Sign in to follow this  
Followers 0
Drusilla

Vauvakinojen elokuvien ikärajat

64 posts in this topic

Tää on nyt vähän aiheen vierestä, mutta mä rupesin tätä ketjua lukiessani miettimään, mikä noitten vauvakinojen tarkoitus oikeastaan on, siis miksi sinne mennään? Voisi kuvitella, että jos siellä on paljonkin porukkaa vauvojen kanssa, niin ei siellä ainakaan elokuvasta ehdi nähdä yhtään mitään, mutta sitten toisaalta kun elokuva kuitenkin pyörii taustalla, niin ei siellä varmaan oikein voi harrastaa kovin paljon mitään sosiaalista kanssakäymistäkään - vai voiko? Mitä siellä oikein tehdään?

 

 

Eikai se idea ole sen kummempi kuin muissakaan vauvaharrasteissa - pääsee vähän kotoa tuulettumaan kun töihinkään ei voi mennä vauvan kanssa. Minusta se on ihan tervettä kaikille pikkuvauvojen äideille - varsinkin niille esikoisen äideille joille ei ole vielä muotoutunut sellaista rutiinia lasten kanssa kotona olemisesta! Minusta siis se on vähän kyseenalaista vauvakinon idean kanssa jos sitten on jo kotona isompiakin lapsia kuin se vauva ja sitä lasta viedään sinne katsomaan sitä elokuvaa. Kun tarkoite lienee että se äiti vähän viihtyy ja edes kokee tekevänsä samoja juttuja kuin ennen vauvaa mutta tilanne on mukautettu sellaiseksi että vauva saa hoitoa samalla.

 

Ja kyllä minusta VAIKKA elokuvassa olisi ikäraja niin se on vanhemman tehtävä arvioida onko juuri se oma lapsi sopiva katsomaan sitä - onhan esimerkiksi monia k7-leffoja joista herkkä kymmenenvuotiaskin säikähtäisi ja näkisi painajaisia! Olen siis eri mieltä siitä että kunhan vain vauvakinossa lukee että (alle) 2v sallittu niin sinne voi sitten viedä kaikki suunnilleen kaksivuotiaat. Eikai nyt joku tuollainen yleisohje vapauta vanhempaa kaikesta vastuusta? Kaikkihan tuntevat sen oman lapsensa ja ne ohjeikärajat on tehty keskiarvolapsille joita ei ole.

 

No en tietenkään tarkoittanut että jos vie pariviikkoisen tai -kuisen kauppakeskukseen niin on heti huono äiti jne, mutta olen siis ihmetellyt että mikä hiton kiire sinne on? Ei se vauva niitä Prisman tarjouksia kaipaa, se kaipaa kotielämää ja vanhempien kanssa oloa ja rauhallisia rutiineja ja tasaista ympäristöä. Kyllä se lapsi asuu kotona vielä 17 vuotta sen vauvavuoden jälkeenkin, silloin voi juosta kaikki Ideaparkit ja Sellot läpi kieli vyön alla jos huvittaa.

Eihän se nyt kiinnosta mua varsinaisesti mitä muut lastensa kanssa tekee, mutta mietin vaan että jos ostoksilla käynti on niin rakas harrastus ettei siitä voi luopua edes siksi aikaa kun vauva vielä kaipaa rauhaa ja suojaa niin eikö voisi sit vaikka odottaa vauvan hankkimisessa sen aikaa että ne ostokset eivät enää ole se prioriteetti... Ne välttämättömyydet kun saa muualtakin kuin automarketeista ja aika harva noissa käyvä on oikeasti yksinhuoltaja joka ei saa vauvaansa mihinkään ja jonka lähikauppa on se iso hypermarketti. Useimmilla se shoppailuikä menee ohitse kun on saatu muutama vuosi sitä omaa palkkaa ja päästy ostamaan ne ihanat kengät moneen kertaan, sitten ei erikseen tarvitse enää vastasyntynyttä raahata mukaan sitä varten vaan voi rauhoittua olemaan kotona ja tutustumaan vauvaan. Eihän noi isot kaupat ole hyvä ympäristö aikuisellekaan sinänsä, kauheasti turhia ärsykkeitä ja ylikuormitusta, niin voi vaan kuvitella miten se vaikuttaa vauvaan/pieneen lapseen joka ei osaa yhtään vielä seuloa mitä valikoi ympäristöstään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D No ei mulle ostoksilla käynti mikään rakas harrastus ole. Päinvastoin en tykkää shoppailla. Mutta ruokakaupassa on käytävä ja joskus rautakaupassakin, ja jos sattuu semmoseen hetkeen se käynti että molemmat vanhemmat lähetään, niin vauva tulee myös mukaan. Joskus käydään lähikaupassa, joskus käydään ostoskeskuksessa, riippuu siitä mitä tarvitaan. Kirjastossa esikoinen oli myös 4 kk ikään mennessä käynyt useammin kuin moni luultavasti koko elämässään.

 

For the record, täytän syksyllä 38.

 

Sinä et ehkä käsitä miksi "täytyy" mennä vauvan kanssa kauppaan. Minä en käsitä, miksi täytyisi jäädä vauvan kanssa kotiin. Ei vauva kärsi kotoa poistumisesta, jos sen hoiva on muuten turvallista. Ja jos taas ei ole, niin siinä ei kotiin käpertyminen auta. Vauva ei osaa seuloa ärsykkeitään niin kuin aikuinen, mutta sitä vartenhan se aikuinen on siellä mukana: pitää kantoliinassa tai sylissä tai vaunuissa, pistää tarvittaessa vähän harsoa maailman ja vauvan väliin, lohduttaa jos tulee hätä, ja vie pois, jos lohdutus ei auta.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Useimmilla se shoppailuikä menee ohitse kun on saatu muutama vuosi sitä omaa palkkaa ja päästy ostamaan ne ihanat kengät moneen kertaan, sitten ei erikseen tarvitse enää vastasyntynyttä raahata mukaan sitä varten vaan voi rauhoittua olemaan kotona ja tutustumaan vauvaan.

:girl_crazy:

No joo, mun mielestä tässä on nyt sekoitettu kaksi asiaa: shoppailu ja kaupassa käyminen. Kyllä siellä ruokakaupassa on käytävä silloinkin kun vauva on pieni ja meidän lähikaupassa on ainakin tosi pieni valikoima ja hinnat kalliita, niin ei tulisi mieleenkään tehdä kaikkia ruokaostoksia siellä. Olisihan se varmasti ihana ideaali, että äiti ja vastasynytynyt voisivat pesiä rauhassa kotona, mutta kun ei se ruoka itsestäänkään kaappeihin tule ja mä ainakin olisin tullut ihan mökkihöperöksi, jos olisi pitänyt kauppareissutkin jättää välistä! ps. ja en ole enää teini-ikäinen, vaan jo useamman vuoden saanut omaa palkkaa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan vielä vähän OT:ta, mutta ei sitä voi jäädä vain kotiin, kun on isommatkin lapset hoidettavana. Isommat lapset jaksavat olla 4 seinän sisällä ehkä yhden päivän, mutta seuraavana sitten hyppivät jo seinille ja siinä vaiheessa sitä ei voi olla rauhassa pienen vauvan kanssa, kun joutuu paimentamaan isompia. Meillä ainakin toinen lapsi sai ihan alusta alkaen olla mukana kaikissa isoveljen rutiineissa. Lähdettiin kyllä aluksi maalle, jossa oli lähes mun koko suku, mutta sit kotona käytiin päivittäin leikkipuistossa jne. Tän kolmannen kanssa tehdään samalla tavalla, eli otetaan mukaan isompien lasten rutiineihin. Ja kyllä meillä esikoinen oli mukana, kun mun piti ostaa imetyspaitoja ja -liivejä, kun hän oli pieni. En olisi voinut jättää niin pientä muiden hoitoon vielä. En usko, että vaunuissa nukkuva lapsi siitä hirveästi sai traumoja. Ja ei, en ole parikymppinen, vaan kyllä olin ihan kolmekymppinen jo pojan syntyessä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan OT: minusta se äidin ja vastasyntyneen pesiminen kahdestaan kotona ei ole edes mikään ihana ideaali. Vauvat syntyvät perheisiin. Perheitä ei pidä (eikä jos niissä on isompia sisaruksia voi) pistää pauselle vuodeksi vauvan takia, vaan vauva pitää ottaa niihin osaksi. Tottakai pitää ottaa huomioon se, minkäikäisiä ihmisiä on missäkin hommassa läsnä, mutta minusta perheen ei kuulu elää "vauvan ehdoilla" vaan "vauva mukana". Kulttuurimme on minusta siinä todella kummallinen, että missä muualla ihmiskunnassa tai sen historiassa "ihanne" on ollut se, että äiti eristäytyy kaikesta olemaan kaksin vauvan kanssa kuukausikaupalla? Eikä voi sanoa, että länsimaiset ihmiset olisivat yleisesti noin mieleltään terveimpiä, jos ei nyt sairaimpiakaan, joten ei voi ajatella, että me ollaankin tässä vaan valistuneempia kuin muut.

 

Palauttaakseni siis aiheeseen: jos äidillä on ollut tapana käydä leffassa ennen vauvan syntymää, minusta on hyvä, että niin voi tehdä vauvan synnyttyäkin. Mutta tietysti täytyy ottaa huomioon se vauva, eli joko niin että leffa ja ympäristö valitaan huolella (= hyvin toteuteut vauvakinot) tai niin, että vauvalle on hoitaja, jolle vauva on tuttu ja rakas (= isä, isoäiti, tms). Vähän isomman kanssa voi sitten käydä lastenleffoissakin ja jatkaa sillai yhteisesti sitä hommaa.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eikai se idea ole sen kummempi kuin muissakaan vauvaharrasteissa - pääsee vähän kotoa tuulettumaan kun töihinkään ei voi mennä vauvan kanssa. Minusta se on ihan tervettä kaikille pikkuvauvojen äideille - varsinkin niille esikoisen äideille joille ei ole vielä muotoutunut sellaista rutiinia lasten kanssa kotona olemisesta!

 

Useimmilla se shoppailuikä menee ohitse kun on saatu muutama vuosi sitä omaa palkkaa ja päästy ostamaan ne ihanat kengät moneen kertaan, sitten ei erikseen tarvitse enää vastasyntynyttä raahata mukaan sitä varten vaan voi rauhoittua olemaan kotona ja tutustumaan vauvaan.

 

Ihania kenkiä nyt tuskin mennään ostamaan Prisman tai muun hypermarketin alesta, vaan sieltä käydään lähinnä ostamassa ruokaa, joka taas on välttämättömyys ja jos rahasta on tiukkaa, joku jättimarketti voi olla parempi vaihtoehto kuin joku pienempi kauppa (ja jollekin se jättisupermarketti saattaa olla lähin kauppakin). Mitä johonkin kenkäshoppailuun tulee, eihän tää vauvakinossa tuulettuminen ja tuulettuminen vaikka kaupungilla kauppoja kierrellen ja jossain kenkäkaupassa käyden eroa toisistaan mitenkään. Molemissa lähdetään kotoa kaupungille ja tehdään jotain omasta mielestä kivaa, ihan miten nyt kukin haluaa tuulettumassa käydä. Miks se kenkien ostaminen olis huonompi juttu kuin leffan katsominen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan OT: minusta se äidin ja vastasyntyneen pesiminen kahdestaan kotona ei ole edes mikään ihana ideaali. Vauvat syntyvät perheisiin. Perheitä ei pidä (eikä jos niissä on isompia sisaruksia voi) pistää pauselle vuodeksi vauvan takia, vaan vauva pitää ottaa niihin osaksi. Tottakai pitää ottaa huomioon se, minkäikäisiä ihmisiä on missäkin hommassa läsnä, mutta minusta perheen ei kuulu elää "vauvan ehdoilla" vaan "vauva mukana".

Samaa mieltä. Ja minusta sitä rauhallista pesimistä vauvan kanssa voi hyvin tehdä osapäiväisesti, ei sen tarvitse tarkoittaa sitä että kaksi kuukautta putkeen ollaan vaan kotona vierekkäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin jostain noista kaupoissakäymisjutuista ymmärtävänäni, että ruokakauppojen sijaan pitäisi vältellä enempi kauppakeskuksia. Siis esimerkkinä oli Ideapark ja huolena se kun jossain liikkeissä soi niin kovalla musiikki. Eli siis joidenkin hypermarkettien sijaan pitäisi enemmän miettiä esim. jossain Kampin keskuksessa pyörimistä vaunujen kanssa.

 

Ja on kyllä ihan totta, että välillä varsinkin vaatekaupoissa on musiikki niin lujalla, että tekee pahaa mennä sinne vaunujen kanssa.

 

Muuten oon kyllä käynyt vauvan ja nyt taaperonkin kanssa shoppailemassa. Lapsen jaksamisen mukaan. Mä kun ainakin edelleen tykkään kanssa näteistä jutuista, itselle ja pojale, vaikka ikää onkin yli 30 :) Mutta ei tietenkään joka päivä, eikä koskaan kokonaista päivää, vaan tunti pari.

 

Telkkarin katsomisesta oon aina tuntenut huonoa omatuntoa, kun oon niin monesti lukenut, että alle 3v:n ei pitäisi katsoa lainkaan telkkaria. Eli aina iskee morkkis, kun avaan telkkarin pojan ollessa hereillä. Mutta kyllä mä varsinkin huonolla ilmalla tai jos väsyttää jostain syystä aivan törkeästi katson jakson pari jotain sarjaa. Tosin sellaisia, joita voi enempi kuunnella eikä tartte koko ajan katsoa ruutua, joten voidaan pojan kanssa samalla leikkiä jonkun matkan päässä telkkarista, mielellään niin, että poika on selin ja mä näen vilahduksia ruudusta. (Pyörivät sarjat ovat useimmiten Gilmoren girls, Westwing ja Parenthood, joten mitään actionia tai erityistehosteita ei ole. Ainostaan ehkä se voi kuormittaa, että noissa kaikissa puhutaan ihan tauotta :D)

 

Niin joo ja se vielä piti lisätä, että silloin Black Swanissa poika oli muistaakseni 7 viikkoa ja nukkui vaunukopassaan koko näytöksen.

(Tietty ehkä silti siis jostain paheksuttavaa, kun oli sitten taas liian pieni lähtemään tuollaisiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

On epäilemättä totta, että on kauppoja, joissa on niin kova musiikki, että monet vauvat tulee siellä levottomiksi jne. Mutta jos on tavallinen vauva ja tavallinen vanhempi, niin kyllähän sen nyt herran tähden huomaa omasta vauvastaan, että nyt sen ei ole hyvä, ja voi mennä pois. Ei semmosen mahdollisuuden takia kannata lähteä linjalle "hui kamala, ei saa viedä vauvaa kauppakeskukseen, sehän KÄRSII SIELLÄ". Vauvakinoistakin kyllä usein (oisko peräti aina niillä kolmella kerralla kun olen itse ollut käynyt niin että) joku lähtee kesken pois, kun vauva ei rauhoitu. Ja se on tietysti oikein, että lähtee, jos fiilis on se, että oma vauva kärsii siitä paikasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä Drusillan linkittämässä jutussa puhuttiin kyllä supermarketeista, ei kauppakeskuksista. Meidän lähikauppa sattuu olemaan supermarketti, ja kyllä, kävin siellä vauvankin kanssa... :rolleyes: tuskin ihan eka viikkoina, koska silloin ei muistaakseni pahemmin tehnyt mieli kävelemään lähteä, mieskin oli isyysvapaalla, ja meillä oli pakkasessa jonkin verran ruokiakin tehty valmiiksi. En muista milloin tarkalleen on ollut ensimmäinen kauppareissu, ja veikkaanpa että vauva nukkui silloin vaunuissa (niin kuin aina silloin alkuun kun vaunuilla kävelemään lähdettiin) & harso oli suojana. Eipä tullut mieleenikään että siitä olisi voinut olla vauvalle jotain haittaa. Lisäksi en ymmärrä, miten se supermarketti on niin paljon kauheampi paikka kuin tavallisenkaan kokoinen ruokakauppa? Ainakin nuo meidän "lähisupermarketit" on ihan rauhallisia paikkoja päiväsaikaan, eipä sinne vauvan kanssa tarvinnut lähteä pahimpaan ruuhka-aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa-a. Itse en suoraan sanoen vaivautuisi lähtemään Tampereelle S-elokuvan takia, koska nämä ns. koko perheen elokuvat saa kärsiä läpi siinä vaiheessa, kun lapsi itse ymmärtää jostain jotain.

 

Meillä imetysviihteenä on mm. Walking Dead -sarja, joten kai lapsi menee pilalle pienestä pitäen (vaikkei edes näe vielä televisioon asti ja on selin sinne päin...). Ehkä tässä kannattaisi kuitenkin antaa jälleen kerran päätäntävalta vanhemmille, jotka voivat itse tehdä analyysiä siitä, mikä on soveltuva lapsen ikä vauvakinoseuraksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on nyt vähän aiheen vierestä, mutta mä rupesin tätä ketjua lukiessani miettimään, mikä noitten vauvakinojen tarkoitus oikeastaan on, siis miksi sinne mennään? Voisi kuvitella, että jos siellä on paljonkin porukkaa vauvojen kanssa, niin ei siellä ainakaan elokuvasta ehdi nähdä yhtään mitään, mutta sitten toisaalta kun elokuva kuitenkin pyörii taustalla, niin ei siellä varmaan oikein voi harrastaa kovin paljon mitään sosiaalista kanssakäymistäkään - vai voiko? Mitä siellä oikein tehdään?

 

Kyllä mä olen pystynyt ihan hyvin katsomaan leffaa, koska laps on nukkunut aina vähintään puolet ja sen toisen puoliskon osaan katsella sivusilmällä ja kuunnella läpi :grin: Mä ainakin olen mennyt vauvakinoon aina "tuulettumaan" ja ehkä noin puolet kerroista mulla ei ole ollut mukana ketään kaveriakaan ja olen viihtynyt ihan hyvin itsekseni. Meillä on kyllä ollut 2 vauvaharrastustakin, mutta varsinkin niiden toimintataukojen aikana on arki tosi tylsää, kun en tykkää mistään perhekahviloista/kerhoista (ja nekin on tauoilla). Eikä ole muita vauvatuttujakaan ollut niin paljoa että ois joka viikolle jotain treffiä pystynyt tai edes jaksanut/halunnut sopia. Mulle tuo vauvakino on sitten ollut sellainen tuulettumiskeino, että tulee lähdettyä edes kerran kuussa jonnekin ovesta ulos vaunulenkin & kauppareissun lisäksi.

 

Nyt on jo eri juttu kun kotoa löytyy taapero, mutta noin vauva-aikana. Ja vielä siis kun meidän syysvauvan ekana talvena oli viikkokausia putkeen yli 20 astetta pakkasta ja lunta tuli nopeammin kuin sitä ehdittiin aurata, niin ei päässyt edes niille vaunulenkeille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Samoilla linjoilla, eli vaihtelu siinä varmaan on se pääasia mulle. Eihän siihen leffaan tietenkään pysty keskittymään samalla tavalla kun jos olis leffassa ilman lasta. Mutta, kyllä sitä pystyy seuraamaan sivusilmällä tai kuuntelemaan sen aikaa kun vaippaa vaihtaa ym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole vauvakinoon koskaan päässyt, se on aina mennyt minulta salakavalasti ohi. Mutta olen pitänyt sitä mahtavana virkistäytymiskeinona äidille, enkä ole kuvitellut että siellä olisi äänet normaalilla tasolla ja joku kauhuelokuva pyörimässä taustalla.

 

Ymmärrän tuon ikärajanihimilismin jollain tasolla, mutten hyväksy sitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0