Guest RGB

Iskikö vauvakuume synnytyksen jälkeen?


137 posts in this topic

Itselleni iski voimakas vauva- ja raskauskuume oikeastaan heti synnytyksen jälkeen. Nyt kun synnytyksestä alkaa olla jo lähemmäs vuosi aikaa, kuume on jo melko lailla laantunut haaveiluksi ja kakkosta aletaankin yrittää vasta puolentoista vuoden päästä. Mulla on sellainen kutina että synnytyksen jälkeinen vauvakuume on melko yleistä, joten kysytäänpä onko näin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meikäläisellä iski vauvakuume seuraavaan jo raskausaikana. :grin: Ja pysyy ja paranoo. :grin:

 

Jonkun aikaa pitää ehkäistä koska mentiin sektion kautta. Ensi vuonna sitten toteuttamaan pikkukakkosen yrittämistä. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kaikkien synnytysten jälkeen iskenyt valtava haikeus siitä, että raskaus on ohitse ja siinä samassa on sitten tuntunut, että haluaa uuden vauvankin. Varsinainen vauvakuume on kyllä iskenyt sitten parin kuukauden jälkeen synnytyksestä, mutta on mennyt joka kerta ohi ihan järkeilemällä eikä uutta lasta ole yritetty heti perään. Kuittaan nuo kaikki kyllä hormonien vaihtelulla, koska oikeasti: miksi haluta vauvaa, kun on jo yksi siinä sylissä? Ja mun kohdalla edes raskausajat eivät olleet ihania - kaipaan niissä ainoastaan sitä uuden ihmisen maailmaan putkahtamista. En isoa mahaa, pahoinvointia, kaikkia komplikaatioita, epävarmuutta, seksittömyyttä, ns. oman itsensä menettämistä jne.

 

Mutta kyllä, olen vauvakuumetta synnytysten jälkeen potenut, mutta en siinä määrin, että olisi pitänyt jotain asialle tehdäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin luulen että kyse on hormonimyräkästä, koska järkisyillä ajateltuna en tosiaankaan halua toista lasta heti perään enkä edes kahden vuoden ikäerolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen jälkeen vauvakuume tuli vasta puolen vuoden päästä. Toisen jälkeen olin jo parin viikon päästä valmis kolmanteen :D Kolmatta tosin vasta haaveilen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jooh...mutta tästä esikoisestakaan ei ole kokemusta kuin kahden viikon ajalta, joten ehkä tässä pitäisi ensin käyttää järkeään ja katsoa, miten arki tästä suttaantuu. Ainoa "varma" asia olisi se, että talouden mahdollisesti kestäessä en aio mennä esikoisen ja kakkosen välissä töihin, joten seuraavaa tenavaa yritettäneen sillä ajatuksella.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin että iski niinkuin se todella tekikin ja annoimme luvan uudelle tulla kun on tullakseen. Halusimme kuitenkin nauttia esikoislapsestamme emmekä edes miettineet asiaa sen kummemmin kunnes kuukautiset alkoivat ja sitten niitä ei yhtäkkiä kuulunutkaan :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei iskenyt vauvakuume vaan samantien synnytyksen jälkeen iski synnytyskuume :huh: Mun eka synnytys meni niin nopeasti ja helposti että mulle jäi ihan sellainen olo että en mä edes ehtinyt synnytykseen mukaan. Niinpä mulle iski samantien sellainen olo että mun on pakko päästä pian uudestaan synnyttämään (nyt voin kyllä jo sanoa että ihan samalla fiiliksellä en mene, pikemminkin nyt pelottaa että voiko toinen synnytys mennä yhtä hyvin)

 

Toista lasta alettiin yrittää heti perään. Ekat kuukautiset tuli neljän viikon päästä synnytyksestä mutta uusi raskaus antoi odottaa kahdeksan kuukautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvakuume iski melkeinpä heti synnytyksen jälkeen, vaikka järjellä ajateltuna tiesinkin, ettei kannata heti perään toista tehdä. No vauvakuume katosi siinä 6kk iässä ja kun esikoinen oli 7kk, huomasin olevani raskaana :D Ja uusi vauvakuume on tässä raskauden edetessä alkanut. Mutta nyt pidetään sitten vähän taukoa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloin haaveilemaan toisesta lapsesta jo raskauden loppuvaiheessa. :grin: Ja nytkin kun meillä on tuo yksi vauva niin mietin, että olispas kiva kun olis se toinenkin kohta jo tuloillaan. Pitää vaan sektion takia odotella ennen seuraavaa raskautta ja kyllähän mä imetänkin eli mistä sitä tietää milloin tuo kierto edes lähtis rullailemaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoin kätilölle heti synnytyksen jälkeen, että voisin uudestaankin tulla :girl_crazy: Jos työtilanne ja mies olisi sallineet, olis mun puolesta voitu hetikin yrittää kakkosta. Reilu vuosi sit kuitenkin ehkäistiin kunnes alkoi kakkosen yritys. Joka nyt kyllä antaa odotutaa itseään turhan kauan :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei todellakaan. Tässä yhdessä on toistaiseksi ihan riittävästi. Varsinkin loppuraskaus ja ensimmäiset puoli vuotta vauva-aikaa oli sellaista, että mietin vakavasti yksilapsiseksi jäämistä (vaikka tyttö on ollut aika helppo vauva koko ajan). Nyt vaaka on aika vahvasti kallistunut kahden lapsen puolelle, mutta mitään vauvakuumetta ei kyllä vieläkään ole vähääkään, vaan kyse on lähinnä järkipäätöksestä. Ja ehkäisyä siis käytetään vielä ainakin pari vuotta, kun minun on hoidettava opinnot loppuun ennen kuin opintolinja lakkaa olemasta.

Edited by Maustekahvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei iskenyt! Iski kun vauva oli puolisen vuotta mutta halusin odottaa ja onneksi näin tehtiin nimittäin tytön 8-12 kuukaudet osoittautuivat aika rankoiksi. Nyt on hyvä olla juurikin näin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä, varmaan synnytyssalissa jo mietin, että eihän tämä olekaan niin kamalaa että sen puolesta toinen saa tulla.

Nyt kun poju on 4kk niin ei se kuume ole laskenut vaan voimistunut vaan. Vielä pitäisi ainakin odottaa se päälle vuosi että saa nähdä muuttuuko mieli. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oikein ole ihan varma miten vauvakuume määritellään... Olin jo etukäteen ajatellut, että haluan seuraavan lapsen mahdollisimman pienellä ikäerolla, joten "yritys" aloitettiin heti. Ei se kovin ajankohtaiselta tuntunut muutamaan kuukauteen synnytyksestä, kun ei ollut vielä kiertokaan käynnistynyt. Sitten kun ekat menkat oli tulleet, aloin olla jo vähän epätoivoinen, kun se tilaisuus pienimpään mahdolliseen ikäeroon oli jo mennyt :rolleyes:

 

Tokan synnyttyä ei pahemmin käynyt mielessä, sitten sen ollessa isompi (yli puoli vuotta) aloin kyllä vähän kuumeilla kolmatta, kun lähipiirissä tuli raskausuutisia kolmatta odottavilta... Varsinaisesti ei kuitenkaan yritetty, mutta kolmas raskaus alkoi silti.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei iskenyt ollenkaan! Mulla oli aika vaikea ensimmäinen raskaus, mutta synnytys oli helppo, joten tarumoja ei jäänyt.

"Järjellä" tehty tämä toinen vaavi, haluttiin pieni ikäero ja jätettiin siksi ehkäisy pois kun tyttö oli n. 7kk :girl_smile:

Aluksi ajateltiin isompaa ikäeroa, mutta sitten alkoi tuntumaan sopivammalta meille, jos tulevat peräkkäin ja onhan tuo "vauvakuume" sitten raskauden myötä noussutkin :give_heart: Nyt pohditaan jo, onko meidän perhe nyt tämän vauvelin jälkeen tässä vai tulisko se kolmaskin kyseeseen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen ja toisen lapsen jälkeen tuli vauvakuume/raskauskuume hyvin nopeasti synnytyksestä. Kuitenkaan ei haluttu kovin pientä ikäeroa joten silloinkin ikäeroa tuli vajaa kolme vuotta. Toisen lapsen jälkeen tosin kuume ei ollut ehkä ihan niin kova kuin ensimmäisen jälkeen, tiesin vain haluavani sen kolmanne lapsen. Ja nyt kolmannen jälkeen on hieman hämmentynyt olo kun ei se vauvakuume olekaan tullut paikalle! En kaipaa edes raskautta millään tavalla. Ainoana tunteena on haikeus siitä että se olis nyt tässä. Kuumetta ei ole, mutta toisaalta en haluaisi lopettaa touhua tähänkään. Luulen, että se jossain vaiheessa kuitenkin hiipii takaraivoon ja siinäpä sitä on miettimistä mitä tehdään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sanois vauvakuumeeksi mutta päätös toisen yrityksestä tuli hyvin nopeasti esikoisen syntymän jälkeen. Muistan kun istuin yöllä sängyn laidalla imettämässä muutaman viikon ikäistä esikoista, ihan sekaisin ja synnytyksestäkin snadisti traumatisoituneena, ja ajattelin että tämä on kyllä ihan järkkyä. Jos tähän meinaa vielä ryhtyä niin sen pitää tulla nyt tähän samaan syssyyn, eikä 5 vuoden päästä. Nyt kun laskettu aika lähenee niin esikoisen pikkuvauva-aika tuntuu jo kaukaiselta kun se on jo ihan iso (vuos ja 3kk :D ). Ollaan miehen kanssa innoissaan että vielä päästään pikkuvauvelia pyörittelemään, kun se vaihe meni niin nopeast ohi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla iski vauvakuume, kun poika oli parin-kolmen kuukauden ikäinen. Poika on sen verran isokokoinen, että kaipasin semmoista pikkuriikkistä vauvaa. Huomasin pari viikkoa sitten, että vauvakuume on mennyt pois. Ihan hyvä, koska yritetään toista vasta parin vuoden päästä, jotta saisin koulun käytyä loppuun. Heti synnytyksen jälkeen sanoin kätilölle, kun kysyi synnytyksestä, etten ainakaan tänään jaksa uudestaan.. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iskenyt vauvakuume joka raskauden jälkeen. Ja meillä oli etukäteen jo mietitty että halutaan pienellä ikäerolla lapset, joten esikoisen jälkeen ei otettu ehkäisyä käyttöön ollenkaan. Mulla alkoi menkat kyllä vasta sitten kun esikoinen oli jo 8kk ikäinen ja toinen raskaus alkoi sitten heti siitä ekasta kierrosta. Kolmannellekin oli lupa tulla heti kakkosen jälkeen eikä käytetty ehkäisyä silloinkaan, mutta elämäntilanne muuttui sellaiseksi että päätettiin jättää kolmosen yritys. Puolitoista vuotta sitten alettiin puhella miehen kanssa jälleen kolmosesta, mutta päätettiin ettei ihan vielä vaan sitten joskus vuoden tai parin päästä. No, kohtalo päätti toisin ja kolmas raskaus alkoi viime kesänä. Ollaan nyt kyllä todella onnellisia että asiat meni näin ja kolmas tulikin jo nyt :tender:

Nyt on vauvakuume iskenyt jälleen synnytyksen jälkeen ja ehkäisyä ei ole käytössä vaan neljäs saa tulla mikäli on tullakseen, mutta ei sen vauvakuumeen takia vaan kun me on jo aikoinaan puheltu neljästä lapsesta pienellä ikäerolla, joten ihan siitä syystä saa tulla vaikka heti :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei todellakaan. Ekan kierroksen jälkeen melkeinpä vannoin, että toista kertaa ei tule.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksen jälkeisinä päivinä ja viikkoina sopertelin miehelle, että mulle kävisi ihan hyvin elämä yksilapsisena perheenäkin. Se oli aika jännä tunne, koska siihen saakka olin "aina" halunnut ison perheen, 3-5 lasta. No, synnytyshaavojen parantuessa myös oma fiilis alkoi helpottaa, ja vauvakuume alkoi iskeä päälle kun tyttö täytti 1,5 kuukautta. Viime viikkojen aikana kypsyteltiin sitten miehen kanssa päätös siitä, että aloitetaan tjottailu alkukesästä, ja tyttö saa toivottavasti sisaruksen melko pienellä ikäerolla. :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poitsu on nyt 1kk2vk ikäinen ja vauvakuume nostaa päätään. Kumien kanssa mennään kuitenkin syksyyn asti; en tahdo olla pahoinvoiva elokuisissa häissä. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen lapsen jälkeen, ei! tässä on lapsilukumme :) enää ei tarvitse raskaana olla ;) (vaikka ihanaahan se toisaalta oli)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now