Qia

Mitä suuhusi laitat?

1666 posts in this topic

^ esim. mitä et ymmärrä? Suosituksiahan noi on, ja jokainen tekee itse päätöksen siitä että mitä syö, mutta näistä puhutaan neuvolassa (tai jaetaan esitteitä) siksi, että riski on silloin tietoinen ja itse otettu. Esim. listeria on harvinainen, mutta omalle kohdalle osuessa voi vähän ottaa päähän se että tietoisesti söi jotain riskialtista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ymmärrä oli ehkä väärin sanottu

niinkuin sanoin ymmärrän, että vakuumipakattuja kalatuotteita esim. ei pitäisi syödä juuri tuon listerian takia.

Ja niin kuin kirjoitit, niin sehän on jokaisen oma valinta mitä suuhunsa laittaa.

Ja siitähän tässä viestiketjussa olikin kyse.

 

En mä väitä paremmin tietäväni, kuin asiantuntijat, jotka nuo suositukset on laatinut, mutta jotenkin ajattelen, että maalaisjärkeä käyttämällä raskaudestakin selviää kunnialla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen koko ikäni syönyt kiellettyjen ruoka-aineiden listan ruokia ja nyt yhtäkkiä raskauden myötä ne ovatkin "vaarallisia".

 

Tässä ketjussa on käsitelty, miksi listeria on vaarallinen raskaanaoleville muttei terveille henkilöille. Ketjua lukemalla ymmärtää, miksi tiettyjä tuotteita kannattaa välttää :) Samalla löytyy keskusteluja, minkä verran ja missä asioissa kannattaa käyttää omaa järkeä ja minkä verran kuunnella. Jokainen voi niistä tehdä omat johtopäätökset, mitä kannattaa noudattaa :)

 

Raikuli: Riippuu siitä, että onko halloum-juusto tehty pastöroidusta maidosta. Lisäksi halloum on todella suolaista, joten sen takia ei varmasti isoissa määrin suositella syömään. Halloum on tosin mun suurta herkkua, joten tuskin tulen sitä jättämään pois ruokavaliostani, vaikka olisikin tehty pastöroimattomasta maidosta :D

 

Tästä pastöroidusta -> listeriaton=? on myös paljon keskustelua. Samoin kuumennoksen vaikutuksesta listeriaan.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Halloumi on tehty pastöroidusta maidosta ja sitä voi ihan rauhassa syödä. Jos suolaisuus arveluttaa, sitä voi hieman liottaa ennen paistamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä noudatan aika orjallisesti ohjeita, kun ei niissä musta niin kauheasti rajoituksia ole siihen nähden, mitä normaalisti söisin. Kalan syöntiä on vähän pitänyt tarkkailla, ja alkuraskaudesta sain pienen paniikin, kun söin kerran sisävesikuhaa. Limsat olen jättänyt pois, vaikka light-limsoja saisikin käyttää. Turhat lisäaineet eivät kuitenkaan tunnu nyt kivoilta, vaikka normaalisti en niistä välittäisikään.

 

Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksia

 

Mansikoita mä olen välttänyt, vaikkei missään sitä kovasti suositellakaan ja noissakin jutuissa pikemmin todistellaan, että turvallista on. Mutta enpä mä toisaalta muutenkaan kauheasti tykkää mansikoista, joten toi ei ole mulle iso juttu.

TS, Signum käyttöön Suomessakin

Evira, Signumista ei haittaa

HS, Torjunta-aine ei aiheuta haittaa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Halloumi on tehty pastöroidusta maidosta ja sitä voi ihan rauhassa syödä.

 

Rauhassa syönti on aika rohkeasti sanottu. Sanotaanko että rauhallisemmin mielin (esimerkiksi ulkomailla matkustellessa) muttei kylläkään rauhassa. Siitä tosiaan keskustelua täällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entä miten se oli sen kuumennuksen kanssa? Minäkään en ehkä söisi halloumia kylmänä, stressaajaluonne kun olen, mutta jos kuumentaminen tuhoaa listerian, niin kuinka kauan sitä pitää kuumentaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rauhassa syönti on aika rohkeasti sanottu. Sanotaanko että rauhallisemmin mielin (esimerkiksi ulkomailla matkustellessa) muttei kylläkään rauhassa. Siitä tosiaan keskustelua täällä.

 

No mää ajattelin tätä niin, että pastöroidusta maidosta tehty juusto, ostettu Suomessa normaalista ruokakaupasta ja grillataan tai pariloidaan ohuina siivuina enne syömistä. Kaikessa syömisessä on riskinsä, mutta jotain sitä pitää uskaltaa syödä.

 

Ulkomailla maito- ja tuoretuotteet on sitten ihan eri juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Entä miten se oli sen kuumennuksen kanssa? Minäkään en ehkä söisi halloumia kylmänä, stressaajaluonne kun olen, mutta jos kuumentaminen tuhoaa listerian, niin kuinka kauan sitä pitää kuumentaa?

 

Jossain sanottiin että yli 2 minuuttia pitäis olla sen lämpötilan yli 72 astetta. En tiedä oliko oikea vai hatusta vedetty ohje, mutta itse oon halloumin kanssa tehnyt niin että annan sen lähes sulaa pannulla/grillissä ennen kuin syön.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rauhassa syönti on aika rohkeasti sanottu. Sanotaanko että rauhallisemmin mielin (esimerkiksi ulkomailla matkustellessa) muttei kylläkään rauhassa. Siitä tosiaan keskustelua täällä.

 

Tää on kyllä jo aika järkkyä, että koko raskausaikana kukaan ei voi "syödä rauhassa" mitään maitotuotteita periaatteessa. Mun mielestä tota termiä voi kyllä tossa yhteydessä käyttää, missä Drusilla sitä käytti. Ne, jotka haluaa vetää tiukempaa linjaa noiden syömisiensä kanssa, luultavasti jättää joka tapauksessa syömättä ne Halloumit ja muut maitotuotteet.

 

Kyllä mä ainakin raskausajan söin sellaisiakin tuotteita ihan rauhassa, en rauhallisemmin mielin, joita muut eivät suuhunsa pistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Drusilla tarkensikin jälkikäteen, mitä tarkoitti. Selitys muutti aikaisemman lauseen täysin. Mua vain häiritsee alan ihmisenä hirvittävästi tämä 'pastöroidut tuotteet ovat turvallisia tuotteita- hokema'. Sitä elintarviketeollisuutta tuntemattomat hokevat minkä kerkiävät. Suomessa näin on pääsääntöisesti muttei ihan joka maassa. Mutta se siitä saarnasta. Rupeaa vain kyllästyttämään tämä ainainen jankkaaminen. Just kun olet pari sivua sitten kertonut asiasta enemmän, joku tulee ja kysyy taas saman asian uudestaan. Sitten tulee taas näitä osittain virheellisiä vastauksia vaikka kuinka paljon ja taas saat selittää samat asiat uudestaan. Ketju paisuu ihan turhaan. Pitäisi pysyä poissa tästä ketjusta ja antaa olla missä luulossa ihmiset ovat. Toisaalta jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa ja maalaisjärkeä kannattaakin käyttää :) Paha vain, että se maalaisjärki menee "ennenkin on syöty" periaatteella eikä ajatella meidän nykyajan elintarviketeollisuuden tilaa mikä on ihan eri asia kuin "ennen".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paha vain, että se maalaisjärki menee "ennenkin on syöty" periaatteella eikä ajatella meidän nykyajan elintarviketeollisuuden tilaa mikä on ihan eri asia kuin "ennen".

 

Mua näissä väitteissä eniten hämmästyttää se, että vedotaan siihen, että on ennenkin lapsia syntynyt. On toki, mutta kuolleisuus- ja sairausluvut - niin lasten kuin äitienkin - ovat olleet ennen ihan eri luokkaa kuin nykyisin. En usko, että noita suosituksia tehdään mitenkään mutu-pohjalta ja huvin vuoksi, vaan kyllä siellä ovat ihan asiaa tutkineet ammattilaiset suosituksia tekemässä. Mä en ainakaan omalla koulutuksellani lähtisi kiistelemään tutkijalääkäreiden ja biokemistien kanssa siitä, mikä ruoka-aine voi tappaa sikiön tai aiheuttaa sille vakavia vaurioita vain sillä perusteella, että olen aikuisena itse syönyt ennenkin jotakin. Mutta mä olenkin aika tiedeuskovainen. Ruotsissa, jossa olosuhteet ovat aika samanlaiset kuin täällä, suosituksetkin ovat aika samanlaisia. Toisekseen hämmästyttää se, että kukin saisi ihan vapaasti valita syömisensä itse. Musta odottava äiti ei kyllä elä pelkästään itselleen, vaan on vastuussa lapselleen ja lapsen isälle siitä, että pysyy vauvan kanssa kunnossa. Vähän samasta on musta kyse siinä, jos odottava äiti väittää, että saa itse valita polttaako tupakkaa tai vetääkö viinaa. (Toki ruoka-aineiden kanssa todennäköisyys ongelmien aiheutumisesta on paljon pienempi, kuin esim. tupakan kanssa.)

 

Musta tuntuu aika ikävältäkin, että noiden suositusten noudattamista leimataan hysteriaksi, ihan niin kuin osa odottavista äideistä olisi aivottomia kanoja, jotka eivät uskalla elää. (Ihan kuin elämä olisi pelkkää syömistä...) Jos neuvolassa sanotaan, että hemoglobiini on alhaalla ja pitäisi syödä lisää rautaa, ja sitä noudattaa, onko sekin hysteriaa? Tai turhan sokerin välttäminen raskausdiabeteksen uhatessa? En mä ainakaan koe oloani hysteeriseksi sen takia, että noudatan niitä (vähiä) ohjeita, joita raskausajan syömisestä on annettu. Eihän raskaus kuitenkaan kestä kuin pari kuukautta elämästä, eikä vältettäviä ruoka-aineita niin paljon ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä tässä onkin se ongelma, että itse noudatan neuvolan suosituksia, mutta tällä palstalla on paljon sellaisia "lisäpelkoja", joita en sit noudata. Esim. just tää juusto-asia. Neuvolan listassa sanotaan, että pitäisi välttää pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja. Niin olenkin tehnyt, mutta pastöroituja olen syönyt ihan rauhallisin mielin, vaikka täällä on osa sitä mieltä, ettei niitäkään saisi rauhallisin mielin syödä.

Tähän vois vielä lisätä sen, että noudatan sitä listaa, jonka olen omasta neuvolastani saanut ja se poikkeaa varmasti jonkun muun saamasta listasta, sillä jo Helsingin ja Espoon listoissa on eroja...

Tällä palstalla saa välillä sellaisen olon, ettei oikeastaan mitään saisi syödä. Maitotuotteista voi saada listerian, kasviksista voi saada tokson, kanasta voi saada salmonellan, lihasta voi myös saada listerian, kaloissa on liikaa kaikkia myrkkyjä. Mitä siis saa syödä? Olen tämän vuoksi tyytynyt "vain" neuvolasta saamaani listaan, enkä ole tullut ylihysteeriseksi kaiken muun kanssa. Tämä tietäen pitäisi kuitenkin pitää ruokavalio mahdollisimman monipuolisena (myös neuvolan suositus).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä on tosi hyvä, että pikkaraiset jaksaa käydä täällä oikomassa ihmisten käsityksiä ja antamassa oikeaa tietoa riskeistä. :) Jokaisen tehtäväksi jää tietenkin itse arvioida ne riskit ja päättää mitä syö ja mitä ei, mutta mä ainakin olen kiitollinen siitä ammattilaisen näkökulmasta jonka täältä aina välillä saa. Keskustelua saa ja pitää syntyä, mutta on kurja kun muutaman sivun välein jankataan siitä, onko joidenkin tuotteiden välttäminen (tai oikeaoppinen käyttäminen) esim. listerian pelossa hysteriaa vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Mun mielestä tässä onkin se ongelma, että itse noudatan neuvolan suosituksia, mutta tällä palstalla on paljon sellaisia "lisäpelkoja", joita en sit noudata. Esim. just tää juusto-asia. Neuvolan listassa sanotaan, että pitäisi välttää pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja. Niin olenkin tehnyt, mutta pastöroituja olen syönyt ihan rauhallisin mielin, vaikka täällä on osa sitä mieltä, ettei niitäkään saisi rauhallisin mielin syödä.

Tähän vois vielä lisätä sen, että noudatan sitä listaa, jonka olen omasta neuvolastani saanut ja se poikkeaa varmasti jonkun muun saamasta listasta, sillä jo Helsingin ja Espoon listoissa on eroja...

Tällä palstalla saa välillä sellaisen olon, ettei oikeastaan mitään saisi syödä. Maitotuotteista voi saada listerian, kasviksista voi saada tokson, kanasta voi saada salmonellan, lihasta voi myös saada listerian, kaloissa on liikaa kaikkia myrkkyjä. Mitä siis saa syödä? Olen tämän vuoksi tyytynyt "vain" neuvolasta saamaani listaan, enkä ole tullut ylihysteeriseksi kaiken muun kanssa. Tämä tietäen pitäisi kuitenkin pitää ruokavalio mahdollisimman monipuolisena (myös neuvolan suositus).

 

Juuri tätä mäkin tarkoitin. Ja ihan kiva, että ne, jotka ei missään tapauksessa halua syödä mitään, mikä voi pienimmälläkään todennäköisyydellä sisältää listeriaa, saa täältä lisätietoa, mutta kyllä munkin mielestä täällä välillä tulee sellainen olo, että täällä tää ajatus on että "syö vaan, mutta rauhassa sitä et voi tehdä, luepa noi aikaisemmat keskustelut, niin mietit vielä uudestaan".

 

Jos joku tuntee, että leimataan hysteerikoks sillä, että ei syö mitään, missä sitä listeriaa tms. voisi olla, niin kylläpä itselle tulee välillä sellainen olo, että edellämainitun kaltaiset naiset pitää mua lapseni hengen ehdoin tahdoin vaarantavana, huonona äitinä siis. Ja ihan vaan sen takia, että olen raskausaikanani (ja tulevienkin sellaisten aikana tulen näin tekemään) noudattanut neuvolasta saatua listaa pitäen mukana oman järkeni. Eli joo, periaatteessa pieniä riskejä on ehkä tullut otettua, mutta eipä sitä elämäänsä tai raskausaikaansa voi elää täysin ilman riskejä.

 

Ja mun maalaisjärki ei mene ajatuksella "ennenkin syöty ja ennenkin lapsia syntynyt". Mun mielestä vähän ärsyttävää, että joku päättelee heti mun olevan aivoton idiootti, joka ei ymmärrä, että ennen lapsikuolleisuus on ollut suurempi. Kuten sanottua, niin kyllä täältä ihan varmasti jokainen on löytänyt sen tiedon, että kaikessa syötävässä on joku riski. Ja tasan tiedostan sen, että ennen lapsikuolleisuus oli paljonkin suurempi, mutta silti en ole valmis edes raskausaikana ottamaan ylimääräistä ressiä siitä, että neuvolasta saatujen ohjeiden lisäksi etsin sitä tietoa kaikesta sellaisesta, mitä ei saa syödä. Tyydyn todella niihin neuvolan ohjeisiin ja nekin luen käyttäen sitä omaa järkee.

 

Ja jos joku oikeesti tosta mun aiemmasta viestistä luki, että puhun hysteerikoista tai jankkaan kyseisestä aiheesta, niin ei kun lukemaan se uudelleen. Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että mun mielestä täällä on vallalla just se päinvastanen näkemys, eli ne, jotka ei oo valmiita noudattaan näitä "kireempiä ohjeita", leimataan taas lähestulkoon huithapeleiks, jotka ei ajattele lapsensa parasta. Vähintäänkin pyöritellään silmiä ja todetaan, että "no joo, anna mennä, mutta ei kannata kuvitella, että rauhassa sitä voisit syödä".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyse oli vain ja ainoastaan siitä, että mun mielestä täällä on vallalla just se päinvastanen näkemys, eli ne, jotka ei oo valmiita noudattaan näitä "kireempiä ohjeita", leimataan taas lähestulkoon huithapeleiks, jotka ei ajattele lapsensa parasta. Vähintäänkin pyöritellään silmiä ja todetaan, että "no joo, anna mennä, mutta ei kannata kuvitella, että rauhassa sitä voisit syödä".

Mä tavallaan ymmärrän tämänkin pointin, vaikka itse en ole tätä ilmapiiriä sellaiseksi kokenut. Siis mä olen ottanut sen enemmänkin niin, että hyvä kun saa kaiken mahdollisen informaation, ja sitten voi itse päättää omalla kohdallaan mitä haluaa tehdä. Tietääpähän ainakin ottavansa jonkin pienen riskin, jos syö vaikkapa kypsentämättömänä ranskalaista vuohenjuustoa, joka tosin on tehty pastöroidusta maidosta. Ei se mun mielestä kenellekään kuulu mitä mä syön ja miksi (vaikka olenkin raskaana, päätäntävalta ja itsemääräämisoikeus pysyvät silti, en suostu olemaan julkista omaisuutta!), enkä suostu syyllistymään siitä jos täällä joku onkin eri mieltä siitä mitä riskejä ehkä kannattaa ottaa ja mitä ei. Ei tätä mun mielestä kannata ottaa niin vakavasti, tämä on vaan keskustelupalsta. :) Tosin toivoisin tietysti, että kaikki voisivat kirjoittaa omat mielipiteensä neutraalisti ja välttäen edes rivien välistä syyllistämistä ja toisen mielipiteen väheksymistä, mutta se on varmaan ihan utopistinen ajatus, kun kuitenkin on kyse keskustelupalstasta. ;)

 

Ja jos tuosta mun edellisestä viestistä sai sen käsityksen, että mä syytin jotakuta tiettyä ihmistä jankkaamisesta, niin olen vilpittömästi pahoillani, se oli ihan täysin kohdistamaton heitto jolla ajattelin lähinnä sitä miten tämä keskustelu on tuntunut laajemmassa mittakaavassa kulkevan. Anteeksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen omalla kohdallani taas tehnyt niin, että neuvolasta saadun listan noudattamisen sijasta olen etsinyt ohjeet netistä (Eviran suositukset). Mä olen yleensäkin sen tyyppinen että etsin tietoa kaikesta ;). Lisäksi hämäsi se, että meidän neuvolan (Hki) lista on jotenkin suurpiirteinen, välillä liiankin tiukka ja välillä taas mun henkilökohtaiseen makuun liian sallivainen. Siinä lukee "suositellaan välttämään" ihan kaiken kohdalla - sen sijaan että vaikkapa merilevän kohdalla todettaisiin että ei suuria määriä ja taas pastöroimattoman juuston kohdalla että älä edes maista.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua vähän rasittaa ympäristön suhtautuminen tähän, kun haluan olla varovainen syömisten suhteen, niin sitten tulee juuri noita onhan luolamiehetkin lapsia saanu -kommentteja. On joo, mutta eipä niillä tainnut jääkaappia olla tai puhdasta vettäkään ja niitten elimistö oli siihen tottunut - nykyihmisen ei ole. Ja muut hyvät selitykset. Erityisesti miehet ovat sitä mieltä, että turhaa hössötystä tämmönen :(.

 

(Kun en suostunut syömään graavikalaa, jonka alkuperästä (saati säilytyksestä saati valmistustavasta) mulla ei ole mitään tietoa, mutta kun se oli kuulemma itse tehtyä, niin olisi vissiin pitänyt olla kiltti tekijää kohtaan ja maistaa tms. Ei, en syönyt.)

 

Montako listeriaa pitää ottaa, että nämä hössöttäjäksi "haukkuvat" antavat syödä sitä mikä itsestä tuntuu parhaalta :blink: .

Share this post


Link to post
Share on other sites
niin kylläpä itselle tulee välillä sellainen olo, että edellämainitun kaltaiset naiset pitää mua lapseni hengen ehdoin tahdoin vaarantavana, huonona äitinä siis.

 

Tätä kohtaa mä en vain voi ymmärtää mistä olet sellaisen mielikuvan saanut? Ainakaan tästä ketjusta ei voi tulla, sillä ainakin itse olen aikaisemminkin kirjoittanut ettei tässä kenenkään äititaitoja arvostella. Eikä kyllä minusta kukaan muukaan ole kirjoittanut. On hieman eri asia oikaista tietoa ja kertoa missä riskin uskaltaa ottaa. Tai ainakin osata epäillä mahdollisissa oireissa oikeaa asiaa kuin että joku olisi huono äiti. Mitä tulee aikaisempeihin viesteihin, niin oikeasti turhauttaa kirjoittaa näitä samoja "et ole minusta huono äiti" viestejä, kun niitä on käsitelty aikaisemminkin. Tämä tämänpäiväinen keskustelupätkä on ollut minusta tosi hyvä ja kiva. Se on vain niin, että mitä useammin joko faktat tai sitten miksi faktat haluaa selittää kirjoituksia tulee, sen pidemmäksi tämä ketju tulee. Pitkiä ketjuja harva uusi jaksaa lukea. Ja sitten tulee taas näitä väärinkäsityksiä.

 

Mä tavallaan ymmärrän tämänkin pointin, vaikka itse en ole tätä ilmapiiriä sellaiseksi kokenut. Siis mä olen ottanut sen enemmänkin niin, että hyvä kun saa kaiken mahdollisen informaation, ja sitten voi itse päättää omalla kohdallaan mitä haluaa tehdä.

 

Tätä minäkin täällä keskustelussa olen pyrkinyt tuomaan esille. Tiedostettaisiin riskit mutta pystyttäisiin tekemään itse omat päätöset eikä tarvitsisi olla ihan paniikissa jostain huhusta. Varsinkin kun netissä liikkuu helposti kumpaakin suuntaan mielipiteitä. On näitä, että tiettyjä makeutusaineita ei saa missään nimessä juoda. Toisaalta on näitä, että "minä ainakin söin huoletta eikä tullut mitään. Neuvot ovat siis turhia".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on ollut ihan aiheellista keskustelua näistä suosituksista. Vielä raskautumattomana "ummikkona" olisi mielenkiintoista vertailla eri suosituksia eri neuvoloiden ja sitten vaikkapa Eviran ja muiden vastaavien välillä. Jonkinlainen koonti olisi siis tässäkin ketjussa varmaan välillä paikallaan, mutta se on varmaan helpommin sanottu kuin tehty. Ehkä se kuitenkin voisi ehkäistä jonkun verran näitä turhia väärinkäsityksiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eräältä sivustolta luin, ettei artisokkaa tulisi käyttää suuria määriä raskaus- ja imetysaikana. Mikähän on suuri määrä ja mitä se mahtaa tehdä?

 

Entä saako pinjansiemeniä syödä raskaana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä oli niin monen monta sivullista tekstiä etten jaksanu kaikkia ees lukea :P

 

Omalla kohdallani olen tyytynyt aikalailla neuvolasta saatuihin ohjeisiin, mitä nyt niistäkin muistaa enää, mutta pääpointit kyllä tiedossa. Alkoholia tuli otettua ennen raskauttaki jo niin vähän, että täys lopettaminen ei tunnu missään. Kahvia menee vaihdellen, toisinaan ei ollenkaan, joskus useampi kuppi päivässä, etenkin jos on kyläilemässä.

 

Maksamakkara-fanaatikkona sitä olen joutunut vähentämään :huh: Aiemmin meni leivän päällä vaikka kuinka paljon, nyt en enää itse sitä osta mutta jos jossain tarjolla on, niin pari siivua saatan syödäkin ;)

 

Kalaa syön aika vähän, jos syön, niin se on sitten lohta. Saas nähä jouluna... jos sitä antais itselle luvan syödä graavilohta.. Höh, tosin hoksasin just että pari viikkoa sitte synttäreillä söin kyllä voileipäkakun välissä graavilohta :lol: Voi ällipälli :rolleyes:

 

Nooo, järki päässä ja maalaisjärjellä mennään, kohtuus kaikessa, ja jokainen tavallansa B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon yrittänyt olla suht tarkka noiden ruokien kans. Välillä jotkut kaverit (lapsettomat) katsoo vierestä että "älä niuhota", pistelehän vain poskeesi tuo raaka pihvi.

 

Juost huomasin lusikoivani suuhuni Danonen Danio rahkaa, sillä se on ollut aina lempparini, ja puolessa välissä tajusin, että mitä mä syön.

 

Rahka on Saksassa valmistettua, ja tuoteselosteessa lukee vain, että maitorahaka 38 %, mutta ei mitään mainintaa pastoroinnista. Tietääkö kukaan tästä?

 

Suhtaudun yleensä ottaen raskauteen aika rennosti maalaisjärjellä, mutta tuntuu vain että jossain asioissa kannattaa olla tarkkana. Se pikku muru mahassa kun on niin avuton raukka ♥

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tarkistin yhdessä vaiheessa että Suomessa pitää erikseen ilmoittaa jos on käytetty pastöroimatonta maitoa jossain maitotuotteessa. Kirjoitin siitä tarkemmin tässä ketjussa aiemmin, jos jaksat etsiä..

 

^^^Nadda, en oo ikinä kuullut että pinjansiemeniin olis jotain rajoitusta. Mitä ominaisuutta niissä ajattelit jonka takia vois olla kiellettyjä? Toi artisokkakin oli mulle uus juttu, mutta sitä nyt en usein syö kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.