Nadda

Raskausdiabetes

1004 posts in this topic

Kuulostaapa oudolta tuo tieto, että insuliini lisäisi sikiökuoleman riskiä...

:unsure: Kaikilla "terveillähän" insuliini tulee omasta kropasta. Nyt kun on diabetes niin se vaan pistetään ulkopuolelta. Mutta samaa tavaraa se on.

 

muoks. kirjotusvirhe ja ulkonäköseikkoja

 

Täällä ainakin sanotaan näin:

 

Insuliinilla hoidettujen raskausdiabetesta sairastavien äitien vauvojen synnytystä edeltävä kuolleisuus on muita suurempi, siksi loppuraskauden tehostettu seuranta on perusteltua.

 

Mä oon myös ymmärtänyt, että muutenkin kuin raskausaikana 1 tyypin diabetesta sairastavilla olisi aina kyseessä riskiraskaus. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mulle muuten joku sanoin että radissa istukan toiminnan heikkeneminen on riski...voisikohan tuo riski olla sitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla oli pissanäytteessä sokerit nyt viikolla 31+risat ekan kerran koholla. Joudun tämän vuoksi sokerirasituskokeeseen. Terkka oli sitä mieltä että yhdestäkin plussasta testiin. Eli mitään toistuvasti koholla juttuja täällä ei odotella :)

 

Jos voi olla toisinpäin niin voikos olla sitten niin että pissassa olis sokrut koholla mutta ei kuitenkaan saa raskausdiabetesdiagnoosia??

 

Juu, mullakin lykättiin samantien ekassa raskaudessa rasitukseen kun yksikin plussa tuli virtsaan sokerista. Nyt ei ole ollut yhtään kertaa plussaa virtsassa ja silti mulla on RaDi. Ja oli ekassa raskaudessakin...

 

Mulla noilla useilla kohonneilla toistuvilla arvoilla tarkoitettiin paastosokeriarvoa VERESTÄ sormenpäästä, 12 syömättömyyden ja juomattomuuden jälkeen. Nyt kun seurataan moneen kertaan päivän aikana sormenpäästä, verestä, ennen ja jälkeen syömisien, niin paastoarvo on yön syömättömyyden jälkeen. Ja mulla se piti saada alle 5,0.

 

Insuliinin riskeistä ei mulle sanottu mitään, tosin pistän iltaisin niin pienen määrän, 6 yksikköä että voi olla ettei ole niin suuri riski... huomenna selviää tiputetaanko määrä pienemmäksi, olen syönyt hiilareita alle sairaalan suositusten, Sadette sanoi naulan kantaan, kauheesti pitäis noiden "dieetti"ohjeiden mukaan vetää hiilareita! :blink: En usko sairaalaa, joten oon saanut itse seuraamalla arvot kuntoon, vähentämällä reilusti hiilareita.

 

Oon lukenut useammastakin ihmisestä joilla on ollut virtsassa sokeria ja ei ole ollut RaDia... joillain munuaiset vaan päästää raskaana ollessa sokeria läpi mutta insuliinia on riittävästi.

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soittivat Koksista, kehui oma-aloitteisuutta ja ruokavalion rukkaamista maalaisjärjellä kun olivat purreet aterian jälkeisiin arvoihin niin hyvin. Iltainsuliini on pakko pitää mukana, unohdin sen eilen illalla ja tän aamun arvo olikin sitten heti 5,6... Voi olla että yksikköjä joudutaan kuitenkin pienentämään, laskee aika hyvin aamuarvoja tuo 6 yksikköä.

 

Sen sain tietää että koska mulla on insuliinit, vauva viedään lastenosastolle seurantaan synnyttyään, on siellä riippuen sokeriarvoista päivästä muutamaan. Hyvä tietää etukäteen, muuten oisin varmana ollut huolesta sekaisin jos olisi tullut yllärinä synnytyksessä... :blink:

 

Noin muuten nyt ei ole oikeen mitään muuta tehtävissä kuin yrittää syödä tarpeeksi pieni kalorimäärä ja vähän hiilareita... ja pistää iltainsuliinia. Onneksi ei oo kuitenkaan 1400 kcal dieetillä tullut nälkä, kun hiilarit on vähissä ruokavaliossa niin mahtuu paljon muuta jotka täyttävät vatsaa, esim. kasviksia ja muuta vähähiilihydraattista ruokaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listikää mut... Kuinka pahaa vahinkoo kertaluonteinen makeensyöminen tekee? Määrä ei normitilanteessa olis mikään kummonen, mutta nyt kun ei pitäis syödä yhtään niin tuli ihan kauhee morkkis :( :( :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei täällä kukaan sua listi. Hyväähän se ei sokereille tee, mutta ei sun vauvalla ole mitään hätää. Koitat jaksaa noudattaa herkutonta ruokavaliota ja sitten kun pikkunyytti on maailmassa niin herkuttelet hetken oikein olan takaa. Tsemppiä!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin olen sallinut itselleni herkkujakin "erikoispäivinä" niin kuin juhlissa yms. Ja kylässä otan kans kahvileipää, mutten mitään älyttömiä määriä eli joku tolkku kuitenkin aina. Nytkin sunnuntaina vietetään miehen synttäreitä ja kyllä mä oon ajatellut kakkua syödä. :)

 

**

 

Mulla on ollut koko päivän nälkä! Oon kuitenkin syönyt ihan normaalisti, ettei siitä pitäis olla kiinni. Verensokeritkin on pysyneet tosi alhaalla. Ei oo koko päivänä noussut yli 4,1!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä ainakin olen sallinut itselleni herkkujakin "erikoispäivinä" niin kuin juhlissa yms. Ja kylässä otan kans kahvileipää, mutten mitään älyttömiä määriä eli joku tolkku kuitenkin aina. Nytkin sunnuntaina vietetään miehen synttäreitä ja kyllä mä oon ajatellut kakkua syödä. :)

 

Kiitos, kohtuus toki määrissä, mut sitä vaan on NIIIN ankara itselleen kun on vauvasta kysymys. Mun ei tulis mieleenkään maistaa alkoholia tai tupakkaa (en oo koskaan polttanu tosin) tms, mut sokeri, huoh... Mut oon parantanu ruokavalioo huimasti siitä mitä oli ennen rasitusta, jotain onneks on sekin. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon ajatellut tuon sokerihomman niin, ettei harvoin tapahtuvasta käytöstä ole haittaa. Tai niin ainakin olen ymmärtänyt, että pitempiaikainen verensokerin koholla oleminen alkaa niitä haittoja aiheuttaa. Tietenkään ei ole hyväksi aiheuttaa "sokeripiikkejä", mutta jos herkuttelu pysyy kohtuudessa, niin turha siitä on itseään soimata. Tietenkin täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että VS pysyy normaalioloissa hyvänä eikä vauva kasva liian isoksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sleeping sun, ymmärsinkö oikein, sielä viedään vauva joka tapauksessa lastenosastolle?

 

mulla oli insuliini ja vauvan sokereita mitattiin heti alusta asti mutta sai olla vierihoidossa kuitenkin. lisämaitoa sai heti salissa jo varmuuden vuoksi mutta lastenosastolle ei joutunut kuitenkaan ja kotiinkin päästiin jo synnytystä seuraavana päivänä...synnytin taysissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadda : Toi sun nälkä voi johtua just siitä, että vs on ollut niin matala. Syö ihan pikkusen enemmän hiilareita; ja hups! nälkäkin saattaa olla poissa. Tää on ainakin mun "diagnoosi".

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ No sitähän se varmaan olikin, mutta kun mielestäni kuitenkin söin ihan normaalilla tavalla. :rolleyes:

 

Huomenna on soittoaika diabeteshoitajalle. Toivottavasti saan harventaa noita mittausvälejä! Ei joka toinen päivä mittaamisessa oo mitään järkeä.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huoh!! Voisinpa mä mitata "vaan" joka toinen päivä.

 

nimim. vs 9 x päivässä, joka ikinen päivä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^auts! :blink: Johan sä saat kohta ottaa korvat avuks kun sormet on varmaan jo aika reikäset. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sormet on aika tottuneen 24 vuoden harjoittelun jälkeen. Toki nyt odotusaikana mittailen useammin kuin normaalisti. Ja kyllä diab.hoitaja antoi jo vinkkejä kuinka voi mitata kämmenestä, mutta vielä ei ole tullut tarveta. Se on jotenkin niin hankalaa.

:unsure:

Tiistaina menen muuten taas kuulemaan hoitajalle ja lääkärille kuinka on mennyt ja samalla käydään katsomassa kuinka iso masukki jo on. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Diabeteshoitaja totesi tänään puhelimessa, että ruokavalio näyttää tepsivän ja sillä toivottavasti mennään loppuraskauskin. :) Myös mittauspäiviä saan vähentää kahteen viikossa, jee. :) Seuraava soittoaika on sitten syyskuun alussa. Edelleen odotan lähetettä äitipolille... Ei vissiin terkkari ole pitänyt mitään kiirettä sen tekemisessä. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mama, mä ymmärsin että viedään suoraan lastenosastolle, jos ei vauvan sokerit heittele pahasti tai laske niin tulee kyllä takaisin nopeaan. Esikoisessa mulla ei ollut insuliinia ja silloin seurattiin ihan normaalilla synnyttäneiden osastolla noita vauvan vs-arvoja...

 

Voi olla noita sairaaloiden toimintatapaeroja... en tiiä... :unsure::blink:

 

Pupuliin, repsahdettu täälläkin, kaverilla on pieni leipä/pullapuoti ja sain markkinoilla myymättömiä tuotteita vinon pinon pakkaseen kahvitarjoiluihin vauvan syntymän jälkeen, no, nythän niitä on sitten syöty oikeen urakalla... -_-

 

Vielä tänäkin aamuna paastosokeri oli eilisillan insuliininkin jälkeen 6,3... :wacko:

Tänä aamuna ei sitten hiilihydraatteihin koskettu kuin salaattikastikkeessa ja fetajuustossa. Ja kasviksissa tietty mutta niitähän ei tarvi laskea kuulema... Harvemmin käy niin päin että aamupalan jälkeinen vs on matalempi kuin ennen aamupalaa arvo... :lol:

 

Nyt skarppaus taas, pakko. Loput pullat tungen pakkaseen pois silmistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sleeping Sun, noin munkin pitäis tehdä. Tein ylimäärästä kahvileipää, kun piti tulla pari talkooapulaista viikonloppuna ja ihmiset ei sitten suvainneetkaan saapua paikalle. Eli pakkaseen ja pian, ennenku käy taas heikosti. Ja miks piti lukee naikkariketjusta, et Lidlissä on tarjouksessa Fazerin uutta Omar-suklaalevyä? Arvatkaa, mistä mä näen jo suunnilleen untakin... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin nyt määrättiin sitten se iltainsuliini. Vauvan painoarvio oli 2,3-2,5 kg, eli ei ole vielä ainakaan sokerit vaikuttaneet. Seuraava käynti on vasta kolmen viikon päästä, esikoisesta kun sain ravata äitipolilla kahden viikon välein.. Meidän sairaalassa vauva oli myös ihan normaalisti vierihoidossa, vaikka mulla oli ollut insuliinit käytössä ja vauvan verensokeria seurattiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisi, käy kateeks, mulla on tyhjä olo jo nyt kun muistan millaiselta jo se tuntui kun esikoinen oli valohoidossa lastenhuoneessa keltaisuuden takia pari päivää, eikä sieltä saanut pois kun hetkeksi syömisen ajaksi, sitten heti takaisin valoihin... mä kävin välillä kaipaavasti vilkaisemassa pöydän vieressä ja jatkoin sitten surkeana/yksinäisenä ympäri osastoa haahuilua. Huoneessa kun ei viitsinyt olla, silloin oli vielä olemassa se 6 hengen iso huone koksissakin ja se oli ihan kidutusta ilman vauvaa.

 

Jos ne tosiaan vie vauvan heti lastenosastolle niin esitän toivomuksen että saan olla huoneessa yksin, en kestä jos vieressä on toinen äiti jolla on vauva vierihoidossa ja mä oon yksin ilman koppaa siinä... tosin jos lapsi menee lastenosastolle niin tais olla ettei ne sitten mielellään sijoitakaan samaan huoneeseen toista, infektioriski vissiin kasvaa tai jotakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla vain mainitsemaan että mie poistunkin tästä keskustelusta :rolleyes:

 

Sokeriarvot oli erinomaiset rasituskokeessa. Plussa virtsassa oli siis jotain muuta ja näinkin voi käydä!

 

Tsemppiä teille muille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heräsi tuolla Naikkareissa kysymys siitä, että miten te hävitätte nuo verensokerinmittauksessa käytettävät lansetit? :unsure:

 

Mulle ei kukaan mitään ohjeita ole antanut enkä minä tollona ole edes tajunnut kyseenalaistaa sitä, ettei niitä (ehkä?) saisi laittaa kotitalousjätteisiin. Olen siis aina laittanut siihen neulaan sen suojan/pään takaisin ja sitten sekajätteeseen. Pitäisikö nuo kuitenkin ruveta keräämään erilleen ja kiikuttaa apteekkiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kestolansetti ja kertakäyttösiin menee se terä takasin niin, ettei niillä voi pistää toista kertaa. Eli sekajätteeseen laitoin noi kertsit. Jos lansetin neula jää esille, vois tietysi kerätä ne vaikka muovipurkkiin ja siinä sit roskikseen. Mitään ohjeistusta ei kyllä neuvolasta tullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on jostakin jäänyt se mielikuva että vaikka ne kerättäisiin "pistoastiaan" ne käytetyt lansetit niin ne päätyvät kaatikselle... en muista mistä, voi olla että äiti (2. tyypin diabetes jo vuosia) kertoi hänelle sanotun...

 

Mulla on myös tuo lansettikynä mutta kun siitä loppuu ne vaihtoterät niin sitten on noita irrallisia. Oon laittanut myös hepariiniruiskut kaatikseen, teränsuojus vaan paikoilleen, männän oon heittänyt palaviin roskiin.

 

Sokerit muuten rupesivat viskaamaan viime viikolla ihan kunnolla, saattoivat nousta illallakin 6,8 ruuan jälkeen vaikken ollut syönyt mitään hiilihydraattipitoista (poislukien kasvikset) aterialla, ilta-annosta nostettiin nyt 12 yksikköön (olin pistänyt 10 viime viikolla) ja iltapäivällä otan vielä 6 yksikköä samaa pitkäkestoista. Toivottavasti tehoavat.

 

Terkka sanoi insuliinin olevan kallista, no, kaikki on suhteellista... 5 kynää maksoi Kelakorvausten jälkeen n. 26 e ja niistä riittää vaikka kuinka pitkäksi ajaksi. (n. 75 päivää tän hetkisellä annostuksella) 10 päivän annos hepariinia maksaa n. 36 e... :rolleyes:;)

 

Kaikki riippuu aina näkökulmasta.

Lääkekattoon tältä vuodelta on matkaa enää reilu 135 e, sen jälkeen reseptilääkkeet (korvattavat) maksaa 1,50 e kpl.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.