Sign in to follow this  
Followers 0
Drusilla

Vauvakinojen elokuvien ikärajat

64 posts in this topic

Vähän tuntuu liioitellulta tällainen kielto. Tietysti tässä(kin) aiheessa on harmaan sävyjä, eli jokin kovin raaka kauhuelokuva, joka aiheuttaa yleisössä pelästyksiä ja sydämentykytyksiä, ei ehkä ole vauvakinoon sopiva. Siis siitä syystä, että nuo äitien/isien pelästyttelyt saattavat pelästyttää myös vauvoja. Tai mä olen ainakin huomannut, että oma tunnetila siirtyy aika helposti vauvalle. Ja volyymin pitää luonnollisesti olla kohtuullisella tasolla. En ole vauvakinossa käynyt, mutta ensimmäisten kuukausien iltaimetysmaratonien aikana katselin tv:stä ja dvd:ltä kaikenlaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei oikeastaan ole sen kummempaa mielipidettä asiaan, koska itse en voisi kuvitellakaan käyväni jossain vauvakinossa - sellaisia elokuvia, joita haluan katsoa teatterissa, ei voi esittää vauvojen ja taaperoiden läsnäollessa, enkä toisaalta myöskään halua maksaa elokuvalipun hintaa siitä, että "pääsen" kuuntelemaan oman lapseni lisäksi muidenkin lasten kitinöitä ja itkuja.

 

Noin muuten meillä ei kyllä esikoisen vauvavuoden aikana hirveästi rajoitettu television katselua eli katsoimme uutiset, elokuvia ja monet kello 21:n jälkeenkin tulevat ohjelmat vauva sylissä, eihän tuo silloin tajunnut vielä tv-ruudun sisällöstä yhtään mitään, äänenvoimakkuus tietysti oli säädetty hiljaiselle. Lähempänä vuoden ikää tv-ruutu alkoi lastakin kiinnostaa, joten silloin aloimme pitää televisiota enemmän suljettuna ja katsoimme sitä usein vasta lapsen nukkumaanmenon jälkeen. Nykyisin tuon 2,5-vuotiaan kanssa saa harvoin edes katsottua rauhassa mitään "omia" ohjelmia (esim. vapaapäivinä joitain päivällä tulevia dokumentteja tai ajankohtaisohjelmiakaan), kun hän on vaatimassa tilalle muumeja. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan tää jo trolli, onhan: http://www.iltalehti.fi/perhe/2012050515534816_pr.shtml

Miten ihmeessä vauva voi kehittyä tässä ympäristössä kasvavaksi, terveeksi yksilöksi, jos se eristetään siitä täysin kotiin mönnimään ilman turhia ärsykkeitä? Bakteerien kohtaaminenkin on pääasiassa hyvä asia. Tuossa vieläpä rinnastetaan vauvakino ja jääkiekko-ottelu :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä tämä on kyllä ihan hyvä keskustelunaihe. Ainakin mun lähipiirissä on paljon perheitä, joissa televisio aukaistaan ensimmäisenä aamulla kun herätään ja laitetaan kiinni vasta nukkumaanmennessä. Jo pieni lapsi oppii tarttumaan kaukosäätimeen ja "vaatimaan" ohjelmien seuraamista, eikä vanhemmilla riitä motivaatiota valvoa, mitä lapsi sieltä seuraa. En näe että Suomessa kaikki kielletään kieltämisen ilosta, vaan että sille on oikeasti joskus tarvetta, koska moni ei osaa/halua niitä rajoja itse asettaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelma on vain se, että tässä lähdetään etenemään perse edellä puuhun. On tärkeää, että nostetaan mediakasvatuksellisia teemoja esiin ja mediakasvatus olisi minusta hyvä saada osaksi myös esim. perhevalmennuksia, mutta tuollaisella äärimmäisyyksiin viedyllä kommentoinnilla vesitetään se hyvä perusajatus siitä, että mediaa tulisi myös jollain tavoin säännöstellä ja vanhempien tulisi ottaa vastuuta ohjelmien, elokuvien ja pelien ikärajamerkinnöistä. Ja kun se suurin ongelma ei edelleenkä minusta ole ne vauvakinot vaan ne perheet joissa telkkari on yötä päivää päällä ja lapset kotona. Eihän tuo elokuvanäytösten kieltäminen tuohon auta. Korkeintaan vaan lisää niitä perheitä jotka passivoituvat televisiön ääreen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nään tän vähän niin, että jos vauvakinot kielletään tai supistetaan vain kolmosella ikärajamerkittyihin, joka efektiivisesti ainakin vähentää merkittävästi tarjontaa ja vauvakinossa käyntiä, tehdään karhunpalvelus nimenomaan niiden perheiden tapauksessa, jotka eivät mieti, mitä telkkarissa pyörii lasten ollessa isompia. Mediakasvatus on tärkeää, mutta tällaisilla rajanvedoilla ei päästä oikeaan suuntaan vaan ennemmin hämärretään ikärajojen merkitystä ja painoarvoa. Tätä voisi verrata nopeusrajoituksiin. Nopeusrajoituksia ei kaikki noudata olivat ne mitä tahansa. Jos ne säädetään ylenmääräisen alhaisiksi pitkiltä matkoilta, ei kukaan enää älyä laskea nopeutta niissä paikoissa, joissa todella tieturvallisuuden takia pitäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan tää jo trolli, onhan: http://www.iltalehti...534816_pr.shtml

Miten ihmeessä vauva voi kehittyä tässä ympäristössä kasvavaksi, terveeksi yksilöksi, jos se eristetään siitä täysin kotiin mönnimään ilman turhia ärsykkeitä? Bakteerien kohtaaminenkin on pääasiassa hyvä asia. Tuossa vieläpä rinnastetaan vauvakino ja jääkiekko-ottelu :rolleyes:

 

Heh, vai että oikein ymmärretään, että vauvan kanssa täytyy käydä joskus supermarketissa. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan tää jo trolli, onhan: http://www.iltalehti...534816_pr.shtml

Miten ihmeessä vauva voi kehittyä tässä ympäristössä kasvavaksi, terveeksi yksilöksi, jos se eristetään siitä täysin kotiin mönnimään ilman turhia ärsykkeitä? Bakteerien kohtaaminenkin on pääasiassa hyvä asia. Tuossa vieläpä rinnastetaan vauvakino ja jääkiekko-ottelu :rolleyes:

Mulle tuli tuosta jutusta mieleen, että mites sitten jossain Aasian maissa, joissa on väestöntiheys aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Ei varmaan saisi kävellä edes kadulla vauvan kanssa, koska basilleja ja ihmisiä suorastaan kuhisee kaduilla, ihmiset puhuvat kovaäänisesti ja värikkäitä mainoksia vaan vilisee silmien ohitse :rolleyes:

 

Niin ja meidän lähikauppa on supermarket, emme varmaan voi enää hankkia toista lasta, koska meidän pitää tehdä kaikki ostokset siellä :(

 

 

 

:grin:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hankkikaa kotiapulainen joka voi käydä teidän puolesta kaupassa :girl_wink:

 

Minusta supermarketissa käyminen vauvan kanssa ei ole yleensä välttämätöntä (ainakaan jos perheessä on kaksi aikuista, mutta voihan sitä aina hankkia lapsenvahdin :D), mutta todella rajoittavaa olisi kyllä, jos sitäkään ei voisi tehdä :rolleyes: Uskon kyllä oikeasti, ettei pikkuvauvalle ole varsinaisesti hyväksi sellainen melske, mutta jos pari kertaa viikossa käy tunnin kaupassa, niin eiköhän sitä ehdi saada viettää rauhaisaa kotielämääkin välillä (kunhan ei pidä sitä telkkaria päällä koko päivää). Ja kyllä silti aion ottaa vauvaa mukaan moniin muihinkin melskepaikkoihin, siinähän sitä tottuu normaaliin elämään.

 

 

Minusta kyllä ikärajojen huomioiminen vauvakinossakin ei vähentäisi ikärajojen merkitystä, vaan päinvastoin. Sallimalla ikärajallisia elokuvia vauvakinoon aiheutetaan sellainen mielikuva, että on ihan ok, että pikkulapset katsovat sellaisia elokuvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongelma on vain se, että tässä lähdetään etenemään perse edellä puuhun. On tärkeää, että nostetaan mediakasvatuksellisia teemoja esiin ja mediakasvatus olisi minusta hyvä saada osaksi myös esim. perhevalmennuksia, mutta tuollaisella äärimmäisyyksiin viedyllä kommentoinnilla vesitetään se hyvä perusajatus siitä, että mediaa tulisi myös jollain tavoin säännöstellä ja vanhempien tulisi ottaa vastuuta ohjelmien, elokuvien ja pelien ikärajamerkinnöistä. Ja kun se suurin ongelma ei edelleenkä minusta ole ne vauvakinot vaan ne perheet joissa telkkari on yötä päivää päällä ja lapset kotona. Eihän tuo elokuvanäytösten kieltäminen tuohon auta. Korkeintaan vaan lisää niitä perheitä jotka passivoituvat televisiön ääreen.

 

Täsmälleen samaa mieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta Drusillan linkittämästä uutisesta pisti silmään erityisesti tämä kohta: Vauvan ei kuulu kulkea suurissa väkijoukoissa, eikä häntä tule altistaa liian voimakkaille ärsykkeille, kuten koville äänille, kirkkaille valoille ja äkillisille muutoksille, hän kirjoittaa. Mitenkäs sitten suurissa kaupungeissa, esim. isoissa miljoonakaupungeissa, tulisi käyttäytyä? Elää neljän seinän sisällä ensimmäiset vuodet? Ja sekään ei oikeastaan auta, koska liikenteen melu kuuluu yleensä sisälle asti :girl_crazy: Ymmärrän kyllä, että olisi varmaan hyvä välttää kaikkea noita edellä mainittuja asioita vauvan kanssa, mutta käytännössä harva siihen pystyy, jos ei asu hiljaisella maaseudulla. Kyllä niistä miljoonakaupunkien vauvoistakin ihan normaaleja kasvaa!

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mun mielestä ei vaan voi kieltää kaikilta vauvakinoja sillä perusteella että joku istuu telkkari päällä päivät pitkät eikä kato mitä se lapsi sieltä kattoo. Ehkä oikeampi suunta ois just puhua mediakasvatuksesta perhevalmennuksissa ja neuvolassa, eikä esittää tämmösiä älynväläyksiä keltasessa lehdistössä ja saattaa itseään naureskelun kohteeksi. Ainakin mitä mä oon tänään kolmelta seinältä FBssa lukenut niin kaikki ihan oikeasti vaan naureskeli tolle uutiselle. Ei sillä silloin saavuteta tavoitteita vaan päinvastoin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ itse ainakin luin uutisen Hesarista, en keltaisesta lehdistöstä.

 

Olen ihan samaa mieltä siitä, että kieltäminen on liian pitkälle viety toimenpide, mutta pidän edelleen terveenä keskustella siitä, että mitkä ikärajat olisivat sopivat ja missä iässä lapsi muuttuu elokuvia ymmärtämättömästä vauvasta vaikutteille alttiiksi taaperoksi.

Edited by Sinikka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskustelu on aina paikallaan ja keskustelua kun ei synny ellei joku sano tahallaan niin kärkeviä mielipiteitä että pääsevät näkyvästi lehteen saakka ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tässä ei olla kieltämässä vauvakinoja sillä perusteella, että joillakin on telkkari aina päällä, vaan sillä perusteella, että alle kaksivuotiaat ovat myös alle 7-vuotiaita, alle 12-vuotiaita jne., jolloin ikärajat koskevat heitäkin! Jos kiinnostusta riittää, niin voidaan tietysti pohtia jotain ikärajoja toisessakin suunnassa, tyyliin että alle puolivuotiaat saavat katsoa seksikohtauksia, mutta niin kauan kuin sellaista ei ole tehty, on elettävä nykyisten ikärajojen kanssa.

 

Muoks: Ja siis, ei olla edes kieltämässä vauvakinoja ylipäätään, vaan vain ikärajallisten elokuvien näyttäminen niissä. Kyllä ikärajattomia elokuviakin on olemassa, ja vauvakinoja on sen verran harvoin muutenkin, että taatusti riittäisi noita ikärajattomia. Enpä ole kuullut että kovin moni muutenkaan sen elokuvan takia sinne menisi, kun kuulemma ei sitä voi edes seurata kunnolla.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toki, jos tässä otetaan tarpeeksi mustavalkoinen ja piruraamattua näkemys, niin asia on juuri noin kuin Chimelli asian ilmaisee. Kuitenkin, ikärajat on määritetty elokuvan katsojan suhteen eikä vauva katsele vauvakinossa elokuvaa vaan katsoja on vauvan vanhempi. Esim. Titanicin ikäraja on 12 ja kuinka moni pitää sitä elokuvana, jonka pyöriessä vauva ei saa olla läsnä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän vauvan kannalta tuolla pitäisi olla mitään väliä mitä siellä vauvakinoissa näytetään, kun ei se vauva sitä voi seurata. Ja aikuisten luulisi tajuavan ettei vauvakinoa ole enää tarkoitettu yli vauvaikäisten elokuvateatteriksi eli siinä vaiheessa kun perheessä on taapero tai vielä isompia lapsia niin ei se vauvakino ole enää heitä varten. Eli minusta vauvakinot voisivat pysyä sellaisina kuin nyt ovat - äidit pääsevät näkemään jonkun leffan ja saavat hengähdystä vauva-arjesta - ja olen aina ymmärtänyt että noilla tavoitellaan erityisesti niitä vanhempia jotka ovat nimenomaan (yhden) vauvan kanssa kotona, ei enää sellaisia joilla on kotona mukana myös kaksivuotias ja kolmevuotias ja eskarilainen, koska niiden kanssa äidin pitää sitten jo tehdä heille sopivia juttuja.

 

Se on sitten eri asia että onko sellaisiakin vanhempia jotka vievät jo jostain ymmärtäviä lapsia tuonne myös, se on mielestäni jo tuota vauvakinon ideaa vastaan. Vanhemman vastuulla siis mielestäni arvioida paljonko se oma, mukanaoleva lapsi siitä ymmärtää, ja päättää sitten onko kannattavaa ottaa sitä (isompaa) lasta mukaan vauvakinoon. Nimi jo kertoo sen ketä sinne otetaan mukaan, ei esim kaksivuotias ole enää mikään vauva. Vähän ärsyttää tällaiset vapaamatkustajat jotka sitten omalla toiminnallaan saattavat aiheuttaa sen että koko vauvakinojuttu lopetetaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta Drusillan linkittämästä uutisesta pisti silmään erityisesti tämä kohta: Vauvan ei kuulu kulkea suurissa väkijoukoissa, eikä häntä tule altistaa liian voimakkaille ärsykkeille, kuten koville äänille, kirkkaille valoille ja äkillisille muutoksille, hän kirjoittaa. Mitenkäs sitten suurissa kaupungeissa, esim. isoissa miljoonakaupungeissa, tulisi käyttäytyä? Elää neljän seinän sisällä ensimmäiset vuodet? Ja sekään ei oikeastaan auta, koska liikenteen melu kuuluu yleensä sisälle asti :girl_crazy: Ymmärrän kyllä, että olisi varmaan hyvä välttää kaikkea noita edellä mainittuja asioita vauvan kanssa, mutta käytännössä harva siihen pystyy, jos ei asu hiljaisella maaseudulla. Kyllä niistä miljoonakaupunkien vauvoistakin ihan normaaleja kasvaa!

 

 

Vielä tuohon uutiseen: toivoisin että jokainen tajuaa että se vauva kehittyy aika paljon ekan vuoden aikana. Kyllä minua ainakin ihmetyttää ja ärsyttää vanhemmat, jotka törmäilevät jossain Prismassa kärryissään sellainen juuri laitokselta tuodun näköinen nyytti. Kun on vaan niin hauskaa päästä koko perhe ostoksille! Minusta olisi hyvä että olisi sen verran maalaisjärkeä päässä että muutama eka kuukausi vauvan elämästä kotoiltaisiin ja asiat hoidettaisiin vaikka pienessä lähikaupassa tai sinne kauppaan lähetettäisiin toinen vanhemmista/naapuri/ystävä/kummi/sisko. Onhan se ihan turhaa viedä vaikka alle kaksikuista johonkin ostarille pyörimään koska siellä on aina melua, hälinää, tartuntatauteja ja kirkkaita valoja jne. Eihän pienille vauvoille suositella esim sitäkään että annetaan enemmän kuin yksi lelu kerrallaan, ja kaikki tällainen on ihan vauvan parhaaksi koska he imevät kaikki ärsykkeet itseensä ja silloin kuormituskin on suurempaa kuin mitä aikuinen voi tajuta.

 

Mutta ei tuota uutista nyt pidä lukea sillä tavalla että ei saisi käydä IKINÄ MISSÄÄN ennen kouluikää... Tuntuu vaan että ei anneta enää vauvalle sellaista rauhoittumis- ja perheeseentutustumisaikaa, vaan heti pitäisi päästä markettiin ja shoppailemaan ja festareille kun toinen on syntynyt, eikä huomioida sitä että onhan se syntymä aika shokki vauvallekin ja vauvalle jo normaali kotielämä on täynnä ärsykkeitä ja käsiteltävää siinä alussa kun kaikki on uutta ja väsyttävää.

Ja sitten ollaan kauhuissaan kun joku huomauttaa että eihän se vauva sellaista menoa edes kaipaa. Jos ei pysty olemaan shoppailematta kahta kuukautta kun vauva on pieni niin ehkä kannattaa jättää lastenteko aikuisille? Esimerkiksi puolivuotiaasta en ole enää lainkaan huolissani tuossa mielessä koska hän pystyy jo käsittelemään ja valikoimaan ärsykkeitä vastasyntynyttä paremmin. Tosin en itse veisi lapsia muutenkaan ostarille pyörimään varta vasten koska se ei ole minua miellyttävä ympäristö muutenkaan mutta on perheitä joista hyvä yhteinen ajanviete on isoissa halleissa pyöriminen ostosten perässä ja heille se tuntuu sopivan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en lähtisi varsinaisesti kieltämään yhtään mitään, mutta minusta on hienoa, että tästä aiheesta keskustellaan. Meillä oli aikoinaan vauva, joka oli hyvin herkkä ärsykkeille. Esim. kauppareissu liian myöhään illalla teki nukkumaan käynnistä vaikeaa ja unesta levotonta. Ja toinenkin lapsi, joka ei ollut ollenkaan yhtä herkkä, tapitti herkeämättä esim. jalkapalloa telkkarista parin kuukauden iässä. Mä en siis osaa ajatella, että vauva ei piittaisi ollenkaan siitä, mitä valkokankaalla tapahtuu, vaan keskittyisi vain omiin touhuihinsa. Tokikaan elokuvan sisältö ei ole vauvalle samalla lailla haitallista kuin isommalle lapselle. En siis ehkä lähtisi ihan siitäkään, että vauvojen kanssa pitäisi orjallisesti noudattaa ikärajoja. Taaperot eivät mielestäni kuitenkaan kuulu vauvakinoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on sitten eri asia että onko sellaisiakin vanhempia jotka vievät jo jostain ymmärtäviä lapsia tuonne myös, se on mielestäni jo tuota vauvakinon ideaa vastaan. Vanhemman vastuulla siis mielestäni arvioida paljonko se oma, mukanaoleva lapsi siitä ymmärtää, ja päättää sitten onko kannattavaa ottaa sitä (isompaa) lasta mukaan vauvakinoon. Nimi jo kertoo sen ketä sinne otetaan mukaan, ei esim kaksivuotias ole enää mikään vauva. Vähän ärsyttää tällaiset vapaamatkustajat jotka sitten omalla toiminnallaan saattavat aiheuttaa sen että koko vauvakinojuttu lopetetaan...

Niin mutta kun sen vauvakinon "sääntö" on, että alle kaksivuotiaan saa ottaa mukaan. Ei minusta tämä ole vanhemman arvioinnin asia yhtään sen enempää kuin muidenkaan elokuvien suhteen. Kotona voi katsoa elokuvia oman arvioinnin mukaan, mutta elokuvateatterilla on velvollisuus valvoa, ettei alaikäiset pääse elokuvaa katsomaan. Se pätee kaikissa muissakin elokuvissa, joten miksei vauvakinossa? Jos olisi tutkittu, että alle kaksivuotiaalle ei ole haittaa, niin silloinhan kaikki olisi ihan ok. Minusta sellaista ei voi osoittaa, esim. 1 vuotta olisikin parempi raja, mutta ei sellaistakaan voi oikein tuosta vain lätkäistä miettimättä, onko se totta, ettei alle yksivuotiasta vahingoita ne asiat. Ovelasti puhuit viestissäsi vain vauvoista ja yli kaksivuotiaista :rolleyes: Ainakin juuri mainitusta Titanicista uskoisin olevan haittaa alle kaksivuotiaalle, en kyllä ole itsekään sitä uskaltanut katsoa, joten varma en ole. Jos K12-merkintä tulee siitä, että ihmiset hukkuu ja siinä on surullinen loppu, niin se on ehkä vauvalle ihan ok, kun ei sitä vielä tajua (mutta vajaa kaksivuotias kyllä tajuaa), mutta sitten jos ne ihmiset elokuvassa on myös hädissään uppoamassa olevasta laivasta, niin kyllähän nyt vauvakin sen tajuaa.

 

En oikeastaan ymmärrä miksei siellä voisi vain katsoa niitä ikärajattomia elokuvia. Mutta jos asiaa alettaisiin tarkemmin tutkia, että mistä on haittaa ja mistä ei vauvoille, niin päädyttäisiin varmaan siihen samaan tulokseen, joka on jo saatu joissain tutkimuksissa, että vauvoille on haittaa ylipäätään television/elokuvien katselusta, joten sama kai se sitten olisi lopettaa koko vauvakino :girl_sigh:

 

En minä kyllä ole ajatellut, ettei alle kaksikuisen vauvan kanssa voisi elää ihan normaalia elämää. Ehkä ensimmäiset kaksi viikkoa on sellaisia, että vauvaa pidetään lähinnä kotona. Mutta kaksi kuukautta lähinnä neljän seinän sisällä voisi kyllä olla vähän liikaa... Nyt se vissiin tuli sitten vihdoin ilmi, että miksi olen huono äiti kun olen hankkinut lapseni nuorena :D

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt vähän aiheen vierestä, mutta mä rupesin tätä ketjua lukiessani miettimään, mikä noitten vauvakinojen tarkoitus oikeastaan on, siis miksi sinne mennään? Voisi kuvitella, että jos siellä on paljonkin porukkaa vauvojen kanssa, niin ei siellä ainakaan elokuvasta ehdi nähdä yhtään mitään, mutta sitten toisaalta kun elokuva kuitenkin pyörii taustalla, niin ei siellä varmaan oikein voi harrastaa kovin paljon mitään sosiaalista kanssakäymistäkään - vai voiko? Mitä siellä oikein tehdään?

 

Mutta kaksi kuukautta lähinnä neljän seinän sisällä voisi kyllä olla vähän liikaa... Nyt se vissiin tuli sitten vihdoin ilmi, että miksi olen huono äiti kun olen hankkinut lapseni nuorena :D

 

No, mä olen taas enemmän sieltä vanhasta päästä, kun olen yli 30, mutta en mäkään kyllä voisi kuvitellakaan pönöttäväni monta kuukautta sisällä ellei se syystä tai toisesta ole ihan välttämätöntä, tai pyöriväni tylsänä ympäri kerrostalon piha-aluetta naapuruston mammojen kanssa. Prismoihin ja muihin ostoshelvetteihin en tosin mene yksinkään kuin pakon edessä, että ehkäpä toi tuleva vauva nyt siltä ainakin säästyy. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt vähän aiheen vierestä, mutta mä rupesin tätä ketjua lukiessani miettimään, mikä noitten vauvakinojen tarkoitus oikeastaan on, siis miksi sinne mennään? Voisi kuvitella, että jos siellä on paljonkin porukkaa vauvojen kanssa, niin ei siellä ainakaan elokuvasta ehdi nähdä yhtään mitään, mutta sitten toisaalta kun elokuva kuitenkin pyörii taustalla, niin ei siellä varmaan oikein voi harrastaa kovin paljon mitään sosiaalista kanssakäymistäkään - vai voiko? Mitä siellä oikein tehdään?

Mä olen miettinyt samaa. En ole koskaan käynyt vauvakinossa, vaikka mielenkiinnosta olisin voinut mennä katsomaan minkälaista siellä on. Tykkään katsoa elokuvat rauhassa ja keskeytyksettä ja kun olen vauvan tai muiden äitikavereiden kanssa haluan keskittyä heidän kanssa seurusteluun.

 

Otin tuon miljoonakaupunkivertauksen sen takia, koska asia on itselle tuttu ja ajankohtainen. Tuntui vain jotenkin koomiselta kun Suomessa mietitään, että täällä olisi liikaa vilinää vauvoille :grin:Mies on kotoisin yli 10 miljoonan asukkaan kaupungista ja olen itse myös asunut siellä ja käynyt lasten kanssa (myös vauvana). Meidän ensimmäinen asunto miehen kotimaassa oli yhden kaupungin suurimman kadun varrella ja ihan talon vierestä meni myös juna. Varsinkin kesällä kun oli parvekkeen ovi auki ei kuullut olohuoneeseen, jos toinen puhui jotain makuuhuoneessa. Sitten kun palattiin Suomeen oli ihan kummallista kun täällä oli niin hiljaista, vaikka asutaan isossa kaupungissa.

Edited by Eva Luna

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Musta tuo vauvakino on omiaan juuri niille pienimpien vauvojen vanhemmille, jotka ovat vanhempainvapaalla ja kaipaavat päiviinsä jotain aktiviteettia. Kyllä siinä leffan pystyy katsomaan ihan hyvin, jos vauvan unet ajoittuu sopivasti. Vauvakinossa ei vaan sitten haittaa, jos vauva herääkin ja sitä joutuu alkaa syöttämään kesken kaiken tai jos lapsi pitää ääntä. Pointtina vauvakinoissa lienee kaiken kaikkiaan antaa vanhemmille mahdollisuuksia tehdä päivän aikana jotain tavallisuudesta poikkeavaa ilman, että vauva on sille esteenä.

 

Itse olen käynyt kerran vauvakinossa ja se oli ihan mukava kokemus sellaisen parikuisen vauvan kanssa. Isomman vauvan kanssa en kyllä lähtisi, koska hukkaan menisi rahat, kun elokuvasta ei voisi täysillä nauttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin kävin aikanaan vauvakinossa ihan katsomassa niitä elokuvia. Oli kiva käydä katsomassa jokunen uutuusleffakin, vaikka iltanäytöksiin ei silloin pystynytkään lähtemään kuin kerran puolessa vuodessa.

 

Ei siihen toki ihan samalla tavalla voi keskittyä kuin kokonaan pimeässä elokuvateatterissa ilman vauvaa, mutta kyllä mä ihan muistan mitä niissä leffoissa tapahtui jotka olen vauvakinoissa nähnyt. :) Ja niiden jälkeen voi mennä kahville tms puhumaan leffasta toisten kanssa, jos haluaa. Kai te käytte leffassa kavereiden kanssa ilmankin vauvoja vaikkei voikaan niiden kanssa seurustella leffan aikana? Ihan sama tässä.

 

Piiat oli esimerkiksi musta tosi hyvä vauvakinoleffa: silloin uutuus, selvästi aikuiseen makuun (jota ekan kanssa äitiyslomalla nimenomaan kaipasi), mutta ei sisältänyt juurikaan kohtauksia jotka olisivat pelottavia jos ei ymmärrä mitä niissä puhutaan.

 

(Enkä todellakaan aio jäädä kotiin vauvan kanssa kuukausikausiksi "tutustumaan", ettei se vaan altistu hälinälle ja herrajumala bakteerille. Ärsyttää ajatuskin. Pari ekaa viikkoa joo, tai sen ajan kun ei muutenkaan tee mieli kävellä :P, mutta sen jälkeen mun näkemys on se, että vauvat ja lapset kasvaa tasapainoisiksi kun niiden äidit ja isät elää tasapainoista elämää ja ottaa ne mukaan. Eli ruokakauppaan ja metsäkävelylle pääsee toinenkin töötiäinen muutaman viikon iästä alkaen, jos oma kunto vaan sallii.)

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0