Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

^ Nuo mittaustavat vaihtelee paikkakunnittain niin kuin myös rasitustestin raja-arvot. Mä en ymmärrä, mikä järki siinä on. Ja jännä tuokin, ettei seurantaa tarvitse jatkaa, jos vain yksi arvo ylittää. Minun kohdallani pyrittiin ensimmäisessä raskaudessa siihen, ettei yksikään arvo ylitä ja silti seuraan koko raskauden loppuun. Eli aloitin seurannan siis viikolla 31 ja tein niitä joka toinen päivä 5 kertaa päivässä (paastoarvo + aterian jälkeiset 2 h arvot).

 

Periaatteessahan mikään ei ole kokonaan kiellettyä raskausdiabeteksen aikana, vaan pääpointti on siinä, että hiilihydraatit jakautuvat tasaisesti kaikille aterioille. Näin verensokerikin pysyy tasaisena. Tietenkin kaikkea makeaa kannattaa välttää, koska nehän ne verensokeria nostaa. Kuitenkaan harvoin syötynä muutamasta karkistakaan ei pitäisi mitään katastrofia syntyä.

 

Jos kerran sokerirasitustestissä on arvot olleet koholla, niin se tarkoittaa huonontunutta sokerinsietokykyä. Silloin ei (kuten ei muulloinkaan) kannata päästää syömisiään ihan hunningolle, vaikkei mitään seurantaa enää tehtäisikään.

 

Mitkä sulla, Pupuliin, on ne tavoitearvot? Kuulostaa aika oudolta, jos muutama mansikka nostaa verensokeria paljon. Silloin syy on todennäköisesti jossain muualla kuin mansikoissa.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Josko joku kokeneempi osaisi vähän valaista, kun olen aika uusi tämän asian kanssa. Eli sokerirasituksessa todettiin kohonneita arvoja ja joudun nyt seuraamaan sokereita kotona. Hassua mielestäni on, että seurantaa tehdään aamupalan ja päivän pääaterian yhteydessä ennen ja tunti jälkeen syömisen. Tuntuu siksi oudolta, että periaatteessahan illalla voi tulla pisteltyä vaikka mitä sokereihin vaikuttavaa eikä se sitten näy ns. missään. En siis tarkoituksella yritä "huijata" tuloksia, mutta kun ei vielä ole kokemusta siitä, mikä itsellä sokereita normaalisapuskoista nostaa niin... :huh:

 

Toinen kysymys: seurantaa on nyt viikon verran ja jos vain 1 arvo ylittää tavoitteen, seurantaa ei tarvitse jatkaa. Ja mitäs sitten? Yritän muistaa syödä fiksusti, mutta onko kaikki makeat edelleen pannassa loppuraskauden? :blink:Esim. tänään aamupalan jälkeinen arvo kipusi hiukan yli tavoitteen, kun menin syömään muutaman mansikan (ehkä 4-5 ilman sokereita yms.) raejuustoni kanssa, onko kaikki tuollainenkin oikeesti sitten kiellettyä loppuajan?

 

"huvittavaa" tilanteessa on se, ettei ollut edes mitään varsinaista syytä sokerirasitukselle, vaan terkkari vain kysyi, haluanko mennä. Näköjään hyvä että kävin, mutta aika yllätyshän tää oli...

Joopa joo, oon aika pihalla koko touhusta, koittakaahan kestää... :unsure:

 

 

Pupuliin: Tuo viimeinen tummentamani kohta sun kirjoituksessa on kuin mun näppikseltä... Varmaankin tuolta edeltä jo kirjoituksia silti luitkin!? Mutta siis vaikka seurantakäyrään kirjataan ennen ja jälkeen arvot kahdelta aterialta, alkuun ainakin seurasin ns. ylimääräisiä kertoja syömisiäni muulloinkin, jotta pääsin selvyyteen siitä, miten eri ruoka-aineet vaikuttavat verensokereihini. Näin lähdin kokoamaan itselleni sallittua ruokavaliota.

 

Jokainenhan omalla kohdallaan tekee tietysti päätöksen siitä, miten haluaa dieettiä toteuttaa raskauden aikana. Riskinähän on sikiön voimakas kasvu juuri raskauden aikana, äidin korkeiden verensokereiden vaikuttaminen vauvan omaan insuliinintuotantoon joksikin aikaa syntymän jälkeen ja äidille mahdollisesti myöhemmin elämässä tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen... Vaikka ruokavalion kokoaminen ja toteuttaminenkin saattavat alkuun tuntua hankalaltakin, olen itse ainakin ajatelluta asian niin, että tämä on kuitenkin todennäköisesti ohimenevä tila ja haluan hoitaa masussa kasvavaa vauvaani sekä tietysti myös omaa terveyttäni hyvin! Tilanne luultavasti normalisoituu pian raskauden jälkeen, aika kuluu lopulta nopeasti ja voin taas palata ns. normaaliin elämään tai tietenkin ottaa opikseni tästä terveellisen ruokavalion toteuttamisesta tulevaisuutta varten.

 

Se miten nuo mansikat vaikuttivat verensokereihisi aamupalalla, on aika kummallista, mutta varmaankin mahdollista! Söitkö mitään muuta aamupalalla? Olen myös huomannut, että välillä aivan merkilliset ruuat nostavat sokereita kun taas joistain on päinvastoin! Ja tilanne voi muuttuakin... Tays:ssa ns. sokerikäynnillä kerrottiin, ettei RaDi:ssa lasketa niinkään hiilihydraatteja niin kuin tyypin 1 tai 2 diabeteksessa vaan kunkin oma ruokavalio-dieetti muodostuu sellaisista ruoka-aineista, jotka oma elimistö "hyväksyy". Ja tämä selviää kokeilemalla!! Kannattaa muuten pitää jonkin aikaa myös ruokapäiväkirjaa! Se helpottaa ainakin omaa seurantaa! Tsemppiä! :)

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, Nadda ja PinjaMii :)

 

Meilläpäin on siis tavoitearvot seurannassa alle 5.8 ennen ateriaa ja alle 7.5 aterian jälkeen. Rasituksessa paasto- ja 2h arvo olivat tasan rajalla ja keskimmäinen sitten 11.4 kun viitearvo on 10.0. Seurannassa tavoite on tietysti kaikki arvot rajojen alle, 1 ylitys sallitaan. Jos ylityksiä on 2-3, jatketaan seurantaa toinen viikko ja jos yli 3, niin sitten saa lähetteen äitipolille sikiön koon arviointia varten. Tuntuu tosiaan hiukan orvolta, jos seuranta loppuu 1-2 viikon jälkeen, tässä kun vasta alkaa päästä jyvälle koko touhusta.

 

Normi aamupala mulla on 4-viljan puuro, rasvaton maito ja hiukan raejuustoa sokeroimattoman mehukeiton kanssa. Tuolla on arvot pysyneet ihan hyvinä, tänään tosiaan lisäsin pari mansikkaa... Mietin, että täytyy varmaan kokeilla puurohiutaleiden vaihtamista rukiisiin (aamupuurosta en luovu!) ja mehukeiton poisjättämistä, jos vielä menee arvot yli tuolla setillä. Olen myös testaillut "ylimääräisiä", mutta sain lansetteja ja liuskoja vain rajallisen määrän, eli niitä ei hirveästi auta tuhlatakaan.

 

Karkeista ja pullista yms. luopuminen onnistuu kyllä, heikkoja kohtia noin sokerin suhteen taitavat olla hedelmät ja näin kesällä jäätelö ja mansikat. Nyt on herkkuna palvellut lähinnä tuo mehukeitto-raejuusto -yhdistelmä, mulla taitaa olla vähän kummallisia sekotuksia... Vaikeinta varmaan on pitää se 2-3 tuntia väliä, ettei syö mitään hedelmää tms. välillä.

 

En tosiaan halua aiheuttaa vauvalle mitään ongelmia, niitä kun voi syntymän jälkeen tästä tulla, senverran tiedän. Eikä se kovin ison vauvelin synnyttäminenkään kuulosta mitenkään houkuttelevalta. Masu kasvaa nyt jo yläkäyrillä, vaikka painonnousu on viikkoihin nähden tavanomainen ja r-ultrassa vauva arvioitiin ennemmin pitkäksi ja hoikaksi, kuin muuten kovin isoksi. Aikuisiän diabeteskaan ei houkuta, eli motivaatioo kyllä löytyy, kun vaan sais päänsä järjestykseen tän asian kanssa...

 

muoks; luin tuolta alkusivulta Maman kommentin, että maitotuotteet voi nostaa sokeria ja sit välähti, et ei pahus mä käytän hyla-maitoo... Siinä kun laktoosi on pilkottu valmiiks ns. normisokeriks, niin siitä luultavasti toi mittari riemastuu ihan kunnolla :blink: . Joskus vertasin hyla- ja laktoosittoman maidon arvoja ja hylassa on hiilaria paljon enemmän ku laktoosittomassa. Maitolaadun vaihto tulee siis kokeiluun hyvin pian <_<

Edited by Pupuliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla teki myös tiukkaa luopua puurosta, mutta se on ainakin mun sokereille karmeeta tavaraa tällä hetkellä!! :( Aspartaamilla makeutettu ruis-puolukkapuuro on kylläkin kokeilujen jälkeen ok! :) Ja maito nostaa mullakin valitettavasti verensokeria helposti samoin kun hedelmät. Eli ei ole kyllä välttämättä helppoa! Mutta kyllä se siitä kun tosiaan tottuu...

 

Voi olla, että sun tällä edellä mainitulla aamupalalla sokerin nostikin puuro eikä mansikat... tai sitten toisinpäin!! :rolleyes: Mutta näköjään yhdessä ainakaan ne eivät sovi samalle aterialle! Kivaa palapeliä... :blink: Mä sain kyllä neuvolasta lisää liuskoja ja neulojakin kun sanoin, että niitä tarvitsen. Pitäähän ruokavalio saada selville! Oon saanut niitä ihan kenenkään mukisematta lisää. :)

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

huoh, kiitos taas :) , kai tää tästä joskus... vajaan viikon päästä on neuvola, täytyy kinuta lisää noita liuskoja vaikka tää seuranta meniskin vielä hyvin. Yhtään ylitystä ei sais enää olla, mut haluan silti jatkaa seuraamista. Löysin sellasen "kestolansetin", millä voi siis rei'ittää monta kertaa kun käyttää vaan itsellä ja siihen vielä varaneulojakin. Saatiin joskus pikkumittari jostain työpaikan koulutuspäiviltä, mut eihän siihe mitään liuskoja oo. Neuvolan mittari on paljon simppelimpi muutenki. Liuskat siihen saavat kyllä antaa neuvolasta, en ala niitä ite ostamaan.

Miks mun pitää rakastaa puuroo yli kaiken? No, vauva ja oma terveys on kyllä rakkaammat joten huomenna syödään rehuillla höystettyä ruisleipää... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, niitä pistimiä voi itsellä käyttää useamman kerran niin säästyy vähän tätä "ylimääräistä" seurantaa varten. Ja tiedän tuon puuron kaipuun... :( Mutta kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu!! :) Tsemppiä tosiaan testailuun... ja ruisleipä rehuilla voi olla sekin herkkua, ainakin tän ohikiitävän ajan!! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tänään neuvolasta vielä yhden raskausdiabetesesitteen ja siinä oli puurosta sanottu, että se syödään runsaan voisilmän kanssa. Eli kannattaa kokeilla tuotakin kikkaa, vaikka periaatteessa rasvaa pitäiskin välttää. Ja kasvirasvaa tietenkin tuo voisilmä sitten. ;) Puuron määrään kannattaa myös kiinnittää huomiota. Ohje on 1½ dl puuroa yhtenä annoksena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ei auta edes voisilmä, ja mun voisilmäni on ISO. (Ja se on muuten Oivariinia, kun en käytä mitään keinotekoista enkä varsinkaan mitään, mikä saattaa sisältää transrasvoja ;) ) Mutta puuron olen kaiken kaikkiaan havainnut itselläni kaikista pahimmaksi sokerinnostattajaksi, on sitä sitten kuinka vähän tai paljon tahansa ja ties minkä kanssa sen söisin.

 

Tänään söin taas pitkästä aikaa entisenlaisen aamiaisen, eli pekonia ja munia kasvisten kera. Kyllä oli hyvää, nälkä lähti ja pysyi kauan poissa ja sokerit kiitti. :) Toisaalta tää sokeriongelma on tosi hyvä juttu, kun tulee tehtyä ahkerammin itse ruokaa, eikä turvaudu valmiisiin edes sitä vähää mitä ennen tai jätä kokonaan syömättä. Isäntäkin sanoi, että olen nyt muutaman päivän ollut paljon virkeämpi kuin ennen (hiilarit ku niin väsyttääkin) ja vaaka näyttää päivä päivältä pienempiä lukemia. B)

 

Eilen muuten vetäisin päivällä yhden pehmiksen, ja yllätys yllätys, sokerit oli sen jälkeen ihan ok! :o Pitäisikö tässä siis ruveta pehmisdieetille.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, puuro ei olekaan hyvä ja se saattaa nostaa helposti sokereita. Mutta jos ei halua puurosta luopua, niin voi kokeilla tuota voisilmäkikkaa ensin. :) Itselläni en oo huomannut, että puuro nostais verensokeria sen enempää kuin muutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä sain tänään neuvolasta vielä yhden raskausdiabetesesitteen ja siinä oli puurosta sanottu, että se syödään runsaan voisilmän kanssa. Eli kannattaa kokeilla tuotakin kikkaa, vaikka periaatteessa rasvaa pitäiskin välttää. Ja kasvirasvaa tietenkin tuo voisilmä sitten. ;) Puuron määrään kannattaa myös kiinnittää huomiota. Ohje on 1½ dl puuroa yhtenä annoksena.

 

^ Tästä voisilmä-jutusta olikin jo mainintaa tuolla edellisellä sivulla. Sain siis saman ohjeen diabeteshoitajalta kun totesin, että mulla puuro nostattaa sokereita. En ole vielä kokeillut, mutta muuten olen huomannut, että jossain kohtaa muuten "kielletty" ruoka ei nostakaan sokereita niin paljon jos se on myös rasvaista! Tosin sellaisia ruokia ei viitsi muuten kovasti syödä.

 

 

^Mulla ei auta edes voisilmä, ja mun voisilmäni on ISO. (Ja se on muuten Oivariinia, kun en käytä mitään keinotekoista enkä varsinkaan mitään, mikä saattaa sisältää transrasvoja ;) ) Mutta puuron olen kaiken kaikkiaan havainnut itselläni kaikista pahimmaksi sokerinnostattajaksi, on sitä sitten kuinka vähän tai paljon tahansa ja ties minkä kanssa sen söisin.

 

Tänään söin taas pitkästä aikaa entisenlaisen aamiaisen, eli pekonia ja munia kasvisten kera. Kyllä oli hyvää, nälkä lähti ja pysyi kauan poissa ja sokerit kiitti. :) Toisaalta tää sokeriongelma on tosi hyvä juttu, kun tulee tehtyä ahkerammin itse ruokaa, eikä turvaudu valmiisiin edes sitä vähää mitä ennen tai jätä kokonaan syömättä. Isäntäkin sanoi, että olen nyt muutaman päivän ollut paljon virkeämpi kuin ennen (hiilarit ku niin väsyttääkin) ja vaaka näyttää päivä päivältä pienempiä lukemia. B)

 

Eilen muuten vetäisin päivällä yhden pehmiksen, ja yllätys yllätys, sokerit oli sen jälkeen ihan ok! :o Pitäisikö tässä siis ruveta pehmisdieetille.. ;)

 

^ Niin, eikä se sitten kaikilla näytä pelaavan niinkään! :rolleyes:Sisi oon huomannut saman, että lukemat puntarissa sen kun laskee kun syö terveellisesti dieettiä noudattaen! Ja myös mulle käy pehmis yllättävän hyvin!! Ei ehkä aterian yhteydessä jälkiruokana, mutta ns. välipalana lämpimänä kesäpäivänä se on ihanaa, eikä sokeritkaan ole olleet mulla siitä moksiskaan! :)

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

No juu, kyselinkin tuolla LA-ketjussa jo mutta tulin tänne kun liittyy oikeaan aiheeseen. Eli. Kävin tänään sokerirasituksessa ja arvot oli:

 

0 h / 1 h / 2 h

 

5,4 / 11,7 / 8,5

 

Terkka väitti mulle etteivät mene rajojen yli ja että ihan normaaleja.

 

No miks hemmetissä sitten netti sanoo että tuossa menisi 2 arvoa rajan yli ja 2 h arvokin on vain kymmenyksen alle?!

 

(5,3 / 10,0 / 8,6)

 

Jotenkin tuntuu että terkka syöttää mulle potaskaa eikä tiedä itsekään mistä puhuu... On tosin tuuraamassa normaali neuvolaterkkaa ja tekee normaalisti lastenneuvolaa, ei äitiysneuvolaa, mutta mistä ihmeestä se ne raja-arvot on löytänyt jotka noin korkea arvot sallii?!

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

onhan noi sleeping sunin arvot yli rajojen!!! ei nyt oo kai terkka ollut ihan ajantasalla...etenkin tuo 1h arvo paukkuu aika komeasti yli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mama, sitä mäkin eniten tuijotin, noi muut vielä voi ymmärtää kun ovat ainakin lähellä mut että lähemmäs 12 tuo 1 h arvo eikä sillä ees hälytyskellot soi!

 

Pitää puhuu tuon oman terkan kanssa jollei huomenaamulla soita suoraan KOKSiin ja kysy... Voi sitten sanoa terkalle puhelimessa huomenna että hei haloo...!

 

:wacko::blink:

 

...jupinaa...mutinaa...kaikenmaailman...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä nuo yli menee, keskimmäinen varsinkin. Mulle annettiin viitearvoiksi 5.3/ 10.0/8.4, ja tulokset oli 5.3/11.4/8.3. Jouduin kotiseurantaan ja onneksi näyttää siltä, että syömisten tarkkailu riittää eikä insuliinia tarvita.

Ainakin Pirkanmaalla LaKe:n labrakirjassa viitearvot on vielä matalammat, mutta nuo vastaa jo käypähoito-suosituksen arvoja. Eli soita ihmeessä perään, nyt on terkalla ollut kyllä numerot hakusessa...

 

Täällä vielä asiaa aiheesta: http://www.terveysportti.fi/terveysportti/...ikkeli=shp00745

 

muoks; artikkeli on siis tietyn sairaanhoitopiirin toimintasuunnitelmasta, mutta viitearvot ja yleisiä toimintatapoja siitäkin voi nähdä.

Edited by Pupuliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pupuliin, kiitti! :)

 

Toi onkin toinen linkeistä minkä arvot tulostin itselleni.

 

Ukollekin jo manasin että ei hemmetti, nyt ei kyllä enää täsmää yhtään, terkka huijaa mua...

 

Mä taidan huomenna soittaa aamulla suoraan KOKSiin diabeteshoitajalle, etsin numeronkin jo valmiiksi... kun tää kyseinen kesälomaterkka huomenna soittaa mulle virtsakokeen tuloksista niin voi sitten ainakin sanoa että mitä keskussairaalasta sanottiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nuo raja-arvot vaihtelee paikkakunnittain. Esimerkiksi täällä ne on korkeammat kuin usealla muulla paikkakunnalla.

 

Ja mun mielestä ne raja-arvot vaihtelee myös sen mukaan, mistä/miten verinäyte on otettu.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Totta, plasman, seerumin ja sormenpäänäytteen viitearvot on erilaiset. Pääasiassa Suomessa taitaa olla käytössä nuo plasman viitearvot (muoks; tai siis plasmasta tehtävä sokerimääritys). Joka paikassa tosiaan on omansa, mutta ei niissä ihan noin suurta heittoa pitäisi olla. RaDi on kuitenkin sama harmi paikkakunnasta riippumatta. Toivottavasti Sleeping Sun saat asiantuntevan hoitajan puhelimeen ja vastauksia tilanteeseen.

Edited by Pupuliin

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, puhuttu KOKSin diabeteshoitajan kanssa ja meinasi tulla linjoja pitkin, kysyi heti että onko kesälomantuuraaja neuvolassa...

 

Eli KOKSin voimassa olevat raja-arvot on 5,1 / 10,00 / 8,7 lähestulkoon samat kuin tuolla käypähoito-sivuilla. Neuvoloissa on ohjeet ja kuulema kesälomittajienkin kuuluu osata toimia tai ainakin ottaa selvää. Käski mua suunnilleen sanomaan suorat sanat terkalle ja pysymään kovana! 2 patologista arvoa siis meni yli, paasto ja 1 h arvo ja ei se kaukana tuo 2 h arvokaan ole...

 

Tänään siis joudun selvittelemään tän kyseisen terkan kanssa sitten tänkin asian uudelleen, soittaa mulle virtsakokeen tuloksia iltapäivällä, ajanvarauksessa lisäsivät sinne soittomuistutukseen terveisiä että asiakas on soittanut koksiin ja sokereissa on häikkää.

 

Mä meinaan tarviin sen lähetteen sairaalaan enkä oikeen viitti oottaa ens viikkoon kun oma terkka tulee takaisin, silloin on jo vk 34+ menossa ja esikoinen jonka aikana mulla oli myös radi, syntyi 36+6 ja painoi jo silloin 3710 g!!

Aikaa siis ei oo hirveesti jäljellä, jos tulee tämä vauva isosiskoonsa. Ja mieluummin tulisi, en haluaisi alkaa synnyttämään mitään 5 kg vauvaa laskettuna aikana, jollei tämä tajuakaan tulla etuajassa ulos!

 

Terkka on muuten mitannut sf-mitankin paljon pienemmäksi kuin normiterkka ja minä jo 2 kertaa... ja sf kuitenkin kertoo vauvan kasvusta, on mennyt koko ajan yläkäyrällä, yhtäkkiä tämän terkan mittausten mukaan oisikin tippunut normaalikäyrälle vaikka mun vs on vaan nousseet...? Ei oikeen tunnu täsmäävän, normaalisti vauvahan lihoo sitä mukaa mitä mun vs nousee, ainakin viimeeksi.

 

Esikoisella arvioivat 3 vk ennen synnytystä että lapsi on 2400 g sillä hetkellä, no, sen mukaan vauvan paino on noussut viimeisessä 3:ssa viikossa yli 400 g / vk, vaikka olin siinä vaiheessa tiukalla dieetillä?!

 

Jep, jep, mä taas luotan noihin yhtä paljon kuin risaan kondomiin. <_<

 

muoks. sokerirasitus otettiin siis laskimosta labrassa, 12 h syömättömyyden ja juomattomuuden jälkeen, 0 h, 1 h ja 2 h sen sokerilitkun nauttimisen jälkeen (tai siis paasto ennen sitä juomaa), en tiedä onko plasma vai seerumi mutta ei ainakaan sormenpäänäyte. Plasmaa veikkaisin...

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, terkka soitti takaisin, sanoi suoraan että oli mokannut, ollut muualla monta vuotta ja siellä rajan ylittävät arvot näkyvät labratuloksissa punaisella, täällä kone näyttääkin vaan vihreää. Ei ollut sitten tarkistanut oikeita rajoja vaan luottanut siihen että ovat ok. Oli ruvennut tänä aamuna tarkistamaan niitä sitten.

 

Pieni pessimisti/realisti minussa tosin kysyy, rupesikohan tarkistamaan vasta sen jälkeen kun tää mun huomautus "sokereissa häikkää koksin mukaan" sinne tänä aamuna 8.00 jälkeen kirjattiin? ;)

 

Laittaa lähetteen sairaalaan ja käyn tänään neuvolasta hakemassa mittarin ja liuskat ja rupean seuraamaan syömisiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä, että homma on tähän asti selvä. :)

 

Mulla on nuo näytteet aina otettu sormenpäästä ja siksikin varmaan viitearvot ovat sitten korkeammat kuin muualla?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleeping Sun, hyvä että olit tiukkana asian suhteen, sun sijassa antaisin palautetta terveydenhoitajasta, koska tollaset "pikku hupsit" voi olla toisille todella vaarallisia! Ikinä ei sais luottaa pelkkiin koneisiin ja varsinkaan numeroiden väriin, vaan käyttää omaa päätä... Tosiaan ihan kiukuttaa sun puolesta, sitä kun ite labrassa on tottunu tekeen ja kontrolloimaan kaiken viimesen pilkun mukaan ja sit tulee joku kesäsijainen joka vaarantaa asiakkaan terveyden ihan vaan et "oho"... :angry: :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadda, Pupuliin :)

 

Oon samaa mieltä, nuo "hupsit" voi olla tosi vaarallisia, onneks on ollut ennenkin tuo radi niin olo oli niin tuttu (paha olo) että etukäteen jo sanoinkin että ihan varmana radi on ja haen vaan sen virallisen diagnoosin siinä rasituksessa. Aika omalle terkalle on ens viikolla joten viimeistään siinä olisi huomattu kömmähdys. Toivottavasti tää terkka otti nyt opikseen ettei enää oleta asioita tarkistamatta ensin. Huolettaa vaan että muuten tuntuu ihan pätevältä (vähän hössöltä vaan) mut ehkä ihan hyvä vaan ettei meidän vakioterkka oo suostunut jakamaan potilaitaan tän ihmisen kanssa vaikka tää on toivonut että sais tehdä äitiyspuoltakin... :rolleyes: Toivotaan että kun sitten ollaan lastenneuvolan puolella tällä samalla ihmisellä niin kanssa osaa silloin sen asian kunnolla. (mutta varmana tulee kyllä varmistettua asiat vielä muualta... ;) )

 

Kävin tänään siellä arvauskeskuksessa hakemassa vsmittarin ja tarpeet, toiselta terkalta (olisi muuten ollut tältä samalta terkalta mutta ei ollut aikoja samalle päivälle), tosi kovasti pahoitteli ja anteeks pyyteli tämäkin ja sanoi että on käynyt tämän kömmähdyksen tehneen terkan kanssa raja-arvot ja ohjeet läpi ja opastanut jne.

 

Tosi asiallisesti hoiti asian kyllä ja tuli sellainen mielikuva että varmana skarppaavat asiassa, vähän tuntui siltä että tää mokannut terkka on jotaan saanut kuulla jo työtovereilta (?) asiasta, koska jo aamulla soittaessa sanoin mitä on käynyt, terkan nimen ja sanoin koksin terveiset että pitää kesälomittajienkin osata hoitaa raskausdiabetestä jne...

 

Nyt tuli oman kunnan ohjeet gestaatiodiabetekseen, koksin ohjeet sekä HUSin ruokaohjeet diabeetikolle. Että tosi perusteellisesti kyllä hoitivat ja tää iltapäivän terkka sanoi että lähete on sairaalaan mennyt tänään sähköisesti, kiireellisyysmäärityksellä 1-7 pv.

 

Jotain näköjään osaan syödä jo entuudestaan, syömisten jälkeinen 1,5 - 2 h arvo on ollut tänään korkeimmillaan 7,2 eli ainakin nyt näyttää hyvältä, onneksi oon tuota diabetesasiaa joutunut suurimman osan elämästäni käsittelemään, ei ole mikään vieras aihe tai ruokavalio... Nyt sitten seurailen sokereita ja ens viikolla varmaan on sitten aika sairaalaan.

 

Jo rupesi asiat rullaamaan! ;):)

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Toivottavasti arvot pysyvät ruokavaliolla kohdillaan eikä vauva kasva jättiläiseksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Hyvä että asiat järjestyi parhain päin kuitenkin.

Mun seurantaviikon tulokset "meni läpi" ihan hienosti, nyt riittää että seuraan välillä noita samoja arvoja. Tänään on äitipolikäynti, jonne otan myös tuon sokerilomakkeen mukaan. Jos nyt ehtivät asiaan jotain kommentoida. Odotan tosi paljon vauvan kokoarviota, niinkun tietysti tietoa ks-tilanteestakin. Aion myös "pinnallisena" kysäistä, vieläkö jalkoväli näyttää samalta kuin rakenneultrassa. Jos asukki suostuu sitä näyttämään ja lääkäri ehtii vilkaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, tänään oli se aika sinne diabeteshoitajalle, käytiin ruokavaliota läpi, mä kauhistelin kun niillä on paljon enemmän hiilihydraatteja niissa ruokaehdotuksissa kuin mitä mä normaalisti söisin...

 

No parin päivän seuranta kertoi sille hoitajalle kyllä sen että päivän aikaiset sokerit on ok, ei nouse liikaa mutta paasto/aamusokerit on liian korkeat, päädyttiin sitten siihen että kun raskausviikkojakin on jo noin paljon, niin otetaan heti käyttöön pitkäkestoinen insuliini illalla. Nuo paastoarvot kun on tasaisesti nousseet mitä enemmän viikkoja on tullut... Niistä muuten tuli mieleen että se lähete polille olisi meidän terveyskeskuksen ikiomien ohjeiden mukaan pitänyt mennä jo viikko sitten koska jo 2. paastosokeri (12 h syömättä) oli yli 5,0. Näin niillä siinä ohjeessa (jota lomittaja ei siis ollut edes lukenut) luki...

 

Toivotaan että tuo insuliini ja dieetti (?) auttaa eikä vauva kasva jättiläiseksi. Mieluummin syntyisi tämäkin etuajassa niin kuin isosisko (3 vk etuajassa ja painoi 3710g...) ;)

 

Pupuliin, mäkin meinaan myös ohimennen kysyä jalkovälistä seuraavalla ultrakerralla... ;):P

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.