala ja salaatti? Tämähän olisi helppoa kuin heinänteko jos rasvaa saisi käyttää, mutta ainakin käypähoito-suosituksen mukaan sekä hiilarit että rasva ovat pahasta, ja pelkästä proteiinista on paha pitkän päälle koostaa aterioita. Samoin, jos ruisleivistä mikään ei käy, ei myöskään esim. tumma riisi eikä peruna, niin tuota käypähoitoa on aika vaikea noudattaa. Nestemäiset maitotuotteet jätin jo pois, maitorahkaa olen syönyt marjoihin sekoitettuna. Juusto on vähärasvaista (10%) enkä syö sitä paljon - tai tästedes en varmaan ollenkaan jos leipääkään ei voi syödä.

 

Olen tänään menossa lääkäriin, mutta hän ei ole tämän aiheen asiantuntija, joten pitäisikö mun nyt yrittää saada itseni johonkin tarkempiin tutkimuksiin tämän aiheen tiimoilta (ja mihin, äippäpolille?) vai yritänkö vain pärjäillä niillä parilla ruoka-aineella joita uskallan syödä? Neuvola (th) on ylihuomenna, mutta mua pelottaa olla tän ongelman kanssa edes paria päivää enää jos sokerit hyppivät tuolla tavalla, ahdistaa kun vauva alkaa sinkoilla mahassa aterian jälkeen ja tiedän aiheuttavani sille pahaa vaikka yritän parhaani. Mutta ei kai lähes syömättä oleminenkaan ole meille kummallekaan hyväksi? sad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salahiippari, täällä onkin jo moni sanonut, ettei noi rasvat nosta sokeriarvoja heillä. Eli muuta vinkkiä en osaa antaa kuin, että KOKEILE mikä ruoka sulle sopii. Jätä hiilarit minimiin ja käytä rasvaa vapaasti ja mittaa arvot. Jos ovat hyvät, niin sitten syöt huoletta rasvaa.

 

Mutta ehdottomasti kannattaa ottaa yhteyttä äippäpoliin tai jos tiedät diabeteshoitajan s-postin niin häneen. Koska jos noi arvot pysyy noin korkeina (yli 7.8 aterian jälkeen) vaikka söisin mitä, niin saat luultavasti insuliinin avuksesi. Tärkeää on kuitenkin, että voit syödä, etkä jää nälkäiseksi! Se insuliini voi tuntua tosi kamalalta asialta (tai ainakin itsestä tuntui), mutta on loppupeleissä sinun ja vauvan parhaaksi, jos arvot eivät muuten kurissa pysy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos leipää haluaa syödä, niin kannattaa kokeilla Fazerin Realia, jossa on matala glykeeminen indeksi. Samoin riisi - vaikka olisikin tummaa - nosti ainakin mulla arvot korkeammaksi kuin peruna. Kasvikset kannattaa syödä tuoreena eikä kypsennettynä, koska kypsennetyt nostaa enemmän verensokeria. Lisäksi aterialle voi kokeilla ottaa lisukkeeksi kananmunaa, juustoa, piimää tms., jottei se olisi pelkkiä viljatuotteita ja kasviksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista, eledee ja Nadda! Täytyy tosiaan tässä nyt kokeilla löytyykö mitään mitä pystyn syömään ilman että sokerit heilahtaa. Itsepäisesti kokeilin nyt vielä äsken sitä samaista kasviskeittoa, mutta eilistä pienemmän määrän ja ilman leipää tai muita lisukkeita - tunnin päästä näemme mitä sokeri siihen sanoo. Eilisiltana maitorahka+mustikat+ripaus makeutusjauhetta tuotti tunnin arvoksi vain 5,8 ja tänä aamuna sama paitsi mustaherukoilla antoi 6,8 - joten siinä kai yksi välipala jota uskaltaa käyttää. Ja täytyy tosissaan kokeilla tuota rasvan lisäämistä, sekin jo toisi helpotusta ruokien miettimiseen ja ehkä täydemmän olonkin. Ehkä tämä helpottuu jos löydän edes 3-4 erilaista ateriavaihtoehtoa joita pystyn hyödyntämään, niitä varioimalla (eri salaattiainekset, kana/lohi/vaalea kala, eri marjat jne.) pärjännee kyllä vaikka sen reilun pari kuukautta jos tarvis. Insuliinia en vierasta, huomattavasti mieluummin otan sen avuksi kuin kärvistelen nälissäni ja huolestuneena vauvan voinnista ja koosta. Enemmänkin pelkään että kukaan ei ota tätä tosissaan kun olen itse näitä arvoja ilman "määräystä" mittaillut, ainakin oma neuvolaterkkarini on aika sarkastinen sen suhteen jos olen jotain omatoimisesti seuraillut neuvolakertojen välillä.

 

Tuo ruisleipä jota olen pieniä määriä syönyt on Uotilan maalaisruislimppu, siinä oli ainakin hiilareita/100g vähemmän kuin Realissa mutta onko Real siis kuitenkin tuon glykeemisen indeksin suhteen parempi vaihtoehto?

 

Ja vielä yksi kysymys: onko ateriointi kahden tunnin välein liian tiheää? Kun jotenkin maalaisjärjellä ajattelisi että pikkuiset annokset parin tunnin välein pitäisivät sokerit tasaisempina kuin isommat annokset harvemmin, mutta onko siitä jotain haittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä minä ainakin tuon Uotilan leivän lukisin "kunnon leiväksi" ja uskaltaisin sitä syödä, jos se ei sokereita kovasti nosta. Real:han on täysjyväleipää, joten se on erilaista koostumukseltaan enkä osaa sanoa, onko se sitten kuitenkin GI:n kannalta parempi vaihtoehto. Kannattaa kokeilla. :) Itsellä kuitenkin oli selvä ero Realin ja esimerkiksi Ruispalojen välillä.

 

Lyhyet ateriavälit ja pienet annokset on radissa parempi kuin pitkät välit ja isot annokset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos, täytyypä testailla vielä tuota Realiakin (tai siis olen sitä kyllä pitkän aikaa jo syönyt, mutta sokereita en vielä silloin mittaillut), muita ruisleipiä en nyt syökään.

 

Keittoannoksen jälkeinen mittaus tuli tehtyä vasta vajaat 1½h syömisen jälkeen kun kävin kävelyllä siinä välissä, mutta nyt sitten olikin sokerit vain 5,0 - ei ne nyt ihan hirmu paljon korkeammat ole voineet olla parikymmentä minuuttia aiemminkaan, vai? Ilmeisesti siis laitetaan se leipä pannaan ainakin jos ateria sisältää muita hiilareita. Josko sitä vaikka tonnikalan ja raejuuston ja salaatin kanssa uskaltaisi vähän syödä kuitenkin. Vissiin liikuntakin jonkin verran vaikuttaa, vaikka ei tuota taaperrusta oikein ehkä sellaiseksi voi laskea :D Huh, nyt on jo vähän parempi mieli, alkoi tosissaan ahdistaa kun tuntui että kaikki mitä suuhuni laitan nostaa sokerit taivaisiin ja syömättä oleminen saa olon aika surkeaksi.

 

Nyt käymään lekurilla kyselemässä mielipidettä!

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä radi-kätilöllä käydessäni kiinnitin huomion sen seinällä olleeseen lappuun, jossa oli selvästi mainittu, että rasva ei nosta verensokeria. Eikä se kyllä järjellä ajateltuna nostakaan kuten moni muukin on todennut. (Sokeristuvat) hiilihydraatit nostavat verensokeria. Toiset on herkempiä kuin toiset, sehän on selvää. Mulla ei tunnu sokerit pomppaavan liian ylös oikein millään ruoka-aineella tällä hetkellä, mutta loppupuolella raskautta asia voikin olla hankalampi. Joten kyllä minäkin ekaks lähtisin niitä hiilareita vähentämään ja just niitä, jotka omalla kohdalla sokereita nostaisi turhan ylös, oli se sitten hyväksi väitetty ruisleipä tai vaikkapa jogurtti. Söisin sitten niitä aineksia, mitkä vähemmän verensokeria nostaa. Siinä vaiheessa kun hiilareita rajoittaa, on lisättävä rasvaa ja/tai proteiinia, ettei energiansaanti jää liian pieneksi (jos energiansaannin rajoittamiseen ei ole syytä). Näin minä sen ajattelen. Raskaus kyllä aiheuttaa muutenkin haasteita syömisille kaikkine rajoituksineen, saati sitten jos esim. pahoinvointi tai muu yleinen ällötys rajaa ruoka-aineita. Mulla on näitä ällötyksiä lähinnä lihaa kohtaan, mutta onneksi pystyn kuitenkin syömään jotakuinkin normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jee, söin ensimmäistä kertaa päiväkausiin itseni kylläiseksi: kahden munan munakas tonnikalalla, raejuustolla, kermajuustoraasteella ja tomaatilla, paistettuna oliiviöljy-Oivariiniseoksessa -> tunnin sokerit 4,8 girl_dance.gif Eli eipä tosiaan rasva näy vaikuttavan! Täytynee sitten alkaa opiskella karppiruokaohjeita loppuajaksi, jos tämä näin hienosti jatkuu! Aivan ihana olo kun vielä reilun tunnin päästä ateriasta on ihan täysi olo, salaatti on kyllä hyvää mutta proteiinilisänkin kanssa se vie nälän ehkä puoleksi tunniksi..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taidan kanssa kuulua tänne...

 

Kävin tänään sokerirasituksessa, paastoarvo pikatestissä 5,7 eli selvästi koholla. Muita tuloksia soittelen neuvolasta ensi viikolla. Labrahoitajan mukaan tuo oli hyvä arvo, mutta ei selvästikään ollut perillä raskaana olevien suosituksista.

 

Ärsyttää ihan suunnattomasti! :girl_mad: Edellisessä raskaudessa mulla oli tosi hyvät arvot (4,2/7,1/5,5) joten en osannut arvata että tällä kertaa olisi toisin. Painoakaan ei ole nyt kuin kaksi kiloa enemmän kuin viime raskauden alussa, vaikka ylipainoa onkin.

Nyt toivon että nuo muut arvot olisi ok, ja että pärjäisin pelkällä ruokavalion muutoksella.

 

Onko kaikki täällä saaneet lähetteen ravitsemusterapeutille, vai saanut vaan neuvolasta ateriaohjeet?

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.