Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

Saako Caesar-salaattia syödä, kun siinä on parmesania ja kastikkeessahan on raakaa kananmunaa (keltuainen) ja anjovista.

 

Entä mitä tulevilla ulkomaanreissulla olisi tarkoitus syödä, jos esim. tuoreet vihannekset ja salaatit on pois pelistä, samoin juustot, jäätelöt, jääpalat ja kaikki, missä on majoneesia. Ilmeisesti pitää vetää pelkkää croissantia, pastaa ja pihviä (ja ei tietenkään mediumina) ilman mitään lisukkeita. Se siitä terveellisestä ruokavaliosta. Ja hyvästi siis Lontoon reissun Starbucksin frappuccino.

 

Parmesaaninhan voi jättää pois, raaka kananmuna ei haittaa, Suomessa kananmunissa ei ole salmonellaa. Ja jos jostain syystä salmonellan saisikin (esim. ulkomailla), se ei ole vaarallista sikiölle. Anjovista saa syödä.

 

Tuo ruokavalio ulkomailla nyt riippuu kohdemaasta. Kyllä mä söisin tuoreita vihanneksia, ja kypsennetyt nyt ainakin on turvallisia. Monissa ruoissa riittää, että se on kuumennettu kunnolla. Ja Lontoossa itse ainakin uskaltaisin juoda frapuccinoakin, eiköhän siellä hygieniataso ole samaa luokkaa kuin täälläkin :) Eri asia tietysti, jos haluaa vältellä kofeiinia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi plaah, eikös tullut just juhlissa syötyä kana-caesar-salaattia. Muistelin kyllä että jotain kiellettyä siinä taisi olla, mutta en taas muistanut tuota että parmesaniin käytetään pastöroimatonta maitoa, ja tuota kananmunajuttua en muistanut ollenkaan. Mutta ilmeisesti listeriariski on kuitenkin kovissa juustoissa aika pieni? Söin kyllä pehmeitä juustoja ja pestoakin, kaikessa tarjottavassa kun oli mozzarellaa, vuohenjuustoa, tuorejuustoa, parmesania, pestoa tai ilmakuivattua kinkkua (ja siis kypsentämättömänä)...että voikin olla hankalaa. :unsure: Ainoastaan ilmakuivatun kinkun jätin väliin. Jotenkin nyt vaan en jaksa uskoa noiden juustojen vaarallisuuteen (kamala holtiton äiti)...yritän kyllä mahdollisuuksien mukaan vältellä, jos en tiedä valmistusmaata tai tuoreutta. Mutta uskoisin riskin olevan kuitenkin aika pieni, joten en nyt aio näistä syömisistä huonoa omaatuntoa kantaa.

 

Ulkomailla välttelin salaatteja mahdollisuuksien mukaan, mutta olen kyllä Suomessakin jättänyt vähänkään epämääräisemmät salaatit syömättä (esim. kebab-paikassa). Jääpaloja en muistanut reissussa varoa, mutta matkakohde oli kyllä hygienialtaan Suomen tasoa (juotava hanavesi ja muutenkin puhdasta). Aika hyvin löytyi sopivia ruokia, ja esim. jäätelöä kyllä söin kaupasta ostettuna.

Edited by Salama

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi plaah, eikös tullut just juhlissa syötyä kana-caesar-salaattia. Muistelin kyllä että jotain kiellettyä siinä taisi olla, mutta en taas muistanut tuota että parmesaniin käytetään pastöroimatonta maitoa, ja tuota kananmunajuttua en muistanut ollenkaan. Mutta ilmeisesti listeriariski on kuitenkin kovissa juustoissa aika pieni? Söin kyllä pehmeitä juustoja ja pestoakin, kaikessa tarjottavassa kun oli mozzarellaa, vuohenjuustoa, tuorejuustoa, parmesania, pestoa tai ilmakuivattua kinkkua (ja siis kypsentämättömänä)...että voikin olla hankalaa. :unsure: Ainoastaan ilmakuivatun kinkun jätin väliin. Jotenkin nyt vaan en jaksa uskoa noiden juustojen vaarallisuuteen (kamala holtiton äiti)...yritän kyllä mahdollisuuksien mukaan vältellä, jos en tiedä valmistusmaata tai tuoreutta. Mutta uskoisin riskin olevan kuitenkin aika pieni, joten en nyt aio näistä syömisistä huonoa omaatuntoa kantaa.

 

Ulkomailla välttelin salaatteja mahdollisuuksien mukaan, mutta olen kyllä Suomessakin jättänyt vähänkään epämääräisemmät salaatit syömättä (esim. kebab-paikassa). Jääpaloja en muistanut reissussa varoa, mutta matkakohde oli kyllä hygienialtaan Suomen tasoa (juotava hanavesi ja muutenkin puhdasta). Aika hyvin löytyi sopivia ruokia, ja esim. jäätelöä kyllä söin kaupasta ostettuna.

 

 

kotimaiset tuorejuustot eivät ole kypsentämättöminä ongelma, jos ei ole seisotettu jne. mozzarellasta ja vuohenjuustosta en mene takuuseen. parmesan taisi olla pastöroimaton ja kovista juustoista ulkomaalaisista osa on pastöroimattomia. törmäsin juuri stockkalla tällaiseen goudaan, mutta siellä onneksi on kaikki hyvin merkitty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parmesan on poikkkeus noissa kovissa juustoissa, siinä on riski, koska se on tehty pastöroimattomasta maidosta. Pehmeät juustot ovat taas hyvä kasvupohja kaikille bakteereille. Olen myös ymmärtänyt niin, että listeria nimenomaan viihtyy avaamattomissa ja hapettomissa oloissa, toisin kuin muut bakteerit. Kun pakkaus avataan ja jos tuote on lämpimässä, lisääntyvät muut bakteerit nopeasti ja ne syrjäyttävät listerian, jolloin ruokamyrkytyksen riski kasvaa mutta listeriatartunta on epätodennäköisempi. Tässä siis oletuksena, että tuote on saastunut jo valmistus- tai pakkausvaiheessa. Kotioloissa saastumisen kuvittelen olevan aika harvinaista.

 

Pestossa käytetään parmesania, joten sitä en itse ole käyttänyt muuten kuin kuuman kattilan kautta. Menee se niinkin kovimpaan pestontuskaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parmesan on poikkkeus noissa kovissa juustoissa, siinä on riski, koska se on tehty pastöroimattomasta maidosta.

 

^ Korjatkoon joku jos oon väärässä, mutta miun käsityksen mukaan kaikissa Suomessa myytävissä tuotteissa on mainittava, mikäli niissä käytetty maito on pastöroimatonta. Eli pelkkä merkintä "maito" tarkoittaisi automaattisesti pastöroitua maitoa. Tässä ei siis pitäisi mielestäni valmistusmaan vaikuttaa. Itse söisin kyllä ihan murehtimatta noita vanukkaita ja jugurtteja.

Leeloon kommenttiin liittyen: Päteekö tämä "kaikissa Suomessa myytävissä tuotteissa on mainittava, mikäli niissä käytetty maito on pastöroimatonta" myös parmesaanijuustoon, joka on valmistettu Italiassa? Kaupassa katselin, niin niissä luki kaikissa ainesosana "maito", jolloin sen taas tuon Uu_:n kommentin perusteella pitäisi tarkoittaa pastöroitua maitoa.

 

Menee nimittäin hieman hankalaksi, jos "maito" joidenkin tuotteiden kohdalla tarkoittaa pastöroitua, ja joidenkin tuotteiden kohdalla ei :girl_to_take_umbrage2::skilletgirl::girl_sigh::girl_impossible:

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi artikkeli salmiakin/lakritsin haitoista. Tässä toinen.

 

Lakritsista luovuin jo heti kun tieto raskaudesta tuli, mutta nyt täytyy jättää tuo salmiakkikin (mutta kun elimistö oikein huutaa sitä :girl_impossible::skilletgirl: ) Toisaalta, tuossa artikkelissa salmiakki mainitaan vain alussa, loppuartikkelissa puhutaan vain "glykyrritsiiniä lakritsissa syöneiden äitien" lapsista. Mutta eikös myös salmiakissa ole samaa ainetta?

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

kotimaisissa tuotteissa se on merkitty, ja kaikki kotimaiset on pastöroitu. ulkomaisista kovista juustoista osa on pastöroitu, mutta kaikki ei, kuten aiemmin mainitsin. kannattaa ostaa paikasta jossa osataan asiasta kertoa/on merkitty hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Ainakin meidän supermarketissa on merkitty punaisella lapulla hinnan viereen jos käytetty maito ei ole pastöroitua (lähinnä just noissa italialaisissa parmesaneissa). Näin käsittääkseni pitäisi Suomessa aina olla, en sitten tiedä miten tarkasti sitä noudatetaan... Kovissa juustoissa taitaa kyllä tuo listeriariski olla ihan olematon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on pakko tulla tähän ketjuun ihmettelemään, miksi Suomessa niin kovasti varoitellaan listerian vaaroista (ihan aiheellisesti tietysti), mutta toksoplasmoosista ei puhuta oikeastaan yhtikäs mitään, eikä siitä tunnuta tietävän samalla lailla ollenkaan kuin listeriasta. Kuitenkin tilastojen mukaan toksotapauksia on vuositasolla todella paljon enemmän kuin listeriaa, myös täällä Suomessa. Jostain nettilähteestä luin, että vuosittain 130 raskaana olevaa naista saa toksoplasmoosin ja 50-60 vastasyntyneellä infektio on kroonisena. Kun taas listerian aiheuttamat ongelmat ovat käsittääkseni murto-osa tästä :o. Ihmetyttää!

 

Keski- ja Etelä-Euroopan maissahan on suosituksena, että mitään vihanneksia ei syödä kypsentämättöminä ravintoloissa juuri tuon toksoriskin takia, koska ei voida olla varmoja riittävästä pesusta. Silti meillä ei tällaisia suosituksia anneta, vaikka Suomenkin vihannekset ainakin talvella tulevat pitkälti suuren toksoriskin maista. Jäävuorisalaatit nyt esimerkiksi, joita kuitenkin käytetään jatkuvasti ravintoloiden salaateissa.

 

Itse tein raskaustestin juuri etelänreissun jälkeen jossa tuli tietystikin popsittua kaikki mahdolliset salaatit sekä (pastöroimattomatkin) tuorejuustot ravintolassa. Siitä syystä on tullut näitä asioita taas netin ihmeellisestä maailmasta tutkittua. Ihan liikaakin tosin, koska tieto lisää selvästi tuskaa :P.

 

Lisäyksenä vielä, että tuo toksohan kuitenkin oikeasti aiheuttaa varsin vakavia seuraamuksia, joten ihmetyttää oikeasti että siitä ei juuri puhuta. Esim Downin syndrooman omaavia vauvoja syntyy vuodessa n.100 wikipedian mukaan ja siihen liittyen taas on nykyään vaikka minkälaista seulontaa.

Edited by Annma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fetajuurtot kiellettyjä... voih.

Mitä sinne salaattiin nyt sitten?

 

Pellavansiemen rouhe on toinen voih!

Minun vatsan toiminnan ja hyvinvoinnin kulmakivi. Onko tiedossa tarkempia määriä mitä saa/ei saa syödä?

Esim pari teelusikkaa päivässä, olisikohan se kuitenkin sallittua?

 

Miten jugurtit ja rahkat???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkäköhän verran sitä uskaltaisi huoletta syödä jäätelöä raskausaikana? Lähinnä huoli koskee mahdollista raskausdiabetesta, jonka mieluiten välttäisin, eli ilmeisesti olisi syytä rajoittaa makean syömistä, mutta missä määrin, liekö tästä missään tarkempia suosituksia? Muuten en paljon makeaa syökään, mutta viime aikoina jätski on maistunut ihan päivittäin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Raskausdiabetesta et pysty välttämään välttämällä makean syömistä. Toisilla se puhkeaa, vaikkei mitään makeaa söisikään. Kyse on kehon kyvystä sietää sokeria ja toisilla se on raskausaikana huonompi. Siihen ei vaikuta, kuinka paljon makeaa syö, vaikka tietenkin epäterveelliset elämäntavat saattavat altistaa erilaisille vaivoille. Tietenkin terve järki on hyvä pitää mukana - oli diabetesta tai ei. Ei varmasti haittaa, jos kesän kuumimpina päivinä söisi kohtuullisen annoksen jäätelöä päivittäinkin, jos vastaavasti vähentää muiden herkkujen syöntiä. Jäätelö ei kuitenkaan pahimmasta päästä epäterveellisiä ruoka-aineita ole (tietenkin mahdolliset kuorrutukset yms. lisäävät epäterveellisyyttä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ääää, en mä ole muistanut syynätä parmesaanipaketteja, kyllä mä olen sitä syönyt. Vaikka pastöroimattomasta maidosta valmistetuista juustoista on varoitettu neuvolassa, niin ei tullut silti mieleen katsoa että onko se meidän perus-parmesaani (tai siis Grana) nyt sitten kieltolistalla vai ei. Seuraavan kerran kun kauppaan menen, niin tarkistanpa sitä tuoteselostetta. Mutta toivottavasti nyt ei ole suurta vahinkoa tapahtunut. Eikös joku just sanonut että listeriariski on pieni näissä kovissa juustoissa kuitenkin..?

 

Musta tämä on välillä tosi vaikeeta, tuntuu että kaikki on kiellettyä! girl_mad.gif

 

edit: tuli vaan mieleen että vissiin sitten Mascarponekin on kiellettyä, kun se on tuorejuusto. Oon syönyt ainakin kerran mascarponejäätelöä. Höh. Eipä käynyt mielen vieressäkään että se ei ole sallittua. Huokaus sentään...

Edited by AvioPapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuorejuustoja saa syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta, kuten käsittääkseni mascarponekin on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuorejuustoja saa syödä, jos ne on tehty pastöroidusta maidosta, kuten käsittääkseni mascarponekin on.

 

 

mascarpone ei välttämättä ole, kun ei ole kotimaista.

 

kaikki kotimaiset tuorejuustot on tehty pastöroidusta, mm. viola.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lisäksi joistain ulkomaisista tuorejuustoista on löytynyt listeriaa, vaikka maito olisikin pastöroitu. Näissä tapauksissa listeria on tarttunut pastöroinnin jälkeen jossain valmistus- tai pakkausvaiheessa. Suomessa valvonta on tarkempaa ja lisäksi useimmat tuotteet ilmeisesti pakataan vielä kuumina, joten listerian mahdollisuus on hyvin pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua harmittaa, että esim. tuota parmesaanin pastöroimattomuutta en olisi mistään voinut tietää, ellen olisi täältä sattunut lukemaan. kun ei esimerkiksi neuvolan ohjeissa mitään tarkemmin sanottu. Katsoin lähi-Prisman juustohyllyssä kaikki parmesaani- ja Grana Padano-paketit läpi, ja kaikissa luki suomenkielisessä ainesosaluettelossa vaan "maito" eikä pastörointiin otettu kantaa. Pitänee käydä kysymässä joltain juustokauppiaalta että onko nyt sitten esim. tuo Granakin kiellettyä, kun se kai ei ole virallisesti parmesaania, hyvin samantyyppistä vain.

 

Esim. Ricottaa ja Granaa nyt varmaan uskaltaa kuitenkin käyttää ruuanlaitossa, siis kuumennettuna. Tavallinen Valion raejuusto nyt ainakin lienee sallittua? girl_sigh.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Esim. Ricottaa ja Granaa nyt varmaan uskaltaa kuitenkin käyttää ruuanlaitossa, siis kuumennettuna. Tavallinen Valion raejuusto nyt ainakin lienee sallittua? girl_sigh.gif

 

kuumennettuna kaikki ok. tästä juustoaiheesta oli muuten lyhyt juttu viimeisimmässä vauva-lehdessä.

 

kotimaiset juustotuotteet ovat turvallisia, homejuustoa tosin tietääkseeni suositellaan välttämään. ja tuorejuusto kannattaa käyttää aika pian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanon nyt täällä, että te, jotka olette vielä raskaana, herkutelkaa mansikoilla, kun vielä voitte! Meillä mun mansikoiden syönti aiheutti pikkuiselle sellaiset vatsanväänteet, ettei yhtenä yönä juuri nukuttu. Kirsikat ovatkin sitten mun "lohduke" nyt, kun mansikoita ei voi syödä muutamaa enempää. Sama juttu suklaan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vinkki vitonen oikean fetan ystäville(ainakaan mun mielestä Arlan ja Valion salaattijuustoista ei voi puhua samana päivänäkään aidon Kreikkalaisen fetan kanssa...) feta maistuu todella hyvältä grillattuna! Mä teen niin, että laitan folioon ensin (puna)sipulisilppua, sitten fetan kokonaisena levynä. Päälle oliiviöljyä, paprikasuikaleita ja oreganoa, ja eikun grilliin n. 20minuutiksi. Tulee todella hyvää! Fetasalaattia tehdessäni taas laitoin samaisen kreikkalaisen fetan kokonaisena uuniin n. 15 minuutiksi, annoin jäähtyä ja söin salaatissa normaaliin tapaan. Maku tai koostumus ei oikeastaan muutu miksikään, mutta mahdolliset listeriat saa kyytiä :).

 

 

...Mulla on nyt niiiiiin hysteerinen olo tuon toksoplasmoosin kanssa (edellisellä sivulla jo kirjoitinkin pitkän pätkän aiheesta, lukee ken jaksaa), että en ole oikeastaan uskaltanut mansikoitakaan syödä. Vaikka kaippa niitä uskaltais, etenkin jos vähän huuhtasee. Jep, tiedän, olen aivan ylihysteerinen. Myöskin salaatinlehdet olen jättänyt ruokavaliosta pois, kun tuntuu, että niiden huuhtominen täysin mullattomiksi on tosi hankalaa.

Edited by Annma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua harmittaa, että esim. tuota parmesaanin pastöroimattomuutta en olisi mistään voinut tietää, ellen olisi täältä sattunut lukemaan. kun ei esimerkiksi neuvolan ohjeissa mitään tarkemmin sanottu. Katsoin lähi-Prisman juustohyllyssä kaikki parmesaani- ja Grana Padano-paketit läpi, ja kaikissa luki suomenkielisessä ainesosaluettelossa vaan "maito" eikä pastörointiin otettu kantaa. Pitänee käydä kysymässä joltain juustokauppiaalta että onko nyt sitten esim. tuo Granakin kiellettyä, kun se kai ei ole virallisesti parmesaania, hyvin samantyyppistä vain.

 

Esim. Ricottaa ja Granaa nyt varmaan uskaltaa kuitenkin käyttää ruuanlaitossa, siis kuumennettuna. Tavallinen Valion raejuusto nyt ainakin lienee sallittua? girl_sigh.gif

Mä olen syönyt tuota Grana Padanoa "raakana" kotioloissa muutaman paketillisen, vaikka siinä onkin se riski. Tympii vaan, että lähes kaikki mun suosikkiruuat/normiruokavalioon kuuluvat ruuat on kiellettyjen listalla, joten uhmaan nyt noita suosituksia. Hengissä ollaan edelleen :girl_haha:

Ravintolaruuan kanssa olen vähän tarkempi ja noudatan noita kieltolistoja, kun ei voi tarkalleen.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ou nou, täytyy kanssa jättää lakritsi+salmiakki kokonaan pois loppuraskaudesta noiden Arbyn laittamien artikkelien perusteella :blink: Ei kyllä tule olemaan helppoa olla ilman noita ihania makuja...nyyh!

 

Olin kuvitellut, että ainut haitta lakritsista+salmiakista olisi turvotus ja verenpaineen nousu. Saisi olla vähän kattavampi se neuvolasta annettava sallitut/kielletyt ruoka-aineet-lista, voisi vaikka sisältää vittauksia erilaisiin tutkimustuloksiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tohon parmesaaniin vielä lisäys. Se saattaa olla tehty myös pastöroidysta maidosta, mutta on useimmiten pastöroimatonta. Ja Grana Panadohan on eri juusto kuin parmesaani, toki se on samankaltainen. Eli katsoisin mitä tuoteselosteessa lukee ja toimisin sen mukaan. Pelkkä maitohan tarkoittaa patöroitua. Nimenomaan pastöroimattomuus pitää ilmoittaa erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskauden aikana olen välttänyt rakkaitani eli kahvia (maistuu ja haisee pahalta) ja graavattua kalaa. Herkkuja en syö oikeastaan ollenkaan. Pari jäätelöpuikkoa olen kuukauden aikana syönyt.

 

Salaattijuustoa vedin tuossa yhtenä päivänä, mutta taitaa sekin jäädä hyllyyn kun olen vainohullu. Pari pientä lakupatukkaa olen syönyt kun teki mieli, lakritsi kun auttaa pahoinvointiin.

 

Suolaa ei meidän perheessä käytetä juurikaan muutenkaan eli välillä joudun syömään pari raetta suolaa kun iskee vajaus.Kasvikset ja hedelmät pesen kuumassa vedessä ja tarkemmin kuin ennen. Teetäkään en juo, minkäänlaista teetä.

 

Oikeastaan vaikuttaa siltä, etten pysty syömään mitään muuta kuin terveellisiä ja sallittuja ruoka-aineita ihan automaattisesti. :girl_crazy:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tohon parmesaaniin vielä lisäys. Se saattaa olla tehty myös pastöroidysta maidosta, mutta on useimmiten pastöroimatonta. Ja Grana Panadohan on eri juusto kuin parmesaani, toki se on samankaltainen. Eli katsoisin mitä tuoteselosteessa lukee ja toimisin sen mukaan. Pelkkä maitohan tarkoittaa patöroitua. Nimenomaan pastöroimattomuus pitää ilmoittaa erikseen.

Mutta tuo Grana on italialaista, siis siellä valmistettu, lienekö siellä erikseen ilmoitettava pastöroimattomuus?

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.