Sign in to follow this  
Followers 0
sinetti

Vaunujen/rattaiden suojakäsittely!

8 posts in this topic

Ostin käytettynä emmaljungan vaunut (duo edge combi vm 2010) ja olen nyt pessyt kaikki kankaat. Ohjeissa suositellaan suojakäsittelyä kankaille ennen uudelleen kinnitystä rattaisiin. Millä aineella vaunut/rattaan kannattaa käsitellä likaa ja vettä hylkiviksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ole käsitellyt mitenkään, ja ei ole vielä läpi saakka esim kuomu koskaan kastunut. Oonkohan kolmesti sitä pessyt.. Toisaalta ei se kyllä pääsekään läpimäräksi koskaan, koska käytetään sadesuojaa. Emmaljungan oma on vaan _ihan susi_kun vaunut oli 3h sateessa kun V nukkui niissä ja sadesuoja oli päästänyt kuomun+jalkapeiton märäksi..

Taidetaan jatkossakin kaatosateessa suosia niitä kirkkaita, ne sentään suojaakin vaunuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiskohan ne käsitellä sellaisella teflonsuihkeella, millä voi suojakäsitellä esim. talvitakin ja kengät? Ostin sellaisen suihkeen joskus jollekin talvikengille ja se myyjä sanoi että samaa voi käyttää myös takeille. Oon hukannut sen putelin niin en pysty sen kyljestä tarkistamaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teflon-suihkeissa on varmaan (ainakin hajusta päätellen) aika paljon kemikaaleja, joten lukisin ainakin tuoteselosteen huolellisesti läpi ennen kuin suihkuttaisin sitä vaunuihin.

 

Meillä on ollut City crossit melkein päivittäisessä käytössä yli 3 vuotta ja hyvin ovat säilyneet ilman suojakäsittelyitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo ja ainetta ehdottomasti toki siis vaan ulkopuolelle kankaisiin, ei sisäpuolelle. Unohtui mainita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en käsittelisi, ennemminkin harkitsisin uusienkin kankaiden pesemistä, että niistä lähtisi myrkylliset pintäkäsittelyaineet pois. Sadesuojaahan vaunuissa/rattaissa käytetään jos oikeasti sataa. Ja meillä ainakin lapset on imeskelleet rattaiden kankaita ihan joka puolelta, siis myös kuomun reunaa ym. eli ei siinä auta että käsittelisi vain sisäpuolen. Nuo kenkäsuoja-aineet ym. suihkeet on todella tuhtia tavaraa, sisältävät vieläkin usein hormonihäiritsijöitä (varsinkin jos on vanhempi pullo kaapissa), eli ihan oikeaa myrkkyä ovat :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä joku sellainen aine, jota käytetään vaikkapa sohvan suojaukseen? En siis tiedä, mietin vain. Nehän suojaa juurikin kosteuden ja lian imeytymiseltä ja on tarkoitettu ihoa vasten tulevalle kankaalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kanssa kyllä suihkuttelisi mitään, meilläkin on lapset nuolleet ihan huolella mihin vaa suu osunut. Liat lähtee hyvin rätillä tai kosteuspyyhkeellä, itse olen lähinnä vain ennen myyntiä pessyt, tai jos vaunuihin on oksennettu niin käyttänyt sappisaippuaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0